- Jogger to największy samochód oferowany przez Dacię - ma 4547 mm długości
- Auto oferowane będzie w wersji pięcio- lub siedmioosobowej, z wygodnymi fotelami w trzecim rzędzie siedzeń
- Dacia Jogger to najtańsze auto na rynku w swojej klasie. Podstawowa wersja kosztuje 63 400 zł, a najdroższa – 80 400 zł
- Samochód będzie oferowany z benzynowym silnikiem 1.0, również z fabryczną instalacją gazową
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Jogger oferowany jest z dwoma rodzajami napędu: doładowanym, trzycylindrowym, litrowym silnikiem benzynowym z fabryczną instalacją LPG oraz z samym silnikiem benzynowym. Do wyboru będą wersje pięcio- lub siedmioosobowe.
Nowa Dacia Jogger – jak się jeździ na gazie?
Na początek wybraliśmy pięcioosobową wersję z LPG, oznaczoną 1.0 TCe 100 LPG. Pod maską pracuje w niej nowoczesna, doładowania jednostka, ale jej pojemność – 999 ccm – może wzbudzać podejrzenia, że będzie słaba. Okazuje się, że "na gazie" ten silnik rozwija nieco większą moc, niż przy zasilaniu benzyną – 100 KM (na benzynie – 90 KM). Mieliśmy okazję niedawno jeździć Dacią Duster z tym samym rodzajem napędu i wtedy mocy nie brakowało. Podobna sytuacja była w przypadku Joggera – auto nie jest ociężałe, przy zasilaniu LPG pełna moc 100 KM pojawia się przy obrotach silnika między 4600 a 5000 obr./min. Samochód dobrze reaguje na przyspieszanie, a dopuszczalne na autostradzie francuskiej 130 km/h osiąga bez odczuwalnego (i słyszalnego) wysiłku po kilkunastu sekundach. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie w Joggerze skrzyni sześciobiegowej (dostępna tylko manualna), co przy wyższych prędkościach pozwala lepiej wykorzystać moc i oszczędzać paliwo. Niedawno taką samą skrzynię zastosowano w Dusterze po face liftingu.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Podczas jazd testowych wersją z gazem średnie spalanie wyniosło 8,2 l/100 km. Producent w danych technicznych podaje spalanie 7,4-7,8 l/100 km, a więc rzeczywiste okazało się zbliżone do fabrycznego.
Nowa Dacia Jogger – wersja benzynowa 110 KM
Kolejna próba to jazda wersją benzynową 1.0 TCe 110 – moc silnika jest tu o 10 KM wyższa, niż przy zasilaniu gazowym, 110 KM uzyskuje się przy obrotach silnika między 5000 a 5250 obr./min. Silnik jest bardziej dynamiczny – to zasługa nie tylko dodatkowych 10 KM, ale także wyższego momentu obrotowego – przy zasilaniu gazowym maksymalny moment to 170 Nm, a przy jednostce 110 KM – 200 Nm. Podczas jazd testowych spalanie wyniosło 6,3 l/100 km (dane fabryczne to 5,7-6,0 l/100 km). Wersja benzynowa osiąga prędkość maksymalną 180 km/h, a do "setki" przyspiesza w 10,5 s, jeśli na pokładzie jest piątka pasażerów, lub w 11,2 s przy zajętych siedmiu fotelach.
I tu dochodzimy do "clou" programu, czyli głównej zalety Joggera – auto o wymiarach klasy średniej (4547x1784x1632 mm) może wygodnie pomieścić siódemkę pasażerów. Wygodnie – nie jest określeniem na wyrost. Sprawdziliśmy to. Trzeci rząd siedzeń to nie są jakieś malutkie foteliki zdolne pomieścić tylko małe dzieci, lecz fotele, na których mogą podróżować osoby o wzroście do 175-180 cm. Wówczas nie zabraknie im miejsca ani nad głową, ani na nogi.
Nowa Dacia Jogger – siedem miejsc
Aby dostać się do trzeciego rzędu foteli, trzeba najpierw złożyć oparcie kanapy (siedzisko i oparcie dzielone jest w proporcji 1/3:2/3), a następnie unieść i ustawić oparcie z siedziskiem pionowo za oparciem przedniego fotela. Powstaje wtedy duża przestrzeń pozwalająca na wygodne zajęcie miejsca w ostatnim rzędzie. Między kanapą a podłogą jest kilka centymetrów przestrzeni, gdzie pasażerowie trzeciego rzędu foteli mogą wsunąć stopy – dzięki temu nie muszą podkurczać nóg i podróżują wygodnie.
