Auto Świat Testy Porównania samochodów Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - pierwsze starcie

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - pierwsze starcie

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Na ten pojedynek długo czekaliśmy: spóźnialska Alfa Giulia nareszcie może stawić czoła BMW serii 3. Serce nam wali, ale niech zadecydują bezstronne pomiary i punkty!

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3

Turyn i Monachium, miasta, w których mieszczą się siedziby Alfy Romeo i BMW, dzielą Alpy. A jednak patrząc przez pryzmat osiągów, wymiarów oraz wielu innych parametrów nowej Giulii i produkowanej od 5 lat serii 3, obie firmy są sobie bliskie. Albo mówiąc brutalnie: Włosi, projektując Giulię, zawsze mieli przed oczami popularną bawarską limuzynę! Oba auta, choć zbudowane z całkowicie różnych podzespołów, obiektywnie różnią się tylko w detalach. Subiektywnie – trudno oprzeć się bardziej zmysłowym kształtom Giulii, ale za urodę punktów nie przyznajemy. Możemy jednak wam zdradzić, że BMW już dawno nie stoczyło tak ciężkiego boju!

Zewnętrzne i wewnętrzne wymiary obu limuzyn są praktycznie identyczne – każde z aut zapewnia komfortowe warunki dla czwórki dorosłych i ich bagażu. Giulia zgarnęła jednak o jeden cenny punkt więcej niż BMW – o 2 cm większa jest przestrzeń wokół kolan z tyłu. W pierwszym rzędzie wolimy siedzieć w BMW, pod warunkiem że ma opcjonalne sportowe fotele za 2424 zł. Siedzenia Giulii w wersji wyposażeniowej Super nie przystają do nich, są ciaśniejsze i nie podpierają wystarczająco dobrze ciała, a alternatywy, niestety, brak.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3
Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3Auto Bild

Jakość wykończenia każdej z tych limuzyn nie powala, w tej klasie są lepsi. Ale i tak Alfa miejscami przyoszczędziła na tworzywach, które nawet na tle BMW robią wrażenie miernych. Z kolei pod względem obsługi monachijczycy wyznaczają standardy. Seryjne pokrętło iDrive i opcjonalny system nawigacyjny Professional pozwalają wygodnie sterować wszystkimi funkcjami. Obsługa pokładowych multimediów Alfy była wyraźnie inspirowana rozwiązaniami BMW, jednak nie jest to tak intuicyjnie i płynnie działający system, jak w serii 3. Alfie brakuje też łączności z siecią, przycisku „powrót” i logicznego sposobu przybliżania widoku mapy. Jak już wspomnieliśmy – to szczegóły. Tyle że ich suma robi różnice: w kategorii „nadwozie” to aż 7 punktów na korzyść BMW. Co dalej?

Po wnioskach z badania nadwozia i kabiny nie zaskakuje nas, że obie limuzyny bardzo podobnie się prowadzi – dynamiczna, angażująca kierowcę jazda jest przecież wpisana w DNA każdej z marek. Giulię napędza aż 2,2-litrowy diesel o mocy 180 KM, „trójkę”– mniejsza, ale mocniejsza jednostka 2.0/190 KM. Oba auta korzystają z automatycznych przekładni firmy ZF i kierują napęd oczywiście na tylną oś. BMW miało zamontowany opcjonalny wariant, określany w cennikach mianem „sportowy”. Jednak to skrzynia Alfy potrafi czasem szarpnąć podczas redukcji, czego nigdy nie doświadczycie w BMW. Sprint 0-100 km/h trwa w obu przypadkach 7,3 s, natomiast w pozostałych pomiarach przyspieszenia Alfa urywa dziesiąte części sekundy „beemce”. To fenomen, bo do tej pory BMW potrafiło najefektywniej zamieniać moc na osiągi, a tu przegrywa równoległy wyścig o włos ze słabszą i lżejszą Alfą. W codziennej jeździe tej różnicy się nie odczuwa, ale kilkanaście pomiarów przyspieszenia wykazało drobną przewagę Alfy – i za to punkt więcej. BMW odbija sobie przegraną w równoległym wyścigu niższym spalaniem: 5,3 l/100 km zamiast 5,6 l.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - dane techniczne

Alfa Romeo GiuliaBMW 320d
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa2143 cm31995 cm3
Moc maksymakna180 KM/3750 obr./min.190 KM/4000 obr./min.
Maks. moment obrotowy450 Nm/1750 obr./min.400 Nm/1750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h (testowe)7,3 s7,3 s
Prędkość maksymalna230 km/h230 km/h
Śr. spalanie (testowe)5,6 l/100 km5,3 l/100 km
Skrzynia biegówaut. 8b.aut. 8b.
Napędtylnytylny
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące)35,9/36,0 m35,9/36,0 m
Pojemność bagaznika480 l480 l
Masa rzeczywista/ładowność1565/460 kg1547/473 kg
Pojemność zbiiornika paliwa/zasięg57 l/1075 km52 l/930 km km
Długośc/szerokośc/wysokość4643/1860/1436 mm4633/1811/1429 mm
Rozstaw osi2820 mm2810 mm
Rozmiar opon testowanych aut225/45 | 225/40 R 18225/45 | 225/40 R 18
Gwarancja mechaniczna4 lata/120 tys. km2 lata bez limitu km
Przeglądyco 20 tys. km lub rokwg. wskazań lub co 2 lata
Cena podst. test. wersji/cena po doposaż.163 300/179 300 zł165 359/204 412 zł

Jedziemy poatakować zakręty i... znowu o różnicy decyduje tylko jeden punkt, który przypadł w udziale BMW, a konkretnie – za układ kierowniczy, pozwalający lepiej wyczuć granicę przyczepności, który do tego bardzo linearnie pracuje. W Alfie po prostu podsterowność pojawia się bardziej niespodziewanie. Początkowo układ kierowniczy Giulii zdaje się nieco nerwowo reagować na polecenia dawane kierownicą, ale można się do tego przyzwyczaić i czerpać frajdę. W tych wersjach silnikowych raczej nikt nie będzie dezaktywował ESP, ale z dziennikarskiego obowiązku donosimy, że tylko w BMW istnieje taka możliwość. Nawet gdy system jest aktywny, dyskretnie ingeruje. Radosne zamiatanie tyłem na zakrętach – cóż, nie w tej Alfie.

Oba auta są dość sztywno zestrojone, ale BMW, dzięki opcjonalnym adaptacyjnym amortyzatorom (4849 zł), sprawniej wygładza nierówności. Alfa też może mieć regulowane zawieszenie (5000 zł), choć w testowym egzemplarzu go nie było. Pasażerowie Giulii są dobitniej niepokojeni wstrząsami na dziurach, także pofałdowania jezdni skutkują dłuższym, mniej harmonijnym bujaniem nadwozia. W rezultacie BMW wygrało kolejną kategorię punktową.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3
Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3Auto Bild

Alfa dzielnie walczy, ale jej ostatnią nadzieją pozostają koszty. Mimo zbliżonej ceny wyjściowej (ponad 163 000 zł) doliczenie opcji skutkuje różnicą 25 000 zł w punktowanej kwocie zakupu. Eurotax prognozuje także niższą utratę wartości Alfy. Gwarancje są w obu autach zaledwie 2-letnie. Giulii do triumfu zabrakło 6 punktów. Ale w naszej 600-punktowej skali jest jak w futbolu: drobiazg może zadecydować o wszystkim, a Giulia „oddała” dziś za dużo małych pojedynków. Jednak ten „mecz” Niemcy-Włochy będziemy długo wspominać i nie możemy doczekać się rewanżu pozostałych wersji silnikowych.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - punktacja

NadwozieMaks. punktówAlfa Romeo GiuliaBMW serii 3
Przestronność z przodu403434
Przestronność z tyłu302422
Pojemność bagażnika251717
Ładowność1599
Widoczność201616
Fotele, pozycja kierowcy302528
Ergonomia obsługi201518
Jakość wykończenia201618
Suma punktów200156163
Napęd i zawieszenieMaks. punktówAlfa Romeo GiuliaBMW serii 3
Przyspieszenie251716
Elastyczność252222
Poziom hałasu151213
Skrzynia biegów151314
Zachowanie na drodze302828
Komfort jazdy302626
Układ kierowniczy151314
Średnica zawracania544
Skuteczność hamulców403030
Suma punktów200162167
KosztyMaks. punktówAlfa Romeo GiuliaBMW serii 3
Cena po doposażeniu502721
Utrata wartości151512
Zużycie paliwa302728
Wyposażenie - komfort301919
Wyp. - bezpieczeństwo301919
Ubezpieczenia1088
Gwarancja1588
Przeglądy201314
Suma punktów200136129
Wynik końcowy600454459
Miejsce w teście2.1.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - naszym zdaniem: Alfa dawno nie była tak mocna

Giulia zrobiła na nas duże wrażenie, ale „trójka” jak najbardziej zasłużyła na wygraną - BMW w wielu detalach okazało się bardziej dopracowane, Alfie nie udało się nadgonić strat samą wygraną w kategorii kosztów. Bawarska limuzyna ewidentnie służyła Włochom za wzór do naśladowania.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków