Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi A1 Sportback vs. Volkswagen Polo - pojedynek wysokich lotów

Audi A1 Sportback vs. Volkswagen Polo - pojedynek wysokich lotów

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Wybierając te dwa samochody, już celujesz w śmietankę segmentu B. A kiedy wybierzesz to auto, które jest lepsze, zostaniesz królem miasta. W tym pojedynku loty będą wysokie!

Audi A1 Sportback kontra Volkswagen Polo
Zobacz galerię (8)
Auto Bild
Audi A1 Sportback kontra Volkswagen Polo
  • Miejskie Audi i Volkswagen to po prostu klony, łączy je nie tylko podwozie, ale i o wiele więcej podzespołów
  • Ten sam silnik oznacza, że osiągi A1 i Polo są w zasadzie identyczne
  • Przewaga cenowa Volkswagena jest ogromna, co oznacza, że Audi żąda za swoje miejskie auto astronomicznych pieniędzy

W technice najczęściej zamiast przypadku rządzi porządek. Nawet na zaokrąglanie liczb po przecinku obowiązuje norma. Audi ją zna i z mocy 85 kilowatów nowego A1 30 TFSI robi okrągłe 116 kucyków (dokładnie licząc, to 115,6 KM). VW z tego samego silnika w Polo 1.0 TSI również wyciąga 85 kW, ale zaokrągla w dół i podaje moc 115 KM.

To jednak nic, bo mimo tej różnicy oba motory uchodzą za bliźniacze konstrukcje. Moment obrotowy, obroty na minutę, pojemność skokowa – wszystko jest identyczne. W ogóle A1 i Polo mają wspólne niemal wszystkie elementy, które się kręcą, ruszają albo dają nacisnąć. Korzystają z tych samych koncernowych klocków. Jedna platforma, wiele samochodów...

I w tym miejscu trzeba to mocno podkreślić: mimo wizualnej odrębności te samochody są praktycznie identyczne pod względem właściwości, na które kierowcy zwracają uwagę, wybierając auto. Bardzo rzadko zdarza się tak, żeby wyniki pomiarów drogowych i ogólna ocena (nie licząc ceny) dwóch aut były tak podobne.

Nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę koncernowe pokrewieństwo Audi i VW. Niektóre wyniki pomiarów są naprawdę zaskakujące – na przykład średnica zawracania w lewo i w prawo jest w obu autach identyczna mimo różnego rozstawu osi! Gdyby ktoś chciał specjalnie osiągnąć taki wynik, musiałby się nieźle napracować, lepiej więc założyć, że to przypadek.

Polo okazuje się nie tylko tańsze, lecz także przestronniejsze

Mimo wielu podobieństw naszym zadaniem jest wskazanie różnic. Zaczniemy od ceny, bo w tej konkurencji Audi... Zastanawiamy się, czy to da się jakoś dyplomatycznie napisać, ale chyba nie. Popatrzcie na te liczby. Po wyrównaniu (w miarę możliwości) poziomu wyposażenia Audi A1 Sportback 30 TFSI kosztuje 117 450 zł.

Można za to kupić limuzynę klasy średniej (ale nie od Audi). Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline po doposażeniu wymaga wyłożenia 81 560 zł. To gigantyczna różnica w przypadku niemal identycznych technicznie samochodów.

Jak Audi miałoby zrekompensować tę różnicę cechami użytkowymi? Na przykład szlachetniej wykończonym wnętrzem. Przyciski, panele, wstawki, listwy, układ wyświetlaczy i ich wykonanie zostały tu zaaranżowane jak w o wiele droższej limuzynie. Tu faktycznie zainwestowano więcej pieniędzy.

Kiedy jednak przyłoży się do wnętrza A1 suwmiarkę, to mimo większego rozstawu osi Audi ma mniej do zaoferowania. Z tyłu jest ciaśniej wokół kolan i bagażnik też mieści mniej. Jednak dzięki większej dopuszczalnej masie całkowitej Audi może się pochwalić o 38 kg wyższą ładownością – w takim samochodzie nie jest to oczywiście decydującym kryterium, no ale jednak to jakaś przewaga.

