Ten samochód ma być kamieniem milowym w historii Peugeota. Żeby tak się stało, odziedziczył osobowość modeli 205 i 206 oraz praktyczne zalety 207, które od nowa zdefiniowano tak, aby zadowoliły klientów multimedialnej ery. Projektanci mówią wprost: „Staraliśmy się stworzyć pojazd, który w stosunku do modelu 207 będzie mniejszy na zewnątrz i większy w środku”.

Auto, którego projekt opatrzono symbolem A9, zbudowano na płycie podłogowej nr 1 koncernu PSA. Przy rozstawie osi niezmienionym w stosunku do modelu 207, 208 ma krótsze zwisy nadwozia (przedni o 6 cm, tylny o 1 cm), a ilość miejsca na nogi pasażerów tylnych na wysokości kolan wzrosła aż o 5 cm. Wiele uwagi poświęcono także zmniejszeniu masy samochodu.

Wzięto to pod uwagę podczas np. projektowania aluminiowej przedniej belki pochłaniającej energię zderzenia i laserowych spawów dachu, a także stosując na szeroką skalę panele ze stali o wysokiej wytrzymałości. Peugeot 208 1.4 HDi waży o 110 kilogramów mniej niż model 207 z tym samym silnikiem. Dzięki temu możliwe było połączenie dynamiki i niskiego spalania.