Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Polonez

Polonez

50 lat temu ruszył montaż pierwszego coupe w PRL. To nie był wyjątek
Aktualności

50 lat temu ruszył montaż pierwszego coupe w PRL. To nie był wyjątek

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o FSO Polonezie? Edycja ekstremalnie trudna
Aktualności

Ile wiesz o FSO Polonezie? Edycja ekstremalnie trudna

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u
Aktualności

Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u

Nie wszystkie legendarne samochody PRL-u były własnymi konstrukcjami, wiele powstawało na licencji. Czy odróżnisz jedne od drugich?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Najmrodzki i jego ludzie mieli swój patent na Polonezy. Wystarczyło wyjąć jedną uszczelkę
Aktualności

Najmrodzki i jego ludzie mieli swój patent na Polonezy. Wystarczyło wyjąć jedną uszczelkę

Zdzisław Najmrodzki był niezwykle barwną postacią, która zyskała przydomek "króla złodziei samochodów". Nie bez powodu powstały o nim sztuka oraz film. Członkowie jego gangu w zaledwie kilka sekund potrafili wejść do auta i nim odjechać. Kradli samochody należące do zamożnych obywateli, a następnie sprzedawali je innym "cwaniakom z dużą gotówką".

Autor Anna Górska
Anna Górska
Ile wiesz o autach PRL? Po piątym pytaniu robi się bardzo trudno
Aktualności

Ile wiesz o autach PRL? Po piątym pytaniu robi się bardzo trudno

To będzie nasz najłatwiejszy quiz o samochodach PRL... ale tylko na samym początku. Z każdym kolejnym pytaniem będzie coraz trudniej, a od szóstego zaczną się prawdziwe schody. Dasz radę przebić barierę 5/11?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?
Aktualności

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Z pewnością poznasz Malucha, Poloneza lub Syrenę na zdjęciu. Pewnie od razu powiesz, ile każdy z nich miał cylindrów. Ale czy jesteś w stanie podać daty ich produkcji, wybierając jedną z czterech opcji?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo
Aktualności

Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo

Nie spodziewaj się, że w tym quizie pokażemy zdjęcie Poloneza, po czym zapytamy, czy to Polonez, Syrena, Warszawa lub Maluch. Pytania będą dużo, dużo trudniejsze — do tego stopnia, że już wynik 6/11 świadczy o eksperckiej wiedzy.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
To rajdowy Fiat 125p czy wyścigowy Polonez? Quiz ze sportowych legend PRL-u
Aktualności

To rajdowy Fiat 125p czy wyścigowy Polonez? Quiz ze sportowych legend PRL-u

W PRL-u o dużym Fiacie czy Polonezie marzyli nie tylko zwykli kierowcy, ale także wielu rajdowców. Czy poznasz po detalach słynne wyczynowe modele z FSO? To nie takie proste, jak się z pozoru wydaje...

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach
Youngtimer

Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach

W okresie PRL-u samochód był towarem deficytowym, a produkcje krajowe czy z innych państw socjalistycznych w większości były siermiężnie wykonane. Jednak zdarzały się również ciekawe modele, które, choć miały szanse powodzenia, to produkowane były w ograniczonej liczbie egzemplarzy lub nie wyszły poza fazę prototypu bądź były zachodnimi konstrukcjami dostępnymi dla ograniczonej grupy obywateli.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u
Aktualności

Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

W Polsce znamy je po prostu jako FSO Polonez lub Polski Fiat 125p, ale na eksportowych rynkach popularne samochody z epoki PRL-u przebierały różne, często zaskakujące nazwy. Czy połączysz je z doskonale znanymi modelami?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Stworzył elektrycznego Fiata 125p i hybrydowego Poloneza. Był wybitnym inżynierem
Wiadomości

Stworzył elektrycznego Fiata 125p i hybrydowego Poloneza. Był wybitnym inżynierem

Elektryczny Duży Fiat czy hybrydowy Polonez brzmią jak mrzonka. Jak się jednak okazuje, w Polsce trwały prace nad takimi konstrukcjami, i to nawet 40 lat przed rozpowszechnieniem się tego typu pojazdów na świecie. Wystarczył ambitny inżynier i uczelnia techniczna.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
FSO wydała oświadczenie w sprawie nowej benzyny E10
Aktualności

FSO wydała oświadczenie w sprawie nowej benzyny E10

Z początkiem stycznia 2024 r. na polskich stacjach podstawową benzyną stała się E10. To paliwo z większą domieszką biododatków, do 10 proc. Wielu kierowców zastanawiało się lub nadal zastanawia, czy może tankować tę benzynę do swoich aut. Dla ułatwienia powstała nawet specjalna strona rządowa e10.klimat.gov.pl. Co ciekawe, informacje na ten temat podała też Fabryka Samochodów Osobowych.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?
Aktualności

W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?

Jak dobrze znasz samochody epoki PRL? Ten quiz pokaże, kto jest prawdziwym ekspertem. Zresztą nawet on będzie mieć problem ze wskazaniem poprawnych odpowiedzi na większość pytań. Nie wierzysz?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko
Klasyki

Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko

Najdroższy samochód produkowany w PRL kosztował równowartość prawie 200 średnich pensji, Polski Fiat 126p wcale nie był najkrótszym autem wytwarzanym w socjalistycznej Polsce, a legendarny FSO Polonez Coupe najrzadszym. Oto osiem rekordów motoryzacji minionej epoki, czyli "najki" z PRL.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz
Aktualności

Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz

Najwyraźniej jesteśmy bardzo sentymentalnym narodem – na polskim rynku klasyków dobrze zachowane Duże Fiaty, Maluchy czy Polonezy bywają wyceniane wyżej niż auta renomowanych, zachodnich marek z tych samych lat. W latach 80. każdy właściciel Fiata 125p czy Malucha bez wahania zamieniłby go na Volkswagena Golfa, czy Mercedesa W124 – teraz nie brakuje chętnych na wymiany w drugą stronę. Postanowiliśmy więc sprawdzić, co jeszcze pamiętacie o autach, które trafiały na polskie drogi przed 1989 r.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Ile wiesz o motoryzacji z czasów PRL-u? 13/15 to wynik eksperta
Aktualności

Ile wiesz o motoryzacji z czasów PRL-u? 13/15 to wynik eksperta

Te samochody jeszcze kilkadziesiąt lat temu można było oglądać na polskich drogach. Dzisiaj spotkanie ich graniczy z cudem. Pamiętasz, jakie auto powstało jako następca Dużego Fiata? Kojarzysz, jak nazywano wtedy stacje benzynowe? Trzeba być ekspertem, żeby zdobyć choć 13/15 punktów.

Na terenie FSO znów pojawią się Warszawy, Syrenki i Polonezy. Deweloper ma plan
Aktualności

Na terenie FSO znów pojawią się Warszawy, Syrenki i Polonezy. Deweloper ma plan

Teren dawnej Fabryki Samochodów Osobowych przy ul. Jagiellońskiej 88 znów może przyciągnąć fanów motoryzacji. To dlatego, że w drugim kwartale 2024 r. w budynku lakierni FSO zostanie uruchomiona wystawa samochodów zabytkowych. Deweloper obiecuje, że na ekspozycji znajdą się nie tylko ikony, takie jak Warszawa, Syrena, Polonez czy Fiat 125p.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Co wiesz o autach z FSO? Quiz dla miłośników polskiej motoryzacji
Aktualności

Co wiesz o autach z FSO? Quiz dla miłośników polskiej motoryzacji

Przez kilkadziesiąt lat z taśm warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych zjechały miliony aut. Wzbudzały często kontrowersje – dla jednych były obiektami marzeń, dla innych – kpin i żartów. Dominowały konstrukcje licencyjne: od Warszawy budowanej na licencji Gaza M21 Pobieda, przez Fiata 125 i Poloneza (pierwotnie przygotowane przez włoskich konstruktorów, wielokrotnie modyfikowane przez polskich inżynierów), aż po modele z gamy Daewoo. Były też konstrukcje własne, jak choćby Syrena, czy wiele obiecujących prototypów, z których nieliczne doczekały się produkcji. Sprawdź swoją wiedzę na temat samochodów produkowanych w FSO.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Polonez spędził na służbie 30 lat. Pod koniec kariery był obiektem drwin
Youngtimer

Polonez spędził na służbie 30 lat. Pod koniec kariery był obiektem drwin

Polonezy służyły najpierw w milicji, później policji, w sumie ponad 30 lat. Przeżyły nie tylko zmianę nazwy formacji, ale także zmianę ustrojową państwa. Sam zmieniał się jednak niewiele. O ile na początku swojej kariery policyjne Polonezy mogły robić wrażenie na przestępcach, o tyle w czasach tzw. Pruszkowa i Wołomina były już obiektem żartów.

Te samochody już mogą dostać żółte tablice. Też nie możemy w to uwierzyć
Aktualności

Te samochody już mogą dostać żółte tablice. Też nie możemy w to uwierzyć

30 lat i już zabytek? W architekturze nie, w motoryzacji – jak najbardziej. Ten tekst zmieni twoje postrzeganie tego, co jeszcze jest zwykłym samochodem, a co już elementem rejestru zabytków. Oto 10 modeli, które od 2023 r. mogą się ubiegać o status pojazdu zabytkowego. Jakby to powiedzieć… są nieco młodsze i nieco częściej spotykane niż Benz Patent-Motorwagen Modell 1 z 1886 r.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Motoryzacja w przełomowych latach 80.
Youngtimer

Motoryzacja w przełomowych latach 80.

Koniec lat 80. dwudziestego wieku to czas przemian ustrojowych. W tym burzliwym okresie pojawiały się i odchodziły kolejne modele samochodów.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Policjanci zatrzymali Poloneza po tuningu. Ten element najbardziej ich zaskoczył
Aktualności

Policjanci zatrzymali Poloneza po tuningu. Ten element najbardziej ich zaskoczył

Takiego tuningu jeszcze nie widziałeś. Pewien 23-letni mieszkaniec Lublina w Polonezie zastosował kompletnie nietypowy kształt końcówki wydechu. I dostał mandat.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.