Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Wymiana rozrządu - po jakim przebiegu, ile kosztuje?

Wymiana rozrządu - po jakim przebiegu, ile kosztuje?

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Pasek rozrządu – wiadomo, producent podaje interwał, którego trzeba się trzymać. Czasem resurs można wydłużyć, częściej trzeba skrócić. Łańcuch? Tu teoretycznie łatwiej, bo powinien wystarczyć na całe życie silnika. Powinien... Odpowiadamy na pytania najczęściej pojawiające się w kontekście wymiany napędu rozrządu.

Pasek rozrządu - wymień zanim zniszczy silnik
Pasek rozrządu - wymień zanim zniszczy silnikŹródło: Auto Świat

O tym, że zerwany/pęknięty napęd rozrządu to z reguły nic dobrego, słyszał już chyba każdy, nawet motoryzacyjny laik. I o ile kiedyś, gdy wiele silników miało tzw. konstrukcję bezkolizyjną – w razie zerwania napędu tłoki nie uderzały w zawory! – temat nie był aż tak palący, o tyle dziś, w dobie głównie mocno wysilonych jednostek kolizyjnych (pęknięcie paska/łańcucha oznacza spotkanie tłoków z zaworami i, często, inne dodatkowe uszkodzenia, np. w obrębie głowicy i wałków), punktualna wymiana napędu rozrządu to już dość istotny temat.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W silnikach, w których napęd jest realizowany za pomocą paska, producent zawsze podaje interwał (czyli przebieg i/lub czas, po którym napęd podlega wymianie). Zazwyczaj jest to od ok. 60 aż do 240 tys. km i od 5 do nawet 10 lat – różnice wynikają m.in. z konstrukcji rozrządu oraz rodzaju samego paska. Dziś stosuje się bowiem coraz częściej paski wzmocnione kevlarem albo takie, które cały czas są zanurzone w kąpieli olejowej, co pozwala na znaczne wydłużenie interwałów. Każdy producent zaznacza też w instrukcji/dokumentacji, że w przypadku tzw. trudnych warunków eksploatacji (np. dużo jazdy po mieście, krótkie odcinki) interwał należy skrócić.

Piotr Wróbel