Jedyną niedogodnością wykorzystania siedmiu miejsc w Joggerze jest mało miejsca na bagaże – zaledwie 160 l. W praktyce oznacza to, że przy zajętych siedmiu miejscach do bagażnika zmieścimy dwie średniej wielkości torby lub walizki kabinowe. Co zrobić, jeśli bagaży jest więcej? Wtedy do takiej podróży należy się zawczasu przygotować i najlepiej zamontować na dachu zamykany box bagażowy. Dacia Jogger seryjnie we wszystkich wersjach wyposażeniowych ma montowane relingi dachowe. W drugiej i trzeciej wersji dostępne są relingi modułowe z poprzeczkami, które rozkłada się bardzo łatwo – wystarczy wówczas przymocować do nich box i w drogę! Maksymalny ładunek na dachu nie może być cięższy niż 80 kg.
Gdy Dacia Jogger nie przewozi siódemki pasażerów, jej możliwości załadunkowe stają się imponujące. W wersji pięcioosobowej bagażnik może pomieścić 708 l, co w praktyce oznacza kilka dużych walizek. Przy złożonej kanapie i zajętych tylko dwóch przednich fotelach przestrzeń za nimi ma wymiary 2x1 m, a jej pojemność wynosi 2094 l. Próg załadunku wynosi 66 cm – to również ułatwia załadunek bagaży.
Opisując wrażenia z jazdy, trzeba też wspomnieć o nowej architekturze deski rozdzielczej w Joggerze oraz nowej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. Deska jest ładna, w wyższych wersjach wyposażenia ma wstawkę z wykładziny, ekran multimedialny ma przekątną ośmiu cali i jego obsługa jest intuicyjna. Widoczność z fotela kierowcy jest dobra we wszystkich kierunkach, fotel i kierownica mają pionowe regulacje, co pozwala na optymalne dopasowanie do wzrostu i preferencji kierowcy. Skrzynia sześciobiegowa pokazuje swoje zalety przy wyższych prędkościach, "szóstkę" należy traktować jako nadbieg i włączać powyżej 90 km/h.
Nowa Dacia Jogger – ile kosztuje?
Dacia Jogger pojawi się w polskich salonach w kwietniu, ale już teraz znana jest cena auta, a dilerzy przyjmują zamówienia. Dacia zebrała już kilkaset zamówień, największym zainteresowaniem cieszy się wersja 7-osobowa z instalacją LPG.
Podstawowa wersja wyposażeniowa Essential, pięcioosobowa i z fabryczną instalacją LPG kosztuje 63 400 zł. Cena jest atrakcyjna, ale wyposażenie już nie – to typowy "golas" ze stalowymi obręczami, bez klimatyzacji, więc powodzenie tej wersji będzie umiarkowane. Drugi stopień wyposażenia to Comfort. Tu mamy już klimatyzację i kilka innych atrakcyjnych dodatków. Cena wersji pięcioosobowej z "gazem" zaczyna się od 71 400 zł. Najbogatsza jest wersja SL Exstreme – za 75 400 zł dostajemy m.in.: klimatyzację automatyczną, kamerę cofania, kartę zamiast kluczyka, felgi aluminiowe 16-calowe.
Wersje z silnikiem benzynowym 110 KM (1.0 TCe 110) są o 2 tys. zł droższa, a trzeci rząd dwóch siedzeń kosztuje 3 tys. zł. (dla każdego wariantu wyposażeniowego).
Nowa Dacia Jogger – dane techniczne
1.0 TCe 100 LPG | 1.0 TCe 110 | |
Silnik | Benzynowy, 3-cylindrowy | Benzynowy 3-cylindrowy |
Pojemność | 999 ccm | 999 ccm |
Moc maksymalna | 90 KM – benzyna, 100 KM – LPG | 110 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 170 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s – LPG, 13,0 – benzyna | 10,5 s (wersja 5-osobowa, 11,2 (wersja 7-osobowa) |
Prędkość maksymalna | 175 km/h | 183 km/h |
Zużycie paliwa | 7,4-7,7 l/100 km (LPG), 6-6,3 l/100 km (benzyna) | 5,7-6 l/100 km |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4547/1784/1632 mm | 4547/1784/1632 mm |
Rozstaw osi | 2897 mm | 2897 mm |
Prześwit | 200 mm | 200 mm |
Opony | 205/65 R 16 | 205/65 R 16 |
Masa wł. | 1223-1262 kg | 1176-1233 kg |
Wersja 7-osobowa 1.0 TCe 110
Wersja 7-osobowa 1.0 TCe 110
Wersja 7-osobowa 1.0 TCe 110
Wersja 7-osobowa 1.0 TCe 110
Wersja 7-osobowa 1.0 TCe 110
Poj. bagażnika przy wykorzystaniu 7 siedzeń – 16 l
Wersja 5-osobowa, kanapa dzielona i składana, poj. bagażnika 708 l
Dodatkowe dwa fotele w 3. rzędzie
Kanapa składana w proporcji 1/3: 2/3
Nowa architektura deski rozdzielczej. Ekran 8-calowy
Zrezygnowano z okrągłych wlotów powietrza na rzecz prostokątnych – ładniejszych
6 osób na pokładzie