• Chociaż te auta należą do tego samego segmentu rynku, bardzo różnią się charakterami.
  • Volkswagen sprawniej przyspiesza przez biegi, a Kia jest bardziej elastyczna podczas wyprzedzania.
  • Niespodzianka: XCeed i T-Roc zużyły w teście dokładnie tyle samo paliwa.

Kia nie przestaje zaskakiwać! W klasie kompaktowej jej inżynierowie i designerzy stworzyli Ceeda, który pewnie konkuruje z Volkswagenem Golfem. A to nadal przywilej nielicznych. Teraz koreańska marka zamierza powtórzyć sukces w nowym segmencie. Nie zapominając o tym, że Ceed okazał się równorzędnym przeciwnikiem Golfa, mamy więc tutaj podobny układ sił. Dlaczego? Dlatego że technika, na której bazuje Kia XCeed, pochodzi wprost z Ceeda, a dawcą podzespołów do T-Roca jest Golf.

Podpowiadają to silniki samochodów, które stawiły się do naszego porównania: Kię napędza znany i lubiany motor 1.4 T-GDI, a Volkswagena – najnowsze 1.5 TSI z układem odłączania dwóch cylindrów podczas jazdy z niewielkim obciążeniem. Volkswagen ma już dwa lata, co nie znaczy, że zaczyna siwieć, ale na tle pełnej wigoru prezencji XCeeda niemieckie auto wygląda zachowawczo. To za Kią oglądają się przechodnie i kierowcy. To ona przypomina linią modne coupé.

I teraz chyba najważniejsza uwaga: dotąd pudełkowate, często wręcz kanciaste nadwozia samochodów z grupy VAG przekładały się na bezkonkurencyjną przestronność w kabinie. A dziś Koreańczycy pokazali, że auto może być i modne, i przestronne, choć na tylnej kanapie nadal nieco wygodniej będzie w Volkswagenie, ale nie jest to już różnica klas, która pozwalałaby Niemcom na nokaut rywala.

W kokpicie Kii panuje weselszy i bardziej inspirujący klimat. Dzięki miękkim w dotyku materiałom miejsce kierowcy XCeeda zapewnia wyższą odczuwalną jakość niż w T-Rocu. Styl koreańskiego kokpitu ma w sobie więcej klasy, widać, że styliści mieli jakiś pomysł i znakomicie go wykorzystali. Przeciwwaga – niemieccy projektanci postawili na połacie plastiku. Nawet wirtualne zegary XCeeda wyglądają dojrzalej od tych, które ma konkurent.

W Kii trudno także nie zauważyć nowego panoramicznego wyświetlacza centralnego z dopracowaną nawigacją i multimediami. I to wszystko jest proste i logiczne w obsłudze. Czyli wygląda na to, że tutaj także uroda nie odbija się na funkcjonalności. I tak powinno być! Co ciekawe, wysokość fotela kierowcy XCeeda nad jezdnią jest mniejsza niż w Volkswagenie T-Rocu. I mówimy tu o naprawdę odczuwalnej różnicy.

W ten sposób XCeed jest kompromisem między kompaktem a typowym SUV-em. Wadą takiego rozwiązania jest gorsza widoczność (wyżej=lepiej), a zaletą – lepsze zespolenie z samochodem, szczególnie podczas jazdy po krętej drodze. Na miękko tapicerowanej (ale pianka siedziska i oparcia jest odpowiednio sprężysta) tylnej kanapie Kii siedzi się przyjemnie, jednak pasażerowie mają mniej miejsca nad głowami niż w VW. Jest za to więcej przestrzeni na nogi.

W T-Rocu wygląda to odwrotnie: nad głową jest znaczny zapas, a na nogi – mniejszy. Jednak VW punktuje wyżej położonym siedziskiem, lepiej podpierającym uda. Z przodu w obu autach jest dużo miejsca nawet dla wysokich kierowców. I podkreślimy to jeszcze raz: kto oczekiwał przewagi Volkswagena pod względem jakości tworzyw i solidności montażu, niech o niej zapomni. Te czasy już minęły. Można nawet powiedzieć, że niektóre detale są w Kii staranniej wykonane.

Testowana Kia ma pod maską 140 turbodoładowanych koni, których wigor wystarcza do dynamicznej jazdy. W miarę wzrostu obrotów napęd pozostaje przyjemnie cichy, dopiero przy średnich obrotach słychać go wyraźniej, a na wysokich rejestrach obrotomierza brzmi szorstko.

A zawieszenie? Jak jeździ auto na takich szerokich kołach? O dziwo, XCeed resoruje przyzwoicie, dopiero grubsze nierówności jezdni powodują niepokój w kabinie. Bezpośredni, ale wrażliwy na fakturę drogi układ kierowniczy pozwala z lekkością dyrygować XCeedem. Tak, Kię prowadzi się zwinniej od VW!

To może silnik 1.5 TSI da przewagę VW? Ten żwawy typ na niskich obrotach ma lepszy zryw niż koreański konkurent, ale nie jest to motor specjalnie lubujący się w wysokich obrotach, co zresztą podpowiadają jego obroty mocy maksymalnej. Do tego brzmi nieco ostrzej od 1.4 T-GDI, co może się podobać fanom dynamicznej jazdy (ale oni nie pokochają dłuższych przełożeń skrzyni biegów).

