• Równomierne zużycie opon zimowych wpływa nie tylko na koszty eksploatacji ogumienia, lecz także na wiele innych aspektów związanych z jazdą;
  • Jeżeli chcesz dbać o swoje bezpieczeństwo, dbaj o opony Twojego auta;
  • Najlepiej zadba o nie profesjonalny warsztat wymiany opon, oferujący także kompleksową obsługę zawieszenia samochodu.

Trwałość opon zasadniczo wpływa na bezpieczeństwo, dlatego potraktuj poważnie nasze rady – są naprawdę ważne!

1. Regularnie sprawdzaj zużycie i głębokość bieżnika

Zapewne myślisz, że zużycie i głębokość bieżnika to jedno i to samo, tymczasem tak nie jest. Opona może nie nadawać się do użytku mimo znacznego zapasu głębokości bieżnika. Może również posiadać niewielkie uszkodzenia w części czołowej np. wyrwania, uszczerbki gumy oraz w części bocznej głębokie obtarcia lub nacięcia.

Należy również zwrócić uwagę na nierównomierne zużycia bieżnika, co może wskazywać na nieprawidłową geometrię zawieszenia samochodu, dlatego dobrze jest serwisować opony w warsztacie, który jest w stanie skontrolować zbieżność kół przedniej i tylnej osi.

2. Regularnie kontroluj ciśnienie powietrza w oponach

Zarówno zbyt niskie, jak i za wysokie ciśnienie skraca żywotność opony. Dlatego trzeba regularnie je sprawdzać i regulować do zalecanego przez producenta.

Czy kontrola ciśnienia w kołach w profesjonalnym warsztacie ma sens?

Tak. Kontrolę przeprowadzą specjaliści, którzy dysponują profesjonalnym sprzętem, a przede wszystkim tabelami z zalecanym ciśnieniem powietrza dla konkretnego modelu auta.

3. Zadbaj o wyważenie każdego koła

Od tej zasady nie ma wyjątków: źle wyważone koło nie pozwala oponie na równomierne zużycie. Im szybciej jedziesz, tym większe różnice w docisku poszczególnych części obwodu opony do jezdni.

Dodatkowo należy pamiętać, że złe wyważenie koła nie zawsze jest odczuwalne podczas jazdy – dopiero znaczne niewyważenie objawia się drganiami nadwozia lub kierownicy.

4) Kontroluj geometrię zawieszenia

Obecnie, przy wielowahaczowych układach jezdnych, najlepiej robić to w warsztacie, posiadającym czterogłowicowy tester geometrii.

Ale nie tylko skomplikowane układy zawieszenia powinny skłonić właściciela do serwisowania opon w warsztacie, kontrolującym także zbieżność kół obu osi, a nie tylko przedniej.

Opony Zimowe - Euromaster

Zdarza się bowiem, że auta powypadkowe mają nieprawidłową geometrię tylnej osi mimo tego, że nie ma ona żadnej regulacji zbieżności. A nieprawidłowa zbieżność to nierównomierne zużycie opon zimowych oraz zmiana właściwości jezdnych samochodu.

Być może nigdy nie przyszło Ci do głowy, aby traktować oponę jako element diagnostyczny, wykazujący niedomagania samochodu, ale w tym przypadku tak właśnie jest.

5) Sprawdzaj stan zaworów opony oraz ich kapturków

Jakich kapturków? Chodzi po prostu o zakrętki zaworów, zwanych popularnie „wentylami”. Pełnią one przynajmniej dwie ważne funkcje. Pierwszą jest ochrona zaworu przed pyłem, wodą i błotem. Dzięki temu zawór może pracować prawidłowo przez długi czas.

Drugą funkcją jest częściowe niwelowanie efektów nieszczelności zaworu opony dzięki szczelnemu połączeniu kapturka z gwintem zaworu. Istnieją rozwiązania z gumową uszczelką. Ale to tylko awaryjna funkcja kapturka – w normalnej sytuacji, za szczelność powinien odpowiadać zawór, a kapturek ma za zadanie chronić go przed zanieczyszczeniami.

Należy również pamiętać, że przy każdym montażu opon na feldze należy wymienić zawory na nowe!

6) Opony przechowuj najlepiej na felgach

Jeżeli nie ma takiej możliwości, dobrze jest przechowywać opony na specjalnych stojakach. Jednak niezależnie od tego, czy przechowujesz opony na felgach, czy bez nich, to nigdy nie stawiaj opon na podłożu w pozycji pionowej.

Dlaczego?

Dlatego, ze gdy tak zrobisz, to za kilka miesięcy okaże się, że opona nie jest już idealnie okrągła, tylko ma minimalne wgniecenie w miejscu, którym opierała się np. o podłogę garażu czy piwnicy.

7) Przechowuj opony w miejscu niedostępnym dla promieni słonecznych oraz na podłożu wolnym od substancji olejo-pochodnych

Światło słoneczne (i zawarte w nim promieniowanie UV) odpowiadają częściowo za starzenie materiału, z którego wykonano oponę. Należy pamiętać, aby nie składować opon na powierzchniach zabrudzonych substancjami olejowymi lub olejo- pochodnymi.

Olej powoduje tzw. korozję mieszanki gumy, która w krótkim czasie w miejscach styku staje się bardzo miękka i nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Najlepiej  opony przechowywać w profesjonalnych przechowalniach, które są dostępne w większości serwisów wymiany opon.

A teraz o tym, jak dbałość o opony zimowe wygląda okiem fachowca, opowie Konrad Rybiński – współwłaściciel warsztatu Euromaster Rybiński w Żarach:

„Aby opony służyły nam przez długi czas, niezmiernie ważny jest nasz styl jazdy. Bardzo dynamiczna jazda, ostre przyśpieszanie i hamowanie, buksowanie kołami na śliskiej nawierzchni i szybkość, z jaką podróżujemy - to wszystko elementy, które nie tylko będą drenowały nam portfele koniecznością szybszej wymiany opon, ale również sprawiają, że jazda samochodem zamiast efektywnej staje się tylko efektowną.

Konsultacja z klientem w warsztacie Euromaster

Z tego powodu, aby jeździć dłużej na oponach oraz bezpiecznej i pewniej panować nad samochodem, powinniśmy jeździć płynnie - delikatnie operować pedałem gazu, ujmując go przy każdorazowej utracie przyczepności oraz wykonywać płynne ruchy kierownicą.

Pamiętajmy również o tym, że opony stosunkowo łatwo uszkodzić mechanicznie, w związku z tym każdy najazd na przeszkodę typu krawężnik powinien być wykonany po uprzednim całkowitym zatrzymaniu pojazdu i delikatnym powolnym „wspinaniu” się na niego pod kątem jak najbardziej zbliżonym do prostego.

Nie dojeżdżajmy również do samego krawężnika, szorując o niego delikatnym bokiem opony przy parkowaniu równoległym. Nie zawsze jednak kontakt z przeszkodą można przewidzieć i przygotować się do niego.

Jeśli więc pojawi się niespodziewana przeszkoda typu dziura w drodze i nie zdołamy jej ominąć, to złotą zasadą pozwalającą zminimalizować ryzyko uszkodzenia opony oraz zawieszenia jest hamowanie przed przeszkodą, po czym na chwilę przed uderzeniem należy całkowicie zwolnić pedał hamulca.

Zmniejszy to nacisk masy auta na koła oraz sprawi, że niezblokowane koła przejadą przez przeszkodę, zamiast w nią uderzyć.

Pamiętajmy, aby opony zimowe pomogły nam podczas trudnych warunków, nie możemy pozwolić, aby zima nas zaskoczyła. Nie bójmy się zakładać ich wcześniej, gdyż w ostatniej chwili znalezienie serwisu, który wymieni opony od ręki będzie graniczyło z cudem. Lepiej założyć je nawet 2-3 tygodnie za szybko niż dzień… za późno”.