Terenowy styl to tylko podążanie za aktualną modą i nikt nie oczekuje od Audi Q2 wyjątkowej dzielności podczas jazdy po bezdrożach. Czy zatem wystarczy, gdy moment obrotowy dociera wyłącznie do przednich kół? Sprawdzamy to w teście auta po modernizacji oraz ze 150-konnym benzyniakiem współpracującym z 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów.
Audi Q2 – czy SUV musi mieć napęd 4x4?Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Dzięki silnikowi o mocy 150 KM Audi Q2 uzyskuje setkę już po 8,6 s, a maksymalnie można jechać tym autem 218 km/h.
Audi Q2 okazuje się przestronnym samochodem, w którym zarówno na przednich, jak i na tylnych siedzeniach podróżuje się w komfortowych warunkach.
Audi Q2 ze 150-konnym benzyniakiem, przednim napędem i „automatem” kosztuje od 141 400 zł, ale po doliczeniu opcji cena testowanego egzemplarza wzrasta do niemal 230 000 zł.
Audi Q2 w sprzedaży jest od 2016 r. Od tego czasu auto zyskało uznanie klientów. Jednak ich zapotrzebowania wciąż się zmieniają i potrzeba czegoś nowego spowodowała, że we wrześniu 2020 r. auto poddano liftingowi. W naszym teście sprawdzamy, jak spisuje się zmodernizowany model ze 150-konnym benzyniakiem i automatyczną skrzynią.
Jak to często bywa, lifting, któremu poddano Q2, nie wniósł rewolucyjnych zmian w wyglądzie pojazdu. Zastosowano inne zderzaki, przez co długość nadwozia wzrosła o 19 mm, inaczej ułożono poprzeczki na grillu, a reflektory zyskały cztery paski LED-ów do dziennej jazdy.
We wnętrzu znajdziecie nowe koło kierownicy i większy ekran systemu multimedialnego (8,3 cala), a ponadto za opłatą (2570 zł) można zamówić wirtualny kokpit o przekątnej 12,3 cala. Zmiany wprowadzone w wyglądzie nadwozia i kokpitu były na tyle małe, że nie mogły wpłynąć na pogorszenie praktyczności auta. W efekcie w obu rzędach siedzeń podróżuje się wygodnie i nawet wysokim osobom nie brakuje miejsca na nogi ani nad głową.
Braków nie wyczuliśmy również pod względem osiągów. Pod maską pojazdu pracuje 150 koni mechanicznych, które sprawnie zabierają się do działania, i po mocnym wciśnięciu pedału gazu auto już po 8,6 s uzyskuje „setkę”. Warto jednak pamiętać, że taki wynik to zasługa nie tylko udanego silnika, lecz także dwusprzęgłowej, 7-stopniowej skrzyni. Mechanizm sprawnie zmienia biegi na wyższe, a gdy trzeba, bez zwłoki je redukuje i przyczynia się do optymalnego wykorzystania momentu obrotowego.
Audi Q2 nie jest oszczędnym autem
Pozytywny obraz układu napędowego zaburza, niestety, zużycie paliwa. Producent podaje, że według cyklu WLTP Q2 średnio potrzebuje nie więcej benzyny niż 6,5 l/100 km. Tymczasem podczas naszego sprawdzianu przeciętne spożycie paliwa wyniosło 8 l/100 km – półtora litra to nieco za duża nadwyżka.
Testowane Audi Q2 nie jest, niestety, mistrzem pod względem komfortu jazdy oraz prowadzenia – przynajmniej w zimowych warunkach. Wprawdzie na pokładzie mieliśmy regulowane amortyzatory i można było wybrać komfortowe ustawienie zawieszenia, ale to, co wypracował układ jezdny, psuły opony w rozmiarze 235/40 R19. Efekt? Na powtarzających się poprzecznych nierównościach auto zaczynało nieprzyjemnie podskakiwać.
Wiemy, że producenci rezygnują w SUV--ach z napędu 4x4, a klienci twierdzą, że nie jest on im potrzebny na kilkanaście mroźnych dni w roku. Musicie jednak przyznać, że groteskowo wygląda Q2, którego koła bezradnie mielą śnieg, a przy tym rusza z oporem, gdy obok bez trudu startuje kombi czy sedan z napędem 4x4. Poza tym z racji szerokich opon na śliskim Q2 jest niestabilne na zakrętach – przód pojazdu wyjeżdża na ich zewnętrzną stronę.
Nie mamy dobrych wiadomości w kwestii kosztów. Q2 ze 150-konnym benzyniakiem, przednim napędem i „automatem” kosztuje od 141 400 zł, ale po doliczeniu opcji cena wzrasta do niemal 230 tys. zł.
Audi Q2 – nasza opinia
Pod względem stylistyki czy przestronności wnętrza zmodernizowane Q2 jest udanym modelem. Także bagażnik ma wystarczającą, choć nie największą w klasie pojemność. Dobrze spisuje się silnik, który może nie jest mistrzem oszczędności, ale za to umożliwia dynamiczną jazdę i tworzy zgrany duet z dwusprzęgłową skrzynią. Szkoda jednak, że komfort resorowania i prowadzenie nie są tak dobre, jak oczekujemy od Audi. Sytuację poprawiłyby z pewnością mniejsze koła i napęd 4x4. Niestety, ten jednak nie występuje w tej wersji silnikowej.
Audi Q2 – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory
turbobenzynowy/R4/16
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu
wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa
1395 cm3
Maksymalna moc
150 KM przy 5000 obr./min
Maks. moment obrotowy
250 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów/napęd
aut. 7/przedni
Hamulce (przód/tył)
tarczowe wentyl./tarczowe
Marka i model opon
Dunlop SP Sport
Rozmiar opon
235/40 R 19
Masa własna/ładowność
1305/565 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez
1500/680 kg
Poj. bagażnika/zbior. paliwa
405-1050/50 l
Audi Q2 – osiągi
Prędkość maksymalna
218 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,6 s
Spalaniemiasto
6,1 l/100 km
wg NEDC poza miastem
4,6 l/100 km
średnie (śred. wg WLTP)
5,1 (6,0-6,5) l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany
136-148 g/km
Teoretyczny zasięg
780 km
Min. średnica zawracania
11,1 m
Audi Q2 – wyposażenie
Wersja
S Line
6 airbagów/klimatyzacja aut.
S/3040 zł
Elektr. sterowane szyby p/t/lusterka
S/S/S
Radio/wielof. kierownica/Bluetooth
S/S/S
Wirtual. kokpit/audio Bang & Olufsen
2570/4060 zł
Pakiet Drive/adaptacyjny tempomat
16 380/3340 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu
1 550,00 zł
Awaryjne hamowanie
S
Dynamic Plus: Audi Drive Select, czerw. zaciski hamulców, reg. amort.
6 780,00 zł
Czujniki cofania
S
Lakier met./19-calowe alufelgi
3340/12 580 zł
Audi Q2 – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji
141 400 zł
Gwarancja mechaniczna
2 lata b.o./3 l. lub 90 tys. km
Gwarancja perforacyjna
12 lat
Przeglądy
co 30 tys. km/2 lata
Cena testowanego egzemplarza
228 510 zł
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.