- Chociaż te auta należą do tego samego segmentu rynku, bardzo różnią się charakterami.
- Volkswagen sprawniej przyspiesza przez biegi, a Kia jest bardziej elastyczna podczas wyprzedzania.
- Niespodzianka: XCeed i T-Roc zużyły w teście dokładnie tyle samo paliwa.
Kia nie przestaje zaskakiwać! W klasie kompaktowej jej inżynierowie i designerzy stworzyli Ceeda, który pewnie konkuruje z Volkswagenem Golfem. A to nadal przywilej nielicznych. Teraz koreańska marka zamierza powtórzyć sukces w nowym segmencie. Nie zapominając o tym, że Ceed okazał się równorzędnym przeciwnikiem Golfa, mamy więc tutaj podobny układ sił. Dlaczego? Dlatego że technika, na której bazuje Kia XCeed, pochodzi wprost z Ceeda, a dawcą podzespołów do T-Roca jest Golf.
Podpowiadają to silniki samochodów, które stawiły się do naszego porównania: Kię napędza znany i lubiany motor 1.4 T-GDI, a Volkswagena – najnowsze 1.5 TSI z układem odłączania dwóch cylindrów podczas jazdy z niewielkim obciążeniem. Volkswagen ma już dwa lata, co nie znaczy, że zaczyna siwieć, ale na tle pełnej wigoru prezencji XCeeda niemieckie auto wygląda zachowawczo. To za Kią oglądają się przechodnie i kierowcy. To ona przypomina linią modne coupé.
I teraz chyba najważniejsza uwaga: dotąd pudełkowate, często wręcz kanciaste nadwozia samochodów z grupy VAG przekładały się na bezkonkurencyjną przestronność w kabinie. A dziś Koreańczycy pokazali, że auto może być i modne, i przestronne, choć na tylnej kanapie nadal nieco wygodniej będzie w Volkswagenie, ale nie jest to już różnica klas, która pozwalałaby Niemcom na nokaut rywala.
W kokpicie Kii panuje weselszy i bardziej inspirujący klimat. Dzięki miękkim w dotyku materiałom miejsce kierowcy XCeeda zapewnia wyższą odczuwalną jakość niż w T-Rocu. Styl koreańskiego kokpitu ma w sobie więcej klasy, widać, że styliści mieli jakiś pomysł i znakomicie go wykorzystali. Przeciwwaga – niemieccy projektanci postawili na połacie plastiku. Nawet wirtualne zegary XCeeda wyglądają dojrzalej od tych, które ma konkurent.
W Kii trudno także nie zauważyć nowego panoramicznego wyświetlacza centralnego z dopracowaną nawigacją i multimediami. I to wszystko jest proste i logiczne w obsłudze. Czyli wygląda na to, że tutaj także uroda nie odbija się na funkcjonalności. I tak powinno być! Co ciekawe, wysokość fotela kierowcy XCeeda nad jezdnią jest mniejsza niż w Volkswagenie T-Rocu. I mówimy tu o naprawdę odczuwalnej różnicy.
W ten sposób XCeed jest kompromisem między kompaktem a typowym SUV-em. Wadą takiego rozwiązania jest gorsza widoczność (wyżej=lepiej), a zaletą – lepsze zespolenie z samochodem, szczególnie podczas jazdy po krętej drodze. Na miękko tapicerowanej (ale pianka siedziska i oparcia jest odpowiednio sprężysta) tylnej kanapie Kii siedzi się przyjemnie, jednak pasażerowie mają mniej miejsca nad głowami niż w VW. Jest za to więcej przestrzeni na nogi.
W T-Rocu wygląda to odwrotnie: nad głową jest znaczny zapas, a na nogi – mniejszy. Jednak VW punktuje wyżej położonym siedziskiem, lepiej podpierającym uda. Z przodu w obu autach jest dużo miejsca nawet dla wysokich kierowców. I podkreślimy to jeszcze raz: kto oczekiwał przewagi Volkswagena pod względem jakości tworzyw i solidności montażu, niech o niej zapomni. Te czasy już minęły. Można nawet powiedzieć, że niektóre detale są w Kii staranniej wykonane.
Testowana Kia ma pod maską 140 turbodoładowanych koni, których wigor wystarcza do dynamicznej jazdy. W miarę wzrostu obrotów napęd pozostaje przyjemnie cichy, dopiero przy średnich obrotach słychać go wyraźniej, a na wysokich rejestrach obrotomierza brzmi szorstko.
A zawieszenie? Jak jeździ auto na takich szerokich kołach? O dziwo, XCeed resoruje przyzwoicie, dopiero grubsze nierówności jezdni powodują niepokój w kabinie. Bezpośredni, ale wrażliwy na fakturę drogi układ kierowniczy pozwala z lekkością dyrygować XCeedem. Tak, Kię prowadzi się zwinniej od VW!
To może silnik 1.5 TSI da przewagę VW? Ten żwawy typ na niskich obrotach ma lepszy zryw niż koreański konkurent, ale nie jest to motor specjalnie lubujący się w wysokich obrotach, co zresztą podpowiadają jego obroty mocy maksymalnej. Do tego brzmi nieco ostrzej od 1.4 T-GDI, co może się podobać fanom dynamicznej jazdy (ale oni nie pokochają dłuższych przełożeń skrzyni biegów).
Resorowanie Volkswagena jest bardziej miękkie, a prowadzenie go daje wrażenia bliższe SUV-om niż kompaktom. To z pewnością także efekt wyższej niż w Kii pozycji kierowcy i wyższej karoserii. Volkswagen wygląda jak SUV i jeździ bardziej jak SUV. Kia wygląda prawie jak coupé i okazuje się zwinniejsza na drodze. I to pasuje. Obie opcje są ciekawe!
A teraz - czas na tabele z wynikami pomiarów drogowych, danymi producentów i punktacją. Od razu możemy zdradzić, że na podium będzie bardzo ciasno!
Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | KIA | VW |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s | 9,2 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 15,4 s | 14,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 6,7 s | 8,3 s |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 13,4 s | 15,3 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1382/458 kg | 1329/521 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 60/40 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,1 m | 10,7/10,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,7 m | 37,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,6 m | 35,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,3 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Zasięg | 680 km | 680 km |
Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Parametr | Jednostka | Kia Xceed | VW T-ROC |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1485 | 1485 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1035 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 210 | 210 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 725 | 695 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1470 | 1485 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 925 | 970 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 350 | 395 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzyliśmy, odsuwając fotel kierowcy o metr do tyłu. Odpowiada to ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście.
Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - dane producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | XCeed | T-ROC |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1353 | 1498 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 140/6000 | 150/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 242/1500 | 250/1500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 205 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 426-1378 | 445-1290 |
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych | 50/S | 50/S |
Marka i model opon testowanego auta | Continental ContiSportContact 5 | Bridgestone Turanza T001 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/45 R 18 | 215/50 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 150 | 152 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1410/600 | 1500/660 |
Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | XCeed | T-ROC |
Wersja wyjściowa | 1.4 T-GDI XL | 1.5 TSI ACT Premium |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe | S/S/S | S/S/S |
Reflektory statyczne LED/przeciwmgielne | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/990 zł (pakiet) |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu | S/S | S/S |
System multimedialny/nawigacja | S/S | S/3450 zł (pakiet) |
Bluetooth/USB/radio DAB/Apple CarPlay/Android Auto | S/S/S/S/S | S/S/S/N/N |
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna | S/S | S/1980 zł |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne/lusterka | S/S/S | S/S/S |
Elektr. otwierana i zamykana tylna klapa/kluczyk zbliżeniowy | S/S | 1660/1710 zł |
Podgrzewane fotele przednie/kierownica | S/S | 3450 (pakiet)/250 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat/el. reg. fotel kierowcy | S/N*/S | N/S/N |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | S/S/S | S/S/980 zł |
System unikania kolizji/asystent świateł drogowych | S/S | S/990 zł (pakiet) |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) | S | 990 zł (pakiet) |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/3450 zł (pakiet) |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/S | S/950 zł |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2500 zł/S (18-calowe) | 2080/2040 zł (18-calowe) |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *aktywny tempomat dostępny tylko z dwusprzęgłową skrzynią 7DCT
Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - ceny, gwarancje, utrata wartości (oceniane)
Gwarancja/ceny | XCeed | T-ROC |
Cena wyjściowa | 111 990 zł | 103 590 zł |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km | co 30 tys. km |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 37,3 proc. | 35,7 proc. |
Cena po doposażeniu | 111 990 zł | 117 600 zł |
Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Kia | VW |
Przestronność z przodu | 40 | 32 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 20 | 21 |
Pojemność bagażnika | 25 | 16 | 17 |
Ładowność | 15 | 11 | 12 |
Widoczność | 20 | 15 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 18 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 17 |
Suma punktów | 200 | 156 | 157 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Kia | VW |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 18 |
Elastyczność | 25 | 20 | 18 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 5 |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 29 |
Suma punktów | 200 | 163 | 162 |
Koszty | Maks. pkt. | Kia | VW |
Cena po doposażeniu | 50 | 45 | 45 |
Utrata wartości | 15 | 13 | 14 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 22 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 26 | 24 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 22 | 22 |
Ubezpieczenia | 10 | 9 | 9 |
Gwarancja | 15 | 15 | 8 |
Przeglądy | 10 | 5 | 10 |
Suma punktów | 200 | 157 | 154 |
Wynik końcowy | 600 | 476 | 473 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Czy to wyniki dwóch pomiarów tego samego samochodu? Nie! I te wyniki świetnie pokazują, jak skutecznie działa wywiad gospodarczy i jak podobne profile docelowych klientów mają wielkie koncerny samochodowe. Spalanie Kii i Volkswagena jest identyczne w teście, nawet pojemności zbiorników paliwa i zasięgi są takie same.
Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - podsumowanie
To niewiarygodne, jak podobne są koncepcje tych samochodów, mimo że wizualnie ich charaktery mocno się różnią. Kia jest dłuższa, niższa i smuklejsza, a VW krótszy, wyższy i bardziej kanciasty. Kiedyś w Wolfsburgu przekładali to na wyraźną przewagę w przestronności kabiny. Teraz tę przewagę stracili – Kia potrafi wyczarować praktyczne wnętrze w atrakcyjniejszym nadwoziu. Koreańczycy stali się liderami. Brawo!
A które auto jest Twoim typem?
Zapraszamy do komentowania!