• Najwyższy dopuszczalny limit alkoholu we krwi obowiązuje w Wielkiej Brytanii – to aż 0,8 promila
  • Najbardziej radykalne przepisy związane z jazdą po alkoholu obowiązują w krajach Europy Wschodniej
  • Najwyższe europejskie limity prędkości obowiązują w Polsce – wyjeżdżając z Polski za granicę trzeba się liczyć z tym, że trzeba zwolnić.
  • Konieczność wolniejszej jazdy za granicą wynika nie tylko z przepisów, ale też z mniejszej tolerancji względem wykroczeń drogowych
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Wyjeżdżając samochodem w kierunku Chorwacji, trzeba przejechać przez Czechy, Austrię, Słowenię, a następnie poruszać się po samej Chorwacji. Jadąc do Bułgarii, mijamy Czechy, Słowację, Węgry, a następnie jedziemy przez Serbię albo Rumunię. Każda dalsza podróż wymaga przekroczenia kilku granic i jazdy zgodnie z lokalnym prawem – w każdym wypadku pod groźbą mandatu płatnego natychmiast. Co do zasady bowiem (w Polsce również) cudzoziemcy i osoby bez stałego adresu zamieszkania mają obowiązek płacenia mandatów karnych od ręki, ewentualnie zostają zatrzymane do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez sąd. Na szczęście do lokalnych przepisów dostosować się jest łatwiej niż może się wydawać.

Wyposażenie auta za granicą: apteczka, gaśnica, kamizelki odblaskowe...

Teoretycznie, jeśli samochód jest wyposażony zgodnie z wymaganiami kraju, w którym jest zarejestrowany, można nim podróżować na mocy Konwencji Wiedeńskiej po całej Europie. Tyle teoria, bo w praktyce można się spotkać z żądaniami okazania np. w Niemczech apteczki wyposażonej zgodnie z wymaganiami tamtejszej normy. Mało tego, zdarzały się w niedalekiej przeszłości akcje wyłapywania Polaków bez odpowiednich apteczek i wlepiania im mandatów, na co z kolei polska policja odpowiadała pytaniami o gaśnice kierowanymi w stronę niemieckich kierowców. Ostatecznie organy ścigania obu krajów dogadały się i (co do zasady) my nie pytamy o gaśnice, a oni nie sprawdzają nam apteczek.

Niemniej po drodze np. do Chorwacji jest kilka krajów i można po drodze trafić na czepialskiego albo niedouczonego policjanta; w drodze na południe na terenach przygranicznych natkniemy się też na propozycje kupna kamizelek odblaskowych, które w wielu krajach są zalecane, obowiązkowe albo obowiązkowe wtedy, gdy musimy zatrzymać się w miejscu nieprzewidzianym do parkowania i opuścić auto. Co do gaśnic, to obowiązkowe są one m.in. w Polsce, w Austrii, w Chorwacji, a np. w Czechach, na Słowacji czy w Niemczech – nie.

Obciążanie sobie głowy zapamiętywaniem, jakie wyposażenie dodatkowe jest wymagane w krajach, które będziemy mijać, nie ma oczywiście sensu. By mieć problem z głowy, warto się zaopatrzyć w: dobrze wyposażoną apteczkę, kamizelki odblaskowe (po jednej dla każdego pasażera), gaśnicę (już mamy – w polskich autach jest obowiązkowa), trójkąt ostrzegawczy (mamy) i zapasowe żarówki. I po problemie!

Alkohol za kierownicą: co kraj, to inny limit!

Jeśli ktoś lub prowadzić samochód na lekkim rauszu, to w niektórych krajach (szczególnie w krajach Europy Zachodniej) jest to możliwe: przy limicie na poziomie 0,5 promila można mówić o kierowaniu po dwóch piwach albo np. po wypiciu pół butelki wina. Dla porządku trzeba jednak przypomnieć, że reakcja organizmu na alkohol, w tym szybkość metabolizowania alkoholu jest kwestią osobniczo-zmienną – każdy radzi sobie z tym inaczej.

Niemniej, jadąc do Chorwacji najpierw wjedziemy do Czech, gdzie jazda po alkoholu jest po prostu zabroniona. Następnie po drodze mamy Austrię (dozwolone 0,49 promila), gdzie można by się już teoretycznie napić, a następnie jedziemy przez Słowenię (limit 0,5 promila) i wjeżdżamy do Chorwacji (również 0,5). Ale np. w drodze do Bułgarii trafiamy na bardziej zachowawcze przepisy: mijamy Czechy (0,0 promila), Słowację (0,0), Węgry (mają doskonały likier ziołowy, ale znów: limit 0,0 promila). Dalej: Rumunia (0,0 promila) albo Serbia (limit 0,3 promila, ale nie dotyczy to początkujących kierowców, którzy nie powinni sięgać nawet po małe piwo). Dopiero na miejscu, w Bułgarii, można kierować, mając we krwi do 0,5 promila.