Resorowanie Volkswagena jest bardziej miękkie, a prowadzenie go daje wrażenia bliższe SUV-om niż kompaktom. To z pewnością także efekt wyższej niż w Kii pozycji kierowcy i wyższej karoserii. Volkswagen wygląda jak SUV i jeździ bardziej jak SUV. Kia wygląda prawie jak coupé i okazuje się zwinniejsza na drodze. I to pasuje. Obie opcje są ciekawe!

A teraz - czas na tabele z wynikami pomiarów drogowych, danymi producentów i punktacją. Od razu możemy zdradzić, że na podium będzie bardzo ciasno!

Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu KIA VW
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 9,2 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 15,4 s 14,9 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 6,7 s 8,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) 13,4 s 15,3 s
Masa rzeczywista/ładowność 1382/458 kg 1329/521 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,1 m 10,7/10,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,7 m 37,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,6 m 35,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 7,3 l/100 km 7,3 l/100 km
Zasięg 680 km 680 km

Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Parametr Jednostka Kia Xceed VW T-ROC
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1485 1485
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1010 1035
Zakres regulacji fotela (mm) 210 210
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 725 695
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1470 1485
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 925 970
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 350 395

Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzyliśmy, odsuwając fotel kierowcy o metr do tyłu. Odpowiada to ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - dane producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta XCeed T-ROC
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1353 1498
Moc maksymalna (KM/obr./min) 140/6000 150/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 242/1500 250/1500
Prędkość maksymalna (km/h) 200 205
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 426-1378 445-1290
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych 50/S 50/S
Marka i model opon testowanego auta Continental ContiSportContact 5 Bridgestone Turanza T001
Rozmiar opon testowanego auta 235/45 R 18 215/50 R 18
Emisja CO2 (g/km) 150 152
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1410/600 1500/660

Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie XCeed T-ROC
Wersja wyjściowa 1.4 T-GDI XL 1.5 TSI ACT Premium
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe S/S/S S/S/S
Reflektory statyczne LED/przeciwmgielne S/S S/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/990 zł (pakiet)
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu S/S S/S
System multimedialny/nawigacja S/S S/3450 zł (pakiet)
Bluetooth/USB/radio DAB/Apple CarPlay/Android Auto S/S/S/S/S S/S/S/N/N
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna S/S S/1980 zł
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne/lusterka S/S/S S/S/S
Elektr. otwierana i zamykana tylna klapa/kluczyk zbliżeniowy S/S 1660/1710 zł
Podgrzewane fotele przednie/kierownica S/S 3450 (pakiet)/250 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat/el. reg. fotel kierowcy S/N*/S N/S/N
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania S/S/S S/S/980 zł
System unikania kolizji/asystent świateł drogowych S/S S/990 zł (pakiet)
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) S 990 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/3450 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący S/S S/950 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2500 zł/S (18-calowe) 2080/2040 zł (18-calowe)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *aktywny tempomat dostępny tylko z dwusprzęgłową skrzynią 7DCT

Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - ceny, gwarancje, utrata wartości (oceniane)

Gwarancja/ceny XCeed T-ROC
Cena wyjściowa 111 990 zł 103 590 zł
Gwarancja mechaniczna 7 lat 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km co 30 tys. km
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 37,3 proc. 35,7 proc.
Cena po doposażeniu 111 990 zł 117 600 zł

Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Kia VW
Przestronność z przodu 40 32 32
Przestronność z tyłu 30 20 21
Pojemność bagażnika 25 16 17
Ładowność 15 11 12
Widoczność 20 15 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 25
Ergonomia obsługi 20 18 18
Jakość wykończenia 20 18 17
Suma punktów 200 156 157
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Kia VW
Przyspieszenie 25 17 18
Elastyczność 25 20 18
Poziom hałasu 15 11 12
Skrzynia biegów 15 13 14
Zachowanie na drodze 30 28 27
Komfort jazdy 30 24 25
Układ kierowniczy 15 14 14
Średnica zawracania 5 4 5
Skuteczność hamulców 40 32 29
Suma punktów 200 163 162
Koszty Maks. pkt. Kia VW
Cena po doposażeniu 50 45 45
Utrata wartości 15 13 14
Zużycie paliwa 30 22 22
Wyposażenie – komfort 40 26 24
Wyp. – bezpieczeństwo 30 22 22
Ubezpieczenia 10 9 9
Gwarancja 15 15 8
Przeglądy 10 5 10
Suma punktów 200 157 154
Wynik końcowy 600 476 473
Miejsce w teście 1. 2.

Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Świat
Test spalania Kia XCeed VW T-Roc

Czy to wyniki dwóch pomiarów tego samego samochodu? Nie! I te wyniki świetnie pokazują, jak skutecznie działa wywiad gospodarczy i jak podobne profile docelowych klientów mają wielkie koncerny samochodowe. Spalanie Kii i Volkswagena jest identyczne w teście, nawet pojemności zbiorników paliwa i zasięgi są takie same.

Kia XCeed 1.4 T-GDI kontra Volkswagen T-Roc 1.5 TSI - podsumowanie

To niewiarygodne, jak podobne są koncepcje tych samochodów, mimo że wizualnie ich charaktery mocno się różnią. Kia jest dłuższa, niższa i smuklejsza, a VW krótszy, wyższy i bardziej kanciasty. Kiedyś w Wolfsburgu przekładali to na wyraźną przewagę w przestronności kabiny. Teraz tę przewagę stracili – Kia potrafi wyczarować praktyczne wnętrze w atrakcyjniejszym nadwoziu. Koreańczycy stali się liderami. Brawo!

A które auto jest Twoim typem?

Zapraszamy do komentowania!

Ładowanie formularza...