Włączamy silnik, wybieramy bieg i ruszamy. W obu autach odczucia są takie same. Mechanizm zmiany biegów tak samo lekko pracuje. Poziom głośności wydaje się subiektywnie niższy w Audi i pomiary sonometrem to potwierdzają. Osiągi też są bardzo podobne. Jednak bardziej opływowa karoseria pozwala „A1-ce” nawet przekroczyć 200 km/h, Polo przestaje przyspieszać minimalnie wcześniej, ale podczas codziennej jazdy nie ma to najmniejszego znaczenia.

Litrowe silniki ciągną od bardzo niskich obrotów jak lokomotywy

Ponadto oba samochody okazują się wszechstronne. Silniki dobrze znoszą spokojną jazdę na niskich obrotach i jak na swoją małą pojemność zadziwiająco dobrze ciągną. Do tego wszystko, co odbywa się w górnym zakresie obrotów, sprawia także frajdę. Tu jest ogień i zadziorne brzmienie. Spalanie wcale nie takie wysokie – VW pozwolił sobie w teście na 6,1 l/100 km, a Audi zużyło 6,2 l.

W Audi od razu czuć, że inżynierowie postawili na sportowego ducha. ESP można przestawić w tryb sportowy albo całkowicie odłączyć – to nadaje A1 bardziej aktywny charakter. Także w trakcie wchodzenia w zakręt A1 sprawia wrażenie pewniejszego, bardziej komunikatywnego i lepiej sklejonego z nawierzchnią – to też efekt 17-calowych felg z oponami o profilu 45. Seryjnie Audi A1 Sportback wytacza się z fabryki na 15-calowych kołach, podobnie jak Volkswagen Polo.

Na dziurawych asfaltach to VW czuje się lepiej. Nawet bez obciążenia jego bardziej defensywne ustawienie amortyzatorów powoduje okazjonalnie nieco dłuższe ruchy nadwozia. Jedynie fotele powinny być sztywniejsze – tak jak w Audi. Pod kreską oznacza to mimo wszystko, że na komforcie Polo zna się lepiej. Jednocześnie mały Volkswagen lepiej też hamuje.

Z zimnymi tarczami zatrzymuje się o 1,4 m wcześniej niż Audi. VW najwyraźniej sumienniej przygotował swojego malucha na hamowanie awaryjne – podpowiada intuicja – ale jest też prostsze rozwiązanie. To opony – w tym pojedynku występują nie tylko dwie marki samochodów, lecz także dwie marki ogumienia. Być może to właśnie inne opony zapewniły Volkswagenowi przewagę w teście hamowania, ale wcale tak nie musi być – równie dobrze może tu chodzić o inaczej zestrojone zawieszenie o odmiennej geometrii prowadzenia kół. Tyle że i tak oba samochody hamowały znakomicie!

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuVWAudi
Przyspieszenie 0-50 km/h3,4 s3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,6 s9,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h15,9 s15,7 s
Elastyczność 60-100 km/h8,1 s (4. bieg)8,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h17,0 s (6. bieg)16,9 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1144/476 kg1141/514 kg
Rozdział masy (przód/tył)62/38 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,7/10,7 m10,7/10,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,7 m36,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,1 m34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h68 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe6,1 l/100 km6,2 l/100 km
Zasięg650 km640 km

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - wyniki pomiarów kabin (oceniane)

ParametrMiaraVW PoloAudi A1 Sportback
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11701160
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14551440
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)10101015
Zakres regulacji fotela(mm)220240
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)745700
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14251400
Wysokość nad głową z tyłu(mm)950935
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355330

*odległość oparcia przedniego fotela od oparcia tylnej kanapy zmierzono po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

Dane producentaPoloA1
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)999999
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/5000116/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)200/2000200/2000
Prędkość maksymalna (km/h)200203
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)351-1125335-1090
Pojemność zbiornika paliwa (l)4040
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 3Bridgestone Turanza T005
Rozmiar opon testowanego auta215/45 R 17215/45 R 17
Przyspieszenie wg producenta 0-100 km/h (s)9,59,6
Śr. spalanie wg producenta (l/100 km)/emisja CO2 (g/km)5,7/1285,6/127

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażeniePoloA1
Wersja wyjściowa1.0 TSI HighlineSportback 30 TFSI
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSS
Poduszka kolanowa kierowcyNN
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LEDS/3570 złN/4760 zł
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/3470 złS/1950 zł
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/680 złS/730 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneS730 zł
System multimedialny/nawigacja/radio DABS/2720/720 złS/9470/1460 zł
Bluetooth/złącze USBS/SS/S
Czujnik światła i deszczu/wirtualny kokpitS/1640 złS/730 zł
Podgrzewane przednie fotele/dostęp bez kluczyka1720/1530 zł1460/1900 zł
Automatyczne światła drogoweN660 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatN/2110 zł1360/2670 zł
Czujniki parkowania/kamera cofania1120 zł za obie opcje1800/1700 zł
System unikania kolizji/czujnik martwego polaS/1270 złS/N
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychN/NS/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/2230 złS/3840 zł
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie1990/2490 zł (17-cal.)2680/5630 zł (17-cal.)
Kierownica wielofunkcyjnaSS

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - ceny, przeglądy, gwarancja (oceniane)

gwarancja/cenyPoloA1
Cena wyjściowa65 990 zł91 600 zł
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu81 560 zł*117 450 zł**

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja

Nadwoziemaks. pkt.VWAudi
Przestronność z przodu403434
Przestronność z tyłu302522
Pojemność bagażnika251615
Ładowność151112
Widoczność201717
Fotele, pozycja kierowcy302626
Ergonomia obsługi201717
Jakość wykończenia201718
Suma punktów200163161
Napęd i zawieszeniemaks. pkt.VWAudi
Przyspieszenie252020
Elastyczność251919
Poziom hałasu15910
Skrzynia biegów151414
Zachowanie na drodze302728
Komfort jazdy302625
Układ kierowniczy151414
Średnica zawracania533
Skuteczność hamulców403835
Suma punktów200170168
Kosztymaks. pkt.VWAudi
Cena po doposażeniu503524
Zużycie paliwa301717
Wyposażenie – komfort401717
Wyp. – bezpieczeństwo301618
Ubezpieczenia1053
Gwarancja15810
Przeglądy101010
Suma punktów18510899
Wynik końcowy585441428
Miejsce w teście 1.2.

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Audi A1 Sportback kontra VW Polo - spalanie katalogowe vs. testowe
Audi A1 Sportback kontra VW Polo - spalanie katalogowe vs. testoweAuto Bild

Niewielkie różnice między spalaniem katalogowym a testowym napawają optymizmem. Po przejściu na cykl pomiaru spalania WLTP rozpiętość między obietnicami producentów a wynikami naszych pomiarów drogowych znacznie (czasem nawet kilkakrotnie!) się zmniejszyła. Zarówno Audi A1, jak i VW Polo okazały się oszczędnymi samochodami.

Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - podsumowanie

Tutaj nie było złego rozwiązania: niezależnie od wyniku tego porównania nie dość, że oba samochody zawsze będą na podium, to na dodatek i tak zawsze wygra koncern Volkswagena, który produkuje oba samochody. Znalezienie cech, które wyraźnie odróżniłyby A1 od Polo, nie jest łatwe i – co rzadko nam się zdarza – w tym przypadku napiszemy, że tym, co najbardziej różni te samochody, są... wygląd i cena.

A jaki jest Twój typ? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski