Logo z trzema ramionami zaprojektowali synowie Gottlieba Daimlera. Symbolizowało wizję Daimlera, który przewidywał zastosowanie swoich silników w pojazdach lądowych, statkach i lotnictwie. 24 czerwca 1909 r. firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) złożyła wniosek o patent na wzór trójramiennej gwiazdy. Do rejestru znaków towarowych wpisano go 9 lutego 1911 r. Jako znak towarowy trójramienną gwiazdę zarejestrowano w sierpniu 1923 r. Montowano ją w górnej części osłony chłodnicy – oprócz ozdoby miała też praktyczne zastosowanie – była korkiem wlewu cieczy chłodzącej.

Niezależnie od patentowych formalności gwiazda pojawiała się w modelach Mercedesa już od początku XX wieku, m.in. w Simplexach, czy nieco później w modelu 18/100 PS Grand Prix z 1914 r. Wytłoczona gwiazda (najczęściej dwie) umieszczana była po prawej i lewej części osłony chłodnicy. Gwiazda jako zwieńczenie korka wlewu cieczy chłodzącej pojawiła się w tym samym czasie w modelu 28/95 PS z 1914 r. Chłodnica nadal przyozdabiana była wytłoczonymi mniejszymi gwiazdami.

Gwiazda symbolem Mercedesa

W latach 20. i 30. gwiazda zajmuje już stałe miejsce na osłonie chłodnicy w większości modeli Mercedesa. Pojawia się też na innych elementach – w środku koła kierownicy, na kołpakach kół, na korku wlewu paliwa, nawet na pedałach, tarczach zegarów i tylnych światłach.

Gwiazda na korku chłodnicy była zdejmowana, np. na czas serwisu samochodu, aby nie przeszkadzała mechanikowi. Zastępowano ją wówczas płaskim korkiem. Ciekawostka – do odkręcania korka z gwiazdą służył specjalny ośmiokątny klucz oczkowy wykonany z twardego drewna bukowego (aby nie uszkodzić chromowanego detalu).

Zdarzały się wyjątki

Nie zawsze zwieńczeniem korka chłodnicy była trójramienna gwiazda – czasem nabywca Mercedesa życzył sobie inny symbol, wzorem innych firm często była to figurka kobiety. W latach 20. XX w. bardzo cenione (i kosztowne) były figurki ze szkła wykonywane przez francuskiego artystę Rene Julesa Lalique – jest on też twórcą artystycznych flakonów na perfumy.

W szczególnych przypadkach zamiast gwiazdy na osłonie chłodnicy pojawiały się indywidualne emblematy, np. Mercedes 770 Cabrio F zbudowany w 1932 r. dla cesarza Wilhelma II przyozdobiony został herbem Hohenzollernów. W latach 30. i w czasie II wojny światowej niektóre Mercedesy używane przez Adolfa Hitlera i wyższych urzędników Kancelarii Rzeszy (do dyspozycji mieli ok. 200 sztuk) zamiast gwiazdy miały swastykę.

Ewolucja trójramiennej gwiazdy

Gwiazda na osłonie chłodnicy przetrwała do lat 50. XX w. Wystający twardy element był jednak niebezpieczny w razie kolizji z pieszym, dlatego też w latach 50. w nowych modelach, np. Pontonach W 120 zastosowano gwiazdę, ale mocowaną na przegubie kulistym – w razie kontaktu z pieszym gwiazda kładła się na płask.

Jeszcze inne rozwiązanie zastosowano w sportowym modelu 300 SL oraz w roadsterze 190 SL (produkowane w drugiej połowie lat 50.). Chłodnica jest w nich umieszczona pod maską, więc znaczek Mercedesa powędrował na przednią część karoserii, a duża gwiazda (tzw. frontgwiazda) jest ozdobą kraty wlotu powietrza.

Gwiazda na masce Mercedesów przetrwała do dziś, ale tylko w dwóch modelach. Możemy ją zobaczyć w najnowszej klasie S oraz w SUV-ie GLS. W pozostałych modelach marki duża gwiazda jest ozdobą umieszczoną na grillu.