• Miejskie Audi i Volkswagen to po prostu klony, łączy je nie tylko podwozie, ale i o wiele więcej podzespołów
  • Ten sam silnik oznacza, że osiągi A1 i Polo są w zasadzie identyczne
  • Przewaga cenowa Volkswagena jest ogromna, co oznacza, że Audi żąda za swoje miejskie auto astronomicznych pieniędzy

W technice najczęściej zamiast przypadku rządzi porządek. Nawet na zaokrąglanie liczb po przecinku obowiązuje norma. Audi ją zna i z mocy 85 kilowatów nowego A1 30 TFSI robi okrągłe 116 kucyków (dokładnie licząc, to 115,6 KM). VW z tego samego silnika w Polo 1.0 TSI również wyciąga 85 kW, ale zaokrągla w dół i podaje moc 115 KM.

To jednak nic, bo mimo tej różnicy oba motory uchodzą za bliźniacze konstrukcje. Moment obrotowy, obroty na minutę, pojemność skokowa – wszystko jest identyczne. W ogóle A1 i Polo mają wspólne niemal wszystkie elementy, które się kręcą, ruszają albo dają nacisnąć. Korzystają z tych samych koncernowych klocków. Jedna platforma, wiele samochodów...

I w tym miejscu trzeba to mocno podkreślić: mimo wizualnej odrębności te samochody są praktycznie identyczne pod względem właściwości, na które kierowcy zwracają uwagę, wybierając auto. Bardzo rzadko zdarza się tak, żeby wyniki pomiarów drogowych i ogólna ocena (nie licząc ceny) dwóch aut były tak podobne.

Nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę koncernowe pokrewieństwo Audi i VW. Niektóre wyniki pomiarów są naprawdę zaskakujące – na przykład średnica zawracania w lewo i w prawo jest w obu autach identyczna mimo różnego rozstawu osi! Gdyby ktoś chciał specjalnie osiągnąć taki wynik, musiałby się nieźle napracować, lepiej więc założyć, że to przypadek.

Mimo wielu podobieństw naszym zadaniem jest wskazanie różnic. Zaczniemy od ceny, bo w tej konkurencji Audi... Zastanawiamy się, czy to da się jakoś dyplomatycznie napisać, ale chyba nie. Popatrzcie na te liczby. Po wyrównaniu (w miarę możliwości) poziomu wyposażenia Audi A1 Sportback 30 TFSI kosztuje 117 450 zł.

Można za to kupić limuzynę klasy średniej (ale nie od Audi). Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline po doposażeniu wymaga wyłożenia 81 560 zł. To gigantyczna różnica w przypadku niemal identycznych technicznie samochodów.

Jak Audi miałoby zrekompensować tę różnicę cechami użytkowymi? Na przykład szlachetniej wykończonym wnętrzem. Przyciski, panele, wstawki, listwy, układ wyświetlaczy i ich wykonanie zostały tu zaaranżowane jak w o wiele droższej limuzynie. Tu faktycznie zainwestowano więcej pieniędzy.

Kiedy jednak przyłoży się do wnętrza A1 suwmiarkę, to mimo większego rozstawu osi Audi ma mniej do zaoferowania. Z tyłu jest ciaśniej wokół kolan i bagażnik też mieści mniej. Jednak dzięki większej dopuszczalnej masie całkowitej Audi może się pochwalić o 38 kg wyższą ładownością – w takim samochodzie nie jest to oczywiście decydującym kryterium, no ale jednak to jakaś przewaga.

Włączamy silnik, wybieramy bieg i ruszamy. W obu autach odczucia są takie same. Mechanizm zmiany biegów tak samo lekko pracuje. Poziom głośności wydaje się subiektywnie niższy w Audi i pomiary sonometrem to potwierdzają. Osiągi też są bardzo podobne. Jednak bardziej opływowa karoseria pozwala „A1-ce” nawet przekroczyć 200 km/h, Polo przestaje przyspieszać minimalnie wcześniej, ale podczas codziennej jazdy nie ma to najmniejszego znaczenia.

Ponadto oba samochody okazują się wszechstronne. Silniki dobrze znoszą spokojną jazdę na niskich obrotach i jak na swoją małą pojemność zadziwiająco dobrze ciągną. Do tego wszystko, co odbywa się w górnym zakresie obrotów, sprawia także frajdę. Tu jest ogień i zadziorne brzmienie. Spalanie wcale nie takie wysokie – VW pozwolił sobie w teście na 6,1 l/100 km, a Audi zużyło 6,2 l.

W Audi od razu czuć, że inżynierowie postawili na sportowego ducha. ESP można przestawić w tryb sportowy albo całkowicie odłączyć – to nadaje A1 bardziej aktywny charakter. Także w trakcie wchodzenia w zakręt A1 sprawia wrażenie pewniejszego, bardziej komunikatywnego i lepiej sklejonego z nawierzchnią – to też efekt 17-calowych felg z oponami o profilu 45. Seryjnie Audi A1 Sportback wytacza się z fabryki na 15-calowych kołach, podobnie jak Volkswagen Polo.

Na dziurawych asfaltach to VW czuje się lepiej. Nawet bez obciążenia jego bardziej defensywne ustawienie amortyzatorów powoduje okazjonalnie nieco dłuższe ruchy nadwozia. Jedynie fotele powinny być sztywniejsze – tak jak w Audi. Pod kreską oznacza to mimo wszystko, że na komforcie Polo zna się lepiej. Jednocześnie mały Volkswagen lepiej też hamuje.

Z zimnymi tarczami zatrzymuje się o 1,4 m wcześniej niż Audi. VW najwyraźniej sumienniej przygotował swojego malucha na hamowanie awaryjne – podpowiada intuicja – ale jest też prostsze rozwiązanie. To opony – w tym pojedynku występują nie tylko dwie marki samochodów, lecz także dwie marki ogumienia. Być może to właśnie inne opony zapewniły Volkswagenowi przewagę w teście hamowania, ale wcale tak nie musi być – równie dobrze może tu chodzić o inaczej zestrojone zawieszenie o odmiennej geometrii prowadzenia kół. Tyle że i tak oba samochody hamowały znakomicie!

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu VW Audi
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s 3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 9,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 15,9 s 15,7 s
Elastyczność 60-100 km/h 8,1 s (4. bieg) 8,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 17,0 s (6. bieg) 16,9 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1144/476 kg 1141/514 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,7/10,7 m 10,7/10,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,7 m 36,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,1 m 34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 68 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 71 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 6,1 l/100 km 6,2 l/100 km
Zasięg 650 km 640 km

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - wyniki pomiarów kabin (oceniane)

Parametr Miara VW Polo Audi A1 Sportback
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1455 1440
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1010 1015
Zakres regulacji fotela (mm) 220 240
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 745 700
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1425 1400
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 950 935
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 355 330

*odległość oparcia przedniego fotela od oparcia tylnej kanapy zmierzono po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

Dane producenta Polo A1
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 999 999
Moc maksymalna (KM/obr./min) 115/5000 116/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/2000 200/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 200 203
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 351-1125 335-1090
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40 40
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Bridgestone Turanza T005
Rozmiar opon testowanego auta 215/45 R 17 215/45 R 17
Przyspieszenie wg producenta 0-100 km/h (s) 9,5 9,6
Śr. spalanie wg producenta (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 5,7/128 5,6/127

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Polo A1
Wersja wyjściowa 1.0 TSI Highline Sportback 30 TFSI
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne S S
Poduszka kolanowa kierowcy N N
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED S/3570 zł N/4760 zł
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/3470 zł S/1950 zł
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/680 zł S/730 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S 730 zł
System multimedialny/nawigacja/radio DAB S/2720/720 zł S/9470/1460 zł
Bluetooth/złącze USB S/S S/S
Czujnik światła i deszczu/wirtualny kokpit S/1640 zł S/730 zł
Podgrzewane przednie fotele/dostęp bez kluczyka 1720/1530 zł 1460/1900 zł
Automatyczne światła drogowe N 660 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat N/2110 zł 1360/2670 zł
Czujniki parkowania/kamera cofania 1120 zł za obie opcje 1800/1700 zł
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/1270 zł S/N
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych N/N S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący S/2230 zł S/3840 zł
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 1990/2490 zł (17-cal.) 2680/5630 zł (17-cal.)
Kierownica wielofunkcyjna S S

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - ceny, przeglądy, gwarancja (oceniane)

gwarancja/ceny Polo A1
Cena wyjściowa 65 990 zł 91 600 zł
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 81 560 zł* 117 450 zł**

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie maks. pkt. VW Audi
Przestronność z przodu 40 34 34
Przestronność z tyłu 30 25 22
Pojemność bagażnika 25 16 15
Ładowność 15 11 12
Widoczność 20 17 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 26
Ergonomia obsługi 20 17 17
Jakość wykończenia 20 17 18
Suma punktów 200 163 161
Napęd i zawieszenie maks. pkt. VW Audi
Przyspieszenie 25 20 20
Elastyczność 25 19 19
Poziom hałasu 15 9 10
Skrzynia biegów 15 14 14
Zachowanie na drodze 30 27 28
Komfort jazdy 30 26 25
Układ kierowniczy 15 14 14
Średnica zawracania 5 3 3
Skuteczność hamulców 40 38 35
Suma punktów 200 170 168
Koszty maks. pkt. VW Audi
Cena po doposażeniu 50 35 24
Zużycie paliwa 30 17 17
Wyposażenie – komfort 40 17 17
Wyp. – bezpieczeństwo 30 16 18
Ubezpieczenia 10 5 3
Gwarancja 15 8 10
Przeglądy 10 10 10
Suma punktów 185 108 99
Wynik końcowy 585 441 428
Miejsce w teście 1. 2.

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Bild
Audi A1 Sportback kontra VW Polo - spalanie katalogowe vs. testowe

Niewielkie różnice między spalaniem katalogowym a testowym napawają optymizmem. Po przejściu na cykl pomiaru spalania WLTP rozpiętość między obietnicami producentów a wynikami naszych pomiarów drogowych znacznie (czasem nawet kilkakrotnie!) się zmniejszyła. Zarówno Audi A1, jak i VW Polo okazały się oszczędnymi samochodami.

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - podsumowanie

Tutaj nie było złego rozwiązania: niezależnie od wyniku tego porównania nie dość, że oba samochody zawsze będą na podium, to na dodatek i tak zawsze wygra koncern Volkswagena, który produkuje oba samochody. Znalezienie cech, które wyraźnie odróżniłyby A1 od Polo, nie jest łatwe i – co rzadko nam się zdarza – w tym przypadku napiszemy, że tym, co najbardziej różni te samochody, są... wygląd i cena.

A jaki jest Twój typ? Zapraszamy do komentowania!