- Miejskie Audi i Volkswagen to po prostu klony, łączy je nie tylko podwozie, ale i o wiele więcej podzespołów
- Ten sam silnik oznacza, że osiągi A1 i Polo są w zasadzie identyczne
- Przewaga cenowa Volkswagena jest ogromna, co oznacza, że Audi żąda za swoje miejskie auto astronomicznych pieniędzy
W technice najczęściej zamiast przypadku rządzi porządek. Nawet na zaokrąglanie liczb po przecinku obowiązuje norma. Audi ją zna i z mocy 85 kilowatów nowego A1 30 TFSI robi okrągłe 116 kucyków (dokładnie licząc, to 115,6 KM). VW z tego samego silnika w Polo 1.0 TSI również wyciąga 85 kW, ale zaokrągla w dół i podaje moc 115 KM.
To jednak nic, bo mimo tej różnicy oba motory uchodzą za bliźniacze konstrukcje. Moment obrotowy, obroty na minutę, pojemność skokowa – wszystko jest identyczne. W ogóle A1 i Polo mają wspólne niemal wszystkie elementy, które się kręcą, ruszają albo dają nacisnąć. Korzystają z tych samych koncernowych klocków. Jedna platforma, wiele samochodów...
I w tym miejscu trzeba to mocno podkreślić: mimo wizualnej odrębności te samochody są praktycznie identyczne pod względem właściwości, na które kierowcy zwracają uwagę, wybierając auto. Bardzo rzadko zdarza się tak, żeby wyniki pomiarów drogowych i ogólna ocena (nie licząc ceny) dwóch aut były tak podobne.
Nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę koncernowe pokrewieństwo Audi i VW. Niektóre wyniki pomiarów są naprawdę zaskakujące – na przykład średnica zawracania w lewo i w prawo jest w obu autach identyczna mimo różnego rozstawu osi! Gdyby ktoś chciał specjalnie osiągnąć taki wynik, musiałby się nieźle napracować, lepiej więc założyć, że to przypadek.
Mimo wielu podobieństw naszym zadaniem jest wskazanie różnic. Zaczniemy od ceny, bo w tej konkurencji Audi... Zastanawiamy się, czy to da się jakoś dyplomatycznie napisać, ale chyba nie. Popatrzcie na te liczby. Po wyrównaniu (w miarę możliwości) poziomu wyposażenia Audi A1 Sportback 30 TFSI kosztuje 117 450 zł.
Można za to kupić limuzynę klasy średniej (ale nie od Audi). Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline po doposażeniu wymaga wyłożenia 81 560 zł. To gigantyczna różnica w przypadku niemal identycznych technicznie samochodów.
Jak Audi miałoby zrekompensować tę różnicę cechami użytkowymi? Na przykład szlachetniej wykończonym wnętrzem. Przyciski, panele, wstawki, listwy, układ wyświetlaczy i ich wykonanie zostały tu zaaranżowane jak w o wiele droższej limuzynie. Tu faktycznie zainwestowano więcej pieniędzy.
Kiedy jednak przyłoży się do wnętrza A1 suwmiarkę, to mimo większego rozstawu osi Audi ma mniej do zaoferowania. Z tyłu jest ciaśniej wokół kolan i bagażnik też mieści mniej. Jednak dzięki większej dopuszczalnej masie całkowitej Audi może się pochwalić o 38 kg wyższą ładownością – w takim samochodzie nie jest to oczywiście decydującym kryterium, no ale jednak to jakaś przewaga.
Włączamy silnik, wybieramy bieg i ruszamy. W obu autach odczucia są takie same. Mechanizm zmiany biegów tak samo lekko pracuje. Poziom głośności wydaje się subiektywnie niższy w Audi i pomiary sonometrem to potwierdzają. Osiągi też są bardzo podobne. Jednak bardziej opływowa karoseria pozwala „A1-ce” nawet przekroczyć 200 km/h, Polo przestaje przyspieszać minimalnie wcześniej, ale podczas codziennej jazdy nie ma to najmniejszego znaczenia.
Ponadto oba samochody okazują się wszechstronne. Silniki dobrze znoszą spokojną jazdę na niskich obrotach i jak na swoją małą pojemność zadziwiająco dobrze ciągną. Do tego wszystko, co odbywa się w górnym zakresie obrotów, sprawia także frajdę. Tu jest ogień i zadziorne brzmienie. Spalanie wcale nie takie wysokie – VW pozwolił sobie w teście na 6,1 l/100 km, a Audi zużyło 6,2 l.
W Audi od razu czuć, że inżynierowie postawili na sportowego ducha. ESP można przestawić w tryb sportowy albo całkowicie odłączyć – to nadaje A1 bardziej aktywny charakter. Także w trakcie wchodzenia w zakręt A1 sprawia wrażenie pewniejszego, bardziej komunikatywnego i lepiej sklejonego z nawierzchnią – to też efekt 17-calowych felg z oponami o profilu 45. Seryjnie Audi A1 Sportback wytacza się z fabryki na 15-calowych kołach, podobnie jak Volkswagen Polo.
Na dziurawych asfaltach to VW czuje się lepiej. Nawet bez obciążenia jego bardziej defensywne ustawienie amortyzatorów powoduje okazjonalnie nieco dłuższe ruchy nadwozia. Jedynie fotele powinny być sztywniejsze – tak jak w Audi. Pod kreską oznacza to mimo wszystko, że na komforcie Polo zna się lepiej. Jednocześnie mały Volkswagen lepiej też hamuje.
Z zimnymi tarczami zatrzymuje się o 1,4 m wcześniej niż Audi. VW najwyraźniej sumienniej przygotował swojego malucha na hamowanie awaryjne – podpowiada intuicja – ale jest też prostsze rozwiązanie. To opony – w tym pojedynku występują nie tylko dwie marki samochodów, lecz także dwie marki ogumienia. Być może to właśnie inne opony zapewniły Volkswagenowi przewagę w teście hamowania, ale wcale tak nie musi być – równie dobrze może tu chodzić o inaczej zestrojone zawieszenie o odmiennej geometrii prowadzenia kół. Tyle że i tak oba samochody hamowały znakomicie!
Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | VW | Audi |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s | 3,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 9,5 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 15,9 s | 15,7 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 8,1 s (4. bieg) | 8,1 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 17,0 s (6. bieg) | 16,9 s (6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1144/476 kg | 1141/514 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,7/10,7 m | 10,7/10,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,7 m | 36,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,1 m | 34,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 68 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,1 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Zasięg | 650 km | 640 km |
Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - wyniki pomiarów kabin (oceniane)
Parametr | Miara | VW Polo | Audi A1 Sportback |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1455 | 1440 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1015 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 220 | 240 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 745 | 700 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1425 | 1400 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 950 | 935 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 355 | 330 |
*odległość oparcia przedniego fotela od oparcia tylnej kanapy zmierzono po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście
Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)
Dane producenta | Polo | A1 |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 115/5000 | 116/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 200/2000 | 200/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 203 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 351-1125 | 335-1090 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 40 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Bridgestone Turanza T005 |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/45 R 17 | 215/45 R 17 |
Przyspieszenie wg producenta 0-100 km/h (s) | 9,5 | 9,6 |
Śr. spalanie wg producenta (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 5,7/128 | 5,6/127 |
Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Polo | A1 |
Wersja wyjściowa | 1.0 TSI Highline | Sportback 30 TFSI |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | N |
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED | S/3570 zł | N/4760 zł |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/3470 zł | S/1950 zł |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/680 zł | S/730 zł |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | 730 zł |
System multimedialny/nawigacja/radio DAB | S/2720/720 zł | S/9470/1460 zł |
Bluetooth/złącze USB | S/S | S/S |
Czujnik światła i deszczu/wirtualny kokpit | S/1640 zł | S/730 zł |
Podgrzewane przednie fotele/dostęp bez kluczyka | 1720/1530 zł | 1460/1900 zł |
Automatyczne światła drogowe | N | 660 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | N/2110 zł | 1360/2670 zł |
Czujniki parkowania/kamera cofania | 1120 zł za obie opcje | 1800/1700 zł |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/1270 zł | S/N |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | N/N | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/2230 zł | S/3840 zł |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 1990/2490 zł (17-cal.) | 2680/5630 zł (17-cal.) |
Kierownica wielofunkcyjna | S | S |
Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - ceny, przeglądy, gwarancja (oceniane)
gwarancja/ceny | Polo | A1 |
Cena wyjściowa | 65 990 zł | 91 600 zł |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 3 lata |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 81 560 zł* | 117 450 zł** |
Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | maks. pkt. | VW | Audi |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 34 |
Przestronność z tyłu | 30 | 25 | 22 |
Pojemność bagażnika | 25 | 16 | 15 |
Ładowność | 15 | 11 | 12 |
Widoczność | 20 | 17 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 17 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 18 |
Suma punktów | 200 | 163 | 161 |
Napęd i zawieszenie | maks. pkt. | VW | Audi |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 20 |
Elastyczność | 25 | 19 | 19 |
Poziom hałasu | 15 | 9 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 28 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 38 | 35 |
Suma punktów | 200 | 170 | 168 |
Koszty | maks. pkt. | VW | Audi |
Cena po doposażeniu | 50 | 35 | 24 |
Zużycie paliwa | 30 | 17 | 17 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 17 | 17 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 16 | 18 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 3 |
Gwarancja | 15 | 8 | 10 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 |
Suma punktów | 185 | 108 | 99 |
Wynik końcowy | 585 | 441 | 428 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Niewielkie różnice między spalaniem katalogowym a testowym napawają optymizmem. Po przejściu na cykl pomiaru spalania WLTP rozpiętość między obietnicami producentów a wynikami naszych pomiarów drogowych znacznie (czasem nawet kilkakrotnie!) się zmniejszyła. Zarówno Audi A1, jak i VW Polo okazały się oszczędnymi samochodami.
Audi A1 Sportback 30 TFSI kontra Volkswagen Polo 1.0 TSI - podsumowanie
Tutaj nie było złego rozwiązania: niezależnie od wyniku tego porównania nie dość, że oba samochody zawsze będą na podium, to na dodatek i tak zawsze wygra koncern Volkswagena, który produkuje oba samochody. Znalezienie cech, które wyraźnie odróżniłyby A1 od Polo, nie jest łatwe i – co rzadko nam się zdarza – w tym przypadku napiszemy, że tym, co najbardziej różni te samochody, są... wygląd i cena.
A jaki jest Twój typ? Zapraszamy do komentowania!
Widzicie dwa samochody? Tak naprawdę technicznie to jedno i to samo auto, tylko ubrane w nieco inne szaty
Sylwetka Audi A1 Sportback podpowiada, że mamy do czynienia z autem pięciodrzwiowym i takim, które pomieści dorosłych pasażerów. Czy tak jest w istocie?
W kokpicie z pewnością miejsca dla nich nie zabraknie. Duży ekran dotykowy, oddzielny panel klimatyzacji (duży plus) i lepsze tworzywa niż u konkurenta.
Mimo większego rozstawu osi, na tylnej kanapie Audi jest o 5 cm mniej miejsca na nogi niż w Volkswagenie. To bardzo duża różnica!
Atak klonów? Spokojnie, mimo niemal identycznych wyników pomiarów testowych, te samochody nie wyglądają identycznie.
Kokpit Polo wygląda bardziej ozdobnie, a ekran jest mniejszy, natomiast na ergonomię i przestronność trudno narzekać.
Oto i miejsca tylne w Volkswagenie - dorośli poczują się tam znacznie lepiej obsłużeni niż u rywala z segmentu premium.
Audi wyprzedza? Nie przy takiej różnicy cenowej - żeby wygrać z Volkswagenem tańszym o "pół samochodu" musiałby stać się cud. Nie tym razem.