Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Jeździłem Kią EV3. To e-odpowiednik Kii Sportage. W tej cenie zaskakuje

Jeździłem Kią EV3. To e-odpowiednik Kii Sportage. W tej cenie zaskakuje

Nowa Kia EV3 ma 204-konny silnik elektryczny, potrafi przejechać nawet do 605 km na jednym ładowaniu, a do tego oferuje przestronne i bardzo nowoczesne wnętrze. Polski cennik otwiera atrakcyjne 166 tys. 900 zł. Przepis na murowany sukces? Miałem okazję to sprawdzić.

Kia EV3
Kia EV3Źródło: Auto Świat / Filip Trusz
  • Kia EV3 mierzy 4,3 m długości, a pod względem rozmiarów i praktyczności można porównać z tak lubianą nad Wisłą Kią Sportage. To jednak samochód w pełni elektryczny
  • Do wyboru są dwa akumulatory. Z większym deklarowany zasięg przekracza 600 km. Moc? 204 KM, co przekłada się na ok. 7,5 s przyspieszania od 0 do 100 km na godz.
  • Polski cennik Kii EV3 otwiera 169 tys. 900 zł
  • Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst

Kia EV3 wykorzystuje technologie znane z większych, wielokrotnie nagradzanych EV6 i EV9. EV3 to kompaktowy, przestronny i wygodny samochód. Nowy SUV został zaprojektowany na platformie Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Specjalna płyta dla elektryków pozwala w pełni wykorzystać potencjał tego napędu, a przy tym nie windować ceny.

Mierzy 4300 mm długości, 1850 mm szerokości i ok. 1565 mm wysokości. To więc zwinny i poręczny samochód, który świetnie odnajdzie się w mieście. Z kolei rozstaw osi na poziomie 2680 mm w praktyce przekłada się na tylną kanapę, gdzie wygodnie mogą usiąść wysokie osoby. Bagażnik? 460 l z tyłu i dodatkowe 25 l z przodu. Przedstawiciele Kii mówili mi na prezentacji, że ich ambicją było uczynienie z EV3 auta, które może pełnić rolę "jedynego w rodzinie". I pod względem praktyczności zdecydowanie się to udało.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jeden silnik i dwa akumulatory do wyboru. I imponujące liczby

Może dlatego podczas pierwszych jazd wyznaczono bardzo zróżnicowane trasy. Kia nie bała się kazać dziennikarzom jeździć nie tylko po mieście, ale trasy wiodły też przez kręte drogi i autostrady. Tych ostatnich EV3 wcale się nie obawia m.in. dzięki współczynnikowi oporu powietrza na poziomie 0,263. Tak świetny wynik sprawia, że w środku jest cichutko, a kolejne km zasięgu nie znikają w zatrważającym tempie. Za kierownicą można się odprężyć, dzięki systemom wsparcia Highway Driving Assist 2 oraz Smart Cruise Control 2.

Przeczytaj także: Jeździłem BMW M5 Touring E34. Potem przesiadłem się do nowego M5

Zasięgu Kia EV3 ma pod dostatkiem. Z akumulatorem 81,4 kWh przejedzie w cyklu mieszanym do 605 km, a w miejskim - aż do 773 km. Zgodnie z WLTP. Z akumulatorem 58,3 kWh to odpowiednio do 436 i 605 km. W trasie docenimy, że szybkie ładowanie prądem o napięciu do 400 V umożliwia naładowanie z 10 do 80 proc. w ciągu 29 min dla akumulatora 58,3 kWh i 31 min w wypadku wersji 81,4 kWh. Zasięg można zwiększyć o 202 km w ciągu 15 min.

Niezależnie od wielkości akumulatora Kia EV3 ma 204 KM mocy. Bez zająknięcia rozpędza się do 170 km na godz. prędkości maksymalnej. Przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. trwa ok. 7,5 s. Nieźle jak na kompakt.

Ile kosztuje tak nowoczesny i elektryczny SUV?

Ceny EV3 zaczynają się od 166 900 zł (wersja Air, 58,3 kWh) i kończą na 222 400 zł (GT Line, 81,4 kWh). Dzięki dopłacie w wysokości 18 750 zł w ramach programu „Mój elektryk” cenę EV3 można obniżyć do 148 150 zł. Do tego Kia oferuje za darmo wartą 2500 zł ładowarkę Green Cell Habu SE o mocy 11 kW. Zastępuje wymagającego montażu wallboxa.

To atrakcyjna cena, zwłaszcza, kiedy spojrzymy na wyposażenie EV3. Ascetyczna tablica rozdzielcza jest wyposażona w potężny wyświetlacz, który obejmuje dwa 12,3-calowe wyświetlacze oddzielone 5,3-calowym ekranem dotykowym, który służy do obsługi klimatyzacji. Mamy też wyświetlacz przezierny. Podoba mi się, że na pokładzie znalazło się wiele fizycznych przycisków.

KIA EV3
KIA EV3Źródło: Auto Świat / Filip Trusz

Warto wymienić także możliwość dokonywania płatności z poziomu systemu multimedialnego Kia In-Car Payment oraz ChatGPT, który z czasem pojawi się w systemie. Nie zapominajmy o ładowaniu Vehicle-to-Load (V2L). Funkcja ta umożliwia autu zasilanie urządzeń zewnętrznych, co sprawia, że EV3 jeszcze lepiej sprawdzi się w wyprawach poza miasto.

I co ważne, wnętrze jest nie tylko nowoczesne, ale także przyjazne środowisku. Do wykonania wielu elementów wykorzystano bioplastiki, tkaniny PET z recyklingu i farby bez BTX.

Kia EV3 – nasza opinia. Czekamy na dłuższy test w Polsce

Pierwsze jazdy to za mało na ostateczną opinię, ale pierwsze wrażenie robi się tylko raz, prawda? Kia EV3 robi je dobre. To przystępnie wyceniony, mądrze zaprojektowany kompaktowy SUV z dużym zasięgiem. Mierząca 4,3 m długości Kia EV3 idealnie wpisuje się w gusta Europejczyków. Uwielbiamy przecież kompakty, a Koreańczycy tylko się umacniają w tej klasie. Premiera Kii EV3 wcale nie oznacza, że pożegnamy tak kochaną nad Wisłą Kię Sportage. Oba auta będą się świetnie dopełniać. Kia ma teraz propozycję dla każdego kierowcy.

Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków