Auto Świat Testy Testy nowych samochodów BMW 540i xDrive - perfekcję da się jeszcze poprawić

BMW 540i xDrive - perfekcję da się jeszcze poprawić

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Gdyby spytać posiadacza BMW serii 5 poprzedniej generacji, co chciałby w niej zmienić, mógłby mieć kłopot z odpowiedzią. Inżynierowie go nie mieli, gdyż zbudowali o wiele lepszy nowy model, zachowując perfekcję poprzednika

BMW 540i xDrive - perfekcję da się jeszcze poprawićŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Czasy, kiedy BMW było liderem w wyznaczaniu standardów technologicznych, już minęły. Mercedes i kilku innych producentów marek premium odrobili lekcje i z powodzeniem dogonili najlepszego. Czy go przegonili? Tu mamy wątpliwości, na pewno poziom technologiczny stał się bardziej wyrównany. Jednak producent z Monachium – co potwierdzają wyniki naszych porównań – nadal jest niepokonany w dziedzinie własności jezdnych. Skoro auta BMW prowadzi się perfekcyjnie, to przed testem nowej „piątki” zastanowiliśmy się, co można jeszcze poprawić.

Dopracowane zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy oraz bliski ideału międzyosiowy rozkład mas zapewniały w poprzedniku wzorowe prowadzenie. W nowym modelu dzięki większemu zastosowaniu aluminium i stali o wysokiej wytrzymałości zmniejszono o prawie 100 kg ciężar samochodu. Obniżono też środek ciężkości, zastosowano zintegrowany aktywny układ kierowniczy, który teraz można łączyć z napędem xDrive, a także nową konstrukcję zawieszenia. Efekt prac inżynierów jest zaskakujący i śmiało można tu mówić o rewolucji, a nie tylko ewolucji.

BMW serii 5 - tylna oś skrętna i napęd 4x4

Kierowca ma frajdę z dynamicznej jazdy, cieszy go każdy szybko pokonany zakręt i nie może doczekać się kolejnego. Wszystko jest tak, jak w poprzedniku, ale odbywa się z większą precyzją i lekkością. Przyjemności z prowadzenia nie zakłócają ani rozbudowane systemy bezpieczeństwa, ani tylna oś skrętna. O jej istnieniu nieświadomy kierowca dowie się dopiero po przejrzeniu listy opcji (6340 zł), podobnie jak o obniżonym zawieszeniu, należącym do pakietu sportowego M (27 740 zł).

Dopłaty wymaga także system Dynamic Damper Control (3900 zł), który jest odpowiedzialny za regulację twardości amortyzatorów. W przypadku nowej „piątki” warto mieć go na pokładzie, ponieważ różnice między poszczególnymi trybami są wyraźne.

BMW zależy na uzyskaniu maksymalnie dobrych wrażeń z dynamicznej jazdy. Tryb Sport ma aż trzy ustawienia: standardowe, ekstremalne Puls i spersonalizowane Individual. Nam w trakcie testu spodobały się adaptacyjne ustawienia pojazdu, gdyż podzespoły samochodu zmieniały charakterystykę w zależności od aktualnego stylu jazdy kierowcy. Szybsze ruchy kierownicą i mocniejszy nacisk na gaz aktywowały sportowe nastawy, przy czym już po chwili, gdy np. zakończyliśmy manewr wyprzedzania, pojazd wracał do bardziej komfortowych (czyt. spokojnych) reakcji.

Naszą uwagę zwrócił system nawiewu i klimatyzacji, a dokładniej pakiet Ambient Air (1620 zł) z funkcjami jonizacji i zmiany zapachu. Z pewnością poprawiają one jakość powietrza, ale nie mamy pewności, czy jednocześnie nie psują komfortu jazdy, gdyż po ich włączeniu nawiew staje się głośniejszy.

BMW 540i xDrive - perfekcję da się jeszcze poprawić
BMW 540i xDrive - perfekcję da się jeszcze poprawićŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Jeśli użytkownik poprzednika oczekuje, że nowy model będzie oferował więcej miejsca, to może się nieco zawieść. Zmierzyliśmy go dokładnie i okazało się, że przestrzeni jest niemal tyle samo, co wcale nie oznacza, że mało. Osoby siedzące z przodu i dwójka pasażerów na tylnej kanapie będą miały pełną swobodę ruchów. Każdy z podróżujących może indywidualnie ustawić temperaturę (4-strefowa klima za 2130 zł) oraz włączyć podgrzewanie foteli (3850 zł), a ci z przodu – nawet wentylację siedzeń (4110 zł).

BMW serii 5 - przestrzeń jak w poprzedniku

Pojemność bagażnika zwiększono o 10 l i obecnie wynosi ona 530 l. To przyzwoita wartość, choć praktyczne wykorzystanie kufra ograniczają zabudowy nadkoli, które mocno wnikają do wnętrza, przez co powstaje nieregularna przestrzeń.

O trzylitrowym silniku można wypowiadać się w samych superlatywach. Dzięki wysokiej mocy i dużemu momentowi dostępnemu w szerokim zakresie obrotów zawsze znakomicie reaguje na gaz i ma przy tym przyjemne brzmienie, typowe dla sześciocylindrowca. Także pochlebne opinie zebrał sportowy, 8-stopniowy „automat”.

W „piątce” nie brakuje najnowszych rozwiązań wspomagających kierowcę, również tych pozwalających na półautonomiczną jazdę. Niestety, wymagają słonej dopłaty (14 200 zł), podobnie jak rozbudowane multimedia (wirtualne zegary 12,3 cala – 1980 zł, sterowanie gestami – 1270 zł, pakiet Connected – 7360 zł). BMW 540i xDrive jest kosztowne, ale o 9000 zł droższą ofertę ma Mercedes (model E 400 4Matic). Jaguar XF 3.0 AWD kosztuje o ponad 50 000 zł więcej.

BMW serii 5 - to nam się podoba

Niski poziom hałasu, precyzyjniejsze i bardziej komfortowe prowadzenie, znakomita reakcja silnika na gaz, wzorowe obsługa i jakość, systemy podnoszące komfort i bezpieczeństwo.

BMW serii 5 - to nam się nie podoba

Wysoka cena, konieczna dopłata za elementy komfortowe (np. otwieranie tylnej pokrywy, systemy komunikacyjne), mało praktyczny kształt kufra, głośny nawiew po włączeniu jonizacji.

BMW serii 5 - naszym zdaniem

Jonizacja powietrza, usługi Concierge, sterowanie gestami, półautonomiczna jazda czy parkowanie przy użyciu kluczyka – rozwiązania, które zastosowano w najnowszej „piątce”, robią wrażenie, ale też wiele z nich znajdziemy już u rywali. Mnie jednak o wiele bardziej zachwyciła w tym modelu poprawa – i tak znakomitych dotychczas – właściwości jezdnych.

BMW 540i xDrive - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R6/24
Pojemność skokowa 2998 cm3
Moc maksymalna 340 KM/5500-6500 obr./min.
Maks. moment obrotowy 450 Nm/1380-5200 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,8 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Średnie spalanie testowe 8,8 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd automatyczna 8b/4x4
Pojemność bagażnika 530 l
Długość/szerokość/wysokość 4936/1866/1479 mm
Rozstaw osi 2975 mm
Masa rzeczywista 1793 kg
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy wg. wskazań komputera
Cena podst. testowanej wersji 299 900 zł
Cena egz. po doposażeniu 461 660 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków