Tipo, Tipo... To było przyzwoite auto na przełomie lat 80. i 90. Nad wyraz przestronne jak na swój segment. Wariant kombi oferowano pod nazwą „Tempra Station Wagon”, ale wraz z zakończeniem produkcji modelu Stilo w 2008 r. Fiat wycofał się z klasy kompaktowych kombi, a w latach 2014-16 w ogóle porzucił w Europie segment C. Teraz Włosi wracają do najpopularniejszego na Starym Kontynencie kawałka rynku z potrójną siłą i starą nazwą. Od zeszłego roku można kupić Tipo w wersji sedan, teraz dołączają do niego hatchback i kombi.

Fiat twierdzi, że najnowsze odmiany mają być pozycjonowane nieco wyżej niż limuzyna, choć i w tym przypadku Włosi bardzo nie chcieli, żebyśmy nazywali ich auto „budżetowym sedanem”. Wystarczy jednak zerknąć na cennik, żeby zdać sobie sprawę z tego, że Tipo próbuje przyciągnąć klientów przede wszystkim ceną. Paleta jednostek napędowych jest bowiem ograniczona i kończy się na 120-konnych silnikach. OK, tu leży ciężar sprzedaży, ale konkurencja oferuje więcej – odmian 4x4 czy sportowych GTI brakuje tak samo, jak wyposażenia z wyższej półki. W Tipo nie zamówicie ledowych reflektorów, foteli z masażem, adaptacyjnych amortyzatorów, elektrycznie otwieranej klapy czy głośników wysokiej klasy.

Fiat Tipo SW - duża praktyczność

Tipo pozwala jednak szybko zapomnieć o brakach w komfortowym wyposażeniu, budzi bowiem sympatię swoim nieskomplikowanym charakterem i dużą funkcjonalnością. Weźmy na przykład wlew paliwa. Podobnie jak w Fordach, zrezygnowano tutaj z wkręcanego korka, po prostu uchyla się klapkę (zamykana wraz z centralnym zamkiem) i wkłada pistolet do tankowania. Drzwi Tipo otwierają się szeroko i zapewniają wygodny dostęp do kabiny. Fotel pozwala także wysokim prowadzącym zająć wygodną pozycję za kierownicą. Z tyłu w porównaniu z konkurentami jest dużo miejsca na szerokość, ale już na kolana i nad głową znajdziecie go mniej niż np. w Kii cee’d. Na pochwałę zasługuje jednak wysokie umieszczenie siedziska kanapy. Dzięki temu siedzi się wygodnie, a kolana są w pozycji, która nie męczy.

Fiat Tipo SW - prawdziwe kombi

Bagażnik ma słuszne 550 l pojemności – ta wartość mieści się w średniej klasowej i pozwala bez trudu zapakować się 4-osobowej rodzinie na urlop. Żeby jednak powiększyć przestrzeń, trzeba najpierw postawić pionowo siedzisko kanapy i dopiero po tym można położyć oparcie. Uzyskuje się w ten sposób płaską podłogę i aż 1650 litrów przestrzeni – to sporo! Tipo w standardzie ma też regulowaną na wysokość podłogę bagażnika – pod tym względem rzeczywiście nie oszczędzano.

Układ jezdny Fiata nie jest najświeższą konstrukcją, cechuje go raczej prostota, ale nawet podczas gwałtownych manewrów auto zachowuje się bezpiecznie. Zawieszenie dość sztywno zestrojono, na dziurach i opcjonalnych 17-calowych kołach trzęsie – lepiej pozostać przy seryjnych „16-kach”. Tipo kombi przyzwoicie radzi sobie nawet z zaniedbanymi nawierzchniami bocznych dróg.

Fiat Tipo SW - spalanie jest za wysokie

Jednostka napędowa dała się poznać jako grzeczna i niepozorna. Turbodoładowanie zapewnia zdrowego „kopa” w codziennej jeździe. Na wyższych obrotach silnik jednak staje się hałaśliwy i paliwożerny – na naszej pętli testowej zużył aż 7,9 l/100 km. Porównywalna 120-konna Kia cee’d 1.0 T-GDI potrzebuje o 1,5 l/100 km mniej. Na autostradzie Tipo 1.4 T-Jet potrafi spalić nawet 11,2 l na 100 km.

Silnik Fiata zaimponował nam jednak elastycznością: przyspieszenie od 80 do 120 km/h na 6. biegu trwa 12,2 s – to dobry wynik. Godne pochwały są także hamulce. Po rozgrzaniu osiągają lepsze rezultaty niż na zimno. Z prędkości 100 km/h zatrzymują Tipo po 35,8 m. W tej klasie skuteczniejsze hamulce ma tylko Astra.

Fiat Tipo SW

Niestety, słabym punktem Tipo, tak jak wielu innych Fiatów, pozostają elementy, które ostatecznie sprawiają, że ma się wrażenie jazdy starym konstrukcyjnie samochodem. Lewarek skrzyni biegów ma długi skok, jest nieprecyzyjny i nawet na wybranym przełożeniu rusza się mocno na boki. Układ kierowniczy obraca się zbyt lekko, sygnały zwrotne z kół są marne. Tryb City, który zwiększa siłę wspomagania do absurdalnego poziomu i z założenia ma ułatwiać manewry w mieście, jest zbędny. Fiat powinien pomyśleć nad tym, jakie siły działają na układ kierowniczy i co chciałby czuć kierowca, gdy wchodzi w zakręt.

Tych, którzy lubią precyzyjne prowadzenie, Tipo nie uszczęśliwi. Pozostałych może przekonać ceną. Najtańsze Tipo kombi (1.4/95 KM) kosztuje tylko 53 400 zł – to rewiry Skody Fabii. W pełni wyposażony model z 120-konnym silnikiem wyceniono na 79 300 zł. Za porównywalnych rywali od Opla czy Kii zapłacicie o ok. 10 000 zł więcej. Ale ta różnica nie bierze się znikąd.

Fiat Tipo SW - to nam się podoba

Atrakcyjna cena, elastyczny silnik, przyzwoite wyciszenie wnętrza, duży bagażnik (szczególnie po złożeniu kanapy), skuteczne hamulce, bezpieczne zachowanie podczas jazdy.

Fiat Tipo SW - to nam się nie podoba

Wysokie spalanie, uboga lista opcji (szczególnie w zakresie asystentów jazdy), miejscami bardzo niska jakość tworzyw wykończeniowych, luźny lewarek o długim skoku, nieprecyzyjny układ kier.

Fiat Tipo SW - nasza ocena: wybór z rozsądku

Tipo to prosty samochód za uczciwe pieniądze. Plasuje się tuż poniżej typowych reprezentantów tego segmentu, ale jednak jest porządniejsze od budżetowych modeli. Dzielnie przeszło nasze próby i wysokie spalanie jest tu najpoważniejszym zarzutem. Tipo kombi ma duże szanse na powtórzenie sukcesu sedana. Ze wszystkich wersji nadwoziowych ta jest najbardziej godna polecenia.

Fiat Tipo SW - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Pojemność skokowa 1368 cm3
Moc maksymalna 120 KM/5000 obr./min.
Maks. moment obrotowy 215 Nm/2500 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 7,1 s (4. bieg)/9,9 s (5.bieg)
Średnie spalanie testowe 7,9 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd manualna 6-biegowa/przedni
Pojemność bagażnika 550-1650 l
Długość/szerokość/wysokość 4571/1792/1512 mm
Rozstaw osi 2638 mm
Poziom hałasu 50/100/130 km/h 58/66/70 dB
Droga hamowania 100-0 km/h (z/g) 36,6 m/35,8 m
Masa rzeczywista/ładowność 1341 kg/514 kg
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/8 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok
Cena podst. testowanej wersji 69 400 zł
Cena testowanego egzemplarza 79 300 zł