• C5 Aircross 2.0 HDi to świetne auto dla rodziny
  • Silnik zapewnia dobre osiągi, choć nie jest nadzwyczaj oszczędny
  • Wygodne zawieszenie pasuje do charakteru całego samochodu

Zmniejszanie pojemności skokowej i wysilenie jednostek napędowych służą obniżeniu spalania i emisji szkodliwych związków w spalinach. Dlatego też coraz łatwiej spotkać trzycylindrowy silnik niż prostego wolnossącego benzyniaka lub dużego diesla. Na szczycie palety Citroëna C5 Aircross stoi jednak znany od lat diesel 2.0, łączony seryjnie z automatyczną skrzynią z ośmioma przełożeniami. Taką jednostkę można uznać za nieco przestarzałą, ale naszym zdaniem ma ona sporo zalet, choć w stosunku do najtańszego wariantu 1.2 wymaga dopłaty aż 28 000 zł (niezależnie od poziomu wyposażenia).

Decydując się na ten silnik, warto mieć na uwadze to, że za większą pojemnością i niemałą mocą nie idą pseudosportowe osiągi ani nastawy podwozia – Citroen C5 Aircross pozostaje przyjemnym, wygodnym samochodem, zdecydowanie bardziej skierowanym do rodziny niż do agresywnego atakowania zakrętów. Jakie ma więc atuty? Przyjemna i równa praca silnika, wysoki moment dostępny w szerokim zakresie obrotów (400 Nm to wartość poza zasięgiem mocno „podkręconego” benzyniaka 1.6 o podobnej mocy) – przekłada się to na bezstresowe wyprzedzanie i ciszę w aucie, pożądaną zarówno w mieście, jak i na długich trasach. A zużycie paliwa? Cóż, w tej kategorii Citroen C5 Aircross prymusem nie jest, ale też trudno nazwać go zachłannym na paliwo: w przypadku jazdy miejskiej apetyt może sięgnąć 9 l/100 km, na trasie bez większego starania obniżycie ten wynik do 6 l/100 km. 

Do raczej spokojnej charakterystyki układu napędowego pasuje też podwozie. Citroen C5 Aircross dał się poznać jako bardzo wygodne auto. Nie ma tu hydropneumatyki, lecz jedynie patent Citroëna: amortyzatory z systemem Progressive Hydraulic Cushions (z hydraulicznymi ogranicznikami), dzięki czemu ich praca może być łagodniejsza. Takie podwozie nieźle sprawdza się też poza utwardzonymi drogami – oczywiście, nie ma mowy o agresywnej jeździe w terenie, bo łatwo coś urwać, ale szybkie przemieszczanie się po w miarę równej drodze szutrowej nie wiąże się z telepaniem nadwozia na wszystkie strony. Auto sprawnie hamuje, a o bezpieczeństwo dba zastęp (seryjnych!) systemów, takich jak asystent utrzymania pasa ruchu.

{ "uuid": "c9e09697-2533-4dcf-bd48-313d26bb4417", "caption": "Gabaryty C5 Aircrossa i wymiary wnętrza.", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NjE7MDA_/7331b442f1075db85ae6f0e799024591.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2019-08-12 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "7331b442f1075db85ae6f0e799024591", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 900, "width": 1600, "bytes": 592298 }, "asyncAdSlot": null } Gabaryty C5 Aircrossa i wymiary wnętrza. Foto: Auto Świat
Gabaryty C5 Aircrossa i wymiary wnętrza.

Do rodzinno-podróżniczego charakteru świetnie pasuje też nadwozie. Auto ma długość 4,5 m, więc nie ma co liczyć na szczególnie obszerną kanapę (trochę miejsca w kabinie zyskano dzięki krótszym fotelom), ale dwie osoby na pewno nie będą narzekały tam na ciasnotę. Bagażnik jest przy tym ogromny (580-1630 l) i daje różne możliwości konfiguracji.

Jak na SUV-a o średniej wielkości nieźle wygląda cena – owszem, 140 900 zł to niemało, ale weźmy pod uwagę, że to najdroższy wariant napędowy i najbogatszy pakiet Shine, któremu naprawdę wiele już nie brakuje. Lakier (polecamy czarny dach!), koło zapasowe i kilka mniejszych dodatków podniesie cenę do 150 000 zł.

Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 – dane techniczne i osiągi (fabryczne):

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1997
Maksymalna moc (KM/obr./min) 178/3750
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/2000
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 235/55 R 18
Masa własna/ładowność (kg) 1540/570
Pojemność bagażnika (l) 580-1630
Masa przyczepy z/bez hamulców (kg) 1650/750
Poj. zbiornika paliwa/AdBlue (l) 53/17
Prędkość maksymalna 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa (WLTP) 6,0-6,7 l/100 km
Emisja CO2 157-175 g/km
Teoretyczny zasięg 828-883 km
Min. średnica zawracania 10,7 m

Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 – wyposażenie i ceny:

Wersja Shine
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S
Aktywny system kontroli pasa S
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Bezkluczykowe otwieranie S
Reflektory full LED S
Otwierany dach panoramiczny 4500 zł
Czujniki parkowania/kamera S (przód i tył)/S
Aktywny temp./unikanie kolizji S/S
Lakier metalizowany/dach Bi-ton 2500/1200 zł
Connect Navi: ekran 8", DAB, Bluetooth, MirrorLink, USB, nawigacja 3D S
Cena podst. testowanej wersji 140 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata/b.o.
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok
Cena testowanego egzemplarza 148 400,00 zł

Naszym zdaniem

Naprawdę udany model i ciekawa wersja: Citroen C5 Aircross z dwulitrowym dieslem to nowoczesny samochód, ale jednocześnie „w starym dobrym stylu”: z przyjemnie pracującym dużym silnikiem, wygodnym zawieszeniem i funkcjonalnym wnętrzem. Na dodatek cena jest rozsądna. Szkoda, że Citroën nie zdecydował się na napęd 4x4.