Piękna pogoda, pełen bak, naładowany akumulator, a po przekręceniu kluczyka słychać tylko wycie rozrusznika i... nic. Iskra jest, ale najwyraźniej paliwo nie trafia do silnika. Problem leży gdzieś między wlewem paliwa a cylindrami – być może w baku, w przewodach paliwowych, albo w gaźniku. Lub też we wszystkich tych miejscach na raz!

Uwaga na zardzewiały zbiornik paliwa

Stara blacha rdzewieje – któż wie to lepiej od właściciela oldtimera! Tyle, że w tym konkretnym kontekście nie każdy myśli od razu o zbiorniku paliwa. A rdza buszuje w nim zwykle wyjątkowo podstępnie, tam gdzie jej nie widać, czyli od środka. Pół biedy, jeśli blachę pokrywa tylko powierzchowny osad. Gorzej, jeśli rdzy jest więcej i jej drobinki odrywają się od podłoża i zatykają sitko (filtr wstępny), przewody paliwowe, pompę paliwa czy dysze gaźnika.

Po to, żeby takie zanieczyszczenia nie trafiały do wrażliwych elementów układu (gaźników, wtryskiwaczy), w układach montuje się filtry paliwa. A w zasadzie – montowało się – w wielu nowych autach wymiennych filtrów paliwa nie ma już wcale, a producenci zacierają ręce, kiedy już po jednym zatankowaniu zanieczyszczonego paliwa właściciel auta ma do zapłacenia słony rachunek za wymianę kosztujących majątek wtryskiwaczy. W starszych autach takie problemy to efekt zaniedbań. Nawet jeśli oryginalne filtry nie spełniają swojej roli, można łatwo zamontować akcesoryjne, z przezroczystymi obudowami, w przypadku których już na pierwszy rzut oka widać, jeśli są zatkane.

Dlaczego zbiornik paliwa rdzewieje

W baku rdza pojawia się z wody zbierającej się w nim w wyniku kondensacji pary wodnej, do której dochodzi, jeśli bak nie jest szczelnie wypełniony paliwem. Uwaga! Baki rdzewieją teraz znacznie szybciej niż kiedyś, a dzieje się tak za sprawą innego niż dawniej paliwa. Stosowane niegdyś benzyny nie mieszały się ani trochę z wodą – ta, jako cięższa od paliwa zbierała się na dnie zbiornika. Teraz sprzedawane benzyny mają domieszkę bioetanolu, która sprawia, że wręcz wchłaniają one wodę z otoczenia! Można tego uniknąć tankując najdroższe paliwa bez biododatków lub stosując specjalne uszlachetniacze stabilizujące paliwo.

Jeśli zbiornik paliwa już zardzewieje, możliwości są dwie – albo wymiana, albo gruntowny remont połączony z naniesieniem od wewnątrz antykorozyjnej powłoki. Kolejny, obok rdzy, problem z bakiem to jego niesprawne odpowietrzenie. Jeśli odpowiednie zaworki są zatkane, w miarę ubywania paliwa ze zbiornika, powstaje podciśnienie, z którym pompa paliwa nie ma szans!

Przewody paliwowe - ważna rzecz

Niezależnie od tego, z jakiego materiału wykonane są przewody paliwowe (fluorokauczuku, plastiku czy metalu), muszą być one szczelne i solidne! Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie używane niegdyś materiały są kompatybilne z dzisiejszymi paliwami.

Stan pompy paliwowej i gaźnika

Starsze auta mają pompy napędzane mechanicznie, np. krzywką od wałka rozrządu – w ich przypadku najbardziej podatnym na uszkodzenie elementem jest membrana. Z kolei w gaźnikach popsuć może się więcej: zdarzają się zablokowane przepustnice i pływaki, zatkane dysze – naprawa i regulacja wymagają dużej wiedzy.

Lista kontrolna napraw układu paliwowego

  • Przewody paliwowe: sprawdź szczelność! Czy materiał nie jest spękany lub skorodowany? Czy są prawidłowo zamocowane?
  • Pompa paliwa: w miarę możliwości sprawdź wydajność (test menzurkowy po zdjęciu przewodu do gaźnika (uwaga, ryzyko pożaru!). Skontroluj szczelność oraz stan membrany (jeśli jest do niej dostęp).
  • Filtry paliwa: regularnie kontroluj i w razie potrzeby wymieniaj.
  • Gaźnik: skontroluj stan prowadzących do niego przewodów gumowych. Upewnij się, że zewnętrzne elementy sterowania poruszają się swobodnie, w razie potrzeby nasmaruj je. Regularnie czyść przepustnicę ze zbierających się na niej osadów.