• Najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny oferują standardowe żarówki renomowanych marek
  • Żarówki o zwiększonej wydajności zazwyczaj poprawiają oświetlenie drogi, ale nie w każdym reflektorze w równym stopniu. Mają też swoje słabe strony
  • Najmniejszy sens – z praktycznego punktu widzenia – mają żarówki emitujące światło o barwie podobnej do światła lamp ksenonowych
  • W sklepach są też żarówki odpowiednie do samochodów, w których problemem jest częste przepalanie się żarówek
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Zmieniając żarówki w reflektorach auta, można znacząco wpłynąć na jakość i charakter oświetlenia. Choć normy ustalające parametry żarówek samochodowych są dość ścisłe, producenci oświetlenia znaleźli sposoby, aby je nieco obejść i zaproponować kierowcom żarówki, które nieco "podkręcają" fabryczne oświetlenie samochodu. Tyle że decyzje o wyborze żarówek "specjalistycznych" warto podejmować świadomie, bo nie każda opcja sprawdzi się w każdym przypadku.

Żarówki standardowe – tanio i często dobrze

Standardowa żarówka H7 Foto: Auto Świat
Standardowa żarówka H7

Podstawowy rodzaj żarówek – takie wykorzystywane są w fabrykach na tzw. pierwszy montaż. Bezbarwna bańka, "zwykłe" osiągi, przyzwoita trwałość no i – co nie jest bez znaczenia – niska cena: oto charakterystyka typowej standardowej żarówki wysokiej jakości.

Najwyższa jakość to w tym przypadku jednak klucz, a zapewnia ją zaledwie kilku producentów na świecie (jednak produkty tych kilku producentów są oferowane pod bardzo różnymi markami).

Jak kupić dobrą standardową żarówkę? Najlepiej wybierać wyłącznie żarówki znanych i renomowanych producentów, a omijać wszelkie marketowe produkty "no name"/ To szczególnie zasadne przy żarówkach standardowych! Dlaczego? Bo nawet najlepsze żarówki standardowe, np. typu H7, to koszt kilku, najwyżej kilkunastu zł za sztukę – nie da się na tym zaoszczędzić. Żarówki "no name" zwykle dają mniej światła, działają krócej, a ich geometria nierzadko pozostawia wiele do życzenia, co w niektórych, zwłaszcza mniejszych reflektorach ma decydujący wpływ na jakość oświetlenia drogi. Nie da się na tym zaoszczędzić!

Zalety:

  • najlepszy stosunek jakości do ceny,
  • rozsądna trwałość,
  • dobre parametry oświetleniowe.

Wady:

  • w słabszych reflektorach niezadowalająca wydajność, co czują zwłaszcza kierowcy o gorszym wzroku.

Żarówki samochodowe "Ultra Life"

Foto: materiały producenta

To żarówki dedykowane do pojazdów, w których zwykłe żarówki przepalają się co 200-300 godzin pracy, co zdarza się szczególnie często w przypadku typu H7. Żarówki te mają grubszy żarnik, często też nieco większą bańkę – ich żarnik rozgrzewa się do nieco niższej temperatury niż w żarówkach standardowych. Trwałość takich żarówek to w praktyce 200-300 proc. trwałości żarówek zwykłych. Nie ma jednak nic za darmo: ich światło może mieć nieco niższą temperaturę barwową (wtedy jest w odbiorze bardziej żółte), ogólnie osiągi takich żarówek są zauważalnie gorsze (to może być kilka-kilkanaście proc.) od dobrych żarówek standardowych. W przypadku, gdy napięcie w instalacji naszego auta jest wysokie (powyżej 14 V), warto je wypróbować – wyższe napięcie sprawia, że żarówka świeci jaśniej, a jednocześnie żarówka o wydłużonej trwałości lepiej znosi takie warunki pracy niż zwykła.

Zalety:

  • wyższa nawet dwu-trzykrotnie trwałość,
  • umiarkowana cena,
  • w przypadku wybranych modeli podwyższona odporność na wstrząsy.

Wady:

  • zwykle nieco gorsze parametry oświetleniowe.

