Fiat 500L jest jednym z tych samochodów, które w dużej mierze wybiera się z racji stylistyki karoserii. Samochód zachwyca przede wszystkim ciekawym spojrzeniem. Czy uroda to jedyna cecha, którą włoski minivan potrafi kusić?
Po tegorocznym liftingu auto nie różni się znacząco od poprzednika. Przestylizowany zderzak czy inaczej zaprojektowana atrapa chłodnicy nie są z pewnością rewolucyjnymi modyfikacjami. Zmiany we wnętrzu są ważniejsze, bowiem wskaźniki stały się ładniejsze, a przede wszystkim – bardziej czytelne. Inna jest również wielofunkcyjna kierownica. Dla osób wybierających ten model istotniejsze jest jednak to, co było już domeną wersji przedliftingowej – funkcjonalne nadwozie. W obu rzędach siedzeń wygospodarowano mnóstwo miejsca, w dodatku tylną kanapę można nie tylko składać, lecz także przesuwać. To pozwala dowolnie gospodarować przestrzenią dla siedzących w tylnym rzędzie oraz pojemnością bagażnika. Powody do zadowolenia ma również prowadzący. Pozycja za kierownicą jest wygodna, fotele sprawdzają się również podczas długich wyjazdów, a widoczność we wszystkich kierunkach okazuje się doskonała.
Pod maską testowanego egzemplarza pracował doładowany benzyniak o mocy 120 KM. Wprawdzie nasze pomiary pokazały, że auto jest mniej dynamiczne, niż obiecuje producent, jednak subiektywne odczucia są bardziej pozytywne. Po mocnym wciśnięciu gazu auto gwałtownie wyrywa do przodu. Kierowcy, którzy wolą spokojniejsze podróżowanie, muszą się do tego przyzwyczaić. Dopiero po dłuższym użytkowaniu pojazdu udaje się tak obsługiwać prawy pedał, żeby jeździć łagodnie. Dobre oceny zbiera również skrzynia biegów. Wszystkie przełożenia włącza się lekko i bez haczeń.
Mniej entuzjastycznie można się wypowiadać o zużyciu paliwa. Co z tego, że producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 6,7 l/100 km, skoro w rzeczywistości na pokonanie 100 kilometrów potrzeba 7,9 l benzyny? Do rodzinnego charakteru auta pasuje zawieszenie. Tłumienie wybojów odbywa się bez uszczerbku na komforcie. Mniej entuzjastycznie oceniliśmy zbyt mocno wspomagany układ kierowniczy, który nie pozwala na dokładne wyczucie 500L. Podczas szybkiej jazdy przeszkadza dodatkowo hałas wiatru owiewającego wysoką karoserię. Pewne jest też to, że ani miłośnicy komfortu, ani fani dynamicznego podróżowania nie zaakceptują słabych hamulców. Zatrzymanie auta jadącego 100 km/h po niemal 40 metrach to zdecydowanie niedzisiejszy wynik.
Na uwagę zasługuje cena pojazdu. Wszystko dzięki promocjom. Obecnie za dobrze wyposażoną wersję Lounge nie trzeba płacić 72 500 zł, lecz jedynie 66 900 zł. To dobra informacja dla potencjalnych kupców.
Fiat 500L - to nam się podoba
Przestronne wnętrze, pojemny i funkcjonalny bagażnik, wysoki komfort resorowania, wygodne fotele, dobra widoczność.
Fiat 500L - to nam się nie podoba
Podczas szybkiej jazdy duży hałas wiatru owiewającego karoserię, słaby układ hamulcowy, konieczność dopłaty za trzeci zagłówek z tyłu.
Fiat 500L - nasza ocena
Nie dość, że prezentuje się efektownie, to na dodatek potrafi w komfortowych warunkach przewieźć całą rodzinę wraz z urlopowym bagażem. Przydałyby się jednak lepsze hamulce i niższe spalanie.
Fiat 500L 1.4 T-Jet Lounge - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemnośc skokowa | 1368 cm3 |
Moc maksymalna | 120 KM/5000 obr./min |
Maks. moment. obrotowy | 215 Nm/2500 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | ręczna 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła |
Prędkość maksymlana | 189 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 8,8 s (4. bieg)/13,4 s (6. bieg) |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 39,4 m/39,2 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 58 dB/66 dB/69 dB |
Średnie spalanie testowe | 7,9 l/100 km |
Średnie spalanie producenta | 6,7 l/100 km |
Pojemność bagażnika | 412-1480 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4242/1784/1658 mm |
Rozstaw osi | 2612 mm |
Masa własna/ładowność | 1428 kg/485 kg |
Cena podstawowa testowanej wersji | 66 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/8 lat |
Przeglądy | co 15 ty. km lub rok |
Cena testowanego auta | 72 600 zł |
.
W ramach liftingu zafundowano autu nowy wzór wskaźników oraz inną kierownicę. Multimedia są łatwe w obsłudze. Kierowca bez problemu może sparować smartfon z pokładowym audio.
Wyprofilowanie foteli sprawia, że jadący mają dobre boczne podparcie. W standardzie jest regulacja wysokości siedzenia kierowcy.
Tylną kanapę można nie tylko składać, lecz także przesuwać.
Szklany dach z elektrycznie sterowaną roletą należy do wyposażenia seryjnego. Za 1500 zł można mieć również funkcję jego otwierania .