Auto Świat Testy Audi S8 plus - w imię mocy i stylu

Audi S8 plus - w imię mocy i stylu

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Na jesieni życia Audi S8 dostało duży zastrzyk mocy. Pierwiastek „plus” podkręcił ją do 605 KM i uczynił auto najszybszą w sprincie seryjnie produkowaną limuzyną.

Audi S8 plusŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Nikt, ale to absolutnie nikt nie doszacował mocy Audi S8 plus. W trakcie tygodniowego testu miałem przyjemność wozić różnych pasażerów – takich, którzy mają się za znawców motoryzacji, i tych szanownie ignorujących auta – a i tak najwięcej ktoś dał tylko 500 KM. Czy S8 plus rozczarowuje osiągami? Wręcz przeciwnie! Po prostu mało jest miejsc, w których mogłoby pokazać swój potencjał. Jego 605-konny silnik to dla tych, którzy nie śledzą z wypiekami na twarzy tabelek osiągów nowych aut, czysta abstrakcja. To najmocniejsza limuzyna z tych, które odwiedziły naszą redakcję, a w Polsce można kupić tylko jeden samochód w tej klasie z jeszcze większą mocą pod maską, choć z gorszymi osiągami: Mercedes-AMG S65 L z 630-konnym silnikiem V12 rozpędza się w 4,3 s do „setki”. Według Audi S8 plus potrzebuje na to 3,8 s, według naszych pomiarów – nawet o 0,3 s mniej. A ogranicznik hamuje szaleńcze zapędy dopiero przy 305 km/h. Odlot!

Audi S8 plus
Audi S8 plusŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Silnik jest wszechmocny. Już w zwykłym S8 osiąga zawrotne 520 KM i 650 Nm, a specjaliści z quattro GmbH, czyli nadwornego tunera Audi, dorzucili w „plusie” do tego jeszcze 85 KM i 50 Nm. Ogromna siła przekazywana jest przez 8-biegowy „automat” i następnie jest rozkładana na wszystkie koła. Tyle że podczas startu z pełnym gazem nie ma się wrażenia wystrzelenia z katapulty, jak w Porsche z procedurą Launch Control. Audi robi po prostu błyskawiczny zoom, nie szarpie podczas startu, silnik buduje moc ze stoickim spokojem. Jedynie lekko myszkujące przednie koła przypominają kierowcy, co powoduje prawą stopą.

Jak na nowoczesną superlimuzynę przystało, charakter S8 plus daje się stroić. Warto czasem opuścić strefę bajecznego komfortu. Można ostrzyć nastawy silnika i skrzyni biegów oraz niezależnie od tego: zawieszenie, układ kierowniczy, sportowy mechanizm różnicowy, dźwięk silnika i adaptacyjny tempomat. Ale nawet gdy przestawi się wszystko w tryb Dynamic, S8 plus nie stanie się brutalne. Pneumatyczne zawieszenie zachowuje spory margines komfortu, a brzmienie silnika nigdy nie staje się głośne ani nachalne. Przy odjęciu gazu wydech prycha, nie jest to jednak zdziczały dźwięk. Nie bez powodu ten model nazywa się S8 plus, a nie RS 8.

Audi S8 plus
Audi S8 plusŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

W ekstraklasie sportowych limuzyn od Porsche Panamery Turbo S różni je przede wszystkim charakterystyka prowadzenia. Daleki kuzyn ze Stuttgartu jeździ zwinniej, a swojego kierowcę otacza sportową atmosferą i zwraca się do niego bardzo bezpośrednio. Audi pielęgnuje nieco bardziej wysublimowany ton. Nacisk położono na luksus, komfort i perfekcyjną jakość wykończenia. Uruchomienie silnika to ceremonia: obroty są podbijane, wskazówki zegarów robią jedno pełne okrążenie, rozświetla się pas LED-ów na pierścieniach, wysuwają się ekran i wysokotonowe głośniki Bang & Olufsen, kierownica przysuwa się do prowadzącego, a chwilę potem fotel dopompowuje boczki siedziska i oparcia zgodnie z ustawieniami. Kierowca jest witany z honorami. W tym konkretnym egzemplarzu wrażenie robi też fantazja, z jaką urządzono wnętrze. Oferta Audi Exclusive daje szerokie możliwości indywidualizacji, pod warunkiem że lubicie skórę.

Gdzie jest miejsce S8 plus? Na torze? Ceramiczne hamulce zachęcają do takiej wizyty – po rozgrzaniu zatrzymują dwutonowe auto na dystansie zaledwie 33,7 m. Ale naturalnym środowiskiem tak szybkiej limuzyny pozostaje lewy pas autostrady na odcinku bez ograniczeń prędkości.

Audi S8 plus - naszym zdaniem

Już za rok do salonów wjedzie nowe A8, jednak Audi wie, jak odpowiednio zadbać o obecną wersję. S8 plus to hiperlimuzyna, bajecznie komfortowa, niewiarygodnie szybka i perfekcyjnie wykończona.

Audi S8 plus - dane techniczne

Silnik benz. biturbo V8
Pojemność 3993 cm3
Moc maksymalna 605 KM przy 6100 obr./min.
Maksymalny moment obr. 700 Nm przy 1750 obr./min.
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 8b
Długość/szerokość/wysokość 5147/1949/1458 mm
Bagażnik 520 l
Masa własna 2062 kg
Opony Dunlop SP Sport Maxx GT 275/35 ZR21
0-100 km/h 3,5 s
0-200 km/h 11,2 s
Prędkośc maksymalna 305 km/h
Średnie spalanie 10,0 l/100 km
Cena 722 500 zł (egz. testowany: 887 180 zł)

.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków