Auto Świat Testy Porównania samochodów Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - który van jest lepszy dla rodziny?

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - który van jest lepszy dla rodziny?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Przestronne wnętrza do przewozu nawet siedmiu osób, mocne diesle pod maską i wygodne „automaty”. W naszym teście sprawdzamy, czy lepszy jest nowy Renault Grand Scénic, czy odświeżony Opel Zafira

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - który van jest lepszy dla rodziny?
Zobacz galerię (27)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - który van jest lepszy dla rodziny?

Vany kupuje się z potrzeby, a nie dla przyjemności. Mają oferować dużą przestrzeń dla podróżnych i na bagaż oraz komfortowo przewozić rodzinę zarówno na co dzień, jak i podczas wakacyjnych wojaży. Nie są piękne, a prowadzenie ich nie daje frajdy – mają być po prostu praktyczne.

Renault Scenic - nowa generacja zrywa z nudą

Renault, które przed 20 latami wprowadziło na rynek Scénica, było w Europie prekursorem w segmencie kompaktowych vanów. Trzy generacje wspomnianego modelu sprzedały się w liczbie 5 mln egzemplarzy i zachwycały klientów przemyślanymi rozwiązaniami, docenianymi przez rodziny: mnogością schowków, trzema niezależnymi fotelami 2. rzędu z możliwością przesuwania, wyjmowania i regulacją kąta oparcia oraz opcją przewożenia 7 pasażerów (wersja Grand).

Teraz, wraz z debiutem czwartej generacji, francuski producent postanowił zaoferować coś więcej. Nowego Scénica wyróżniają niebanalny design (20-calowe koła w standardzie, panoramiczny dach) oraz całkowicie nowe podejście do obsługi (zegary TFT, tablet do multimediów, fotele z funkcją masażu).

Opel Zafira, który w 2016 r. przeszedł modernizację, na jego tle wygląda... zwyczajnie. Owszem, niemieccy inżynierowie wyposażyli go w diodowe reflektory adaptacyjne, nowy, bardziej ergonomiczny kokpit i system multimedialny z ekranem dotykowym, ale rozwiązania te raczej udoskonalają auto, nie są niczym nadzwyczajnym w tej klasie. Wyjątek stanowi panoramiczna szyba przednia z chowaną podsufitką.

Nie będziemy tu jednak zajmować się wyglądem, ocenimy za to praktyczne walory obu vanów. Projektanci nowego Scénica, choć położyli duży nacisk na design, nie zapomnieli na szczęście, do czego służy van. Samochód ma dużo skrytek, których łączna pojemność wynosi aż 63 l. Co prawda, głównego schowka w postaci szuflady (11,5 l) nie oceniamy zbyt dobrze (nie można go otworzyć, gdy siedzi pasażer), podobnie jak przesuwanej środkowej konsoli (13 l), gdyż ma ostre krawędzie i po maksymalnym przesunięciu jej do przodu uniemożliwia korzystanie z uchwytów na kubki, to jednak inne rozwiązania są warte kopiowania przez konkurencję.

Na przykład elektryczne składanie oparć foteli dwóch ostatnich rzędów przyciskami umieszczonymi w bagażniku czy też powstająca wówczas idealnie równa powierzchnia transportowa. Rywal z Niemiec też niby ma ciekawy system składania foteli Flex7, ale tu, żeby złożyć oparcia, należy pociągnąć za paski, a i tak nie powstanie wówczas płaska podłoga – jest przerwa między 2. a 3. rzędem, którą trzeba uzupełnić dodatkową wykładziną.

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - którym jechac na wakacje?

Trzeci rząd siedzeń w obu autach należy traktować jako rezerwowy. Przestrzeni jest tam jak na lekarstwo i o podróżowaniu dorosłych osób na dłuższych odcinkach powinniśmy zapomnieć. Sadzanie dzieci w specjalnych fotelikach też nie będzie należało do przyjemności. Jeśli jednak mielibyśmy ocenić, które dodatkowe fotele są wygodniejsze, to wskażemy te z Zafiry. Jest tam nieco więcej przestrzeni.

ADHD7749
ADHD7749Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Ponadto w sytuacji, gdy zechcemy podróżować z pięcioma pasażerami, również wybierzemy Zafirę. Nie ma w niej co prawda tak wygodnych przednich foteli, jak te zastosowane w Scénicu (z funkcją masażu), ale przestrzeń w 2. rzędzie jest tu większa – zarówno nad głową, jak i na kolana. Mankamentem podróżowania z tyłu w vanie Renault okazują się składane stoliki. Owszem, spodobają się dzieciom, gdyż mogą umieścić na nich oprócz kubka np. tablet, ale dorosłym zabierają miejsce na kolana.

À propos przewożenia dzieci. W Renault przydaje się dodatkowe lusterko wsteczne do ich obserwacji, wysuwane żaluzje w drzwiach czy dwa porty USB dla pasażerów z tyłu (łącznie cztery gniazda w Scénicu, w Zafirze – jedno). Pod względem multimediów w obu autach możemy korzystać z punktów wi-fi i sparować telefony za pośrednictwem systemów CarPlay i Android Auto. Wyższą jakość dźwięku zapewnia audio w Renault (Bose).

Wysoka masa i duże gabaryty aut sprawiają, że prowadzenie ich nie zachwyca, mimo że w obu przypadkach jest poprawne, z niewielką przewagą na korzyść Zafiry. Scénic ma mniej precyzyjny układ kierowniczy i jest bardziej wrażliwy na wiatr boczny. Pod względem komfortu oba vany reprezentują dobry poziom i tylko w sytuacji, gdy najedzie się na studzienkę lub tarkę, bardziej nerwowo robi się w Scénicu.

Pod maskami każdego z aut pracują mocne turbodiesle. Ten w Renault subiektywnie wydaje się żwawszy, choć nie potwierdzają tego dane testowe. To zapewne zasługa szybszej w działaniu dwusprzęgłowej skrzyni EDC w Renault. „Automat” Opla działa poprawnie, ale zdarza się, że przeciąga biegi i opóźnia redukcje, co w powiązaniu z dziurą turbinową diesla przekłada się na efekt opóźnionej reakcji.

Mimo że Scénic waży o ponad 100 kg mniej od rywala, to jego wysilony silnik 1.6/160 KM jest bardziej wrażliwy na styl jazdy. Na trasie pomiarowej zużył o 0,5 l/100 km więcej ON niż dwulitrowa jednostka Zafiry, mająca o 10 KM większą moc.

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - dane techniczne

Opel ZafiraRenault Grand Scenic
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa1956 cm31598 cm3
Moc maksymalna170 KM/3750 obr./min160 KM/4000 obr./min
Maks. moment obrotowy400 Nm/1750-2500 obr./min380 Nm/1750 obr./min
Skrzynia biegów/napędaut. 6-biegowa/przedniaut. 6-biegowa/przedni
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h3,7 s/10,2 s3,6 s/11,2 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h5,4 s/7,5 s5,6 s/7,9 s
Prędkość maksymalna205 km/h200 km/h
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące)44,2 m/46,7 m44,1 m/45,1 m
Spalanie testowe7,0 l/100 km7,5 l/100 km
Masa rzeczywista/ładowność1838 kg/632 kg1716/662 kg
Długość/szerokość/wysokość4666/1928/1685 mm4634/1866/1655 mm
Pojemność bagażnika152-650-1792 l189-533-1737 l
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna2 lata/12 lat2 lata/12 lat
Przeglądyco 30 000 kmco 30 000 km
Cena podst./po doposażeniu111 050 zł/132 150 zł129 900 zł/138 450 zł

Mocne silniki Diesla, automatyczne skrzynie i bogate wersje wyposażeniowe sprawiły, że oba auta są kosztowne. Wyposażenie Scénica w wersji Bose jest o wiele bogatsze, co skutkuje wyższą o 18 850 zł ceną. Poza tym Renault nie oferuje na swój nowy model takich promocji, jak Opel (cenę Zafiry obniżono o 6000 zł).

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - punktacja

NadwozieMaks. punktówOpelRenault
Przestronność z przodu403130
Przestronność z tyłu302623
Pojemność bagażnika252118
Ładowność151415
Widoczność201311
Fotele, pozycja kierowcy302223
Ergonomia obsługi201412
Jakość wykończenia201615
Suma punktów200157147
Napęd i zawieszenieMaks. punktówOpelRenault
Przyspieszenie251816
Elastyczność252423
Poziom hałasu151313
Skrzynia biegów151012
Zachowanie na drodze302524
Komfort jazdy302221
Układ kierowniczy151211
Średnica zawracania533
Skuteczność hamulców401618
Suma punktów200143141
KosztyMaks. punktówOpelRenault
Cena po doposażeniu501716
Utrata wartości151111
Zużycie paliwa301817
Wyposażenie - komfort302530
Wyp. - bezpieczeństwo302829
Ubezpieczenia1076
Gwarancja1588
Przeglądy202020
Suma punktów200134137
Wynik końcowy600434425
Miejsce w teście1.2.

Renault Grand Scenic kontra Opel Zafira - naszym zdaniem

Wygodne siedzenia z masażem, elektrycznie składane tylne fotele, duża liczba schowków, żaluzje w drzwiach – to cechy, które wyróżniają Scénica. Niestety, słaba widoczność wsteczna w deszczu (za mała wycieraczka i zawirowania wody wokół lusterek) to element, który wymaga poprawy.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków