• Teleskopowa lampa Philips Xperion 6000 Under Bonnet jest zaprojektowana pod kątem oświetlania komory silnika podczas napraw samochodu
  • Lampa emituje rozproszone, łagodne dla oczu światło
  • Lampa Philips Xperion 6000 Under Bonnet ma zasilanie akumulatorowe i jest ładowana poprzez port USB. Nie może pracować przy zasilaniu sieciowym

Tak jak nie każda lampa jakkolwiek nadaje się do prac przy samochodzie, tak są lampy, które nadają się tylko lub prawie tylko do prac przy samochodzie. Philips Xperion 6000 Under Bonnet zdecydowanie należy do tej drugiej grupy.

Lampa pod maskę – jak to działa?

Philips Xperion 6000 under bonnet Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Philips Xperion 6000 under bonnet

Teleskopowa lampa "podmaskowa" składa się z aluminiowej szyny wyposażonej w 32 diody o łącznej mocy 12 W, modułu zasilająco-sterującego (akumulator, włącznik, regulator-ściemniacz, port USB) oraz dwóch rozsuwanych ogumowanych haków na obu końcach szyny. Lampa rozciąga się, dzięki czemu za pomocą wspomnianych haków można ją zamocować do pokryw silnika aut różnej wielkości. Lampę da się zamocować zarówno do bardzo małej maski o szerokości 1,1 m, jak i do dużej (auto dostawcze, a nawet ciężarowe) o szerokości ponad 2 metrów.

Lampa ma regulator, którym wybiera się jeden z kilkunastu poziomów świecenia (od 120 do 1200 lumenów), włącza lub wyłącza tryb czuwania, a także ręcznie włącza i wyłącza światło.

Co potrafi nowa lampa Philipsa?

Philips Xperion 6000 under bonnet: pokrętło służy jako włącznik i regulator natężenia światła. Niebieska lampka sygnalizuje włączenie czujnika ruchu Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Philips Xperion 6000 under bonnet: pokrętło służy jako włącznik i regulator natężenia światła. Niebieska lampka sygnalizuje włączenie czujnika ruchu

Według producenta lampa jest przystosowana do trudnych warunków warsztatowo-garażowych: jest odporna na uderzenia, upadki, zachlapanie, kurz. Ciekawą funkcją jest czujnik ruchu: jeśli w odległości do 2,5 m od włączonej lampy nic się nie dzieje przez pięć minut, lampa automatycznie się wyłącza. Gdy wracamy z przerwy, lampa włącza się automatycznie. W ten sposób oszczędza energię, której w narzędziach bateryjnych (tak samo, jak w samochodach) nigdy nie ma zbyt wiele. Sprawdziliśmy: ta funkcja działa bezbłędnie.

Philips Xperion 6000 under bonnet: Ogumowane teleskopowe haki służą do mocowania lampy do maski Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Philips Xperion 6000 under bonnet: Ogumowane teleskopowe haki służą do mocowania lampy do maski

Jedno ładowanie na cały dzień (oszczędnej) pracy

Co do zasady dobrze by było, gdyby jedno naładowanie lampy wystarczyło na cały dzień pracy. W trybie maksymalnej wydajności lampa będzie świecić przez trzy godziny, a zatem nie wystarczy. Jednak przy najoszczędniejszym ustawieniu lampa pracuje przez 20 godzin, a w praktyce (przy włączonym czujniku ruchu) dłużej. Pomiędzy skrajnymi trybami jest kilkanaście pośrednich: im lampa jaśniej świeci, tym krócej, im bardziej ściemnimy lampę, tym dłużej działa na jednym ładowaniu. W praktyce zwykle nie ma powodu, by lampę podkręcać na maksymalną jasność, bo to zwyczajnie nie jest zdrowe dla oczu. Ustawienie mniej-więcej środkowe w większości przypadków będzie optymalne, a zatem prądu na dzień pracy powinno wystarczyć.

Ważne: jeśli w warsztacie mamy oświetlenie słabe lub żadne, z pewnością przyda się jeszcze jakaś mała lampka do oświetlania zakamarków – np. czołówka, przy czym czołówki do pracy mają zdecydowanie inną konstrukcję niż czołówki "outdorowe": świecą bardzo rozproszonym światłem na bardzo bliską odległość, inaczej by oślepiały.

Przeczytaj także: Najdroższy "majonez" to ten pod korkiem wlewu oleju. Co oznacza?

Xperion 6000 Under Bonnet – zalety

  • Lampa jest solidna, a jednocześnie dość lekka; niektóre konkurencyjne modele są dwa razy cięższe
  • Lampa emituje dobrze rozproszone światło, które w umiarkowanym zakresie męczy wzrok. To ważne – przy latarce, która emituje skupioną wiązkę światła przystosowaną do świecenia na dużą odległość w otwartym terenie, w praktyce nie da się pracować;
  • Prawie płynnie działający ściemniacz pozwala dopasować natężenie światła do warunków i potrzeb;
  • Czujnik ruchu to świetne rozwiązanie;
  • Lampę z łatwością przypniemy do masek większości samochodów

Xperion 6000 Under Bonnet – wady

  • Albo ładowanie, albo praca – nie da się korzystać z lampy z trybie sieciowym. Podłączenie ładowarki wyłącza światło. To dlatego trzeba oszczędzać prąd
  • Czas do pełnego naładowania pustej baterii to ok. 3,5 godziny – w sumie ani krótko, ani długo, jednak w pewnych sytuacjach jest to problem, który wymusza oszczędzanie energii
  • To cecha wszystkich tego typu lamp: nie da się jej używać jako latarki kieszonkowej, ma ona właściwie jedno przeznaczenie: do oświetlania komory silnika.

Można jednak także wyobrazić sobie oświetlanie tą lampą stołu roboczego, jeśli wcześniej przymocujemy np. do ściany nad stołem jakieś elementy, do których przypniemy lampę

Ocena: 5— (mały minus za brak możliwości pracy "na kablu")