Większy wewnątrz, lżejszy i oszczędniejszy – tak drugą generację Peugeota 308 SW na tle poprzednika charakteryzują sami Francuzi. W naszym teście udział bierze auto ze środkowym dieslem w palecie, w podstawowej dla tego silnika wersji wyposażeniowej Active.
Pod względem miejsca oferowanego we wnętrzu Peugeot należy raczej do klasowych średniaków. O ile z przodu jest jeszcze w porządku, o tyle z tyłu rywale spod znaku VW, Seata czy Forda, zwłaszcza na wysokości kolan pasażerów, zapewniają więcej przestrzeni. Peugeot może za to pochwalić się większym bagażnikiem (610 l), co w kombi może mieć decydujące znaczenie. Przy normalnym położeniu siedzeń różnice względem Golfa Varianta i Leona ST nie są może duże (odpowiednio o 5 i 23 l), ale po położeniu kanapy robią się znaczące (40 i 180 l).
Peugeot 308 SW - zegary nad małą kierownicą
W obecnej generacji 308 Peugeot zdecydował się na wysoko umieszczone zegary, tak więc kierowca obserwuje je nad wieńcem kierownicy – dzięki temu wzrok prowadzącego nie musi schodzić nisko podczas jazdy. Tyle teorii. W praktyce mała kierownica musi być nisko ustawiona, żeby nie zasłaniała zegarów, a to nie każdemu przypadnie do gustu. Poza tym deska rozdzielcza jest bardzo uporządkowana, sterowanie większością funkcji odbywa się na dotykowym ekranie na centralnym panelu.
Pod maską naszego testowego Peugeota pracował 120-konny diesel 1.6, połączony z 6-biegową skrzynią manualną. Samochód nie jest może wzorcem dynamiczności, ale za to okazuje się bardzo elastyczny (300 Nm już od 1750 obr./min) i superoszczędny – średnio w teście 308 SW zużyło 4,3 l/100 km. Nawet podczas dynamicznej jazdy miejskiej spalanie nie przekroczyło 6 l. W efekcie na jednym zbiorniku można przejechać nawet 1200 km.
Peugeot 308 SW - a jednak komfort!
Pod względem zawieszenia Peugeot sprawił nam pewną niespodziankę, bo mimo takiego samego (co do konstrukcji) układu, jak w zwykłym hatchbacku auto zachowuje się zupełnie inaczej. Spodziewaliśmy się, że z racji większej ładowności zawieszenie w SW będzie twardsze niż w wersji 5-drzwiowej, a jest dokładnie odwrotnie. Kompensowanie nierówności wydaje się bardziej komfortowe – różnice między hatchbackiem a kombi wyraźnie pokazują, jak wiele można uzyskać dzięki zastosowaniu sprężyn i amortyzatorów o innej charakterystyce w identycznym z punktu widzenia budowy układzie.
Nasz testowy Peugeot pod względem wyposażenia był autem pozbawionym większości opcji. Nie oznacza to jednak, że ubogi. W standardzie Active znajdziecie m.in.: 6 airbagów, automatyczną klimatyzację, radioodtwarzacz z Bluetoothem, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu. W tej wersji nie dokupicie jednak m.in. asystentów jazdy, np. aktywnego tempomatu czy automatycznego parkowania. Cenowo 308 SW jest znacznie tańsze od podobnie wyposażonych niemieckich konkurentów.
Peugeot 308 SW - to nam się podoba
Oszczędny i elastyczny silnik, duża, a do tego regularna powierzchnia załadunku, komfortowo resorujące zawieszenie.
Peugeot 308 SW - to nam się nie podoba
Na tylnej kanapie mogłoby być trochę przestronniej, zwłaszcza na wysokości kolan. Nie lubimy wskaźników nad kierownicą.
Peugeot 308 SW - nasza ocena: bardzo mocna czwórka
Peugeot z dieslem pod maską przekonał mnie do siebie tym, że ten samochód niczego nie udaje – jest po prostu przyjemnym w jeździe, komfortowym kombi, które może rzadko odwiedzać stacje paliw. Jeśli w aucie szukasz high-techu, trzeba kupić droższą wersję i kilka opcji.
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi - dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 |
Pojemność | 1560 cm3 |
Moc maksymalna | 120 KM/3500 Nm |
Moment obrotowy | 300 Nm/1750 Nm |
Prędkość maksymalna | 197 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Skrzynia/napęd | ręczna 6b/na przednie koła |
Dł./szer./wys. | 4585/1804/1461 mm |
Rozstaw osi | 2730 mm |
Średnie spalanie (testowe) | 4,3 l/100 km |
Cena podst. test. wersji | 88 400 zł (egz. test.: 96 100 zł) |
Galeria zdjęć
Choć zawieszenie Peugeota 308 SW nastawione jest na komfort, to jednak pewne pokonywanie slalomu nie stanowi dla auta żadnego problemu
Większy wewnątrz, lżejszy i oszczędniejszy – tak drugą generację Peugeota 308 SW na tle poprzednika charakteryzują sami Francuzi
Nieforemna mała kierownica jest konieczna, żeby zegary nad jej wieńcem mogły być widoczne. Czarne plastiki we wnętrzu są urozmaicone aluminiowymi wstawkami
Przestrzeń na przednich fotelach jest bez zarzutu i odpowiada mniej więcej temu, co oferują klasowi konkurenci
Na wysokości kolan mogłoby być trochę więcej miejsca. Nad głowami nieco przestrzeni zabiera szklany dach
Duży bagażnik (610 l) bez wystających nadkoli, a po rozłożeniu kanapy mamy do dyspozycji płaską powierzchnię ładunkową
Na wyświetlaczu między zegarami tylko przebieg i prędkość
Nawigacja jest w wyposażeniu opcjonalnym (2500 zł)
W podstawowej odmianie audio nie ma napędu CD (opcja: 600 zł)
Pod maską pracował 120-konny diesel 1.6, połączony z 6-biegową skrzynią manualną. Samochód nie jest może wzorcem dynamiczności, ale za to okazuje się bardzo elastyczny i superoszczędny – średnio w teście 308 SW zużyło 4,3 l/100 km
Peugeot 308 SW próbuje przekonać nas do siebie nie długą listą dodatkowego wyposażenia, lecz przestronnym bagażnikiem, oszczędnym dieslem i komfortowym zawieszeniem. Czy w dzisiejszych czasach to wystarczy?
Peugeot z dieslem pod maską przekonał mnie do siebie tym, że ten samochód niczego nie udaje – jest po prostu przyjemnym w jeździe, komfortowym kombi, które może rzadko odwiedzać stacje paliw
Jeśli w aucie szukasz high-techu, trzeba kupić droższą wersję i kilka opcji