Auto Świat Testy Porównania samochodów Audi S5 Coupé kontra Mercedes E 400 Coupé - pięknie nierozsądne

Audi S5 Coupé kontra Mercedes E 400 Coupé - pięknie nierozsądne

Są szybkie, niezbyt praktyczne i bardzo drogie. Ale może jednak czasem należy pójść za głosem serca? Sprawdzamy, dla którego niemieckiego coupé warto zgrzeszyć.

Audi S5 Coupé kontra Mercedes E 400 Coupé
Zobacz galerię (12)
Auto Bild
Audi S5 Coupé kontra Mercedes E 400 Coupé

Nareszcie Mercedes przestał wprowadzać klientów w błąd i coupé klasy E rzeczywiście nim jest, a nie – tak jak do tej pory – klasą C z elementami stylistyki i ceną klasy E. Nie chwalimy Mercedesa za to, gdyż nie powinno było być inaczej. To tylko dla waszej wiedzy.

A z którymi modelami konkurencji klasa E coupé może się w ogóle równać? Logika podpowiada BMW serii 6, tyle że ono bazuje jeszcze na poprzedniej „piątce”. Ciekawszy wydał nam się pojedynek z nieco mniejszym, za to nowocześniejszym autem, które cenowo i tak gra w tej samej lidze, co Mercedes E 400 – Audi S5. Rozbierzmy je na czynniki pierwsze.

Oba mają seryjne układy 4x4 i są napędzane 3-litrowymi „V6-kami”. Mercedes korzysta jednak z dwóch turbosprężarek, generujących maksymalne ciśnienie doładowania 0,8 bara. Dzięki temu osiąga 333 KM i 480 Nm, odpowiednio o 21 KM i 20 Nm mniej niż Audi, które ma tylko jedną turbinę.

Audi jest głośniejsze, w trybie Dynamic wydech bulgocze

Wyjściowo Audi jest też o 7200 zł tańsze, jednak cena 308 800 zł nie czyni go okazją. Załóżmy jednak, że stać nas, a skoro tak, to mamy wysokie wymagania. Przejedźmy się zatem.

Silnik Mercedesa od 2000 obrotów na minutę rozwija rasowy, przyjemny, ale nienarzucający się dźwięk silnika. Pracuje przy tym bez najmniejszych wibracji. Audi podczas nabierania obrotów jest wyraźnie głośniejsze. W trybie Dynamic dorzuca do brzmienia jednostki basowe bulgotanie. Oba silniki mają jednak opanowany pełen repertuar talentów: potrafią godnie rozpędzać auto na nisko budowanej, obfitej fali momentu obrotowego, pozwalając na leniwy cruising, i tak samo po mocniejszym wciśnięciu gazu motywują do wysokiego kręcenia oraz agresywnego zwiększania tempa.

Według naszych pomiarów Audi porusza się żwawiej – na sprint do „setki” Mercedes potrzebuje 5,5 s, czyli o sekundę dłużej niż S5. Nic dziwnego, w końcu klasa E wozi z sobą aż o 187 kg balastu więcej. Audi jest „szczuplejsze”, ale też bardziej fit i chętne do zajęć sportowych. Po wyłączeniu układu ESP można się przekonać, jak bardzo system quattro faworyzuje tu tylną oś. Żeby poprawić zwinność i prowadzenie na wyjściach z zakrętów, warto zamówić sportowy dyferencjał za 7550 zł. S5 w takiej konfiguracji zyskuje bardziej nadsterowny charakter, co w szybkim coupé jest naszym zdaniem pożądane. Z kolei dynamiczny układ kierowniczy (5590 zł), w który także wyposażono nasz testowy egzemplarz, mógłby pracować z nieco większym oporem, ale i tak dokłada on istotną cegiełkę do poczucia zwinności i radości wyczekiwania każdego kolejnego zakrętu.

ESP zawsze aktywne w mercu

Seryjny układ kierowniczy klasy E jest sztywniejszy i bardzo precyzyjny, trochę mniej nerwowy niż w S5, dobrze pasuje do charakteru coupé Mercedesa. Nie da się tu całkowicie wyłączyć ESP, ale w trybie Sport można delikatnie zarzucać tyłem, po czym elektronika dohamowuje właściwe koło i stabilizuje auto. Tyle że prowadzenie nowej klasy E coupé jest i tak o niebo lepsze w stosunku do ociężałego poprzednika. Udało się tu bowiem połączyć dynamikę z komfortem. Opcjonalne pneumatyczne zawieszenie (10 726 zł) sprawia, że Mercedes pokonuje nawet drogi najgorszej kategorii bez dramatycznych drgawek. Audi ma adaptacyjne amortyzatory (5480 zł), które dobrze się sprawują, ale szybciej dochodzą do granic swoich możliwości.

W obu autach fantastycznie się siedzi, jednak opcjonalne fotele Audi (3860 zł) nieco lepiej trzymają na boki. Z tyłu jednak wolelibyśmy podróżować w Mercedesie, gdyż po prostu jest przestronniejszy i swobodnie pomieści czworo dorosłych. W Audi taka podróż będzie bardzo niewygodna.

Audi S5 Coupé 3.0 TFSI quattro i Mercedes E 400 4Matic Coupé - dane producentów

S5 CoupeE400 Coupe
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benzynowy/V6/24benz. biturbo/V6/24
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośr./łańcuchwtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)29952996
Maks. moc silnika (KM/obr./min)354/5400333/5250
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)500/1370480/1200
Prędkość maksymalna (km/h)250250
Skrzynia biegówaut. 8-biegowaaut. 9-biegowa
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)465425
Rozmiar opon testowanego auta (p | t)245/40 R 18245/45 R 18 | 275/40 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l)5866
Emisja CO2 (g/km)166183
Dł./szer./wys. (mm)4692/1846/13684826/1860/1430

Audi S5 Coupé 3.0 TFSI quattro i Mercedes E 400 4Matic Coupé - wyniki testu

S5 CoupeE400 Coupe
Przyspieszenie 0-50 km/h1,7 s2,0 s
Przyspieszenie 0-100/0-130 km/h4,5/7,2 s5,5.8,5 s
Przyspieszenie 0-160/0-200 km/h10,5/17,412,6/20,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h2,2 s (aut.)2,8 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h2,9 s (aut.)3,4 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1708/407 kg1895/465 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,6 m11,5/11,5 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne)35,5 m36,6 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (gorące)33,9 m33,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)67 dB (A)
Spalanie testowe8,8 l/100 km9,4 l/100 km
Zasięg650 km700 km

Audi S5 Coupé 3.0 TFSI quattro i Mercedes E 400 4Matic Coupé - gwarancja/ceny

S5 CoupeE 400 Coupe
Cena podstawowa testowanej wersji308 800 zł316 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)48,3 proc.48,1 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata/90 000 km2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat30 lat
Przeglądywg wskazań/2 latawg wskazań/rok
Cena po doposażeniu357 270 zł350 735 zł

Audi S5 Coupé 3.0 TFSI quattro i Mercedes E 400 4Matic Coupé - punktacja

NadwozieMaks. pkt.S5 CoupeE 400 Coupe
Przestronność z przodu402629
Przestronność z tyłu301518
Pojemność bagażnika251715
Ładowność151011
Widoczność201614
Fotele, pozycja kierowcy302928
Ergonomia obsługi201614
Jakość wykończenia201918
Suma punktów200148147
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.S5 CoupeE 400 Coupe
Przyspieszenie252421
Elastyczność252523
Poziom hałasu151013
Skrzynia biegów151314
Zachowanie na drodze302827
Komfort jazdy302629
Układ kierowniczy151314
Średnica zawracania544
Skuteczność hamulców403634
Suma punktów200179179
Koszty i wyposażenieMaks. pkt.S5 CoupeE 400 Coupe
Cena po doposażeniu502021
Utrata wartości151212
Zużycie paliwa301512
Wyposażenie – komfort302222
Wyp. – bezpieczeństwo301818
Ubezpieczenia1055
Gwarancja15109
Przeglądy201317
Suma punktów200115116
Wynik końcowy600442442
Miejsce w teście1.1.

Audi S5 Coupé kontra Mercedes E 400 Coupé - naszym zdaniem

Mimo zbliżonych parametrów są to jednak różne charaktery. Audi to rasowy sportowiec z ostro reagującym V6, tu wszystko jest dla kierowcy. Mercedes rozpieszcza lepszą przestronnością i wyższym komfortem, ale też potrafi dać kierowcy dużo przyjemności z szybkiej jazdy. Oba auta są godne polecenia i warte swoich cen.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków