- Dzięki silnikowi o mocy 150 KM Audi Q2 uzyskuje setkę już po 8,6 s, a maksymalnie można jechać tym autem 218 km/h.
- Audi Q2 okazuje się przestronnym samochodem, w którym zarówno na przednich, jak i na tylnych siedzeniach podróżuje się w komfortowych warunkach.
- Audi Q2 ze 150-konnym benzyniakiem, przednim napędem i „automatem” kosztuje od 141 400 zł, ale po doliczeniu opcji cena testowanego egzemplarza wzrasta do niemal 230 000 zł.
Audi Q2 w sprzedaży jest od 2016 r. Od tego czasu auto zyskało uznanie klientów. Jednak ich zapotrzebowania wciąż się zmieniają i potrzeba czegoś nowego spowodowała, że we wrześniu 2020 r. auto poddano liftingowi. W naszym teście sprawdzamy, jak spisuje się zmodernizowany model ze 150-konnym benzyniakiem i automatyczną skrzynią.
Jak to często bywa, lifting, któremu poddano Q2, nie wniósł rewolucyjnych zmian w wyglądzie pojazdu. Zastosowano inne zderzaki, przez co długość nadwozia wzrosła o 19 mm, inaczej ułożono poprzeczki na grillu, a reflektory zyskały cztery paski LED-ów do dziennej jazdy.
We wnętrzu znajdziecie nowe koło kierownicy i większy ekran systemu multimedialnego (8,3 cala), a ponadto za opłatą (2570 zł) można zamówić wirtualny kokpit o przekątnej 12,3 cala. Zmiany wprowadzone w wyglądzie nadwozia i kokpitu były na tyle małe, że nie mogły wpłynąć na pogorszenie praktyczności auta. W efekcie w obu rzędach siedzeń podróżuje się wygodnie i nawet wysokim osobom nie brakuje miejsca na nogi ani nad głową.
Braków nie wyczuliśmy również pod względem osiągów. Pod maską pojazdu pracuje 150 koni mechanicznych, które sprawnie zabierają się do działania, i po mocnym wciśnięciu pedału gazu auto już po 8,6 s uzyskuje „setkę”. Warto jednak pamiętać, że taki wynik to zasługa nie tylko udanego silnika, lecz także dwusprzęgłowej, 7-stopniowej skrzyni. Mechanizm sprawnie zmienia biegi na wyższe, a gdy trzeba, bez zwłoki je redukuje i przyczynia się do optymalnego wykorzystania momentu obrotowego.
Audi Q2 nie jest oszczędnym autem
Pozytywny obraz układu napędowego zaburza, niestety, zużycie paliwa. Producent podaje, że według cyklu WLTP Q2 średnio potrzebuje nie więcej benzyny niż 6,5 l/100 km. Tymczasem podczas naszego sprawdzianu przeciętne spożycie paliwa wyniosło 8 l/100 km – półtora litra to nieco za duża nadwyżka.
Testowane Audi Q2 nie jest, niestety, mistrzem pod względem komfortu jazdy oraz prowadzenia – przynajmniej w zimowych warunkach. Wprawdzie na pokładzie mieliśmy regulowane amortyzatory i można było wybrać komfortowe ustawienie zawieszenia, ale to, co wypracował układ jezdny, psuły opony w rozmiarze 235/40 R19. Efekt? Na powtarzających się poprzecznych nierównościach auto zaczynało nieprzyjemnie podskakiwać.
Audi Q2 – przydałby się napęd 4x4
Wiemy, że producenci rezygnują w SUV--ach z napędu 4x4, a klienci twierdzą, że nie jest on im potrzebny na kilkanaście mroźnych dni w roku. Musicie jednak przyznać, że groteskowo wygląda Q2, którego koła bezradnie mielą śnieg, a przy tym rusza z oporem, gdy obok bez trudu startuje kombi czy sedan z napędem 4x4. Poza tym z racji szerokich opon na śliskim Q2 jest niestabilne na zakrętach – przód pojazdu wyjeżdża na ich zewnętrzną stronę.
Nie mamy dobrych wiadomości w kwestii kosztów. Q2 ze 150-konnym benzyniakiem, przednim napędem i „automatem” kosztuje od 141 400 zł, ale po doliczeniu opcji cena wzrasta do niemal 230 tys. zł.
Audi Q2 – nasza opinia
Pod względem stylistyki czy przestronności wnętrza zmodernizowane Q2 jest udanym modelem. Także bagażnik ma wystarczającą, choć nie największą w klasie pojemność. Dobrze spisuje się silnik, który może nie jest mistrzem oszczędności, ale za to umożliwia dynamiczną jazdę i tworzy zgrany duet z dwusprzęgłową skrzynią. Szkoda jednak, że komfort resorowania i prowadzenie nie są tak dobre, jak oczekujemy od Audi. Sytuację poprawiłyby z pewnością mniejsze koła i napęd 4x4. Niestety, ten jednak nie występuje w tej wersji silnikowej.
Audi Q2 – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbobenzynowy/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Maksymalna moc | 150 KM przy 5000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm przy 1500 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe wentyl./tarczowe |
Marka i model opon | Dunlop SP Sport |
Rozmiar opon | 235/40 R 19 |
Masa własna/ładowność | 1305/565 kg |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1500/680 kg |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 405-1050/50 l |
Audi Q2 – osiągi
Prędkość maksymalna | 218 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Spalaniemiasto | 6,1 l/100 km |
wg NEDC poza miastem | 4,6 l/100 km |
średnie (śred. wg WLTP) | 5,1 (6,0-6,5) l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 136-148 g/km |
Teoretyczny zasięg | 780 km |
Min. średnica zawracania | 11,1 m |
Audi Q2 – wyposażenie
Wersja | S Line |
6 airbagów/klimatyzacja aut. | S/3040 zł |
Elektr. sterowane szyby p/t/lusterka | S/S/S |
Radio/wielof. kierownica/Bluetooth | S/S/S |
Wirtual. kokpit/audio Bang & Olufsen | 2570/4060 zł |
Pakiet Drive/adaptacyjny tempomat | 16 380/3340 zł |
Asystent utrzymania pasa ruchu | 1 550,00 zł |
Awaryjne hamowanie | S |
Dynamic Plus: Audi Drive Select, czerw. zaciski hamulców, reg. amort. | 6 780,00 zł |
Czujniki cofania | S |
Lakier met./19-calowe alufelgi | 3340/12 580 zł |
Audi Q2 – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 141 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata b.o./3 l. lub 90 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 228 510 zł |
Z racji szerokich opon na śliskim Q2 jest niestabilne na zakrętach – przód pojazdu wyjeżdża na ich zewnętrzną stronę
To, co wypracował układ jezdny, psuły opony w rozmiarze 235/40 R19. Efekt? Na powtarzających się poprzecznych nierównościach auto zaczynało nieprzyjemnie podskakiwać.
Rozplanowanie deski rozdzielczej oraz użyte
materiały wykończeniowe są bez zarzutu. Żadnych
zastrzeżeń nie mieliśmy też do pozycji za kierownicą
Za opłatą (2570 zł) można zamówić wirtualny kokpit o przekątnej 12,3 cala.
W zależności od upodobań wirtualny kokpit może wyświetlać wskazania na różne sposoby
Po liftingu zastosowano inne zderzaki, przez co długość nadwozia wzrosła o 19 mm, inaczej ułożono poprzeczki na grillu, a reflektory zyskały cztery paski LED-ów do dziennej jazdy.
Dobre osiągi to zasługa nie tylko udanego silnika, lecz także dwusprzęgłowej, 7-stopniowej skrzyni. Mechanizm sprawnie zmienia biegi na wyższe, a gdy trzeba, bez zwłoki je redukuje i przyczynia się do optymalnego wykorzystania momentu obrotowego.
Duże przyciski oraz pokrętła to wygodna obsługa.
Mapa nawigacji satelitarnej wyświetlana jest również na ekranie umieszczonym na środku deski rozdzielczej.
Zgodnie z panującą modą nadwozie otrzymało wykończenie w postaci czarnych, plastikowych nakładek na nadkolach.
Audi Q2 ze 150-konnym benzyniakiem, przednim napędem i „automatem” kosztuje od 141 400 zł, ale po doliczeniu opcji cena wzrasta do niemal 230 000 zł.
Wygodne fotele z dobrym bocznym podparciem wykończono skórą oraz alcantarą.
Auto ma niewielkie wymiary zewnętrzne, ale i tak na tylnej kanapie jest wystarczająca ilość miejsca.
Charakterystycznym elementem z przodu jest nie tylko potężna atrapa chłodnicy, lecz także duże wloty powietrza w zderzaku.
Szyba w klapie bagażnika nie jest zbyt duża, a to ogranicza nieco widoczność.
Pod maską pojazdu pracuje 150 koni mechanicznych, które sprawnie zabierają się do działania, i po mocnym wciśnięciu pedału gazu auto już po 8,6 s uzyskuje „setkę”.
Sylwetka Audi Q2 nosi znamiona sportowego charakteru, a to może podobać się kierowcom o dynamicznym usposobieniu.
Niewielkie rozmiary zewnętrzne sprawiają, że samochód sprawdza się podczas jazdy w mieście.
Przyciskiem Drive Select można wybrać ulubiony tryb jazdy.
Kierowca ma do wyboru pięć ustawień: efficiency, comfort, auto, dynamic lub individual.
Kufer ma pojemność 405-1050 l. Wprawdzie to dobra wartość, ale konkurenci potrafią lepiej: bagażnik Forda Pumy mieści 456-1216 l, a Nissana Juke’a – 422-1088 l.
Audi Q2 to najmniejszy SUV w gamie niemieckiego producenta.
Za pomocą gładzika umieszczonego na środkowym tunelu można wpisać m.in. adres do nawigacji satelitarnej. To bardzo łatwa czynność.
Pozytywny obraz układu napędowego zaburza, niestety, zużycie paliwa. Producent podaje, że według cyklu WLTP Q2 średnio potrzebuje nie więcej benzyny niż 6,5 l/100 km. Tymczasem podczas naszego sprawdzianu przeciętne spożycie paliwa wyniosło 8 l/100 km – półtora litra to nieco za duża nadwyżka.