Zazwyczaj testujemy i pokazujemy bogate wersje aut. Na ich tle Hyundai i30 z silnikiem 1.4 i wyposażeniem Classic Plus wygląda trochę jak ubogi krewny.

Po zastanowieniu się dochodzimy jednak do wniosku, że to świetna propozycja dla osób szukających praktycznego auta za rozsądne pieniądze. Czy to rzeczywiście dobrze wydane 70 000 zł?

Największe obawy budzi napęd – 100-konny motor 1.4 nie obiecuje rewelacji (czas potrzebny na osiągnięcie „setki” to według Hyundaia 13 s). Jeśli nie chcecie się szybko rozpędzać, szósty bieg możecie włączyć już przy 80 km/h. Ale gdy za miastem zajdzie potrzeba szybkiego wyprzedzania, trzeba będzie zredukować z „szóstki” nawet do… „trójki”.

Hyundai i30 Wagon 1.4

Dynamiczna jazda wymaga utrzymywania obrotów silnika powyżej 3,5 tys. Oczywiście, auto stworzono raczej do spokojnej podróży i wówczas odwdzięcza się niezłym spalaniem – w mieście 8-8,5 l/100 km, na trasie bez kłopotu uzyskacie 6-6,5 l. Zastanawiającym się nad większym motorem podpowiemy tylko, że kosztujący 3000 zł więcej benzyniak 1.6 spala dość wyraźnie więcej (w mieście ponad 1 l/100 km).

Spalanie na podobnym poziomie jak w 1.4 można uzyskać w wersji 1.6 GDI (z wtryskiem bezpośrednim), ale ta odmiana to już wydatek większy o 6 tys. zł niż w 1.4.

Zawieszenie (z tyłu wielowahaczowe) gwarantuje spokojną podróż, karoseria jest przestronna i funkcjonalna.

Zaletą Hyundaia i30 jest pięcioletnia gwarancja

Wyposażenie Classic Plus to rozsądny wybór – tańszy o 10 000 zł podstawowy pakiet Base jest ubogi (brak np. klimatyzacji). W wersji Classic (tańsza o 3500 zł od Classic Plus) otrzymacie już klimę, radio i roletę, ale praktyczne schowki czy siatka rozpinana za siedzeniami występują dopiero w godnej polecenia odmianie Classic Plus.

Co prawda cena blisko 70 tys. zł wydaje się dość wysoka, niestety – konkurencyjne auta kompaktowe z benzyniakiem o mocy około 100 KM wymagają wydania podobnych kwot.

Hyundai i30 1.4 - Dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1396
Moc maksymalna (KM/obr./min) 100/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 134/3500
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 195/65 R 15
Dł./szer./wys. (mm) 4485/1780/1500
Masa własna/ładowność (kg) 1278/542
Pojemność bagażnika (l) 528-1642
Pojemność zbiornika paliwa (l) 53

Hyundai i30 1.4 - Osiągi*

Przyspieszenie 0-100 km/h 13,0 s
Prędkość maksymalna 181 km/h
Spalaniew mieście 7,1 l/100 km
poza miastem 4,7 l/100 km
średnie 5,6 l/100 km
Emisja CO2 129 g/km
Teoretyczny zasięg 945 km

*dane producenta

Hyundai i30 1.4 - Wyposażenie

Wersja Classic Plus
6 airbagów/ESP/ksenony S/S/N
Klimat. man./chłodzony schowek S/S
Dod. schowki/CD, MP3, Bluetooth S/S
Lakier metalizowany/alufelgi 1900 zł/2500 zł (pakiet)

Hyundai i30 1.4 - Gwarancja/ceny

Cena podstawowa test. wersji 67 900 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat/bez ograniczeń
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy 15 tys. km/1 rok

Hyundai i30 1.4 - To nam się podoba:

Akceptowalne koszty zakupu i paliwa, dobre warunki gwarancji, przyjemny design, funkcjonalny bagażnik.

Hyundai i30 1.4 - To nam się nie podoba:

Ledwo przeciętna dynamika silnika, drobne niedostatki w wykończeniu (trzaski na dziurach) i wyposażeniu.

Hyundai i30 1.4 - Nasza opinia

Hyundai i30 kombi 1.4 to nie jest auto, którym można się zachwycać – to raczej prosta, w miarę tania wersja do sprawnego (i niezbyt kosztownego!) przemieszczania się. Z tego zadania i30 wywiązuje się bez zarzutu.