Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Klasyki Oldtimer

Oldtimer

Pedały w samochodzie – trzy, dwa, a może w ogóle znikną?
Oldtimer

Pedały w samochodzie – trzy, dwa, a może w ogóle znikną?

Kiedyś tankowanie było trudniejsze niż teraz ładowanie. Krótka historia benzyny
Oldtimer

Kiedyś tankowanie było trudniejsze niż teraz ładowanie. Krótka historia benzyny

Trzy niezwykłe auta sportowe z Włoch. Skalę ich prędkościomierzy zamyka liczba 300
Oldtimer

Trzy niezwykłe auta sportowe z Włoch. Skalę ich prędkościomierzy zamyka liczba 300

Trzy niezwykłe auta sportowe z Włoch. Każde z nich inne, każde szybkie. Narysowane z fantazją, nieziemsko brzmiące. Długo śniły nam się po nocach, aż udało się je przetestować!

Przywrócili do życia 60-letnie BMW Isetta. Ponad 40 lat spędziło w lesie [Wideo]
Oldtimer

Przywrócili do życia 60-letnie BMW Isetta. Ponad 40 lat spędziło w lesie [Wideo]

Twórcy YouTube'owego kanału "Restored" przywrócili do sprawności auto z dość nietypową historią. Odnalezione BMW Isetta to ponad 60-letnie auto z rocznika 1959. Większość swojego życia — szacuje się, że ponad 40 lat — spędziło porzucone w lesie.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Kultowe Renault 5 skończyło 50 lat [Galeria]
Oldtimer

Kultowe Renault 5 skończyło 50 lat [Galeria]

Od początku 2022 r. Renault celebruje 50. rocznicę pojawienia się modelu 5. Auto było bohaterem wielu najważniejszych imprez: Retromobile, Monte Carlo Historique, pojawiło się na Festival of Speed w Goodwood i na Le Mans Classic. W lipcu w fabryce we Flins przygotowano ekspozycję kilkudziesięciu modeli, zaproszono dziennikarzy z całego świata, a kilkanaście modeli "piątek" udostępniono do jazd. Byliśmy tam i jeździliśmy 50-letnimi klasykami.

Zmotoryzował Włochy, dał bazę Maluchowi. Fiat 500 skończył 65 lat
Oldtimer

Zmotoryzował Włochy, dał bazę Maluchowi. Fiat 500 skończył 65 lat

Miał 297 cm długości, 13 KM i został najważniejszym samochodem w historii Włoch. Pokazany w lipcu 1957 r. Fiat 500 przekazał platformę najważniejszemu modelowi w historii PRL, czyli Polskiemu Fiatowi 126p. A potem wrócił w nowej formie w 2007 r., odnosząc kolejne sukcesy.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Stanley Steamer 735D - prawdziwa maszyna parowa
Oldtimer

Stanley Steamer 735D - prawdziwa maszyna parowa

Stanley Steamer z 1919 roku jest superłatwy w prowadzeniu, o ile mamy "pod kotłem" ciśnienie przynajmniej 30 barów. Oczywiście, oprócz kierowcy na pokładzie przyda się też sprytny palacz, który będzie kontrolował wskaźniki.

Czy przedwojennym autem da się jeździć na co dzień?
Oldtimer

Czy przedwojennym autem da się jeździć na co dzień?

Czy Citroëna z 1930 roku można używać jak zwykłego auta do jazdy na co dzień? Czy samochód z przedwojenną techniką podoła zadaniom, które są stawiane nowoczesnym autom? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Srebrne gwiazdy w Toruniu. XX Zlot Zabytkowych Mercedesów
Oldtimer

Srebrne gwiazdy w Toruniu. XX Zlot Zabytkowych Mercedesów

W Toruniu historia zatoczyła koło. Dwadzieścia lat temu odbył się tu pierwszy zlot zorganizowany przez nowo powstały wówczas Klub Zabytkowych Mercedesów. Teraz, w połowie czerwca 2022 r., znów na toruński rynek wjechały zabytkowe auta z gwiazdami na maskach. W sumie przybyło ponad 70 załóg – najstarszy Mercedes zlotu to model 21 cabrio z 1934 r., najmłodszym okazał się model SL 500 z 1991 r.

10 najbardziej paliwożernych aut
Oldtimer

10 najbardziej paliwożernych aut

Oto dziesięć najbardziej paliwożernych aut według Auto Świat Classic.

10 aut, którym się nie udało
Oldtimer

10 aut, którym się nie udało

Historia motoryzacji pamięta wiele modeli, którym z wielu powodów się nie udało. Wybraliśmy 10 modeli, które pomimo bardzo ciekawej konstrukcji nie odniosły sukcesów rynkowych, często nie trafiając do produkcji.

Historia polskiej motoryzacji - prototypowe konstrukcje mikrosamochodów
Oldtimer

Historia polskiej motoryzacji - prototypowe konstrukcje mikrosamochodów

W 1973 roku w Bielsku-Białej rozpoczęto produkcję Polskiego Fiata 126p, który na dobre zmotoryzował nasz kraj. Wcześniej jednak wielokrotnie próbowano zbudować tani mały samochód dla przeciętnego Polaka. Z różnym skutkiem...

Autobusy z Sanoka - historia Sanockiej Fabryki Autobusów
Oldtimer

Autobusy z Sanoka - historia Sanockiej Fabryki Autobusów

W swoich czasach pod względem wielkości produkcji sanocki zakład był jednym z największych w Europie. A zaczęło się od warsztatu rzemieślniczego, który produkował drobne przedmioty użytkowe i kotły.

Classica Mierzęcin, czyli zabytkowe auta z pałacem w tle
Oldtimer

Classica Mierzęcin, czyli zabytkowe auta z pałacem w tle

Zabytkowy XIX-wieczny pałac, odrestaurowane budynki z czerwonej cegły dawnego folwarku, wybrukowany dziedziniec, pięknie utrzymany park, a za nim 9-hektarowa winnica – w takiej scenerii spotykają się kolekcjonerzy zabytkowych samochodów. Impreza odbywa się w Mierzęcinie na północy Polski, niedaleko Drezdenka, trwa dwa dni i nazywa się Classica Mierzęcin.

Zapomniana i rozkradziona kolekcja aut Tabenckiego. Historia równie smutna, co fascynująca
Oldtimer

Zapomniana i rozkradziona kolekcja aut Tabenckiego. Historia równie smutna, co fascynująca

Wokół PRL-owskiego kolekcjonera i jego zbiorów narosło już sporo legend. Prawda jest jednak taka, że ze zbiorów zostały tylko rdzewiejące "resztki", które nadal robią piorunujące wrażenie i opowiadają smutną historię jednej z największych kolekcji aut zabytkowych na świecie.

Jaguar E-type Roadster serii 1 z 1965 r. na Platynowym Jubileuszu Królowej
Oldtimer

Jaguar E-type Roadster serii 1 z 1965 r. na Platynowym Jubileuszu Królowej

Podczas obchodów 70-lecia panowania Królowej Elżbiety II Jaguar Classic pochwalił się kilkoma swoimi produkcjami, w tym unikalnym Roadsterem serii 1 przygotowanym na specjalne zamówienie klienta. Ten pokaz możliwości działu klasyków marki robi wrażenie.

Moskwicz 403 - prymitywny i źle zmontowany. Ale miał też zalety
Oldtimer

Moskwicz 403 - prymitywny i źle zmontowany. Ale miał też zalety

Prymitywna konstrukcja i jakość wykonania są dzisiaj tematem żartów, ale ponad pół wieku temu na parszywych drogach Związku Radzieckiego – kraju, w którym zimy nie rozpieszczały kierowców – były strzałem w dziesiątkę.

To najdroższy samochód w historii sprzedany na aukcji. Kosztował 135 mln euro!
Oldtimer

To najdroższy samochód w historii sprzedany na aukcji. Kosztował 135 mln euro!

Auta drożeją, ale co powiecie o tym? Właśnie padł rekord ceny, jaką na aukcji osiągnął samochód. Za Mercedesa 300 SLR Uhlenhaut Coupe z 1955 r. zapłacono 135 mln euro, czyli ponad pół miliarda złotych! To prawie trzy razy więcej od wcześniejszego rekordu.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Najstarszy Bentley T1 znów będzie jak nowy! Firma przywraca mu dawny blask
Oldtimer

Najstarszy Bentley T1 znów będzie jak nowy! Firma przywraca mu dawny blask

Pierwszy wyprodukowany egzemplarz Bentleya T1 zyska drugą młodość. Brytyjczycy przywracają mu właśnie dawny blask i chcą, żeby limuzyna była gotowa już w przyszłym roku. Wygląda znajomo? Nic dziwnego – to bliski krewny Rolls-Royce'a Silver Shadow.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu
Oldtimer

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Jakimi samochodami jeździli Europejczycy w latach 60. XX w.? My, Polacy, wiadomo, Syrenkami, Warszawami, potem pierwszymi "dużymi Fiatami". Z zagranicy, tej po wschodniej stronie żelaznej kurtyny, docierały do nas Trabanty, Wartburgi, Skody, Wołgi i Moskwicze. Ale Europa Zachodnia żyła całkiem inną motoryzacją.

Mille Miglia – najpiękniejszy wyścig klasycznych samochodów już w czerwcu
Oldtimer

Mille Miglia – najpiękniejszy wyścig klasycznych samochodów już w czerwcu

Wiemy już wszystko o tegorocznym Mille Miglia – najpiękniejszym na świecie (i najtrudniejszym) wyścigu klasyków. Weźmie w nim udział ponad 400 załóg w zabytkowych samochodach z lat 1927-57. W tych latach odbywał się pierwotny wyścig na tej samej co teraz trasie: zawodnicy startują z Brescii na północy Włoch, jadą do Rzymu wschodnią częścią „włoskiego buta”, po czym wracają na północ zachodnią częścią i docierają na metę w Brescii. Do pokonania mają tysiąc mil (stąd nazwa Mille Miglia). W latach 1927-57 wyścig odbywał się bez przerw i przystanków, a teraz – w jego edycji historycznej – trasa podzielona jest na cztery etapy.

TechnoClassica Essen po dwóch latach przerwy wraca do gry, a wraz z nią dziesiątki podobnych imprez
Oldtimer

TechnoClassica Essen po dwóch latach przerwy wraca do gry, a wraz z nią dziesiątki podobnych imprez

Dobra wiadomość dla miłośników klasycznej motoryzacji – po dwuletniej przerwie spowodowanej covidem – znów odbędą się największe na świecie targi TechnoClassica w Essen (23-27 marca).

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.