Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Porównania samochodów > Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - pierwsze starcie

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - pierwsze starcie

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Na ten pojedynek długo czekaliśmy: spóźnialska Alfa Giulia nareszcie może stawić czoła BMW serii 3. Serce nam wali, ale niech zadecydują bezstronne pomiary i punkty!

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3Źródło: Auto Bild

Turyn i Monachium, miasta, w których mieszczą się siedziby Alfy Romeo i BMW, dzielą Alpy. A jednak patrząc przez pryzmat osiągów, wymiarów oraz wielu innych parametrów nowej Giulii i produkowanej od 5 lat serii 3, obie firmy są sobie bliskie. Albo mówiąc brutalnie: Włosi, projektując Giulię, zawsze mieli przed oczami popularną bawarską limuzynę! Oba auta, choć zbudowane z całkowicie różnych podzespołów, obiektywnie różnią się tylko w detalach. Subiektywnie – trudno oprzeć się bardziej zmysłowym kształtom Giulii, ale za urodę punktów nie przyznajemy. Możemy jednak wam zdradzić, że BMW już dawno nie stoczyło tak ciężkiego boju!

Zewnętrzne i wewnętrzne wymiary obu limuzyn są praktycznie identyczne – każde z aut zapewnia komfortowe warunki dla czwórki dorosłych i ich bagażu. Giulia zgarnęła jednak o jeden cenny punkt więcej niż BMW – o 2 cm większa jest przestrzeń wokół kolan z tyłu. W pierwszym rzędzie wolimy siedzieć w BMW, pod warunkiem że ma opcjonalne sportowe fotele za 2424 zł. Siedzenia Giulii w wersji wyposażeniowej Super nie przystają do nich, są ciaśniejsze i nie podpierają wystarczająco dobrze ciała, a alternatywy, niestety, brak.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3
Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3Źródło: Auto Bild

Jakość wykończenia każdej z tych limuzyn nie powala, w tej klasie są lepsi. Ale i tak Alfa miejscami przyoszczędziła na tworzywach, które nawet na tle BMW robią wrażenie miernych. Z kolei pod względem obsługi monachijczycy wyznaczają standardy. Seryjne pokrętło iDrive i opcjonalny system nawigacyjny Professional pozwalają wygodnie sterować wszystkimi funkcjami. Obsługa pokładowych multimediów Alfy była wyraźnie inspirowana rozwiązaniami BMW, jednak nie jest to tak intuicyjnie i płynnie działający system, jak w serii 3. Alfie brakuje też łączności z siecią, przycisku „powrót” i logicznego sposobu przybliżania widoku mapy. Jak już wspomnieliśmy – to szczegóły. Tyle że ich suma robi różnice: w kategorii „nadwozie” to aż 7 punktów na korzyść BMW. Co dalej?

Po wnioskach z badania nadwozia i kabiny nie zaskakuje nas, że obie limuzyny bardzo podobnie się prowadzi – dynamiczna, angażująca kierowcę jazda jest przecież wpisana w DNA każdej z marek. Giulię napędza aż 2,2-litrowy diesel o mocy 180 KM, „trójkę”– mniejsza, ale mocniejsza jednostka 2.0/190 KM. Oba auta korzystają z automatycznych przekładni firmy ZF i kierują napęd oczywiście na tylną oś. BMW miało zamontowany opcjonalny wariant, określany w cennikach mianem „sportowy”. Jednak to skrzynia Alfy potrafi czasem szarpnąć podczas redukcji, czego nigdy nie doświadczycie w BMW. Sprint 0-100 km/h trwa w obu przypadkach 7,3 s, natomiast w pozostałych pomiarach przyspieszenia Alfa urywa dziesiąte części sekundy „beemce”. To fenomen, bo do tej pory BMW potrafiło najefektywniej zamieniać moc na osiągi, a tu przegrywa równoległy wyścig o włos ze słabszą i lżejszą Alfą. W codziennej jeździe tej różnicy się nie odczuwa, ale kilkanaście pomiarów przyspieszenia wykazało drobną przewagę Alfy – i za to punkt więcej. BMW odbija sobie przegraną w równoległym wyścigu niższym spalaniem: 5,3 l/100 km zamiast 5,6 l.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - dane techniczne

