Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 EAT8 Shine – diesel ciągle mocny!

Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 EAT8 Shine – diesel ciągle mocny!

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Duże diesle stają się niemodne – czyżby inżynierowie Citroëna nie słyszeli o downsizingu i hybrydach? Owszem, bazowe wersje Citroena C5 Aircross napędza trzycylindrówka 1.2, ale tu mamy porządnego diesla 2.0. Jakie ma zalety?

otwarcieŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • C5 Aircross 2.0 HDi to świetne auto dla rodziny
  • Silnik zapewnia dobre osiągi, choć nie jest nadzwyczaj oszczędny
  • Wygodne zawieszenie pasuje do charakteru całego samochodu

Zmniejszanie pojemności skokowej i wysilenie jednostek napędowych służą obniżeniu spalania i emisji szkodliwych związków w spalinach. Dlatego też coraz łatwiej spotkać trzycylindrowy silnik niż prostego wolnossącego benzyniaka lub dużego diesla. Na szczycie palety Citroëna C5 Aircross stoi jednak znany od lat diesel 2.0, łączony seryjnie z automatyczną skrzynią z ośmioma przełożeniami. Taką jednostkę można uznać za nieco przestarzałą, ale naszym zdaniem ma ona sporo zalet, choć w stosunku do najtańszego wariantu 1.2 wymaga dopłaty aż 28 000 zł (niezależnie od poziomu wyposażenia).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Decydując się na ten silnik, warto mieć na uwadze to, że za większą pojemnością i niemałą mocą nie idą pseudosportowe osiągi ani nastawy podwozia – Citroen C5 Aircross pozostaje przyjemnym, wygodnym samochodem, zdecydowanie bardziej skierowanym do rodziny niż do agresywnego atakowania zakrętów. Jakie ma więc atuty? Przyjemna i równa praca silnika, wysoki moment dostępny w szerokim zakresie obrotów (400 Nm to wartość poza zasięgiem mocno „podkręconego” benzyniaka 1.6 o podobnej mocy) – przekłada się to na bezstresowe wyprzedzanie i ciszę w aucie, pożądaną zarówno w mieście, jak i na długich trasach. A zużycie paliwa? Cóż, w tej kategorii Citroen C5 Aircross prymusem nie jest, ale też trudno nazwać go zachłannym na paliwo: w przypadku jazdy miejskiej apetyt może sięgnąć 9 l/100 km, na trasie bez większego starania obniżycie ten wynik do 6 l/100 km. 

Do raczej spokojnej charakterystyki układu napędowego pasuje też podwozie. Citroen C5 Aircross dał się poznać jako bardzo wygodne auto. Nie ma tu hydropneumatyki, lecz jedynie patent Citroëna: amortyzatory z systemem Progressive Hydraulic Cushions (z hydraulicznymi ogranicznikami), dzięki czemu ich praca może być łagodniejsza. Takie podwozie nieźle sprawdza się też poza utwardzonymi drogami – oczywiście, nie ma mowy o agresywnej jeździe w terenie, bo łatwo coś urwać, ale szybkie przemieszczanie się po w miarę równej drodze szutrowej nie wiąże się z telepaniem nadwozia na wszystkie strony. Auto sprawnie hamuje, a o bezpieczeństwo dba zastęp (seryjnych!) systemów, takich jak asystent utrzymania pasa ruchu.

Gabaryty C5 Aircrossa i wymiary wnętrza.
Gabaryty C5 Aircrossa i wymiary wnętrza.Żródło: Auto Świat

Do rodzinno-podróżniczego charakteru świetnie pasuje też nadwozie. Auto ma długość 4,5 m, więc nie ma co liczyć na szczególnie obszerną kanapę (trochę miejsca w kabinie zyskano dzięki krótszym fotelom), ale dwie osoby na pewno nie będą narzekały tam na ciasnotę. Bagażnik jest przy tym ogromny (580-1630 l) i daje różne możliwości konfiguracji.

Jak na SUV-a o średniej wielkości nieźle wygląda cena – owszem, 140 900 zł to niemało, ale weźmy pod uwagę, że to najdroższy wariant napędowy i najbogatszy pakiet Shine, któremu naprawdę wiele już nie brakuje. Lakier (polecamy czarny dach!), koło zapasowe i kilka mniejszych dodatków podniesie cenę do 150 000 zł.

Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 – dane techniczne i osiągi (fabryczne):

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1997
Maksymalna moc (KM/obr./min) 178/3750
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/2000
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 235/55 R 18
Masa własna/ładowność (kg) 1540/570
Pojemność bagażnika (l) 580-1630
Masa przyczepy z/bez hamulców (kg) 1650/750
Poj. zbiornika paliwa/AdBlue (l) 53/17
Prędkość maksymalna 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa (WLTP) 6,0-6,7 l/100 km
Emisja CO2 157-175 g/km
Teoretyczny zasięg 828-883 km
Min. średnica zawracania 10,7 m

Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 – wyposażenie i ceny:

Wersja Shine
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S
Aktywny system kontroli pasa S
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Bezkluczykowe otwieranie S
Reflektory full LED S
Otwierany dach panoramiczny 4500 zł
Czujniki parkowania/kamera S (przód i tył)/S
Aktywny temp./unikanie kolizji S/S
Lakier metalizowany/dach Bi-ton 2500/1200 zł
Connect Navi: ekran 8", DAB, Bluetooth, MirrorLink, USB, nawigacja 3D S
Cena podst. testowanej wersji 140 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata/b.o.
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok
Cena testowanego egzemplarza 148 400,00 zł

Naszym zdaniem

Naprawdę udany model i ciekawa wersja: Citroen C5 Aircross z dwulitrowym dieslem to nowoczesny samochód, ale jednocześnie „w starym dobrym stylu”: z przyjemnie pracującym dużym silnikiem, wygodnym zawieszeniem i funkcjonalnym wnętrzem. Na dodatek cena jest rozsądna. Szkoda, że Citroën nie zdecydował się na napęd 4x4.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków