Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mazda MX-5 dla wymagających

Mazda MX-5 dla wymagających

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Ofertę najpopularniejszego roadstera na świecie uzupełniono o wersję targa, która ma być propozycją dla szukających wyższego poziomu komfortu w samochodach tego typu

Mazda MX-5 RF
Zobacz galerię (13)
Mazda / Mazda
Mazda MX-5 RF

Od prezentacji obecnej, czwartej generacji Mazdy MX-5 minęły ponad 2 lata. Auto niezmiennie cieszy się dużym rynkowym powodzeniem, ale Japończycy nie spoczęli na laurach i postanowili uatrakcyjnić ofertę. Do sprzedaży weszła właśnie Mazda MX-5 RF (skrót od angielskiego retracktable fastback), czyli po prostu z nadwoziem typu targa.

Od wersji z miękkim dachem RF różni się aluminiową kopułą nad kierowcą i pasażerem, która jest w pełni automatycznie chowana – wystarczy nacisnąć przycisk w kabinie. Cały proces trwa zaledwie 13 s i w odróżnieniu od popularnych aut coupé-cabrio może się odbywać także podczas jazdy (do prędkości 10 km/h).

Co ciekawe, sztywny dach w RF-ie nie wpłynął zbytnio na masę pojazdu. W porównaniu z klasyczną odmianą auto jest cięższe o 45 kg, a na ten wynik składają się też dodatkowe materiały wygłuszeniowe. W efekcie osiągi dwóch wersji nadwoziowych różnią się nieznacznie. Mazda zadbała także o to, żeby wrażenie posiadania bardziej komfortowej odmiany było pełne – tylko do RF-a można zamówić automatyczną skrzynię biegów (i tylko z większym silnikiem).

Z zamkniętym dachem we wnętrzu jest rzeczywiście bardzo cicho, a po jego otwarciu, dzięki zastosowaniu windszotu wykonanego z pleksi, do prędkości 90-100 km/h wiatr nie zmieni nam specjalnie ułożenia włosów (przynajmniej gdy boczne szyby są uniesione). Odmiana z „automatem” jest trochę wolniejsza od auta z manualną skrzynią (traci sekundę do „setki” i 19 km/h z prędkości maksymalnej), ale przyznajemy Maździe, że pomysł na oferowanie go wyłącznie w RF-ie jest dobry, tym bardziej że do pracy samej 6-stopniowej skrzyni nie mamy żadnych zastrzeżeń.

Zamówienia na Mazdę MX-5 w odmianie RF można już składać w salonach dilerskich. Podobnie jak wersja z miękkim dachem, auto będzie dostępne z wolnossącymi silnikami 1.5 (131 KM, od 100 900 zł) i 2.0 (160 KM, od 107 900 zł). W topowej odmianie, z pełnym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów, samochód kosztuje 130 900 zł. Pierwsze egzemplarze pojawią się u dilerów wczesną wiosną.

Dane techniczne2.0 automat
Silnikbenzynowy R4
Pojemność1998 cm3
Moc160 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy210 Nm/4000 obr./min
Napędna koła tylne
Masa własna1080 kg
0-100 km/h8,5 s
Średnie spalanie6,4 l/100 km
Dł./szer./wys.3915/1735/1236 mm
Bagażnik127 l
Cena130 900 zł
Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków