To tyle, co mniej więcej 80 samochodów. Co stanie się z autem, gdyby uderzył w nie taki kolos? A przecież elektrowóz może ciągnąć skład ważący nawet kilka tysięcy ton! Efekt spotkania z taką masą zamienia samochód w kupę złomu. Dla kierowcy i pasażerów zderzenie z pociągiem najczęściej kończy się tragicznie. Pociąg jadący nawet z niewielką prędkością ma bardzo długą drogę hamowania - nie kilkanaście ani kilkadziesiąt, ale najczęściej kilkaset metrów! W przypadku pociągów ekspresowych kilometrowa droga hamowania nie jest niczym wyjątkowym. Przez taki odcinek lokomotywa pcha przed sobą pojazd, na który wpadła na przejeździe kolejowym... W myśl przepisów kierowca zbliżający się do przejazdu kolejowego powinien ograniczyć prędkość lub nawet zatrzymać się w celu przeprowadzenia analizy aktualnej sytuacji na przejeździe. Art. 28 PRD (Prawa o ruchu drogowym) nakazuje zachowanie szczególnej ostrożności przed wjechaniem na przejazd oraz upewnienie się, czy nie nadjeżdża pojazd szynowy. Dotyczy to wszystkich przejazdów, czyli również tych, na których zainstalowano urządzenia zabezpieczające! Zapory bądź sygnalizatory zawsze mogą ulec awarii i trzeba się przed tym zabezpieczyć, obserwując, czy nie nadjeżdża pociąg. Na przejazdach kolejowych niedopuszczalne jest wyprzedzanie, objeżdżanie opuszczonych zapór lub półzapór, a także wjeżdżanie na przejazd, jeżeli po przeciwnej jego stronie nie ma miejsca, aby kontynuowaç jazdę. Przygotowując się do przekroczenia przejazdu bezpośrednio po przejechaniu pociągu, należy odczekać chwilę i upewnić się, że z przeciwnego kierunku nie zbliża się kolejny pojazdszynowy, który mógł być zasłonięty przez pierwszy pociąg. Gęsta mgła stwarza bardzo poważne zagrożenie podczas przejeżdżania przez przejazdy kolejowe. Warto wtedy otworzyć okno auta, aby usłyszeć nadjeżdżający pociąg. Wjeżdżając na przejazd, należy włączyć jak najniższy bieg, najlepiej pierwszy - na nim auto ma najlepsze przyspieszenie i pozwoli najszybciej zjechać z torów, gdy przejeżdżając przez nie, zobaczymy zbliżający się pociąg. Należy unikać zmiany biegów na torach - silnik auta może nagle zgasnąć, a nerwowe poszukiwanie odpowiedniego przełożenia zabiera cenne sekundy.Gdy auto stanie na torach i nie da się go uruchomić, można spróbować zjechać z torów na pierwszym biegu, kręcąc rozrusznikiem - to dość radykalne rozwiązanie, jednak zawsze lepsze niż zderzenie z pociągiem. Gdy i to zawiedzie, pozostaje próba zepchnięcia auta z szyn, a w razie niepowodzenia ostrzeżenie maszynisty. To jednak bardzo trudne, zważywszy, jak długa jest droga hamowania pędzącego pociągu. Pasażerowie muszą bezwzględnie opuścić unieruchomiony na przejeździe pojazd! Jak widać, nawet tak skrótowo ujęte zagrożenia, jakie można spotkać na przejazdach kolejowych, nie są małe. Dlatego najlepiej zatrzymywać się przed przejazdami, nawet gdy nie ma tam znaku STOP, a sygnalizator wskazuje wolną drogę.
Stop przed przejazdem!
Lokomotywa waży ok. 100 ton.