- Kia EV3 mierzy 4,3 m długości, a pod względem rozmiarów i praktyczności można porównać z tak lubianą nad Wisłą Kią Sportage. To jednak samochód w pełni elektryczny
- Do wyboru są dwa akumulatory. Z większym deklarowany zasięg przekracza 600 km. Moc? 204 KM, co przekłada się na ok. 7,5 s przyspieszania od 0 do 100 km na godz.
- Polski cennik Kii EV3 otwiera 169 tys. 900 zł
- Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
Kia EV3 wykorzystuje technologie znane z większych, wielokrotnie nagradzanych EV6 i EV9. EV3 to kompaktowy, przestronny i wygodny samochód. Nowy SUV został zaprojektowany na platformie Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Specjalna płyta dla elektryków pozwala w pełni wykorzystać potencjał tego napędu, a przy tym nie windować ceny.
Mierzy 4300 mm długości, 1850 mm szerokości i ok. 1565 mm wysokości. To więc zwinny i poręczny samochód, który świetnie odnajdzie się w mieście. Z kolei rozstaw osi na poziomie 2680 mm w praktyce przekłada się na tylną kanapę, gdzie wygodnie mogą usiąść wysokie osoby. Bagażnik? 460 l z tyłu i dodatkowe 25 l z przodu. Przedstawiciele Kii mówili mi na prezentacji, że ich ambicją było uczynienie z EV3 auta, które może pełnić rolę "jedynego w rodzinie". I pod względem praktyczności zdecydowanie się to udało.
Jeden silnik i dwa akumulatory do wyboru. I imponujące liczby
Może dlatego podczas pierwszych jazd wyznaczono bardzo zróżnicowane trasy. Kia nie bała się kazać dziennikarzom jeździć nie tylko po mieście, ale trasy wiodły też przez kręte drogi i autostrady. Tych ostatnich EV3 wcale się nie obawia m.in. dzięki współczynnikowi oporu powietrza na poziomie 0,263. Tak świetny wynik sprawia, że w środku jest cichutko, a kolejne km zasięgu nie znikają w zatrważającym tempie. Za kierownicą można się odprężyć, dzięki systemom wsparcia Highway Driving Assist 2 oraz Smart Cruise Control 2.
Przeczytaj także: Jeździłem BMW M5 Touring E34. Potem przesiadłem się do nowego M5
Zasięgu Kia EV3 ma pod dostatkiem. Z akumulatorem 81,4 kWh przejedzie w cyklu mieszanym do 605 km, a w miejskim - aż do 773 km. Zgodnie z WLTP. Z akumulatorem 58,3 kWh to odpowiednio do 436 i 605 km. W trasie docenimy, że szybkie ładowanie prądem o napięciu do 400 V umożliwia naładowanie z 10 do 80 proc. w ciągu 29 min dla akumulatora 58,3 kWh i 31 min w wypadku wersji 81,4 kWh. Zasięg można zwiększyć o 202 km w ciągu 15 min.
Niezależnie od wielkości akumulatora Kia EV3 ma 204 KM mocy. Bez zająknięcia rozpędza się do 170 km na godz. prędkości maksymalnej. Przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. trwa ok. 7,5 s. Nieźle jak na kompakt.
Ile kosztuje tak nowoczesny i elektryczny SUV?
Ceny EV3 zaczynają się od 166 900 zł (wersja Air, 58,3 kWh) i kończą na 222 400 zł (GT Line, 81,4 kWh). Dzięki dopłacie w wysokości 18 750 zł w ramach programu „Mój elektryk” cenę EV3 można obniżyć do 148 150 zł. Do tego Kia oferuje za darmo wartą 2500 zł ładowarkę Green Cell Habu SE o mocy 11 kW. Zastępuje wymagającego montażu wallboxa.
To atrakcyjna cena, zwłaszcza, kiedy spojrzymy na wyposażenie EV3. Ascetyczna tablica rozdzielcza jest wyposażona w potężny wyświetlacz, który obejmuje dwa 12,3-calowe wyświetlacze oddzielone 5,3-calowym ekranem dotykowym, który służy do obsługi klimatyzacji. Mamy też wyświetlacz przezierny. Podoba mi się, że na pokładzie znalazło się wiele fizycznych przycisków.
Warto wymienić także możliwość dokonywania płatności z poziomu systemu multimedialnego Kia In-Car Payment oraz ChatGPT, który z czasem pojawi się w systemie. Nie zapominajmy o ładowaniu Vehicle-to-Load (V2L). Funkcja ta umożliwia autu zasilanie urządzeń zewnętrznych, co sprawia, że EV3 jeszcze lepiej sprawdzi się w wyprawach poza miasto.
I co ważne, wnętrze jest nie tylko nowoczesne, ale także przyjazne środowisku. Do wykonania wielu elementów wykorzystano bioplastiki, tkaniny PET z recyklingu i farby bez BTX.
Kia EV3 – nasza opinia. Czekamy na dłuższy test w Polsce
Pierwsze jazdy to za mało na ostateczną opinię, ale pierwsze wrażenie robi się tylko raz, prawda? Kia EV3 robi je dobre. To przystępnie wyceniony, mądrze zaprojektowany kompaktowy SUV z dużym zasięgiem. Mierząca 4,3 m długości Kia EV3 idealnie wpisuje się w gusta Europejczyków. Uwielbiamy przecież kompakty, a Koreańczycy tylko się umacniają w tej klasie. Premiera Kii EV3 wcale nie oznacza, że pożegnamy tak kochaną nad Wisłą Kię Sportage. Oba auta będą się świetnie dopełniać. Kia ma teraz propozycję dla każdego kierowcy.