X-Trail jest flagowym crossoverem Nissana w Europie. Użytkownicy cenią ten model za atrakcyjną linię nadwozia, duże i praktyczne wnętrze (za dopłatą nawet siedmiomiejscowe) oraz bogate wyposażenie. Niestety, do niedawna w palecie brakowało kilku wariantów. Jednostki 1.6 dCi o mocy 130 KM nie można wybrać jednocześnie z napędem obu osi i automatyczną skrzynią biegów, a 160-konny benzyniak 1.6 DIG-T występuje tylko z przednim napędem i ręczną przekładnią. To nie spełnia wymagań klientów szukających średniej wielkości SUV-a z mocnym silnikiem, napędem obu osi i „automatem”.
Wszystko się zmieniło po wprowadzeniu do oferty silnika 2.0 dCi, który jest dostępny z aż trzema wersjami napędu do wyboru: na przednie koła, 4x4 z „manualem” i 4x4 ze skrzynią CVT (testowana wersja). Znana jednostka napędowa aliansu Renault-Nissan – generująca 177 KM mocy i 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego, która sprawnie napędza SUV-a – jest dynamiczna i elastyczna. Potwierdzili to nasi testujący. Przypadła im do gustu również skrzynia CVT – bezstopniowa, ale z 7 wirtualnymi biegami, imitującymi standardową przekładnię. W testowanym modelu napęd może być przenoszony wyłącznie na przednie koła (oszczędny tryb 2WD), automatycznie na obie osie (Auto) lub stale na 4 koła (Lock) – do jazdy w trudnych warunkach drogowych. Do wyboru trybu pracy służy pokrętło umieszczone na konsoli centralnej.
Nissan X-Trail - pakowny SUV dla rodziny
Średnie zużycie paliwa w czasie testu wyniosło ok. 9 l/100 km. To więcej niż podaje producent, ale biorąc pod uwagę pokaźne wymiary i masę własną auta, spalanie kształtuje się na akceptowalnym poziomie. System Stop-Start szybko działa, nie irytuje. Zawieszenie nie ma zbyt miękkich nastawów, więc auto nie przechyla się zbytnio w zakrętach. Jednocześnie komfort jazdy pozostał na odpowiednim poziomie.
X-Trail zaimponował Czytelnikom zdolnościami transportowymi. Tylna kanapa (dzielona w stosunku 40:60) jest przesuwana w szerokim zakresie i ma regulowane kąty oparć. Dzięki temu osobom podróżującym w drugim rzędzie można zaoferować większą ilość miejsca na nogi lub powiększyć pojemność bagażnika (standardowo ma 550 l). Bezpieczne przewożenie przedmiotów zapewnia system przegród i półek. Pod podłogą wygospodarowano miejsce na koło zapasowe.
Nissan X-Trail 2.0 dCi jest oferowany tylko w wyższych wersjach. Testowany egzemplarz miał na pokładzie kompletne wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, dopłaty wymagał tylko lakier metalizowany (patrz tabela). To tłumaczy cenę przekraczającą 150 000 zł.
Nissan X-Trail - oceny Czytelników
„X-Trail jest znacznie większy od Qashqaia. To pojemne, komfortowe auto rodzinne. Mimo sztywnych nastawów zawieszenia i dużych kół jest wystarczająco komfortowy, a mocny diesel zapewnia dynamiczną i ekonomiczną jazdę. Prowadzenie auta sprawia przyjemność, skrzynia CVT płynnie zmienia wirtualne siedem biegów, rozbudowany zestaw systemów asystujących dba o nasze bezpieczeństwo, a napęd 4x4 pozwala zjechać z utartych szlaków” - Adam Spiechowicz, dziennikarz.
„Wysoka pozycja za kierownicą zapewnia znakomitą widoczność. Wyższy prześwit SUV-a sprawdza się w miejskiej jeździe, a zestaw kamer bardzo ułatwia parkowanie. Cieszy także możliwość otwierania dużego szklanego dachu. Samochód dzięki nowoczesnej i dynamicznej stylistyce zwraca na siebie uwagę, a jednocześnie pozostaje bardzo praktyczny. Polecam ten model wszystkim paniom – jest bezpieczny, poręczny i pakowny” - Elżbieta Kwiatkowska, pedagog, wykładowca akademicki.
Nissan X-Trail - podsumowanie: dla wymagających
SUV-y z napędem na przednie koła i małymi silnikami stają się coraz popularniejsze. Znaczna część klientów rezygnuje z napędu 4x4 na rzecz niższej ceny zakupu. Nadal jednak zdarzają się osoby, które są skłonne zapłacić więcej, żeby mieć auto z pełnym wyposażeniem i lepszymi zdolnościami terenowymi. Teraz Nissan X-Trail potrafi spełnić również ich oczekiwania. Duży, sprawdzony silnik Diesla, współpracujący z „automatem” i napędem 4x4, oznacza większą wygodę prowadzenia, lepsze osiągi oraz wyższe bezpieczeństwo jazdy.
Nissan X-Trail 2.0 dCi - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 177/3750 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 380/2000 |
Skrzynia biegów | automatyczna CVT |
Napęd | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw |
Opony testowanego auta | 225/55 R 19 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4640/1820/1710 |
Rozstaw osi (mm) | 2705 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1720/520 |
Pojemność bagażnika (l) | 550 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Prędkość maksymalna | 196 km/h |
Spalanie fabryczne w mieście | 6,5 l/100 km |
Spalanie fabryczne poza miastem | 5,9 l/100 km |
Spalanie fabryczne średnie | 6,1 l/100 km |
Emisja CO2 | 158 g/km |
Cena podst. testowanej wersji | 168 550 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena testowanego egzemplarza | 171 750 zł |
Materiał powstał we współpracy z marką Nissan.