• Duży zintegrowany kamper klasy luksusowej zbudowany został na dostawczym Iveco Daily, wykorzystuje też jego silnik
  • Wnętrze mieszkalne składa się z salonu połączonego z kuchnią, łazienki i osobnej sypialni z obszernym łóżkiem, jest też pomieszczenie gospodarcze
  • Wyposażenie i wykończenie najwyższej jakości, ale cena zwala z nóg
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Charisma to bestseller firmy Concorde, producenta luksusowych kamperów z siedzibą w bawarskim Schlüsselfeld. Pojazd produkowany jest już 20 lat, a aktualna, trzecia generacja nie była zmieniana przez 9 lat, więc już czas na modernizację.

Concorde Charisma należy do kamperów zintegrowanych, czyli takich w których szoferka połączona jest z częścią mieszkalną, a cały pojazd tworzy jednolitą bryłę. To potężne i zazwyczaj bardzo drogie pojazdy, na które pozwolić sobie mogą dobrze sytuowane pary. Za bazę służy Charismie Iveco Daily 65 C o dopuszczalnej masie całkowitej 6,5 tony. Testowany przez nas pojazd wyposażony był w pakiet Chassis, obejmujący zawieszenie pneumatyczne, zwiększony rozstaw przednich kół i dmc zwiększone do 7490 kg. Co przekłada się w tym wypadku na ponad 1 tonę rezerwy masy i to mimo bogatego wyposażenia dodatkowego. Do prowadzenia takiego olbrzyma potrzebne jest prawo jazdy kategorii C1. To "lżejsza" (ograniczona do 7,5 t) wersja ciężarówkowej kategorii C.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Concorde Charisma – cechy szczególne

Ograniczymy się tu do opisu nowych i specjalnych właściwości zmodernizowanego Concorde Charismy, resztę znajdziecie w galerii i tabeli danych. W wyposażeniu kampera można zamówić za 3030 euro 120-litrowy zbiornik z gazem, co ma uniezależnić podróżnych od konieczności częstego uzupełniania paliwa do ogrzewania i gotowania. Praktycznym gadżetem jest zdejmowana kierownica (opcja za 1950 euro), która ułatwia obracanie fotela kierowcy. Fotele kierowcy i pasażera mogą być ogrzewane, klimatyzowane i obite skórą (1305 euro).

Manewrowanie mierzącą 9,27 m długości Charismą ułatwia system kamer obserwujący pojazd "z lotu ptaka", który w połączeniu z wyświetlaczem w kokpicie zapewnia kierowcy widok 360 st. wokół kampera. A jak się prowadzi Concorde Charisma? Jak na pojazd tej wielkości zdumiewająco poręcznie. Układ kierowniczy jest odpowiednio bezpośredni, właściwości jezdne – dzięki wspomnianemu zwiększonemu rozstawowi przednich kół i stabilizacji zawieszenia zwanej Active Air – komfortowo miękkie, ale nie ociężałe.

Jadąc tym kamperem nietrudno sobie wyobrazić, dlaczego Concorde Charisma ma takie powodzenie. Jako kombinacja stylowego luksusu, bogatego wyposażenia i dbałości o wysoka jakość musi się podobać zamożnym starszym parom globtrotterów, dla których została stworzona. Tylko ich stać będzie na inwestycję grubo ponad miliona złotych na wakacyjne mieszkanie na kołach.

Concorde Charisma – dane techniczne

Silnik t.diesel F1C Heavy Duty
Pojemność skokowa 2998 cm3
Moc 210 KM przy 3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 470 Nm przy 1400-3000 obr./min
Napęd/skrzynia biegów na tylne koła/aut. 8b
Pojemność zbiornika paliwa 120 l
Długość/szerokość/wysokość 9270/2430/2540 mm
Rozstaw osi 4900 mm
Opony 265/75 R 16 C
Masa własna/ładowność (auto testowe) 6372/1118 kg
Masa przyczepy 3500 kg
Materiał ścian/dachu/podłogi aluminium (struktura sandwiczowa)
Powierzchnia łóżka (długość x szerokość) 2000 x 1570 mm
Pojemność lodówki/zamrażalnika 177/35 l
Kuchenka gazowa, 3-palnikowa
Akumulator pokładowy litowy 12 V/400 Ah
Pojemnik na czystą/zużytą wodę/ścieki z toalety 400/300/300 l
Zapas gazu 120 l
Cena podstawowa/pojazdu testowego (w Niemczech) 243 900/384 685 euro