Wielka ilość wypadków związana jest z wcześniejszym nieprawidłowym hamowaniem lub z nieprawidłowo dobraną prędkością do istniejących możliwości wyhamowania pojazdu.Tylko nieliczni kierowcy wiedzą, że energia kinetyczna rozpędzonego samochodu jest odwrotnie proporcjonalna do jego prędkości, wzrasta w kwadracie. To oznacza, że jeśli przyspieszymy z 50 km/h do 100 km/h, to energia kinetyczna auta wzrośnie cztery razy. Hamowanie z punktu widzenia fizyki jest zamianą energii kinetycznej na energię cieplną powstającą na hamulcach. Hamowanie zależy także od nacisku koła na nawierzchnię. Ten nacisk wynika z wagi auta, ładunku i sposobu jego rozmieszczenia. Ponieważ większość współczesnych samochodów ma silnik umieszczony z przodu, ta część auta jest bardziej dociążona. Tył, a więc także tylne koła, są najczęściej niedociążone. - Jakie to ma skutki podczas hamowania?- Przy niedociążonym tyle, koła tylne łatwiej blokują się nawet podczas lekkiego hamowania. Aby temu zapobiegać, montuje się korektory siły hamowania.Naturalnie o skuteczności hamowania decyduje także stan opon. Styk opony z nawierzchnią jest niewielki (ma powierzchnię pocztówki, co najwyżej kartki papieru z zeszytu). Jeśli zatem opona nie będzie miała dobrego bieżnika, auto łatwo wpadnie w poślizg, a skuteczność hamowania okaże się niewielka. - Niektóre samochody podczas ostrego hamowania nurkują, czyli mocno pochylają się do przodu. Dlaczego tak się dzieje?- Jeśli nurkowanie jest bardzo mocne, może to oznaczać, że amortyzatory są zużyte. Ale nawet przy sprawnych amortyzatorach przód auta przy ostrym hamowania pochyli się. Wynika to z rozkładu sił. Środek ciężkości auta zawsze jest położony powyżej osi kół. Siła bezwładności podczas hamowania skierowana jest do przodu, natomiast siła hamowania występuje tuż przy jezdni. Między nimi powstaje moment dociskający powodujący nurkowanie auta.- Szczególnie niebezpieczne jest hamowania na zakręcie. Czy jednak mając auto wyposażone w system ABS, można to robić bez obawy?- Nie. ABS zapobiega zablokowaniu kół. Ale jeśli będziemy ostro hamowali na zakręcie, auto może stać się nadsterowne, czyli odciążony tył będzie chciał wyjechać na zewnątrz zakrętu. Auto może się wówczas obrócić.
Hamowanie
- Panie doktorze, twierdzi Pan, że gdyby większość kierowców lepiej znała zjawiska towarzyszące hamowaniu, byłoby mniej wypadków. Czy ta teoria rzeczywiście może być przydatna?- Tu nie chodzi o czystą teorię, ale o znajomość podstawowych zjawisk, które związane są z hamowaniem pojazdów.