X-Trail jest flagowym crossoverem Nissana w Europie. Użytkownicy cenią ten model za atrakcyjną linię nadwozia, duże i praktyczne wnętrze (za dopłatą nawet siedmiomiejscowe) oraz bogate wyposażenie. Niestety, do niedawna w palecie brakowało kilku wariantów. Jednostki 1.6 dCi o mocy 130 KM nie można wybrać jednocześnie z napędem obu osi i automatyczną skrzynią biegów, a 160-konny benzyniak 1.6 DIG-T występuje tylko z przednim napędem i ręczną przekładnią. To nie spełnia wymagań klientów szukających średniej wielkości SUV-a z mocnym silnikiem, napędem obu osi i „automatem”.
Wszystko się zmieniło po wprowadzeniu do oferty silnika 2.0 dCi, który jest dostępny z aż trzema wersjami napędu do wyboru: na przednie koła, 4x4 z „manualem” i 4x4 ze skrzynią CVT (testowana wersja). Znana jednostka napędowa aliansu Renault-Nissan – generująca 177 KM mocy i 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego, która sprawnie napędza SUV-a – jest dynamiczna i elastyczna. Potwierdzili to nasi testujący. Przypadła im do gustu również skrzynia CVT – bezstopniowa, ale z 7 wirtualnymi biegami, imitującymi standardową przekładnię. W testowanym modelu napęd może być przenoszony wyłącznie na przednie koła (oszczędny tryb 2WD), automatycznie na obie osie (Auto) lub stale na 4 koła (Lock) – do jazdy w trudnych warunkach drogowych. Do wyboru trybu pracy służy pokrętło umieszczone na konsoli centralnej.
Nissan X-Trail - pakowny SUV dla rodziny
Średnie zużycie paliwa w czasie testu wyniosło ok. 9 l/100 km. To więcej niż podaje producent, ale biorąc pod uwagę pokaźne wymiary i masę własną auta, spalanie kształtuje się na akceptowalnym poziomie. System Stop-Start szybko działa, nie irytuje. Zawieszenie nie ma zbyt miękkich nastawów, więc auto nie przechyla się zbytnio w zakrętach. Jednocześnie komfort jazdy pozostał na odpowiednim poziomie.
X-Trail zaimponował Czytelnikom zdolnościami transportowymi. Tylna kanapa (dzielona w stosunku 40:60) jest przesuwana w szerokim zakresie i ma regulowane kąty oparć. Dzięki temu osobom podróżującym w drugim rzędzie można zaoferować większą ilość miejsca na nogi lub powiększyć pojemność bagażnika (standardowo ma 550 l). Bezpieczne przewożenie przedmiotów zapewnia system przegród i półek. Pod podłogą wygospodarowano miejsce na koło zapasowe.
Nissan X-Trail 2.0 dCi jest oferowany tylko w wyższych wersjach. Testowany egzemplarz miał na pokładzie kompletne wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, dopłaty wymagał tylko lakier metalizowany (patrz tabela). To tłumaczy cenę przekraczającą 150 000 zł.
Nissan X-Trail - oceny Czytelników
„X-Trail jest znacznie większy od Qashqaia. To pojemne, komfortowe auto rodzinne. Mimo sztywnych nastawów zawieszenia i dużych kół jest wystarczająco komfortowy, a mocny diesel zapewnia dynamiczną i ekonomiczną jazdę. Prowadzenie auta sprawia przyjemność, skrzynia CVT płynnie zmienia wirtualne siedem biegów, rozbudowany zestaw systemów asystujących dba o nasze bezpieczeństwo, a napęd 4x4 pozwala zjechać z utartych szlaków” - Adam Spiechowicz, dziennikarz.
