Auto Świat Testy Nowy Volkswagen Tiguan - stabilny nawet na lodzie

Nowy Volkswagen Tiguan - stabilny nawet na lodzie

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Jest większy, przestronniejszy i ma bardziej sportową stylistykę. Czy to wystarczy, żeby nowy Volkswagen Tiguan odniósł sukces? Pozostałe zalety tego auta sprawdziliśmy podczas jazd w trudnych zimowych warunkach

Nowy Volkswagen Tiguan - stabilny nawet na lodzie
Zobacz galerię (12)
Archiwum / Auto Bild
Nowy Volkswagen Tiguan - stabilny nawet na lodzie

Volkswagen Tiguan nigdy nie był pojazdem, który wybierano za finezyjną stylistykę. Od początku był niczym klasowy kujon, ceniono go przede wszystkim z racji jego umiejętności. Teraz przyszedł wreszcie czas na kolejną odsłonę tego modelu. Przed nią trudne zadanie – ma zabłysnąć bardziej niż poprzednia. Pierwszy sprawdzian samochodu przeprowadziliśmy na dalekiej Północy, w szwedzkiej Laponii. Mieliśmy tam okazję jeździć tym pojazdem m.in. po zamarzniętym jeziorze.

W porównaniu z poprzednikiem samochód jest o 3 cm szerszy i o 3 cm niższy, jednocześnie jego stylistyka stała się odważniejsza. Design Tiguana ma teraz więcej sportowych cech. Całość uzupełniają 19-calowe aluminiowe felgi oraz nadwozie pomalowane na rubinowo.

Na zamarzniętym jeziorze, częściowo pokrytym śniegiem. Jest oczywiście ślisko, ale nie na tyle, żeby nasz „kujon” wpadł w jakieś większe kłopoty. To zasługa umieszczonego na środkowej konsoli pokrętła 4Motion Control. Wybiera się nim jeden z czterech trybów pracy: Snow, Onroad, Offroad oraz Offroad z możliwością indywidualnych ustawień.

W warunkach dobrej przyczepności Volkswagen Tiguan jest napędzany na przednią oś, ale gdy nastąpi uślizg tych kół, w ułamku sekundy dołącza się napęd na tył.

Przekonajmy się zatem, jak zachowuje się auto na śliskich zakrętach. Pokonujemy łuk z prędkością 40 km/h, szybki ruch kierownicą i nagłe hamowanie na środku zakrętu. Wszelkie próby niegodziwości są szybko poskramiane i system sprawnie nas utrzymuje na drodze.

Szczególnie podczas jazdy w trybie Snow układ antypoślizgowy (ASR) stale współpracuje z elektronicznie sterowanym pedałem gazu. Jeżeli system wyczuwa poślizg któregoś z kół, szybko ogranicza dostarczanie mocy do niego, tym samym stabilizuje pojazd i sprawia, że pozostaje on na obranym kierunku jazdy.

Nasz testowy Volkswagen Tiguan był wyposażony w silnik Diesla o mocy 150 KM i dwusprzęgłową skrzynię, która w dużej mierze przyczynia się do radości z prowadzenia – sprawnie zmienia biegi i robi to bez żadnych szarpnięć. Mówiąc szczerze, większa moc silnika wcale nie jest w tym przypadku potrzebna, ale mniejsza również byłaby niewskazana (w ofercie znajduje się też 115-konny diesel, ale z napędem na przód).

Dzięki temu napędowi samochód uzyskuje „setkę” już po 9,3 s. Poza tym powody do zadowolenia daje sposób działania jednostki. Zamontowany pod maską diesel na tyle równo i cicho pracuje, że podczas jazdy nawet w minimalnym stopniu nie zakłóca spokoju pasażerów.

Jedną z ważniejszych zalet nowego Volkswagena Tiguana jest lepsza przestronność w porównaniu z poprzednikiem. Jednak to nie dziwi, ponieważ nadwozie urosło na długość o 6 cm, a rozstaw osi – o 8 cm. Wprawdzie tylna kanapa jest przesuwana w zakresie 18 cm, ale mimo to po ustawieniu jej skrajnie z przodu udało się uzyskać o 3 cm więcej miejsca na nogi pasażerów siedzących z tyłu samochodu.

Lepiej niż w poprzedniku oceniamy również część ładunkową, gdyż ma teraz objętość 615 litrów, a zatem aż o 145 litrów więcej niż dotychczas. Po złożeniu kanapy powstaje natomiast kufer o kubaturze 1655 litrów. Niestety, po powiększeniu części ładunkowej nie uzyskuje się idealnie równej podłogi.

Nowego Volkswagena Tiguana można już zamawiać, ceny zaczynają się od 97 980 zł za 125-konnego benzyniaka z przednim napędem i w wersji Trendline. Tiguan z napędem 4x4 kosztuje minimum 131 680 zł i jest to 150-konny diesel z manualną skrzynią i w odmianie Comfortline. Topowy, 190-konny diesel z DSG, napędem 4x4 i w wersji Highline oznacza już wydatek 162 980 zł.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI SCR 4Motion - dane techniczne

Silnik t.diesel R4
Pojemność 1968 cm3
Moc 150 KM przy 3500 obr./min
Maks. moment obr. 340 Nm/1750 obr./min
Napęd4x4/skrzynia automatyczna 7b
Dł./szer./wys. 4486/1839/1643 mm
Bagażnik 615-1655 l
Masa własna 1637 kg
V maks. 200 km/h
0-100 km/h 9,3 s
Poj. zb. paliwa 58 l
Spalanie5,6 l/100 km
Emisja CO2 147 g/km
Cena 140 580 zł

Nowy Volkswagen Tiguan nasza opinia

Nowy Volkswagen Tiguan to auto dopracowane pod niemal każdym względem. Nie tylko świetnie jeździ, lecz także stał się praktyczniejszy. Niestety, z racji tak skalkulowanych cen trudno będzie mu stać się hitem sprzedaży.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków