• Cupra Formentor w topowej wersji VZ5 wykorzystuje benzynowy silnik generujący 390 KM oraz 480 Nm, a napęd przekazywany jest na wszystkie koła
  • Samochód rozpędza się do 100 km/h już po 4,2 s, a maksymalnie można nim podróżować 250 km/h
  • W Polsce ceny Cupry Formentor startują od 127 800 zł, ale dotyczy to wersji ze 150-konnym benzyniakiem, natomiast odmiana VZ5 to wydatek minimum 324 600 zł

Formentor był pierwszym modelem marki powstałej w 2017 r., który zaprojektowano wyłącznie jako Cuprę i nie ma odpowiednika w gamie Seata. Samochód występuje jako Formentor z benzynowym silnikiem o mocy 150 KM, 190 KM lub 245 KM oraz jako 204- bądź 245-konna hybryda.

Oprócz tego w gamie jest 310-konny VZ, a w topowej odmianie to VZ5 z napędem na wszystkie koła i z pięciocylindrowym benzyniakiem generującym 390 KM. Właśnie w takiej postaci mieliśmy okazję sprawdzić samochód podczas jazdy po lodowych torach w okolicach Rovaniemi w Finlandii.

Cupra Formentor VZ5 to samochód wyjątkowy. Takie postrzeganie to przede wszystkim zasługa nowoczesnej i wyjątkowej stylistyki nadwozia. Ostre linie w połączeniu z wąskimi reflektorami i mocno pochyloną tylną częścią sprawiają, że z niemal każdej strony pojazd tchnie sportowym charakterem.

Z tyłu nie zabrakło również efektownego dyfuzora oraz czterech końcówek układu wydechowego. Całości dopełniają 20-calowe alufelgi o unikatowym wzornictwie, wstawki w kolorze miedzi oraz matowy lakier.

Cupra Formentor VZ5 – w pełni sportowy charakter

We wnętrzu wykończonym skórą i włóknem węglowym wrażenie robią przede wszystkim kubełkowe fotele. Ściśle przylegają do jadących i nie pozwalają na nawet najmniejsze przechyły podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

A takich zakrętów nie brakowało na lodowych torach, na których mieliśmy okazję testować Cuprę Formentor VZ5. Najpierw z włączonymi systemami zapewniającymi bezpieczeństwo (kontrola trakcji, ESP) ostrożnie przejechaliśmy okrążenie każdego z nich, a dopiero po poznaniu układu toru zaczęła się prawdziwa jazda z ograniczoną opieką elektronicznych stróżów.

Na niedużym, ale krętym obiekcie zobaczyliśmy, jak można opanować potężną moc silnika dzięki perfekcyjnemu prowadzeniu oraz wyważeniu pojazdu. W trybie Cupra ESP (tu nazwane ESC) było czujne, ale dość późno wkraczało do akcji, pomagając kierowcy w opanowaniu pojazdu. W takim ustawieniu pomocą służy również napęd na wszystkie koła.

Cupra Formentor VZ5 – perfekcyjne prowadzenie w każdych warunkach

Cupra Formentor VZ5 posłusznie układa się w każdym zakręcie, a precyzyjny układ kierowniczy w mgnieniu oka reaguje na polecenia wydawane przez prowadzącego. Niezależnie czy pokonywaliśmy ciasny zakręt, czy długi łuk pojazd bez problemu zachowywał obrany tor jazdy.

Oczywiście z wyjątkiem tych sytuacji, gdy to kierowca popełnił błąd, zbyt mocno dodając gazu lub niewłaściwie operując wolantem i doprowadził do wykręcenia bączka, bądź wjazdu w śnieżną bandę. Takie przygody też zdarzały się, ale na nasze usprawiedliwienie dodajmy, że jedną z nich miał również instruktor. Poza tym jazda stawała się trudniejsza z każdym okrążeniem, ponieważ tor był coraz bardziej wyślizgany.

Niezależnie od tego, jak wymagające są warunki przyszedł czas na ostrą jazdę bez trzymanki w trybie driftowym (czytaj: większość momentu obrotowego dociera do tylnych kół, a elektroniczni pomocnicy mają wolne). Wciskamy ostrożnie gaz, pierwszy zakręt, odpowiednia kontra kierownicą, a samochód ustawia się bokiem do łuku i pokonujemy go slajdem. Za pierwszym razem nie udało się to za jednym pociągnięciem, ale już kolejny długi zakręt udało się przejechać płynnie.

Cupra Formentor VZ5 – frajda bez ograniczeń

Znowu gaz, kawałek prostej, następny łuk i auto posłusznie pokonuje go, choć z racji zbyt szerokiego przejazdu tył zahacza lekko o śnieżną bandę i wzbija tuman białego kurzu. Teraz czas na ciasny nawrót, lekko odpuszczamy gaz, w połowie zakrętu wciskamy go ponownie, kierownica najpierw w kierunku jazdy, później kontra i pomimo zwężającego się toru udaje się perfekcyjnie pokonać zakręt.

Cuprę Formentor VZ5 sprawdziliśmy również na publicznej drodze. To tu zwróciliśmy uwagę, jak piękny widok ma przed sobą kierowca. Wysoko poprowadzona duża maska, która sprawia, że ma się wrażenie prowadzenia potężniejszego pojazdu niż jest w rzeczywistości Formentor. Tymczasem kompaktowe wymiary hiszpańskiego modelu powodują, że auto sprytnie przemyka przez zakręty.

Podczas testu mieliśmy okazję podróżować po nierównych, zaśnieżonych drogach i odczuliśmy, że sportowy samochód nie musi wcale oznaczać mocno obniżonego komfortu resorowania. Owszem, na dużych poprzecznych wybojach autem wstrząsa, ale nie jest to dotkliwe. Z kolei drobne nierówności są niemal niewyczuwalne.

Cupra Formentor VZ5 – nasza opinia

Cupra Formentor VZ5 to jeden z najbardziej emocjonujących sportowych samochodów na naszym rynku. Nie dość, że efektownie wygląda, to jeszcze za sprawą mocnego silnika zapewnia fantastyczne osiągi. Podczas testu w Finlandii przekonaliśmy się dodatkowo, że to pojazd, który prowadzi się perfekcyjnie także w ekstremalnych warunkach drogowych.