Rada: jadąc w daleką drogę, nie sięgajcie w ogóle po alkohol, nawet w najmniejszych ilościach. Osoby nieprzywykłe do kierowania po alkoholu (a Polacy należą do tego grupy ludzi) może po jednym piwie np. poczuć senność – nie ma co ryzykować. Co innego, gdy mamy do przejechania kilka km z restauracji do hotelu – wtedy niewielka, zgodna z lokalnym prawem zawartość alkoholu we krwi da się usprawiedliwić). Uwaga! W niektórych krajach, gdzie co do zasady można wypić i jechać, obowiązują obniżone limity alkoholu dla młodych albo początkujących kierowców!

Limity alkoholu dla kierowców w wybranych krajach

Kraj Podstawowy limit alkoholu we krwi (prom.)
Austria 0,5
Belgia 0,5
Bułgaria 0,5
Chorwacja 0,5
Czechy 0,0
Dania 0,5
Francja 0,5
Hiszpania 0,5
Holandia 0,5
Niemcy 0,5
Słowacja 0,0
Szwecja 0,2
Rumunia 0,0
Węgry 0,0
Włochy 0,5

Limity prędkości w krajach Europy: nie tak szybko!

Polskie limity prędkości można uznać za najwyższe w Europie, jeśli pominąć wybrane odcinki autostrad w Niemczech, po których wolno jeździć (na własną odpowiedzialność) tak szybko, jak się chce. Jednak na większości odcinków napotkamy na ograniczenia, a kierowcy nadmiernie przekraczający dozwolone limity są zatrzymywani albo fotografowani.

Żaden kraj nie zdecydował się na wprowadzenie ogólnego limitu prędkości na autostradach na poziomie 140 km/h, najczęściej jest to 130 km/h albo mniej. Jeśli chodzi o drogi szybkiego ruchu, to często spotykane limity to 100 albo 110 km/h (w Polsce 120 km/h). W wielu krajach zdarzają się niższe nocne limity prędkości (np. w Austrii ogólny limit autostradowy to 130 km/h, ale w nocy (od 22:00 do 5:00) na wybranych autostradach obowiązuje limit 110 km/h. Coraz więcej krajów wprowadza ograniczone limity prędkości dla początkujących kierowców, w większości przypadków dotyczy to pierwszego roku po uzyskaniu prawa jazdy. Takie ograniczenie obowiązują np. w Chorwacji kierowców do 24 roku życia, a we Francji – w pierwszym roku posiadania prawa jazdy.

Uwaga: jeszcze inne limity – znów w każdym kraju inne – obowiązują pojazdy ciągnące przyczepy (np. kempingowe). Na granicy każdego kraju spotkamy tablicę, na której podane są podstawowe limity prędkości – warto je śledzić.

Limity prędkości w wybranych krajach

Kraj Obszar zabudowany Droga krajowa Droga ekspresowa Autostrada
Austria 50 100 100 130/110
Belgia 50 90/70 120 120
Chorwacja 50 90/80 110/100 130/120
Czechy 50 90 110 130
Dania 50 80 80 130
Francja 50 80 110/100 130/110
Hiszpania 50 90 100 120
Holandia 50 80 100 100/120/130
Niemcy 50 130 100 130
Słowacja 50 90 - 130
Szwecja 50 Zgodnie ze znakami Zgodnie ze znakami Zgodnie ze znakami
Rumunia 50 90 100 130
Węgry 50 90 100 130
Włochy 50 90 110 130/100

Autem za granicę: na co jeszcze zwrócić uwagę?

Do nieujednoliconych przepisów należy też kwestia używania świateł w ciągu dnia przy dobrej widoczności: w jednych krajach jest to nieobowiązkowe, w innych zalecane (czyli też: nieobowiązkowe), w jeszcze innych – wymagane. Masz wątpliwości: Patrz, jak jadą miejscowi! Tu zastrzeżenie: jeśli jadąc przez południowe Włochy wieczorem lub nocą widzisz, że co drugi kierowca przy dobrej pogodzie używa świateł przeciwmgielnych, to nie znaczy, że jest to zalecane lub choćby dozwolone: nie jest, ale taki już miejscowy zwyczaj!