- C5 Aircross 2.0 HDi to świetne auto dla rodziny
- Silnik zapewnia dobre osiągi, choć nie jest nadzwyczaj oszczędny
- Wygodne zawieszenie pasuje do charakteru całego samochodu
Zmniejszanie pojemności skokowej i wysilenie jednostek napędowych służą obniżeniu spalania i emisji szkodliwych związków w spalinach. Dlatego też coraz łatwiej spotkać trzycylindrowy silnik niż prostego wolnossącego benzyniaka lub dużego diesla. Na szczycie palety Citroëna C5 Aircross stoi jednak znany od lat diesel 2.0, łączony seryjnie z automatyczną skrzynią z ośmioma przełożeniami. Taką jednostkę można uznać za nieco przestarzałą, ale naszym zdaniem ma ona sporo zalet, choć w stosunku do najtańszego wariantu 1.2 wymaga dopłaty aż 28 000 zł (niezależnie od poziomu wyposażenia).
Decydując się na ten silnik, warto mieć na uwadze to, że za większą pojemnością i niemałą mocą nie idą pseudosportowe osiągi ani nastawy podwozia – Citroen C5 Aircross pozostaje przyjemnym, wygodnym samochodem, zdecydowanie bardziej skierowanym do rodziny niż do agresywnego atakowania zakrętów. Jakie ma więc atuty? Przyjemna i równa praca silnika, wysoki moment dostępny w szerokim zakresie obrotów (400 Nm to wartość poza zasięgiem mocno „podkręconego” benzyniaka 1.6 o podobnej mocy) – przekłada się to na bezstresowe wyprzedzanie i ciszę w aucie, pożądaną zarówno w mieście, jak i na długich trasach. A zużycie paliwa? Cóż, w tej kategorii Citroen C5 Aircross prymusem nie jest, ale też trudno nazwać go zachłannym na paliwo: w przypadku jazdy miejskiej apetyt może sięgnąć 9 l/100 km, na trasie bez większego starania obniżycie ten wynik do 6 l/100 km.
Do raczej spokojnej charakterystyki układu napędowego pasuje też podwozie. Citroen C5 Aircross dał się poznać jako bardzo wygodne auto. Nie ma tu hydropneumatyki, lecz jedynie patent Citroëna: amortyzatory z systemem Progressive Hydraulic Cushions (z hydraulicznymi ogranicznikami), dzięki czemu ich praca może być łagodniejsza. Takie podwozie nieźle sprawdza się też poza utwardzonymi drogami – oczywiście, nie ma mowy o agresywnej jeździe w terenie, bo łatwo coś urwać, ale szybkie przemieszczanie się po w miarę równej drodze szutrowej nie wiąże się z telepaniem nadwozia na wszystkie strony. Auto sprawnie hamuje, a o bezpieczeństwo dba zastęp (seryjnych!) systemów, takich jak asystent utrzymania pasa ruchu.
Do rodzinno-podróżniczego charakteru świetnie pasuje też nadwozie. Auto ma długość 4,5 m, więc nie ma co liczyć na szczególnie obszerną kanapę (trochę miejsca w kabinie zyskano dzięki krótszym fotelom), ale dwie osoby na pewno nie będą narzekały tam na ciasnotę. Bagażnik jest przy tym ogromny (580-1630 l) i daje różne możliwości konfiguracji.
Jak na SUV-a o średniej wielkości nieźle wygląda cena – owszem, 140 900 zł to niemało, ale weźmy pod uwagę, że to najdroższy wariant napędowy i najbogatszy pakiet Shine, któremu naprawdę wiele już nie brakuje. Lakier (polecamy czarny dach!), koło zapasowe i kilka mniejszych dodatków podniesie cenę do 150 000 zł.
Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 – dane techniczne i osiągi (fabryczne):
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 |
Maksymalna moc (KM/obr./min) | 178/3750 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/2000 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 235/55 R 18 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1540/570 |
Pojemność bagażnika (l) | 580-1630 |
Masa przyczepy z/bez hamulców (kg) | 1650/750 |
Poj. zbiornika paliwa/AdBlue (l) | 53/17 |
Prędkość maksymalna | 211 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Średnie zużycie paliwa (WLTP) | 6,0-6,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 157-175 g/km |
Teoretyczny zasięg | 828-883 km |
Min. średnica zawracania | 10,7 m |
Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 – wyposażenie i ceny:
Wersja | Shine |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S |
Aktywny system kontroli pasa | S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Bezkluczykowe otwieranie | S |
Reflektory full LED | S |
Otwierany dach panoramiczny | 4500 zł |
Czujniki parkowania/kamera | S (przód i tył)/S |
Aktywny temp./unikanie kolizji | S/S |
Lakier metalizowany/dach Bi-ton | 2500/1200 zł |
Connect Navi: ekran 8", DAB, Bluetooth, MirrorLink, USB, nawigacja 3D | S |
Cena podst. testowanej wersji | 140 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata/b.o. |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok |
Cena testowanego egzemplarza | 148 400,00 zł |
Naszym zdaniem
Naprawdę udany model i ciekawa wersja: Citroen C5 Aircross z dwulitrowym dieslem to nowoczesny samochód, ale jednocześnie „w starym dobrym stylu”: z przyjemnie pracującym dużym silnikiem, wygodnym zawieszeniem i funkcjonalnym wnętrzem. Na dodatek cena jest rozsądna. Szkoda, że Citroën nie zdecydował się na napęd 4x4.