Żarówki samochodowe o zwiększonej wydajności, np. "plus 200 proc."

Żarówka "plus 200 proc." Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Żarówka "plus 200 proc."

Sumaryczna całkowita emisja światła takich żarówek nie jest większa niż zwykłych – norma nie pozostawia producentom zbyt dużej swobody. A jednak… żarówki typu "plus 150 proc.", "plus 200 proc." itp. świecą lepiej niż jakiekolwiek inne!

Jest to możliwe, bo inżynierowie zastosowali w takich żarówkach kilka "trików". A zatem:

  • Żarnik jest cieńszy i rozgrzewa się do wyższej temperatury niż w zwykłych żarówkach, a więc emituje znacznie więcej światła.
  • Aby całkowita ilość światła emitowana przez żarówkę nie wykraczała poza normę, na bańkach takich żarówek umieszczony jest niebieski filtr – jednak nie na całej powierzchni bańki. Filtr odcina tę część światła, która przez większość reflektorów wykorzystywana jest w najmniejszym stopniu – zazwyczaj środkowa część bańki żarówki „wzmocnionej” nie jest osłonięta niebieskim filtrem.

Jak łatwo się domyślić, nie każdy reflektor w równym stopniu wykorzysta to nadmiarowe światło emitowane przez środkową część żarówki – jedne reflektory reagują na taki trik lepiej, inne gorzej. Stąd napisy na pudełkach żarówek: "do 200 proc. więcej światła", gdzie "do" jest bardzo ważne. A więc nie należy liczyć na cud, niemniej jakaś poprawa oświetlenia z reguły jest widoczna.

Zalety:

  • lepsze oświetlenie drogi,
  • bielsze światło.

Wady:

  • cena znacząco wyższa niż zwykłych żarówek,
  • z reguły zauważalnie niższa trwałość niż żarówek standardowych,
  • wrażliwość na skoki napięcia.

Żarówki niebieskie – "ksenon look"

Żarówki z ciemnoniebieskim filtrem – zapomnij o dobrym oświetleniu! Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Żarówki z ciemnoniebieskim filtrem – zapomnij o dobrym oświetleniu!

Bańki tych żarówek w całości pokryte są niebieskim filtrem. Ten niebieski filtr sprawia, że światło emitowane przez żarówkę jest zbliżone barwą do światła lamp ksenonowych czy LED-owych, co zdaniem niektórych kierowców ułatwia rozpoznawanie szczegółów na drodze. Dzieje się to jednak sporym kosztem: aby żarówka emitowała tyle światła co standardowa, jej żarnik musi być tak wyżyłowany, jak w żarówkach typu "plus 200 proc." Przekłada się to na cenę żarówki i jej (niższą) trwałość. Co gorsza, tylko renomowani producenci oferują żarówki "niebieskie", które świecą przyzwoicie (choć nigdy tak dobrze, jak żarówki o zwiększonej wydajności). Niebieskie żarówki mniej znanych azjatyckich producentów z reguły świecą znacznie, znacznie gorzej niż zwykłe, mają krótką żywotność, niejednokrotnie też rozgrzewają się do temperatury groźnej dla reflektora.

Zalety:

  • dyskusyjny "ksenon look".

Wady:

  • wysoka cena lub: niższa trwałość, mniej światła na drodze.

Kiepskie żarówki: dlaczego nie warto eksperymentować?

Z naszych testów jednoznacznie wynika, iż najbardziej ryzykowny jest montaż w reflektorach żarówek "tuningowych" mniej znanych azjatyckich marek. Typowe problemy to:

  • zła, niepowtarzalna geometria żarówek, która jest przyczyną nieprawidłowego oświetlenia drogi, oślepiania innych itp.;
  • ciemnoniebieskie bańki żarówek (bez wyjątku!) są odpowiedzialne za słabe świecenie;
  • w słabych żarówkach dochodzi przy pierwszym włączeniu do wypalania srebrnej farbki na osłonce przeciwolśnieniowej, dym osadza się na wewnętrznych elementach reflektora, ograniczając jego osiągi na zawsze!