„Wysoka pozycja za kierownicą zapewnia znakomitą widoczność. Wyższy prześwit SUV-a sprawdza się w miejskiej jeździe, a zestaw kamer bardzo ułatwia parkowanie. Cieszy także możliwość otwierania dużego szklanego dachu. Samochód dzięki nowoczesnej i dynamicznej stylistyce zwraca na siebie uwagę, a jednocześnie pozostaje bardzo praktyczny. Polecam ten model wszystkim paniom – jest bezpieczny, poręczny i pakowny” - Elżbieta Kwiatkowska, pedagog, wykładowca akademicki.
Nissan X-Trail - podsumowanie: dla wymagających
SUV-y z napędem na przednie koła i małymi silnikami stają się coraz popularniejsze. Znaczna część klientów rezygnuje z napędu 4x4 na rzecz niższej ceny zakupu. Nadal jednak zdarzają się osoby, które są skłonne zapłacić więcej, żeby mieć auto z pełnym wyposażeniem i lepszymi zdolnościami terenowymi. Teraz Nissan X-Trail potrafi spełnić również ich oczekiwania. Duży, sprawdzony silnik Diesla, współpracujący z „automatem” i napędem 4x4, oznacza większą wygodę prowadzenia, lepsze osiągi oraz wyższe bezpieczeństwo jazdy.
Nissan X-Trail 2.0 dCi - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 177/3750 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 380/2000 |
Skrzynia biegów | automatyczna CVT |
Napęd | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw |
Opony testowanego auta | 225/55 R 19 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4640/1820/1710 |
Rozstaw osi (mm) | 2705 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1720/520 |
Pojemność bagażnika (l) | 550 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Prędkość maksymalna | 196 km/h |
Spalanie fabryczne w mieście | 6,5 l/100 km |
Spalanie fabryczne poza miastem | 5,9 l/100 km |
Spalanie fabryczne średnie | 6,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 158 g/km |
Cena podst. testowanej wersji | 168 550 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena testowanego egzemplarza | 171 750 zł |
Materiał powstał we współpracy z marką Nissan.
Silnik 2.0 dCi pasuje do dużego SUV-a. Nie można narzekać na brak mocy.
Klasycznie zaprojektowana deska rozdzielcza. Obsługa wszystkich funkcji jest intuicyjna.
Czytelnicy świetnie czuli się za kierownicą Nissana. Chwalili dobrą widoczność, wygodne fotele i łatwą obsługę.
Przestronne i funkcjonalne wnętrze. Tylna kanapa jest przesuwana i ma regulowane kąty oparć.
Przestrzeń bagażową można szybko podzielić na strefy przy użyciu ruchomych półek.
System kamer 360 stopni.
Widok dokoła auta sprawia, że manewrowanie jest dziecinnie proste.
Do wyboru trybu pracy napędu służy pokrętło umieszczone na konsoli centralnej.
„X-Trail jest znacznie większy od Qashqaia. To pojemne, komfortowe auto rodzinne. Mimo sztywnych nastawów zawieszenia i dużych kół jest wystarczająco komfortowy, a mocny diesel zapewnia dynamiczną i ekonomiczną jazdę. Prowadzenie auta sprawia przyjemność, skrzynia CVT płynnie zmienia wirtualne siedem biegów, rozbudowany zestaw systemów asystujących dba o nasze bezpieczeństwo, a napęd 4x4 pozwala zjechać z utartych szlaków” - Adam Spiechowicz, dziennikarz.
„Wysoka pozycja za kierownicą zapewnia znakomitą widoczność. Wyższy prześwit SUV-a sprawdza się w miejskiej jeździe, a zestaw kamer bardzo ułatwia parkowanie. Cieszy także możliwość otwierania dużego szklanego dachu. Samochód dzięki nowoczesnej i dynamicznej stylistyce zwraca na siebie uwagę, a jednocześnie pozostaje bardzo praktyczny. Polecam ten model wszystkim paniom – jest bezpieczny, poręczny i pakowny” - Elżbieta Kwiatkowska, pedagog, wykładowca akademicki.