- Kwota potrzebna na zakup tego XC60 wystarczy na większe SUV-y. Ale liczy się też wnętrze!
- W Volvo R Design oznacza sportową stylizację. W standardzie jest też sportowe zawieszenie
- Po Volvo XC60 nikt raczej nie oczekuje terenowych zdolności
To prawdziwy fenomen: w 2017 r. na nasze drogi wyjechało 4980 nowych egzemplarzy XC60. Warto zauważyć, że to segment premium i najniższa cena przekracza obecnie (bez dodatków!) 160 000 zł. Choć sporo aut sprzedanych w ubiegłym roku to jeszcze stara generacja XC60, to wynik i tak można uznać za rewelacyjny – jednocześnie to najlepiej sprzedające się Volvo na naszym rynku! Zalet modelu poszukujemy w 235-konnej wersji D5.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKwota potrzebna na zakup tego XC60 wystarczy na większe SUV-y. Ale liczy się też wnętrze!
Przy całej elegancji konstruktorzy pamiętali o walorach praktycznych. Siedzi się wygodnie, zarówno z przodu, jak i z tyłu nie brakuje miejsca. Wykończenie, ergonomia? Bez zastrzeżeń, podobnie jak wyciszenie kokpitu. Musicie jednak uważać, bo nawet gdy zamówicie wariant za 225 800 zł, w wyposażeniu zabraknie… nawigacji, skóry i bezkluczykowego otwierania drzwi.
Czy to wnętrze ma wady? Poza zauważonym jednym niefortunnym tłumaczeniem („Obróć pokrętło startowego ponownie” – ale to drobnostka!) i niekompletnym wyposażeniem – nie!
Volvo XC60 - mocne, ale spokojne
Mimo wysokiej mocy, sprawnie przekazywanej na koła za pośrednictwem 8-biegowego „automatu”, w XC60 lepiej poczują się osoby lubiące spokojną jazdę. Dynamiczne, nawet bardzo szybkie podróżowanie to nie problem, ale agresywne pokonywanie zakrętów na granicy przyczepności? W tej kategorii ciągle lepsze jest BMW. Dlatego można się zastanowić, czy nie zamienić sportowego zawieszenia wersji R Design (atrakcyjna stylistycznie!) na pneumatyczne z układem Four-C. Podobnie ma się sprawa z 21-calowymi obręczami kół. Przydałoby się nieco więcej komfortu.
Nie zapominajmy też o wielkich rezerwach bezpieczeństwa, z którego słynie Volvo. Już seryjnie kierowcę wspierają liczne innowacyjne systemy – jak choćby rozpoznające rowerzystów i zagrożenie z przeciwka.
Spalanie podczas mało oszczędnej jazdy po Warszawie wyniosło nieco ponad 9 l/100 km. To sporo więcej niż obiecuje Volvo, ale – zważając na warunki – wciąż akceptowalnie.
Po XC60 nikt raczej nie oczekuje terenowych zdolności. Atuty to na pewno napęd 4x4 ze sprzęgłem Haldex oraz prześwit 216 mm i akceptowalne ukształtowanie zderzaków. Jednak poza szutrowe, w miarę równe drogi lepiej się nie zapuszczać – łatwo o uszkodzenie podwozia i felg.
Volvo XC60 2.0 D5 - dane techniczne:
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1969 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 235/4250 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 480/1750-2250 |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Napęd | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw |
Opony testowanego auta | 255/40 R 21 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4688/1902/1658 |
Rozstaw osi (mm) | 2865 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1915/605 |
Poj. bagażnika (l) | 505-1432 |
Poj. zbiornika paliwa/zbiornika AdBlue (l) | 71/11,7 |
Volvo XC60 2.0 D5 - osiągi (dane fabryczne):
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s |
Spalanie w mieście | 6,8 l/100 km |
Spalanie poza miastem | 5,5 l/100 km |
Spalanie średnie | 6,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 158 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1180 km |
Minimalna średnica zawracania | 11,4 m |
Volvo XC60 2.0 D5 - wyposażenie:
Wersja | R Design |
7 airbagów/City Safety | S/S |
Klima automatyczna/4-strefowa | S/2940 zł |
Radio z 10 głośników, 330 W, ekran 9" | S |
Navi/czujniki cofania (przód) | 5210 zł/S (1850 zł) |
Kamera 360o/alufelgi 21 cali | 8210 (pakiet)/8820 zł |
Fotele sportowe/skóra | S/od 1470 zł |
Panoramiczne okno dachowe | 6 680,00 zł |
Reflektory full LED/przyciem. szyby | S/1890 zł |
Aktywny tempomat/dostęp bezklucz. | 7230/2690 zł |
Lakier metalizowany | 3700-5100 zł |
Volvo XC60 2.0 D5 - gwarancja/ceny:
Cena podst. testowanej wersji | 225 800 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez ograniczeń |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co rok lub 30 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | ok. 260 000 zł |
Volvo XC60 2.0 D5 - naszym zdaniem:
Lepiej być pięknym i bogatym… Można wtedy jeździć na co dzień XC60. Oczywiście, na Volvo świat się nie kończy, ale auto bez wątpienia poprawia humor. Świetnie łączy walory praktyczne z dobrymi osiągami i eleganckim wyglądem. Auto nadaje się i dla rodziny, i w trasę, i do miasta. Popularność tego modelu nie jest przypadkiem!
Galeria zdjęć
Dobre proporcje karoserii przyciągają uwagę. Kierowca może cieszyć się jazdą, ale w polskich warunkach 21-calowe felgi to jednak przesada.
Nowoczesne wyświetlacze świetnie komponują się z klasycznymi kształtami deski rozdzielczej. Świetna ergonomia, kierownica przyjemnie leży w dłoniach.
R Design oznacza sportową stylizację. W standardziem jest też sportowe zawieszenie. Wybór trybu jazdy – w R Design seryjny (system Drive Mode). Obraz z kamery 360o jest bardzo wyraźny. Pomoże w parkowaniu czy też manewrach terenowych. Wszechstronna regulacja fotela. Sterowanie klimatyzacją dla pasażerów z kanapy.
Efektowne, ale i efektywne – fotele są bardzo wygodne. Dwie osoby podróżują z tyłu w świetnych warunkach.
Foremny kształt, spora pojemność (505 l). Równa podłoga po złożeniu oparć kanapy. Dojazdowe koło zapasowe to opcja za 680 zł – warto rozważyć zakup. Podłogę można wygodnie podwiesić. Wymiary bagażnka: wysokość do sufitu/rolety 0,75/0,48 m głębokość maks./min. 1,74/0,91 m szerokość 1,10 m
Dwulitrowy silnik jest bardzo mocny - zużywa więcej paliwa niż deklaracje Volvo, ale to ciągle rozsądne wartości. Jednostka D5 występuje wyłącznie z 8-biegową przekładnią automatyczną.
Volvo XC60 2.0 D5 - to nam się podoba: wysoka jakość, dużo przestrzeni, dobre własności jezdne, świetne osiągi, seryjny napęd 4x4. Volvo XC60 2.0 D5 - to nam się nie podoba: wysoka cena zakupu (przy ciągle niekompletnym wyposażeniu), krótka gwarancja.