Dacia też chce nadążać za obecnymi trendami mody i wprowadza do sprzedaży wersję Stepway. Plastikowe nakładki na błotnikach oraz osłony pod zderzakami mają za zadanie dodać nieco terenowego charakteru minivanowi Dacii. Crosovery to obecnie najdynamiczniej rozwijająca się klasa samochodów, więc i Dacia chce uszczknąć nieco z tego bogatego tortu. W rzeczywistości zmiany są raczej kosmetyczne. Ale trudno mieć do Lodgy zastrzeżenia skoro większość miejskich crossoverów ma napęd wyłącznie na przednie koła. Podobnie jest w Dacii.
Co oczywiste siłą Lodgy nie jest modna sylwetka, ale praktyczne zalety i rozsądna cena. Za kwotę 57 tys. zł nie można znaleźć na rynku samochodu, który oferuje bagażnik o pojemności 827 litrów i możliwość zabrania 7 osób. Ci którym przypadnie usiąść w trzecim rzędzie nie mogą liczyć na komfort, ale pozostałym nie powinno brakować przestrzeni, choć ergonomia miejsca za kierownica przypomina samochody sprzed ponad 10 lat. Można ponarzekać również na jakość wykończenia wnętrza. Ale przecież koncepcja tego samochodu zakłada zaoferowanie możliwie taniego i przestronnego samochodu. Więc klientów, którzy decydują się na Lodgy można podzielić na dwie grupy. Jedni potrzebują auta do pracy, a drudzy nie chcą przeznaczać wysokiej kwoty na środek transportu, a potrzebują przestronnego 7-osobowego samochodu.
Pozytywnym zaskoczeniem jest silnik. To turbodoładowana konstrukcja benzynowa, którą znamy z Renault. Mimo stosunkowo niewielkiej mocy 115 KM potrafi rozpędzić Lodgy do setki w czasie 10,6 sekundy i pobudzić wskazówkę prędkościomierza do wspięcia się do 179 km/h. Czterocylindrowy silniczek dzięki turbodoładowaniu dzielnie radzi sobie ze sporej wielkości samochodem i bardzo przyjemnie brzmi. To wyraźna zaleta tego samochodu.
Takie wyniki nie były możliwe gdyby nie niewielka masa, która wynosi jedynie 1267 kg. Nic dziwnego, że czuć, że oszczędzano nie tylko na wyposażeniu, ale również na materiałach wygłuszających. Nie brakuje za to kontaktu z multimediami. Za 950 zł można zamówić wersję z dużym centralnym wyświetlaczem, który oferuje nawigację łączność Bluetooth i gniazdo USB. Wszystko, co dziś jest potrzebne do bezproblemowego funkcjonowania w samochodzie.
Lodgy oferuje za rozsądne pieniądze ogromną przestrzeń, rześki silnik i najbardziej potrzebne wyposażenie. Dacia Lodgy to samochód dla ludzi wyrachowanych lub tych znajdujących się w potrzebie. Więc skoro wersja Stepway poprawia jedynie wygląd, a nie praktyczne zalety samochodu można się spodziewać, że zdroworozsądkowo myślący klientci nie będą chcieli wydać paru tysięcy złotych za plastikowe ozdobniki. Ale mogę się mylić.
Dacia Lodgy Stepway 1,2 Tce 115 - Dane technicznie
Silnik: 1198 cm3, R4 turbo benz., 5-biegowy manual., napęd na przód, 115 KM, 190 Nm, 5,6 l/100 km, 0-100 km/h – 10,6 s, 179 km/h, masa: 1267 kg Cena: 57 100 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo