- Czy dodatkowy silnik elektryczny daje Mercedesowi przewagę?
- Przewaga BMW w dynamice prowadzenia bardzo się skurczyła, a tak naprawdę to...
- ...Mercedes zrobił na tym polu ogromne postępy
Tak było do tej pory: kierowcy kochający dynamiczną jazdę stawiali na BMW, a ci, którzy woleli przepych i luksus, wybierali Mercedesy. I ten stereotyp nadal działa. A to porównanie udowodni zaraz, że aby świadomie i uczciwie podejść do wyboru kombi klasy premium, wypada o tym stereotypie jak najszybciej zapomnieć.
Na starcie stawiło się BMW 330i Touring, które pod ładnym blaszanym strojem skrywa 258 KM i 1510 l przestrzeni na bagaże. Brzmi obiecująco. Mercedes przysłał do pojedynku C 300 kombi. Ono kusi bagażnikiem mieszczącym do 1480 l, a także układem miękkiej hybrydy o nazwie „EQ Boost”. Kryją się za tym: 48-woltowa sieć pokładowa, miniakumulator i rozrusznik-generator. Dostarcza dodatkowe 10 kW i 160 Nm momentu obrotowego. Czy to będzie bat na BMW?
„Trójka” jest o kilka milimetrów dłuższa, 1,5 cm niższa i przede wszystkim szersza od klasy C. BMW prezentuje się nowocześniej przy nieco barokowym „merolu”. W obu autach świetnie siedzi się z przodu, cieszą też wyrafinowane wnętrza i przemyślane koncepcje obsługi. System iDrive tłumaczy się sam. Poza tym w BMW podoba nam się otwieranie maski silnika przez podwójne pociągnięcie dźwigni od środka i osobno otwierające się okno w tylnej klapie.
Z kolei w Mercedesie przemawiają do nas: bardziej czytelne instrumenty, wygodnie umieszczony lewarek „automatu” na kolumnie kierownicy oraz elektrycznie odsuwana roleta bagażnika. Jeśli chodzi o przestronność i pakowność, to więcej punktów zbiera „bawarczyk”. Z tyłu oferuje więcej miejsca i wygodniej wyprofilowaną kanapę. Poza tym w bagażniku 330i zmieści się dodatkowa torebka – pod warunkiem że nie będzie obładowany sztabkami złota. Pod względem ładowności BMW plasuje się bowiem za Mercedesem: „trójka” może wziąć na pokład 492 kg, a klasa C – 570.
A jak radzą sobie napędy? Na klapie widać co prawda oznaczenia „300” i „330i”, ale z przodu pracują „tylko” 2-litrowe silniki 4-cylindrowe. Wystarczy jednak przejechać kilka metrów, by zapomnieć o pierwotnym rozczarowaniu. Oba motory benzynowe ostro biorą się do roboty, efektywnie wykorzystując 258 KM. BMW brzmi przy tym groźniej, bardziej sportowo i przyjemnie. I nieco lepiej przyspiesza, choć pomiary pokazują, że przewaga ta jest absolutnie śladowa.
Ale emocje i subiektywne odczucia podpowiadają co innego, bo silnik BMW bardziej ochoczo kręci się na wysokich obrotach, przez co pozostawia wrażenie dynamiczniejszego. Ośmiostopniowy „automat” w BMW zmienia biegi szybciej, zaś 9-biegowa skrzynia w Mercedesie pozwala sobie w czasie redukcji bez obciążenia na okazjonalne szarpnięcia. Czyli tu rywal notuje przewagę.
Mimo to klasa C się nie poddaje. Dzięki hybrydowemu doładowaniu sprawia wrażenie bardzo ożywionej niezależnie od pozycji wskazówki obrotomierza. Poza szczególnie gładkim ruszaniem i wskaźnikiem wędrującym między skalami „Boost” i „Charge” układ hybrydowy nie daje o sobie znać. Gorzej, że nie bardzo widać jego wpływ na spalanie: w teście klasa C potrzebowała 8,6 l/100 km, czyli o pół litra więcej niż 330i. To zdumiewające, bo przecież hybrydowa technika, o 23 kg niższa masa oraz 9 zamiast 8 przełożeń powinny działać na korzyść Mercedesa.
Dzięki pneumatyce Benz po pofalowanej nawierzchni porusza się spokojniej, jedynie krótko następujące po sobie nierówności wprawiają przednią oś w lekki niepokój. Mimo to Mercedes nie sprawia wrażenia ociężałego czy niesportowego. Precyzyjny i komunikatywny układ kierowniczy pozwala dokładnie określać kąt skrętu, a dobry balans masy zapewnia bezpieczne i pewne zachowanie na drodze.
Seria 3 jest sztywniejsza, ale w granicach rozsądku. Adaptacyjne sportowe zawieszenie zapewnia jednak odpowiedni na co dzień kompromis między sportem a spacerem, dyferencjał M z tyłu odpowiada za topową trakcję. Układ kierowniczy także przekonuje bezpośrednią i precyzyjną charakterystyką, jedynie na autostradzie nie osiąga tej bajecznej pewności trzymania kierunku na wprost z klasy C.
BMW 330i kontra Mercedes C 300 - wyniki pomiarów testowych (oceniane)
Wyniki testu | Mercedes | BMW |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,4 s | 2,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s | 6,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 9,9 s | 9,6 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,2 s (aut.) | 3,2 s (aut.) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 4,1 s (aut.) | 3,9 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1670/570 kg | 1693/492 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 51/49 proc. | 48/52 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,9/11,1 m | 11,4/11,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,8 m | 35,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,0 m | 35,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,6 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Zasięg | 760 km | 730 km |
BMW 330i kontra Mercedes C 300 - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Mercedes C 300 T | BMW 330i Touring |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1160 | 1175 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1470 | 1480 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1030 | 1025 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 240 | 200 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 740 | 800 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1470 | 1470 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 955 | 970 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 330 | 320 |
BMW 330i kontra Mercedes C 300 - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | C 300 | 330i |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1991 | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 258 (+ 14 silnik elektr.)/6100 | 258/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 370/1800 | 400/1550 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 |
Skrzynia biegów | automatyczna, 9-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd/hamulce (przód/tył) | na tylne koła/tw/t | na tylne koła/tw/tw |
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa (l) | 460-1480/66 | 500-1510/59 |
Marka i model opon testowanego auta | Continental PremiumContact 6 | Pirelli Cinturato P7 |
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył) | 225/45 | 245/40 R 18 | 225/45 | 255/40 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 170 | 159 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1800/750 | 1600/750 |
BMW 330i kontra Mercedes C 300 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | C 300 | 330i |
Wersja wyjściowa | Premium | M Sport |
Airbagi czołowe, boczne oraz kurtynowe | S | S |
Reflektory przeciwmgielne/asystent świateł drogowych | N/S | S/716 zł |
Reflektory statyczne LED/aktywne LED | S/S | S/4476 zł |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-str.)/3089 zł (3-str.) | S (3-strefowa) |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/6440 zł (pakiet) | S/1432 zł (pakiet) |
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne | 6440 zł (pakiet za obie opcje) | 1432 zł (pakiet za obie opcje) |
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB | S/S/S | S/S/1432 zł |
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna | S/S/S | S/S/12 310 zł (pakiet) |
Wirtualne zegary/ekran head-up | S/5184 zł | 12 310 (pakiet)/4924 zł |
Automatyczna skrzynia biegów/aktywne zawieszenie | S/7331 zł (pneumatyczne) | S/2686 zł (adaptacyjne) |
Elektrycznie sterowane fotele z pamięcią/rodzaj foteli | 6807 zł/komfortowe | 9429 zł (pakiet)/sportowe |
Podgrzewane fotele przednie/kierownica | S/1361 zł | 9429 (pakiet)/1119 zł |
Adapt. tempomat/asystent kierowania/aut. klapa bagażnika | 11 153/6440 zł (pakiet)/S | 8908 zł (pakiet)/S/S |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | 3299 zł (pakiet za trzy opcje) | S/S/2014 zł (pakiet) |
