Peugeot ma długą tradycję w dziedzinie konstruowania dużych i praktycznych kombi – na szczęście w modelu 308 SW godnie ją podtrzymano. Inaczej niż w przypadku wielu konkurentów, kombi nie powstało przez proste „doklejenie” do hatchbacka większego bagażnika.
W tym przypadku zmian było więcej – przede wszystkim wydłużono rozstaw osi, i to aż o 33 cm. O ile w hatchbacku pasażerowie siedzący z tyłu mają prawo narzekać na skromną ilość miejsca na nogi i nad głowami, o tyle w wersji SW jest tam przestronnie. W dodatku przestrzeni dla pasażerów nie wygospodarowano wcale kosztem pojemności bagażnika – ten mieści 610 litrów i należy do największych w klasie. Dzięki dużej i niezbyt mocno pochylonej klapie do środka łatwo można włożyć nawet bardzo duże ładunki.
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - to tylko trzy cylindry?
U osób, które nie przywykły jeszcze do downsizingu, informacja o tym, że silnik ma tylko trzy cylindry i zaledwie 1,2 l pojemności, wzbudza obawy, czy tak mała jednostka poradzi sobie z tak dużym autem. Po pierwszych kilometrach czuć wyraźnie, że nie mają one żadnego uzasadnienia, bo 130 KM i 230 Nm „robią robotę”. Ten silnik naprawdę wystarcza!
Przyspieszenie 0-50/0-100/0-130 km/h | 3,2 s/10,4 s/17,1 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 8,5 s (4. bieg)/12,1 s (5. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1358/482 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 36/36,2 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 60 dB/67 dB/70 dB |
Spalanie testowe | 6,1 l/100 km |
Zasięg | 860 km |
Nieduży turbodoładowany benzyniak cicho pracuje, płynnie i równomiernie rozwija moc i nie brakuje mu dynamiki. Jest przy tym oszczędny, rozsądna jazda bez problemów pozwala uzyskać spalanie wyraźnie poniżej 7 litrów na 100 km. Jedyne poważniejsze zastrzeżenie do silnika: system start-stop działa ze zbyt dużą zwłoką, co utrudnia sprawne ruszanie w mieście. Ale przecież można go wyłączyć!
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - priorytet: komfort
Peugeota 308 prowadzi się pewnie, a przy okazji bardziej komfortowo od większości europejskich czy azjatyckich konkurentów, i to nawet na opcjonalnych 18-calowych kołach, jak w testowanej wersji. Kierowcy o sportowym zacięciu mogą być jednak nieco rozczarowani, bo choć układ kierowniczy działa precyzyjnie, to zawieszeniu do gokartowej zwinności sporo brakuje.
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - to nam sie podoba
Przestronne wnętrze z olbrzymią przestrzenią bagażową, zadziwiająco żwawy (jak na pojemność), cichy, a przy tym oszczędny silnik.
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - to nam się nie podoba
Niewygodna obsługa klimatyzacji, radia i komputera pokładowego za pomocą ekranu dotykowego, start-stop zbyt wolno reaguje.
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - nasza ocena: przyjemnie praktyczny
Ten model to udany kompromis. Peugeot 308 SW jest praktyczny, przestronny i oszczędny, a jednocześnie nadspodziewanie dobrze jeździ. Gdyby jeszcze dało się go zamówić w wersji, w której ustawienie klimy nie wymagałoby użerania się z opornym ekranem dotykowym...
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 |
Moc maksymalna | 130 Km/5500 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 230 Nm/1750 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Prędkość maksymalna | 199 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | ręczna 6b./przedni |
Pojemność bagażnika | 610-1660 l |
Opony testowanego auta | 225/40 R18 |
Pojemnośc zbiornika paliwa | 53 l |
Wersja wyposażenia | Allure |
Cana podst. test. wersji | 83 600 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat/80 tys. km |
Przeglądy | co 25 tys. km/co roku |
Cena test. egzemplarza | 101 700 zł |
Galeria zdjęć
Peugeot udowadnia, że praktyczne auto może być też ładne. Silnik 1.2 o mocy 130 KM nadaje się zarówno do miasta, jak i na długie i szybkie trasy.
Wnętrze Peugeota 308 nagradzano w międzynarodowych plebiscytach za design. Niestety, w dziedzinie ergonomii na nagrody nie ma szans. Sterowanie klimatyzacją i komputerem pokładowym jest możliwe tylko za pośrednictwem ekranu dotykowego, który wolno i opornie reaguje. Nie każdy kierowca znajdzie wygodną pozycję za malutką kierownicą.
Sportowo: między zegarami mogą być wyświetlane informacje m.in. o ciśnieniu doładowania i mocy.
Za pakiet Park Assist, obejmujący system automatycznego parkowania i monitor martwego pola, trzeba dopłacić 1500 zł
W testowanej wersji Allure standardowym wyposażeniem są sportowe, dobrze wyprofilowane fotele z manualną regulacją.
Większy rozstaw osi, więcej miejsca. W drugim rzędzie w odmianie SW jest znacznie przestronniej niż w hatchbacku.
Olbrzymi bagażnik z dużą klapą, płaską podłogą i łatwym składaniem oparć kanapy.
Asystent martwego pola ostrzega przed autami na sąsiednich pasach.
Szklany dach dodaje uroku, ale zabiera nieco miejsca nad głowami.
Pod względem pojemności bagażnika kompaktowe kombi Peugeota wygrywa z większością modeli klasy średniej, za to jego trzycylindrowy silnik budzi skojarzenia z autkiem miejskim. Wbrew pozorom to udana kombinacja.
Ten model to udany kompromis. Peugeot 308 SW jest praktyczny, przestronny i oszczędny, a jednocześnie nadspodziewanie dobrze jeździ.
Gdyby jeszcze dało się go zamówić w wersji, w której ustawienie klimy nie wymagałoby użerania się z opornym ekranem dotykowym...