• Tu rządzi brutalna siła, ale podwójnie doładowane V8 potrafi też zaskakująco mało palić
  • Pokrętłem trybów jazdy na kierownicy możesz szybko wybrać „scenariusz”, według którego C 63 S ma grać
  • Mercedes obiecuje 4 s 0-100 km/h. W naszych pomiarach na zimowych oponach sprint trwał o 0,4 s dłużej

W AMG muszą uwielbiać mocne kino – w końcu specjalizują się w kreacji bezwzględnych twardzieli. Szczególnie upodobali sobie klasę C, która występuje u nich jako limuzyna, kombi, coupé i cabrio, w każdej z tych „ról” z mocą 390, 476 lub 510 koni. C 63 jako ostatni sedan w klasie ma jeszcze V8. Jego efektowne eksplozje zapewniają zapadającą w ucho ścieżkę dźwiękową. Za pomocą tylnych opon ten gwiazdor kina akcji uwielbia też składać autografy na asfalcie.

Pokrętłem trybów jazdy na kierownicy możesz szybko wybrać scenariusz, według którego C 63 S ma grać: do wyboru są Śliski, Comfort, Sport, Sport+, Race oraz Individual. W każdym z nich elektronika reżyseruje nastawami podzespołów: wznieca lub uspokaja charakterystykę pracy silnika, odpowiednio ubrutalniając bądź łagodząc zmianę biegów, utwardza amortyzatory, usztywnia układ kierowniczy i dorzuca fajerwerki do wydechu z klapkami.

Do tego dochodzi jeszcze AMG Dynamics, czyli dramaturgia zachowania na drodze: pozwala w 4 stopniach programować działanie układu ESP i elektronicznie sterowanego dyferencjału tylnej osi. Przytrzymując dłużej przycisk z samochodem i „wężykami”, możesz następnie pokrętłem na kierownicy wybrać jeden z 9 stopni systemu kontroli trakcji (jak w AMG GT R). Z każdym kliknięciem pozwalasz tylnym kołom bardziej broić... W zależności od umiejętności i nastroju kierowcy C 63 S zapewnia szerokie spektrum akcji i emocji.

Mercedes-AMG C 63 S – elektronika obroni Cię przed jego brutalnością

Elektronika robi tu niesamowite rzeczy. Używana odpowiedzialnie sprawia, że możesz w miarę bezpiecznie oszukiwać przeznaczenie, nie będąc superbohaterem kierownicy. Ale linijki kodu też nie są w stanie ukryć tego, że wielki silnik mocno obciąża przód (co czuć na kierownicy), natomiast całe jego 510 KM i 700 Nm są kierowane na tylną oś – gaz trzeba dawkować z wyczuciem, silnik na każdy ruch prawą stopą reaguje brutalnie i wrzaskiem.

To część konwencji, w jakiej gra C 63 S. Kiedy ostro dociśniesz gaz, zerwie przyczepność nawet na 3. biegu, tylne koła zawsze „coś kombinują”. Sucha, ale chłodna marcowa sceneria oraz zimowe opony nie pozwoliły, niestety, skosztować pełni możliwości napędu. Bez wątpienia na letniej gumie wrażenia byłyby inne. Na „zero-sto” C 63 S potrzebowało w najlepszym razie 4,4 zamiast 4 s. Bohatersko walczyło przy tym o trakcję, funkcja Race Start pomagała, jak mogła, nieco... dławiąc silnik na pierwszych metrach. Przez to, niestety, nie doświadczasz tego wystrzału jak z katapulty. Bez Race Start rozpędzanie do 100 km/h trwało o 0,5 s dłużej. Najlepszej rozrywki i tak dostarcza ruszanie niecenzurowane kontrolą trakcji: z dymem i hukiem.

Mercedes-AMG C 63 S – na autostradzie 10,5 l/100 km

Aż 9-stopniowa automatyczna skrzynia z mokrym sprzęgłem jest usłużną i kompetentną partnerką dla gwiazdorskiego silnika. Potrafi działać zabójczo skutecznie i szybko, ale odnajdywała się też, gdy jadąc po apokaliptycznie pustej Warszawie, sprawdzałem spalanie (w mieście między 11,3 a 14,3 l/100 km). Podwójnie doładowane V8 nawet w trybie pracy Reduced momentu ma tak dużo, że wskazówka obrotomierza przekroczyła 2 tys. dopiero wtedy, gdy z miasta wyjechałem na autostradę (tu 10,5 l), a na krajówce i ekspresówce grzeczna jazda skutkowała 8,4 l/100 km. Jeśli dasz się sprowokować jego prawdziwej naturze, będziesz mu nalewać między 16 a 19 l „98-ki” na każde 100 km. Jak twardziel ma się bić, to musi wypić...

Mercedes-AMG C 63 S – to nam się podoba

  • Możliwości dostrajania podzespołów
  • Fotele
  • Brzmienie silnika
  • Skrzynia biegów
  • Aplikacja AMG Track Pace

Mercedes-AMG C 63 S – to nam się nie podoba

  • Reakcja na gaz aż zbyt brutalna
  • Bardzo długa droga hamowania na zimowych oponach
  • Na kierownicy trochę za mało czuć koła

Mercedes-AMG C 63 S – nasza opinia

Wielkie kino, pełne brutalności! C 63 S oczarowuje elegancją, ale to szwarccharakter, który nie zna łagodnego traktowania. Zdecydowanie dla tych, którzy moc stawiają nad trakcję i lekkość prowadzenia. Elektronika pomaga reżyserować możliwości, poskromić żądzę krwi, jednak do szybkiej jazdy trzeba refleksu i odwagi.

Mercedes-AMG C 63 S – wymiary

Foto: Auto Świat
Mercedes-AMG C 63 S - wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Mercedes-AMG C 63 S – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 2,1 s
0-100 km/h 4,4 s
0-130 km/h 6,3 s
0-160 km/h 8,8 s
60-100 km/h 1,9 s
80-120 km/h 2,2 s
Masa rzeczywista/ładowność 1826/394 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,8 m (dane fabr.)
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 47,9 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 50,6 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 60 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 10,1 l/100 km
Zasięg 650 km

Mercedes-AMG C 63 S – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy biturbo/V8/32
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 3982
Moc maks. (KM/obr./min) 510/5500-6250
Maks. mom. (Nm/obr./min) 700/2000-4500
Skrzynia biegów aut. 9-biegowa
Napęd tylny
0-100 km/h (s) 4,0
V maks. (km/h) 290
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 11,1
Emisja CO2 (g/km) 251
Pojemność bagażnika (l) 435
Pojemność zbiornika paliwa (l) 66
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Alpin PA 4
Rozmiar opon (p | t) 245/35 R 19 | 265/35 R 19

Mercedes-AMG C 63 S – wyposażenie

Wersja C 63 S limuzyna
Reflektory LED/matrycowe S/4110 zł
System multimedialny S
Nawigacja online 12 828 zł
Ekran head-up 5184 zł
Wirtualne zegary 3927 zł
Fotele kubełkowe/elektr. sterowane 10 210/6807 zł
Tapicerka skórzana nappa designo 15 447 zł
Pakiet asystentów jazdy 11 153 zł
Lakier metalik 4084 zł
Alufelgi 19-calowe 6807 zł

Mercedes-AMG C 63 S – ceny i gwarancja

Cena podstawowa wersji M50i 455 037 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 30 lat
Przeglądy wg wskazań
Cena testowanego auta 585 606 zł