Auto Świat Testy Audi A5 coupé 2.0 TDI - zachwyca prowadzeniem

Audi A5 coupé 2.0 TDI - zachwyca prowadzeniem

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
|
Aktualizacja

Wydaje się, że w Audi A5 coupe, turbodiesel nie pasuje do zgrabnego auta. Jednak tylko w teorii, gdyż dysponujący aż 400 Nm silnik wysokoprężny połączony ze skrzynią DSG i dopracowanym podwoziem potrafi sprawić mnóstwo frajdy

Audi A5 coupé
Zobacz galerię (17)
Auto Świat / Adam Mikuła
Audi A5 coupé

Poprzednia generacja Audi A5 była udanym autem, ale wiele osób zarzucało, że wygląda zbyt spokojnie jak na coupe. Projektanci nowego modelu (dostępny od jesieni tego roku) wzięli sobie te uwagi do serca i zbudowali auto z mocniejszym charakterem. Bardziej spłaszczony grill i nieco złowrogo wyglądające reflektory LED sprawiają, że sylwetka A5 coupe nabrała ostrzejszych kształtów, a z doświadczenia już wiemy, że przez to robi piorunujące wrażenie na wielu kierowcach.

Audi A5 coupe - nareszcie z pazurem

Gdy kierowca usiądzie we wnętrzu, za sprawą spłaszczonej u dołu kierownicy oraz świetnie wyprofilowanych i nisko osadzonych foteli natychmiast poczuje sportową atmosferę, ale nie tylko... Jego uwagę przykują materiały o znakomitej jakości oraz duży (osadzony na stałe) ekran multimediów, które steruje się za pomocą pokrętła, głosowo lub touchpadem. Trzeba przyznać, że mimo rozbudowanego menu obsługa systemu MMI w Audi (więcej na temat jego funkcji w ramce) jest intuicyjna, podobnie jak komputera pokładowego, sterowanego już z koła kierownicy.

Za atmosferę prestiżu odpowiadają także podajniki pasów bezpieczeństwa, przewidziane dla pasażerów na przednich siedzeniach. To nie tylko bajer, gdyż przy długich drzwiach coupé okazują się pomocne.

Audi A5 coupé
Audi A5 coupéŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Choć Audi A5 coupe to czteromiejscowe auto, siedzenia w drugim rzędzie należy traktować jako dodatkowe. Dostęp do nich co prawda ułatwia system składania przednich foteli Easy Entry z pamięcią ustawień, ale ilość miejsca ogranicza ich wykorzystanie, zwłaszcza przez dorosłych. Pasażerowie o wzroście 180 cm się tam zmieszczą, ale podróży na dłuższych odcinkach na pewno nie zapamiętają jako komfortowej, nawet mimo tego, że umili ją centralny podłokietnik z funkcją schowka i dwoma uchwytami na napoje.

Audi A5 coupe - sporo miejsca na bagaż

Miłe zaskoczenie czeka użytkownika po podniesieniu pokrywy bagażnika. Czynność tę można zainicjować nie tylko za pomocą przycisków w klapie i kluczyku, lecz także wykonując ruch nogą pod zderzakiem. Poza tym imponująca jest już pojemność kufra, która wynosi ponad 460 l. Jeśli jedziemy Audi A5 we dwoje na wakacje i brakuje nam przestrzeni, to wystarczy pociągnąć za dźwigienki znajdujące się od strony kufra, żeby oparcie kanapy złożyło się automatycznie, a tym samym pojemność bagażnika zwiększyła się do 830 l.

Choć wizerunkowo do coupé bardziej pasuje mocny benzyniak niż oszczędny turbodiesel, bardzo spodobał nam się układ napędowy testowanego Audi. 190-konne TDI, dysponujące maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm, nie tylko świetnie przyspieszało (w mniej niż 8 sekund do „setki”), lecz także było elastyczne. Silnik dobrze dogaduje się z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną, która w zależności od trybu jazdy pracuje płynnie i łagodnie (Comfort lub Efficiency) bądź szybciej i brutalnie (Dynamic). Nasz zachwyt nad tą jednostką wynikał ponadto z dwóch powodów. Pierwszy – bardziej oczywisty – to spalanie, które w teście wyniosło niespełna 6 l/100 km, a drugi – przyjemny dźwięk. Kilku kierowców, którzy mieli okazję zasiąść za kierownicą Audi A5 coupe, o tym, że pod jego maską pracuje silnik TDI, dowiedziało się dopiero po zerknięciu na obrotomierz lub znaczek na pokrywie kufra.

Audi A5 coupe
Audi A5 coupeŻródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Kolejne zaskoczenie wywołało u nas podwozie. Jeżdżąc przednionapędowym autem, byliśmy zachwyceni sposobem jego prowadzenia, precyzją układu kierowniczego i komfortem resorowania. O ile za sprawą trybów jazdy można było regulować siłę wspomagania kierownicy, o tyle system Audi Drive Select w testowym aucie nie zmieniał ustawień twardości amortyzatorów. Mimo to uznaliśmy ich charakterystykę za dobry kompromis między bezpieczeństwem jazdy a wygodą podróżowania. I tu właśnie wracamy do zaskoczenia: przy okazji studiowania cennika okazało się, że importer Audi w Polsce zamówił do 190-konnej wersji TDI sportowe zawieszenie. Gdybyśmy nie jeździli tym samochodem, uznalibyśmy, że to nonsensowne posunięcie, a tak musimy przyznać, że chociaż ten element zwiększa koszty zakupu auta (dopłata: 1650 zł), to jednak warto go mieć w Audi A5 coupe.

Skoro mowa o kosztach, nie są małe. Pojazd bez doposażenia kosztuje prawie 200 000 zł, konkurencyjne BMW 420d coupé jest o 8000 zł tańsze.

Audi A5 coupe - to nam się podoba

Lekkość w prowadzeniu, dynamika silnika, niski poziom hałasu, małe spalanie, znakomite wykończenie wnętrza, pojemny kufer, nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa.

Audi A5 coupe - to nam się nie podoba

Wysoka cena zakupu, drogie opcje (nawigacja: 12 000 zł), mała przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń, w Polsce ograniczone funkcje systemu Audi Smartphone Interface, brak ekranu dotykowego.

Audi A5 coupe - nasza ocena

Audi A5 coupe z silnikiem wysokoprężnym to model dla osób, którym nie zależy wyłącznie na osiągach, lecz bardziej cenią sobie ładną stylistykę nadwozia coupe. Jego odbiorcami mogą być single lub tatusiowie, którzy mają odchowane już potomstwo i czują, że w ich życiu nadszedł ten moment, kiedy mogą w końcu zrobić coś dla siebie. Obie grupy muszą mieć oczywiście gruby portfel.

Audi A5 coupe 2.0 TDI - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyturbodiesel/R4/16
Pojemność skokowa1968 cm3
Moc maksymalna190 KM/3800-4200 obr./min.
Maks. moment obrotowy400 Nm/1750-3000 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h4,1 s/5,1 s
Prędkość maksymalna238 km/h
Hamowanie ze 100 km/h34,4 m (z)/33,8 m (g)
Średnie spalanie testowe5,8 l/100 km
Skrzynia biegów/napędau7. 7-biegowa/przedni
Pojemność bagażnika465-830 l
Długość/szerokość/wysokość4673/1846/1371 mm
Rozstaw osi2764 mm
Masa rzeczywista/ładownośc1556/469 kg
Rozdział masy58/42 proc.
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/12 lat
Cena podst. testowanej wersji196 200 zł
Cena egz. po doposażeniu248 970 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków