Auto Świat Testy Porównania samochodów Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - małe SUV-y w natarciu!

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - małe SUV-y w natarciu!

Volkswagen T-Roc mierzy 4,23 m długości, czyli jest tylko o 3 cm krótszy od Golfa. Czy jest to zatem jedynie wyżej zawieszony Golf? Sprawdzamy go na tle Audi Q2 i Hyundaia Kony.

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2
Zobacz galerię (12)
Auto Bild
Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2
  • Każdy z nowoczesnych crossoverów jeździ dobrze i ma mądrze zaprojektowane wnętrze, ale mimo to VW, Audi i Hyundai bardzo się między sobą różnią
  • Kupując auta tej klasy, najpewniej najczęściej będziemy wybierać wersje z silnikami na benzynę, które dzięki turbo mają sporą moc, ale nie palą dużo
  • Niewielkie crossovery powoli wypierają z rynku tradycyjne samochody kompaktowe - mają bardziej przestronną kabinę, większy bagażnik i siedzi się w nich wyżej, a to lubi większość kierowców

Garaże nie są z gumy, za to nowoczesne auta puchną. Szczególnie SUV-y. Gdy na naszym redakcyjnym parkingu musimy obok siebie postawić trzy takie pojazdy, między nimi zostaje tak mało miejsca, że podczas wysiadania trzeba wciągnąć brzuch i chodzić na paluszkach. Owszem, co niektórzy w redakcji powinni zrzucić kilka kilogramów, ale na dietę wysłalibyśmy też te przesadnie rozpasane SUV-y.

Producenci na szczęście trzymają rękę na pulsie i oferują coraz mniejsze SUV-y. Volkswagen właśnie dołączył do trendu i wprowadza do sprzedaży T-Roca. Nadwozie tego auta ma 4,23 m długości i zgrabne, zwarte proporcje. Technikę dzieli m.in. z krótszym o 4 cm Audi Q2, które jest w sprzedaży od nieco ponad roku i dlatego nie mogło go zabraknąć w porównaniu. Jako trzeciego dobraliśmy także pachnącego świeżością Hyundaia Konę. Jego oryginalnie zaprojektowana karoseria ma 4,17 m długości. No ale przecież zaczęliśmy od szerokości. Zatem jak jest, gdy postawimy te auta obok siebie? W porządku, wysiadanie nie wymaga karkołomnej gimnastyki. Ale które z nich kupić? To spróbujemy dziś rozstrzygnąć za pomocą punktów.

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2
Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2Auto Bild

T-Roca i „Q2-kę” napędza ten sam silnik. To dwulitrowy turbobenzyniak o mocy 190 koni, sparowany z dwusprzęgłową zautomatyzowaną przekładnią i automatycznie dołączanym napędem na 4 koła. W VW taki zestaw kosztuje minimum 125 090 zł, Audi żąda o 20 410 zł więcej za samochód z uboższym wyposażeniem seryjnym. To prawda, oba auta są dość drogie, ale punktowana cena jest jeszcze wyższa, bo... kosztujący 114 900 zł wypasiony Hyundai Kona wymusił doposażenie niemieckich rywali w opcje warte grube tysiące – po szczegóły odsyłamy do tabeli na s. 20. Koreański SUV-ik jest znacząco tańszy, ale ma też nieco mniejszy i słabszy silnik pod maską: z 1,6 litra pojemności wyciśnięto 177 koni mocy. Za to – podobnie jak u konkurentów – napęd 4x4 i dwusprzęgłówka są na pokładzie.

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - wyniki testu

T-RocKonaQ2
Przyspieszenie 0-50 km/h2,2 s3,0 s2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,0 s7,6 s6,7 s
Elastyczność 60-100 km/h4,1 s3,9 s3,9 s
Elastyczność 80-120 km/h5,5 s5,0 s5,1 s
Masa rzeczywista/ładowność1486/504 kg1455/455 kg1496 kg/494 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.60/40 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,6/10,6 m11,2/11,1 m11,0/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,4 m36,2 m35,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,1 m36,4 m34,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)61 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)67 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)72 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe8,2 l/100 km8,9 l/100 km8,1 l/100 km
Zasięg670 km560 km675 km

Pewnie zastanawiacie się, skąd taka duża różnica między ceną Audi a VW. Odpowiedź jest prosta: to suma wielu oszczędności, niekoniecznie widocznych na pierwszy rzut oka, ale dających w skali dużej produkcji wymierne korzyści. Księgowi mieli spore pole do popisu i to właśnie im „zawdzięczamy” twarde tworzywo w kokpicie T-Roca. Naszym zdaniem to coś niedopuszczalnego w tej kategorii cenowej, ale najwyraźniej VW liczy na to, że klienci tego szczegółu nie zauważą albo się z nim pogodzą. VW uznał też, że mało komu chce się dzisiaj zaglądać pod maskę, więc po co montować sprężyny gazowe, skoro wystarczy zwykła podpórka. Fotele? Weźmy z Polo, z mniejszymi możliwościami regulacji niż umeblowanie z Golfa. Na pocieszenie T-Roc w testowanej wersji Premium ma seryjne wirtualne zegary z ładną grafiką. W Q2 trzeba za nie dopłacić 3160 zł, w Konie w ogóle nie są dostępne – w końcu to bajer, a nie konieczność.

Audi jest w środku odczuwalnie szlachetniejsze od rywali, ale za to w detalach nie tak dopieszczone, jak można by się tego po tej marce spodziewać. Boczki drzwi wykończono płatem twardego i szorstkiego plastiku – to ma być niby premium?

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2
Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2Auto Bild

Kona lansuje się na lepiej urodzony model Hyundaia i przynajmniej w topowej wersji Premium ma miękką deskę rozdzielczą. W szczegółach jednak także i tu jest się do czego przyczepić – odrobina tapicerki na boczku drzwi nie zaszkodziłaby, tak samo w bagażniku można było wykończyć wykładziną nie tylko podłogę, lecz także ścianki. Chociaż tutaj oszczędności mniej bolą, bo i cena jest niższa. Nie mamy zastrzeżeń co do obsługi w żadnym z aut, jednak dotykowe pokrętło MMI w Audi w najmniejszym stopniu odciąga uwagę od prowadzenia, a wyświetlacz ma najbardziej dopieszczoną grafikę. W VW i Hyundaiu zastosowano dotykowe ekrany, które ustawiono wysoko na desce rozdzielczej, w polu widzenia kierowcy.

Najwięcej przestrzeni wyczarowano w kabinie Volkswagena, najciaśniej jest w Hyundaiu, ale najwygodniejsze fotele ma Audi. Dla kogo w ogóle są te samochody? Bagażniki mieszczą 355-392 l, czyli tyle, co kufry kompaktowych hatchbacków. Rodzinom z jednym dzieckiem może to wystarczyć. Jednak samochody w testowanych wersjach mają w sobie więcej sportu niż rodzinności.

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - dane katalogowe producentów

T-RocKonaQ2
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy turbo/R4/16benzynowy turbo/R4/16benzynowy turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)198415911984
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/4180177/5500190/4200
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)320/1500265/1500320/1500
Prędkość maksymalna (km/h)216205228
Skrzynia biegówaut., dwusprzęgłowa 7b.aut., dwusprzęgłowa 7b.aut., dwusprzęgłowa 7b.
Napęd4x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)392-1237361-1143355-1050
Pojemność zbiornika paliwa (l)555055
Rozmiar opon testowanego auta225/40 R 19235/45 R 18215/50 R 18
Emisja CO2 (g/km)155153146
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1700/7401250/6001500/750

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - gwarancje/ceny

T-RocKonaQ2
Wersja wyposażeniaPremiumPremiumSport
Cena podstawowa125 090 zł114 900 zł145 500 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)39,6 proc.39,5 proc.43,2 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata bez limitu km5 lat bez limitu km3 lata/90 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km/rokco 15 tys. km/rokco 30 tys. km/2 lata
Cena po doposażeniu (punktowana)144 550 zł114 900 zł204 270 zł

Zaczniemy od Hyundaia, który bardzo zwinnie, poręcznie, ale też i niesłychanie twardo jeździ. Na dziurach potrafi nieźle wytrząść pasażerów. Jego silnik wykazuje raczej szorstkie maniery, warczy, hałasuje, no i sporo pali – na naszej pętli pomiarowej potrzebował najwięcej, bo aż 8,9 l/100 km. Doszlifowania wymaga też dwusprzęgłowa przekładnia, która szczególnie podczas ruszania nieharmonijnie pracuje i powoduje niepotrzebnie wysokie kręcenie się silnika.

Za kierownicą T-Roca czujemy się bardziej jak w SUV-ie, zawieszenie ma większy skok niż w Konie i łagodniej pracuje na nierównościach. Mimo wszystko odradzamy wybór aż 19-calowych kół z niskoprofilowymi oponami, w które był wyposażony testowy egzemplarz. Seryjne „17-ki” będą może mniej efektownie wyglądały, ale za to lepiej „połkną” progi i uskoki jezdni. Układ kierowniczy T-Roca pracuje lekko, ale z wyczuciem. Inżynierowie VW znaleźli udany kompromis w zestrojeniu podwozia. I nareszcie udało im się wyeliminować irytującą ospałość DSG w czasie ruszania.

.
.Żródło: Auto Świat
.
.Żródło: Auto Świat

A Audi? Choć ma te same „bebechy”, jeździ jeszcze trochę lepiej i bardziej zobowiązująco niż Volkswagen. Szybciej się rozpędza, bardziej bezpośrednio daje się wprowadzać w zakręty, a układ kierowniczy przekazuje kierowcy więcej informacji zwrotnych. Zawieszenie jest sztywniejsze, przez co na zakrętach Q2 mniej się przechyla na boki niż T-Roc. Zdecydowanie Audi daje najwięcej frajdy z jazdy, czuć, że strojono je z myślą o konkurowaniu z MINI Countrymanem. Testowe Q2 miało 18-calowe obręcze kół, co stanowi w tym wypadku idealny kompromis między komfortem a stylowym wyglądem. A ten się dla nabywców liczy – inaczej cenniki nie oferowałyby tak dużych możliwości indywidualizacji.

Audi jest najlepszym samochodem z całej trójki, jednak oddaje zwycięstwo zawrotną ceną – kosztuje o prawie 90 000 zł więcej niż Hyundai! Wygrywa VW, który w żadnej dziedzinie nie pozwala sobie na słabości.

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - punktacja

NadwozieMaks. pkt.T-RocKonaQ2
Przestronność z przodu40353234
Przestronność z tyłu30222021
Pojemność bagażnika25212020
Ładowność15141214
Widoczność20141213
Fotele, pozycja kierowcy30221923
Ergonomia obsługi20161618
Jakość wykończenia20121416
Suma punktów200156145159
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.T-RocKonaQ2
Przyspieszenie25222123
Elastyczność25222323
Poziom hałasu15131013
Skrzynia biegów15131013
Zachowanie na drodze30252626
Komfort jazdy30242025
Układ kierowniczy15121213
Średnica zawracania5534
Skuteczność hamulców40383640
Suma punktów200174161180
KosztyMaks. pkt.T-RocKonaQ2
Cena po doposażeniu5024344
Utrata wartości15131311
Zużycie paliwa30171517
Wyposażenie – komfort40353533
Wyp. – bezpieczeństwo30252421
Ubezpieczenia10673
Gwarancja1581410
Przeglądy1010510
Suma punktów200138147109
Wynik końcowy600468453448
Miejsce w teście 1.2.3.

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - naszym zdaniem

Cała testowana trójka to ciekawe modele, które pozwalają się wyróżnić i urozmaicają całkiem już nasycony rynek małych SUV-ów. W testowanych wersjach z mocnymi silnikami jazda nimi naprawdę sprawia frajdę. Ale tylko cena Hyundaia jest do zaakceptowania. Mając do wydania 200 000 zł, wolelibyśmy w Audi zamówić lepiej wykonaną „A3-kę” niż „Q2-kę”. Z kolei wydając blisko 150 000 zł na VW T-Roca, trudno byłoby nam zaakceptować wspomniane „oszczędności”. Oryginalność kosztuje – Golfa można kupić korzystniej.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków