- C5 Aircross 2.0 HDi to świetne auto dla rodziny
- Silnik zapewnia dobre osiągi, choć nie jest nadzwyczaj oszczędny
- Wygodne zawieszenie pasuje do charakteru całego samochodu
Zmniejszanie pojemności skokowej i wysilenie jednostek napędowych służą obniżeniu spalania i emisji szkodliwych związków w spalinach. Dlatego też coraz łatwiej spotkać trzycylindrowy silnik niż prostego wolnossącego benzyniaka lub dużego diesla. Na szczycie palety Citroëna C5 Aircross stoi jednak znany od lat diesel 2.0, łączony seryjnie z automatyczną skrzynią z ośmioma przełożeniami. Taką jednostkę można uznać za nieco przestarzałą, ale naszym zdaniem ma ona sporo zalet, choć w stosunku do najtańszego wariantu 1.2 wymaga dopłaty aż 28 000 zł (niezależnie od poziomu wyposażenia).
Decydując się na ten silnik, warto mieć na uwadze to, że za większą pojemnością i niemałą mocą nie idą pseudosportowe osiągi ani nastawy podwozia – Citroen C5 Aircross pozostaje przyjemnym, wygodnym samochodem, zdecydowanie bardziej skierowanym do rodziny niż do agresywnego atakowania zakrętów. Jakie ma więc atuty? Przyjemna i równa praca silnika, wysoki moment dostępny w szerokim zakresie obrotów (400 Nm to wartość poza zasięgiem mocno „podkręconego” benzyniaka 1.6 o podobnej mocy) – przekłada się to na bezstresowe wyprzedzanie i ciszę w aucie, pożądaną zarówno w mieście, jak i na długich trasach. A zużycie paliwa? Cóż, w tej kategorii Citroen C5 Aircross prymusem nie jest, ale też trudno nazwać go zachłannym na paliwo: w przypadku jazdy miejskiej apetyt może sięgnąć 9 l/100 km, na trasie bez większego starania obniżycie ten wynik do 6 l/100 km.
Do raczej spokojnej charakterystyki układu napędowego pasuje też podwozie. Citroen C5 Aircross dał się poznać jako bardzo wygodne auto. Nie ma tu hydropneumatyki, lecz jedynie patent Citroëna: amortyzatory z systemem Progressive Hydraulic Cushions (z hydraulicznymi ogranicznikami), dzięki czemu ich praca może być łagodniejsza. Takie podwozie nieźle sprawdza się też poza utwardzonymi drogami – oczywiście, nie ma mowy o agresywnej jeździe w terenie, bo łatwo coś urwać, ale szybkie przemieszczanie się po w miarę równej drodze szutrowej nie wiąże się z telepaniem nadwozia na wszystkie strony. Auto sprawnie hamuje, a o bezpieczeństwo dba zastęp (seryjnych!) systemów, takich jak asystent utrzymania pasa ruchu.
Do rodzinno-podróżniczego charakteru świetnie pasuje też nadwozie. Auto ma długość 4,5 m, więc nie ma co liczyć na szczególnie obszerną kanapę (trochę miejsca w kabinie zyskano dzięki krótszym fotelom), ale dwie osoby na pewno nie będą narzekały tam na ciasnotę. Bagażnik jest przy tym ogromny (580-1630 l) i daje różne możliwości konfiguracji.
Jak na SUV-a o średniej wielkości nieźle wygląda cena – owszem, 140 900 zł to niemało, ale weźmy pod uwagę, że to najdroższy wariant napędowy i najbogatszy pakiet Shine, któremu naprawdę wiele już nie brakuje. Lakier (polecamy czarny dach!), koło zapasowe i kilka mniejszych dodatków podniesie cenę do 150 000 zł.
Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 – dane techniczne i osiągi (fabryczne):
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 |
Maksymalna moc (KM/obr./min) | 178/3750 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/2000 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 235/55 R 18 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1540/570 |
Pojemność bagażnika (l) | 580-1630 |
Masa przyczepy z/bez hamulców (kg) | 1650/750 |
Poj. zbiornika paliwa/AdBlue (l) | 53/17 |
Prędkość maksymalna | 211 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Średnie zużycie paliwa (WLTP) | 6,0-6,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 157-175 g/km |
Teoretyczny zasięg | 828-883 km |
Min. średnica zawracania | 10,7 m |
Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 – wyposażenie i ceny:
Wersja | Shine |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S |
Aktywny system kontroli pasa | S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Bezkluczykowe otwieranie | S |
Reflektory full LED | S |
Otwierany dach panoramiczny | 4500 zł |
Czujniki parkowania/kamera | S (przód i tył)/S |
Aktywny temp./unikanie kolizji | S/S |
Lakier metalizowany/dach Bi-ton | 2500/1200 zł |
Connect Navi: ekran 8", DAB, Bluetooth, MirrorLink, USB, nawigacja 3D | S |
Cena podst. testowanej wersji | 140 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata/b.o. |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok |
Cena testowanego egzemplarza | 148 400,00 zł |
Naszym zdaniem
Naprawdę udany model i ciekawa wersja: Citroen C5 Aircross z dwulitrowym dieslem to nowoczesny samochód, ale jednocześnie „w starym dobrym stylu”: z przyjemnie pracującym dużym silnikiem, wygodnym zawieszeniem i funkcjonalnym wnętrzem. Na dodatek cena jest rozsądna. Szkoda, że Citroën nie zdecydował się na napęd 4x4.
Mimo wysokiej mocy silnika lepiej nie traktować C5 Aircrossa jako SUV-a do sportowej jazdy – to bardziej przyjemna wersja do „żeglowania” po asfaltowych, niekoniecznie równych ścieżkach.
Klapa bagażnika nieco mniej charakterystyczna, ale w tylnej części auta też nie zabrakło ciekawych akcentów designerskich (m.in. słupek "C").
Oryginalna deska rozdzielcza jest całkiem przyzwoicie wykonana. Obsługa nie rodzi problemów, częścią funkcji można szybko sterować za pomocą przycisków.
Wyświetlacz przed kierowcą ma przekątną 12,3 cala i można go konfigurować w szerokim zakresie, choć grafika nie zawsze jest czytelna.
Wygodne fotele, choć siedziska mogłyby być trochę dłuższe. Ciekawa tapicerka, łącząca elementy skóry z tkaniną. Trochę jak w vanie: z tyłu znajdziecie trzy osobno przesuwane fotele.
Duży bagażnik (580-1630 l) o równych kształtach. Wymiary: szerokość min. 1,06 m; głębokość maks./min. 1,66/0,95 m; wys. do sufitu/do półki 0,77/0,49 m.
Podłogę można ustawić na dwóch wysokościach; na górnej – równa płaszczyzna po złożeniu oparć. Możliwość przesuwania foteli 2. rzędu
zwiększa funkcjonalność bagażnika.
C5 Aircross w terenie? Na szutrowej drodze auto sobie poradzi, ale nie ma co liczyć na o wiele więcej…
Drzwi „zachodzą” na próg, dzięki czemu, wysiadając, nie pobrudzicie spodni. System Grip Control wspiera trakcję w gorszych warunkach, ale nie zastąpi 4x4.
"Stary znajomy": dwulitrowy diesel to bardzo przyjemne źródło napędu – wystarczająco mocne, pracuje cicho i z wysoką kulturą.
Choć nawet w opcji nie ma napędu 4x4 Citroën twierdzi, że C5 Aircross to SUV. Rzeczywiście – gabaryty i spory prześwit pozwalają sklasyfikować go w gronie takich kompaktowych aut.
Ciekawa stylistyka, tu wersja dwukolorowa, z czarnym dachem. W C5 przewidziano dodatkowe tryby jazdy Sport i Eco, ale ich działanie nie porywa – w Sport bardziej rośnie hałas niż dynamika.
To nam się podoba: dobra dynamika i przyjemna praca silnika, funkcjonalne wnętrze, wysoki komfort jazdy, rozsądna cena zakupu.
To nam się nie podoba: tylko przeciętne zużycie paliwa, niedostępny nawet za dopłatą napęd 4x4, słabe świadczenia gwarancyjne.