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy | S/4660 zł | S/9429 zł (pakiet) |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) | 6440 zł (pakiet) | 8908 zł (pakiet) |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | 6440 zł (pakiet)/S | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/3299 zł (pakiet) | S/2014 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 4084 zł/18 cali (3321 zł) | 4029 zł/18 cali (6491 zł) |
BMW 330i kontra Mercedes C 300 - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)
Gwarancja/ceny | C 300 | 330i |
Cena wyjściowa | 215 389 zł | 214 100 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/30 lat | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 25 tys. km | wg wskazań komputera |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 52,8 proc. | 52,3 proc. |
Cena po doposażeniu | 262 536 zł* | 272 589 zł** |
BMW 330i kontra Mercedes C 300 - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt | Mercedes | BMW |
Przestronność z przodu | 40 | 30 | 30 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 25 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 19 |
Ładowność | 15 | 13 | 11 |
Widoczność | 20 | 16 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 28 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 19 | 18 |
Suma punktów | 200 | 162 | 164 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt | Mercedes | BMW |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 20 |
Elastyczność | 25 | 23 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 15 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 28 |
Komfort jazdy | 30 | 27 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 15 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 5 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 30 |
Suma punktów | 200 | 177 | 171 |
Koszty | Maks. pkt | Mercedes | BMW |
Cena po doposażeniu | 50 | 28 | 27 |
Utrata wartości | 15 | 6 | 6 |
Zużycie paliwa | 30 | 17 | 19 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 28 | 28 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 26 | 25 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 6 |
Gwarancja | 15 | 9 | 7 |
Przeglądy | 10 | 7 | 6 |
Suma punktów | 200 | 127 | 124 |
Wynik końcowy | 600 | 466 | 459 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
BMW 330i kontra Mercedes C 300 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Szału nie ma – powie ten, kto popatrzy na wyniki pomiarów spalania. Ale przecież Mercedes ma hipernapęd miękkohybrydowy i powinien palić znacznie mniej! Tymczasem jest odwrotnie: BMW pokazuje, że bardziej efektywny duet wydajnego silnika spalinowego ze skrzynią biegów potrafi być oszczędniejszy od miękkiej hybrydy Mercedesa.
BMW 330i kontra Mercedes C 300 - podsumowanie
Nikt nie mówił, że będzie łatwo! Pachnące nowością BMW zapewne miało wielki apetyt na Mercedesa, który doczekał się już liftingu. Ale klasa C to nie byle jakie auto i nie pozwoliła się wyprzedzić w finalnej punktacji. Ma na to zbyt komfortowe zawieszenie, zbyt wysublimowaną kabinę, za dobre hamulce i nawet lepiej pracujący układ kierowniczy. Ale tutaj każdy wybór będzie dobry, bo żaden z rywali nie pozwala sobie na potknięcia.
A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!
To jest prawdziwa arystokracja klasy średniej w segmencie premium. To, co prezentują obie marki, rzutuje na poprzeczkę dla wszystkich innych aut, może nie superekskluzywnych, ale na pewno dystyngowanych. To zdjęcie zawiera też pewien przekaz: osiągi tych samochodów są niemal bliźniacze!
BMW ma dynamiczną sylwetkę, której znakiem rozpoznawczym jest bardzo długa maska silnika. Dzięki temu przednia szyba jest blisko kierowcy, a to poszerza pole widzenia między słupkami A.
Fantastycznie ergonomiczny kokpit BMW przynosi tylko jeden, za to duży zawód: bezsensownie funkcjonujący, "odwrotny" wirtualny obrotomierz.
Z tyłu w BMW jest znacznie więcej miejsca niż u rywala. Różnica miejsca na nogi jest ogromna - to aż 6 centymetrów, czyli niemal różnica klas!
Kombi BMW ma też większy bagażnik: 500-1510 litrów.
Tradycyjnie dla BMW, nowa seria 3 legitymuje się znakomitą dynamiką jazdy. Ale rywal wcale nie jest gorszy!
Karoseria Mercedesa ma płynne, pociągające linie. Naszym zdaniem styliści tej marki mają jeden z najlepszych okresów w historii tego producenta. Nie zepsujcie tego!
Fantastyczna jakość i kojący styl w kokpicie Mercedesa. Wirtualne wskaźniki mogą pokazywać imitację tradycyjnych, prawdziwych zegarów i to jest bardzo dobra wiadomość.
Z tyłu w Mercedesie będzie ciasno, a przynajmniej znacznie ciaśniej, niż u konkurenta.
460-1480 litrów pojemności to nieco mniej niż w kombi BMW.
Mercedes zaskakuje znakomitą dynamiką prowadzenia, tym bardziej, że oferuje świetny komfort resorowania. Fantastyczna robota!
Mercedes z tyłu? Nie tym razem! A tak naprawdę te auta są tak dobre, że wybór to w zasadzie kwestia gustu nabywcy. I tak będzie zadowolony.