• Czy dodatkowy silnik elektryczny daje Mercedesowi przewagę?
  • Przewaga BMW w dynamice prowadzenia bardzo się skurczyła, a tak naprawdę to...
  • ...Mercedes zrobił na tym polu ogromne postępy

Tak było do tej pory: kierowcy kochający dynamiczną jazdę stawiali na BMW, a ci, którzy woleli przepych i luksus, wybierali Mercedesy. I ten stereotyp nadal działa. A to porównanie udowodni zaraz, że aby świadomie i uczciwie podejść do wyboru kombi klasy premium, wypada o tym stereotypie jak najszybciej zapomnieć.

Na starcie stawiło się BMW 330i Touring, które pod ładnym blaszanym strojem skrywa 258 KM i 1510 l przestrzeni na bagaże. Brzmi obiecująco. Mercedes przysłał do pojedynku C 300 kombi. Ono kusi bagażnikiem mieszczącym do 1480 l, a także układem miękkiej hybrydy o nazwie „EQ Boost”. Kryją się za tym: 48-woltowa sieć pokładowa, miniakumulator i rozrusznik-generator. Dostarcza dodatkowe 10 kW i 160 Nm momentu obrotowego. Czy to będzie bat na BMW?

„Trójka” jest o kilka milimetrów dłuższa, 1,5 cm niższa i przede wszystkim szersza od klasy C. BMW prezentuje się nowocześniej przy nieco barokowym „merolu”. W obu autach świetnie siedzi się z przodu, cieszą też wyrafinowane wnętrza i przemyślane koncepcje obsługi. System iDrive tłumaczy się sam. Poza tym w BMW podoba nam się otwieranie maski silnika przez podwójne pociągnięcie dźwigni od środka i osobno otwierające się okno w tylnej klapie.

Z kolei w Mercedesie przemawiają do nas: bardziej czytelne instrumenty, wygodnie umieszczony lewarek „automatu” na kolumnie kierownicy oraz elektrycznie odsuwana roleta bagażnika. Jeśli chodzi o przestronność i pakowność, to więcej punktów zbiera „bawarczyk”. Z tyłu oferuje więcej miejsca i wygodniej wyprofilowaną kanapę. Poza tym w bagażniku 330i zmieści się dodatkowa torebka – pod warunkiem że nie będzie obładowany sztabkami złota. Pod względem ładowności BMW plasuje się bowiem za Mercedesem: „trójka” może wziąć na pokład 492 kg, a klasa C – 570.

A jak radzą sobie napędy? Na klapie widać co prawda oznaczenia „300” i „330i”, ale z przodu pracują „tylko” 2-litrowe silniki 4-cylindrowe. Wystarczy jednak przejechać kilka metrów, by zapomnieć o pierwotnym rozczarowaniu. Oba motory benzynowe ostro biorą się do roboty, efektywnie wykorzystując 258 KM. BMW brzmi przy tym groźniej, bardziej sportowo i przyjemnie. I nieco lepiej przyspiesza, choć pomiary pokazują, że przewaga ta jest absolutnie śladowa.

Ale emocje i subiektywne odczucia podpowiadają co innego, bo silnik BMW bardziej ochoczo kręci się na wysokich obrotach, przez co pozostawia wrażenie dynamiczniejszego. Ośmiostopniowy „automat” w BMW zmienia biegi szybciej, zaś 9-biegowa skrzynia w Mercedesie pozwala sobie w czasie redukcji bez obciążenia na okazjonalne szarpnięcia. Czyli tu rywal notuje przewagę.

Mimo to klasa C się nie poddaje. Dzięki hybrydowemu doładowaniu sprawia wrażenie bardzo ożywionej niezależnie od pozycji wskazówki obrotomierza. Poza szczególnie gładkim ruszaniem i wskaźnikiem wędrującym między skalami „Boost” i „Charge” układ hybrydowy nie daje o sobie znać. Gorzej, że nie bardzo widać jego wpływ na spalanie: w teście klasa C potrzebowała 8,6 l/100 km, czyli o pół litra więcej niż 330i. To zdumiewające, bo przecież hybrydowa technika, o 23 kg niższa masa oraz 9 zamiast 8 przełożeń powinny działać na korzyść Mercedesa.

Dzięki pneumatyce Benz po pofalowanej nawierzchni porusza się spokojniej, jedynie krótko następujące po sobie nierówności wprawiają przednią oś w lekki niepokój. Mimo to Mercedes nie sprawia wrażenia ociężałego czy niesportowego. Precyzyjny i komunikatywny układ kierowniczy pozwala dokładnie określać kąt skrętu, a dobry balans masy zapewnia bezpieczne i pewne zachowanie na drodze.

Seria 3 jest sztywniejsza, ale w granicach rozsądku. Adaptacyjne sportowe zawieszenie zapewnia jednak odpowiedni na co dzień kompromis między sportem a spacerem, dyferencjał M z tyłu odpowiada za topową trakcję. Układ kierowniczy także przekonuje bezpośrednią i precyzyjną charakterystyką, jedynie na autostradzie nie osiąga tej bajecznej pewności trzymania kierunku na wprost z klasy C.

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - wyniki pomiarów testowych (oceniane)

Wyniki testu Mercedes BMW
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,4 s 2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s 6,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 9,9 s 9,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,2 s (aut.) 3,2 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h 4,1 s (aut.) 3,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1670/570 kg 1693/492 kg
Rozdział masy (przód/tył) 51/49 proc. 48/52 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,9/11,1 m 11,4/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,8 m 35,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,0 m 35,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 8,6 l/100 km 8,1 l/100 km
Zasięg 760 km 730 km

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Mercedes C 300 T BMW 330i Touring
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1160 1175
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1470 1480
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1030 1025
Zakres regulacji fotela (mm) 240 200
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 740 800
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1470 1470
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 955 970
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 330 320

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta C 300 330i
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1991 1998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 258 (+ 14 silnik elektr.)/6100 258/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 370/1800 400/1550
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250
Skrzynia biegów automatyczna, 9-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd/hamulce (przód/tył) na tylne koła/tw/t na tylne koła/tw/tw
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa (l) 460-1480/66 500-1510/59
Marka i model opon testowanego auta Continental PremiumContact 6 Pirelli Cinturato P7
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył) 225/45 | 245/40 R 18 225/45 | 255/40 R 18
Emisja CO2 (g/km) 170 159
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1800/750 1600/750

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie C 300 330i
Wersja wyjściowa Premium M Sport
Airbagi czołowe, boczne oraz kurtynowe S S
Reflektory przeciwmgielne/asystent świateł drogowych N/S S/716 zł
Reflektory statyczne LED/aktywne LED S/S S/4476 zł
Klimatyzacja automatyczna S (2-str.)/3089 zł (3-str.) S (3-strefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/6440 zł (pakiet) S/1432 zł (pakiet)
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne 6440 zł (pakiet za obie opcje) 1432 zł (pakiet za obie opcje)
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB S/S/S S/S/1432 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna S/S/S S/S/12 310 zł (pakiet)
Wirtualne zegary/ekran head-up S/5184 zł 12 310 (pakiet)/4924 zł
Automatyczna skrzynia biegów/aktywne zawieszenie S/7331 zł (pneumatyczne) S/2686 zł (adaptacyjne)
Elektrycznie sterowane fotele z pamięcią/rodzaj foteli 6807 zł/komfortowe 9429 zł (pakiet)/sportowe
Podgrzewane fotele przednie/kierownica S/1361 zł 9429 (pakiet)/1119 zł
Adapt. tempomat/asystent kierowania/aut. klapa bagażnika 11 153/6440 zł (pakiet)/S 8908 zł (pakiet)/S/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania 3299 zł (pakiet za trzy opcje) S/S/2014 zł (pakiet)
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy S/4660 zł S/9429 zł (pakiet)
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) 6440 zł (pakiet) 8908 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych 6440 zł (pakiet)/S S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący S/3299 zł (pakiet) S/2014 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 4084 zł/18 cali (3321 zł) 4029 zł/18 cali (6491 zł)

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

Gwarancja/ceny C 300 330i
Cena wyjściowa 215 389 zł 214 100 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/30 lat 2 lata/12 lat
Przeglądy co 25 tys. km wg wskazań komputera
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 52,8 proc. 52,3 proc.
Cena po doposażeniu 262 536 zł* 272 589 zł**

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt Mercedes BMW
Przestronność z przodu 40 30 30
Przestronność z tyłu 30 22 25
Pojemność bagażnika 25 18 19
Ładowność 15 13 11
Widoczność 20 16 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 28
Ergonomia obsługi 20 16 16
Jakość wykończenia 20 19 18
Suma punktów 200 162 164
Napęd i zawieszenie Maks. pkt Mercedes BMW
Przyspieszenie 25 20 20
Elastyczność 25 23 23
Poziom hałasu 15 12 12
Skrzynia biegów 15 14 15
Zachowanie na drodze 30 27 28
Komfort jazdy 30 27 25
Układ kierowniczy 15 15 14
Średnica zawracania 5 5 4
Skuteczność hamulców 40 34 30
Suma punktów 200 177 171
Koszty Maks. pkt Mercedes BMW
Cena po doposażeniu 50 28 27
Utrata wartości 15 6 6
Zużycie paliwa 30 17 19
Wyposażenie – komfort 40 28 28
Wyp. – bezpieczeństwo 30 26 25
Ubezpieczenia 10 6 6
Gwarancja 15 9 7
Przeglądy 10 7 6
Suma punktów 200 127 124
Wynik końcowy 600 466 459
Miejsce w teście 1. 2.

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

{ "copyright": { "note": "Auto Bild", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "e9e311df4858be7cdd360e2fd11c02ee", "ocdnExt": "jpg" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YTc7MDA_/e9e311df4858be7cdd360e2fd11c02ee.jpg", "available": { "start": "2019-12-15 00:00:00+0100" }, "contentSources": [ { "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "alignment": "center", "size": { "width": 1000, "height": 604, "bytes": 81148 }, "uuid": "f2e223aa-8fae-4e04-b544-62c56bc24311", "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Bild

Szału nie ma – powie ten, kto popatrzy na wyniki pomiarów spalania. Ale przecież Mercedes ma hipernapęd miękkohybrydowy i powinien palić znacznie mniej! Tymczasem jest odwrotnie: BMW pokazuje, że bardziej efektywny duet wydajnego silnika spalinowego ze skrzynią biegów potrafi być oszczędniejszy od miękkiej hybrydy Mercedesa.

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - podsumowanie

Nikt nie mówił, że będzie łatwo! Pachnące nowością BMW zapewne miało wielki apetyt na Mercedesa, który doczekał się już liftingu. Ale klasa C to nie byle jakie auto i nie pozwoliła się wyprzedzić w finalnej punktacji. Ma na to zbyt komfortowe zawieszenie, zbyt wysublimowaną kabinę, za dobre hamulce i nawet lepiej pracujący układ kierowniczy. Ale tutaj każdy wybór będzie dobry, bo żaden z rywali nie pozwala sobie na potknięcia.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!