- Audi RS 5 Coupe po liftingu zyskało bardziej agresywną stylistykę nadwozia
- Pod maską samochodu pracuje silnik V6 o mocy 450 KM i momencie obrotowym 600 Nm
- Napęd na wszystkie koła przekazywany jest za pomocą 8-stopniowej, automatycznej skrzyni
Audi RS 5 Coupe obecnej generacji pojawiło się w sprzedaży w 2017 roku. Auto od początku kusiło mocną, 450-konną widlastą szóstką, która zapewniała mu świetne osiągi. Do tego dochodził oczywiście sportowy wygląd, ale zdaniem niektórych kierowców stylistyka nie była dość agresywna. Na szczęście w Audi jest stylista Marc Lichte, i to on "doprawił" pojazd w taki sposób, żeby dodać mu pikanterii.
W jaki sposób udało się uzyskać lepszy wygląd? W pierwszej kolejności to zasługa poszerzonych boków, a w tym celu niezbędne było powiększenie nadkoli o 1,5 cm. Drugi czynnik to wprowadzenie modernistycznego lakieru – metalizowany lub perłowy, który przywodzi na myśl lata 80. W tym przypadku chodzi o szary lakier o nazwie Nardograu.
Audi RS 5 Coupe z przodu nawet optycznie sprawia dynamiczne wrażenie, a jest to przede wszystkim zasługą niższej, a jednocześnie szerszej atrapy chłodnicy. Nie brakuje tu również dużych wlotów powietrza w zderzaku. Całości dopełniają dostępne za dodatkową opłatą 20-calowe alufelgi o profilu 275/30.
Pod długą maską w dalszym ciągu pracuje 2,9-litrowy, 6-cylindrowy silnik o mocy 450 KM i momencie obrotowym 600 Nm. Za przekazanie tego na asfalt odpowiada 8-stopniowa, automatyczna skrzynia, która doprowadza niutonometry do wszystkich czterech kół. To z kolei zapewnia autu optymalną trakcję w każdej sytuacji drogowej. Tyle w teorii.
Po zajęciu miejsca we wnętrzu siedzi się na ściśle dopasowanych sportowych fotelach wykończonych pikowaną skórą i czerwonymi przeszyciami, a w dłoniach trzymasz perfekcyjnie wyprofilowaną, spłaszczoną u dołu kierownicę pokrytą alcantarą.
Audi RS 5 Coupe – piorunujące przyspieszenie
Już po pierwszym wciśnięciu pedału gazu do uszu dobiega rasowy dźwięk wydobywający się z dwóch owalnych rur wydechowych. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest w zakresie 1900-5000 obr./min. Tak naprawdę zawsze kiedy wciskasz gaz, masz do dyspozycji odpowiedni pakiet niutonometrów i już po jednym mrugnięciu (3,9 s) strzałka szybkościomierza dociera do 100 km/h. Skrzynia biegów w mgnieniu oka zmienia przełożenia, a jeżeli tego chcesz to możesz przełączać je łopatkami przy kierownicy.
Fachowcy z Audi tak bardzo ulepszyli RS 5, iż ma się wrażenie jakby chcieli iść na wojnę z prawami fizyki. Podczas normalnej jazdy 40 proc. momentu obrotowego dociera do przednich kół, a 60 do tylnych. Kiedy jednak podróżuje się dynamicznie po zakrętach w zależności od potrzeby do 70 proc. momentu dociera do kół przedniej osi lub do 85 proc. do tylnych kół.
W efekcie auto jest niezwykle stabilne, zawsze zachowuje się przewidywalnie i bezpiecznie. Są z pewnością kierowcy dla których to aż za dużo. Tego typu osoby chciałyby nieco więcej dzikości w prowadzeniu pojazdu.
Audi RS 5 Coupe – radość prowadzenia
Czy prowadzenie Audi SR 5 sprawia frajdę? Tak, ponieważ auto pozwala na tak dużo, że aż chcesz jeszcze więcej i więcej. To sprawia, że masz wrażenie, że umiesz lepiej jeździć niż wydawało ci się do tej pory. To może być zdradliwe. W razie życzenia możesz jeszcze użyć przycisku RS na kierownicy. Dzięki temu zarządzasz niektórymi ustawieniami pojazdu – silnikiem, skrzynią biegów, wspomaganie układu kierowniczego, sportowym dyferencjałem, zawieszeniem oraz dźwiękiem.
Jeżeli ten klawisz przytrzymasz przez 3 sekundy, wówczas wyłącza się ESP. Teraz musisz wprawdzie bardziej uważać, ale jednocześnie możesz cieszyć się pełnią możliwości auta i nie jesteś ograniczony przez żadne elektroniczne wspomagacze. Wrażenie potężnej mocy potęguje dodatkowo silnik, który nie tylko zapewnia świetne osiągi, lecz także wrzeszczy na ciebie przez szeroki grill.
Audi RS 5 Coupe – nasza opinia
Pod optycznym oraz dźwiękowym względem lifting Audi RS 5 Coupe udał się znakomicie. Także w kwestii prowadzenia nie można autu nic zarzucić. Niektórym kierowcom może brakować tylko dzikości w tym aucie. Dla nich jego charakter jest zbyt uładzony.
Audi RS 5 Coupe – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2894, t.benz./V6/24 |
Moc | 450 KM przy 5700 obr./min |
Moment obrotowy | 600 Nm przy 1900 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 8 |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 9,1 l/100 km |
Długość/szerokośc/wysokość | 4723/1866/1372 mm |
Rozstaw osi | 2826 mm |
Pojemność bagażnika | 465 l |
Dzięki napędowi na wszystkie koła samochód zachowuje się pewnie w każdych warunkach drogowych
Zaletą Audi RS 5 Coupe jest m.in. wygodna pozycja za kierownicą oraz łatwa obsługa urządzeń pokładowych
Pokryta alcantarą kierownica świetnie leży w dłoniach, a nowocześnie wyglądające, cyfrowe wskaźniki okazują się czytelne
Z tyłu mogą podróżować dwie osoby. Siedzi się tu wygodnie, ale wsiadanie i wysiadanie nie są łatwymi czynnościami