Alfa Romeo Giulia BMW 320d
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa 2143 cm3 1995 cm3
Moc maksymakna 180 KM/3750 obr./min. 190 KM/4000 obr./min.
Maks. moment obrotowy 450 Nm/1750 obr./min. 400 Nm/1750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h (testowe) 7,3 s 7,3 s
Prędkość maksymalna 230 km/h 230 km/h
Śr. spalanie (testowe) 5,6 l/100 km 5,3 l/100 km
Skrzynia biegów aut. 8b. aut. 8b.
Napęd tylny tylny
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 35,9/36,0 m 35,9/36,0 m
Pojemność bagaznika 480 l 480 l
Masa rzeczywista/ładowność 1565/460 kg 1547/473 kg
Pojemność zbiiornika paliwa/zasięg 57 l/1075 km 52 l/930 km km
Długośc/szerokośc/wysokość 4643/1860/1436 mm 4633/1811/1429 mm
Rozstaw osi 2820 mm 2810 mm
Rozmiar opon testowanych aut 225/45 | 225/40 R 18 225/45 | 225/40 R 18
Gwarancja mechaniczna 4 lata/120 tys. km 2 lata bez limitu km
Przeglądy co 20 tys. km lub rok wg. wskazań lub co 2 lata
Cena podst. test. wersji/cena po doposaż. 163 300/179 300 zł 165 359/204 412 zł

Jedziemy poatakować zakręty i... znowu o różnicy decyduje tylko jeden punkt, który przypadł w udziale BMW, a konkretnie – za układ kierowniczy, pozwalający lepiej wyczuć granicę przyczepności, który do tego bardzo linearnie pracuje. W Alfie po prostu podsterowność pojawia się bardziej niespodziewanie. Początkowo układ kierowniczy Giulii zdaje się nieco nerwowo reagować na polecenia dawane kierownicą, ale można się do tego przyzwyczaić i czerpać frajdę. W tych wersjach silnikowych raczej nikt nie będzie dezaktywował ESP, ale z dziennikarskiego obowiązku donosimy, że tylko w BMW istnieje taka możliwość. Nawet gdy system jest aktywny, dyskretnie ingeruje. Radosne zamiatanie tyłem na zakrętach – cóż, nie w tej Alfie.

Oba auta są dość sztywno zestrojone, ale BMW, dzięki opcjonalnym adaptacyjnym amortyzatorom (4849 zł), sprawniej wygładza nierówności. Alfa też może mieć regulowane zawieszenie (5000 zł), choć w testowym egzemplarzu go nie było. Pasażerowie Giulii są dobitniej niepokojeni wstrząsami na dziurach, także pofałdowania jezdni skutkują dłuższym, mniej harmonijnym bujaniem nadwozia. W rezultacie BMW wygrało kolejną kategorię punktową.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3
Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3Źródło: Auto Bild

Alfa dzielnie walczy, ale jej ostatnią nadzieją pozostają koszty. Mimo zbliżonej ceny wyjściowej (ponad 163 000 zł) doliczenie opcji skutkuje różnicą 25 000 zł w punktowanej kwocie zakupu. Eurotax prognozuje także niższą utratę wartości Alfy. Gwarancje są w obu autach zaledwie 2-letnie. Giulii do triumfu zabrakło 6 punktów. Ale w naszej 600-punktowej skali jest jak w futbolu: drobiazg może zadecydować o wszystkim, a Giulia „oddała” dziś za dużo małych pojedynków. Jednak ten „mecz” Niemcy-Włochy będziemy długo wspominać i nie możemy doczekać się rewanżu pozostałych wersji silnikowych.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - punktacja

Nadwozie Maks. punktów Alfa Romeo Giulia BMW serii 3
Przestronność z przodu 40 34 34
Przestronność z tyłu 30 24 22
Pojemność bagażnika 25 17 17
Ładowność 15 9 9
Widoczność 20 16 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 28
Ergonomia obsługi 20 15 18
Jakość wykończenia 20 16 18
Suma punktów 200 156 163
Napęd i zawieszenie Maks. punktów Alfa Romeo Giulia BMW serii 3
Przyspieszenie 25 17 16
Elastyczność 25 22 22
Poziom hałasu 15 12 13
Skrzynia biegów 15 13 14
Zachowanie na drodze 30 28 28
Komfort jazdy 30 26 26
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 4 4
Skuteczność hamulców 40 30 30
Suma punktów 200 162 167
Koszty Maks. punktów Alfa Romeo Giulia BMW serii 3
Cena po doposażeniu 50 27 21
Utrata wartości 15 15 12
Zużycie paliwa 30 27 28
Wyposażenie - komfort 30 19 19
Wyp. - bezpieczeństwo 30 19 19
Ubezpieczenia 10 8 8
Gwarancja 15 8 8
Przeglądy 20 13 14
Suma punktów 200 136 129
Wynik końcowy 600 454 459
Miejsce w teście 2. 1.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - naszym zdaniem: Alfa dawno nie była tak mocna

Giulia zrobiła na nas duże wrażenie, ale „trójka” jak najbardziej zasłużyła na wygraną - BMW w wielu detalach okazało się bardziej dopracowane, Alfie nie udało się nadgonić strat samą wygraną w kategorii kosztów. Bawarska limuzyna ewidentnie służyła Włochom za wzór do naśladowania.

Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków