- Nowy Logan jest o 10 tys. zł droższy od modelu poprzedniej generacji
- Auto jest większe, nastąpił przyrost przestrzeni w kabinie i w bagażniku
- Dzięki LPG samochód jest nie tylko tani w eksploatacji, ale ma lepsze osiągi
Zaczniemy od ceny, bo ona jest czynnikiem decydującym o zakupie auta tego typu. No właśnie, nam od razu nasunęło się pytanie: czy nowego Logana, którego ceny rozpoczynają się od 52 900 zł, nadal powinniśmy kwalifikować jako auto niskobudżetowe? Przypomnijmy, że koszt zakupu poprzednika w wersji 1.0 SCe/75 KM (w ofercie od 2012 r.) wynosił jeszcze na początku 2020 r. 31 900 zł (obecnie 32 900 zł), czyli aż o 21 000 (20 000) zł mniej! Renault zadecydowało, że nowy Logan będzie oferowany wyłącznie w jednej konfiguracji napędowej (1.0 TCe/100 KM z fabryczną instalacją gazową), a to oznacza, że nie możemy bezpośrednio porównywać go z bazową wersją poprzednika. Za to biorąc pod uwagę dostępność tego samego napędu 1.0 TCe 100 LPG w obu wariantach – już tak (nowy jest droższy o 10 500 zł).
Kwotę 52 900 zł zapłacicie za wersję Essential (dostępna jeszcze bogatsza i droższa o 3500 zł Comfort). W podstawowej odmianie znajdziecie m.in. 6 airbagów, system unikania kolizji, radio z DAB bez ekranu dotykowego. Ponieważ za system multimedialny trzeba dopłacić 1200 zł, podobnie jak za klimę manualną 1700 zł, zakup bazowego Essential nie ma sensu, w droższej wersji mamy już seryjną klimatyzację i szerszą listę opcji.
Ale żeby tak nie narzekać na wysokie koszty zakupu nowej Dacii, przytoczymy ceny jej konkurenta – kompaktowego Fiata Tipo, który również pojawił się w nowym wydaniu. Włoski sedan z silnikiem benzynowym 1.4/95 KM (na rynku od 2015 r.) kosztował na początku zeszłego roku 44 900 zł. Dziś, by kupić najnowszy model z tym samym silnikiem, trzeba mieć w portfelu aż o 9800 zł więcej! Dodamy tylko, że Tipo przeszło jedynie lifting, a Logan jest całkowicie nowym modelem (bazuje na platformie CMF-B), co jednak choć po części uzasadnia wzrost ceny zakupu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowa Dacia Logan – więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż
Nowa płyta podłogowa sprawiła, że Logan urósł i zwiększyła się ilość miejsca w kabinie. Teraz w drugim rzędzie siedzeń wygodnie może podróżować dwójka dorosłych pasażerów, którym nie zabraknie przestrzeni ani nad głową, ani na wysokości nóg. Urosła także o 18 l przestrzeń bagażowa (w poprzedniku wcale nie należała do małych) i obecnie wynosi 528 l. Po złożeniu oparć dzielonej kanapy można ją jeszcze powiększyć i przewozić ponad 1,5-metrowe przedmioty (niestety, na podłodze powstaje duży próg).
We wnętrzu widać zmianę jakości materiałów wykończeniowych, choć nie jest to na pewno astronomiczny przeskok. Dalej deska rozdzielcza w górnej części jest twarda, a na boczkach drzwi użyto taniego tworzywa. Chwalić będziemy nowego Logana za multimedia (duży ekran, intuicyjna obsługa, choć nie najlepsza jakość obrazu z kamery cofania) i rozbudowany komputer pokładowy, nie tylko wskazujący poziom paliwa w zbiorniku i średnie spalanie benzyny, lecz także odnoszący się do wartości przy zasilaniu LPG.
Nowa Dacia Logan – 1.0 TCe z LPG to optymalny napęd
Przeczytaj też:
Pozostawienie tylko jednego silnika w Loganie wcale nie było złym rozwiązaniem. Wolnossący 1.0 SCe/75 KM był mało dynamiczny, a diesel 1.5 dCi, choć ekonomiczny, to jednak za drogi. Doładowany trzycylindrowy 1.0 TCe/100 KM zasilany gazem to idealny kompromis. Silnik jest bardzo żwawy już od niskich obrotów, co docenicie w jeździe miejskiej. Na autostradzie też daje radę, ale już podczas wyprzedzania lepiej nie wykonywać tego manewru na 6. biegu, bo reakcja na gaz jest znikoma (80-120 km/h w 17,7 s). Podobnie jak w przypadku Sandero z tym napędem, najlepsze przyspieszenia i elastyczność uzyskuje się podczas jazdy na dwupaliwie, tzn. w czasie jazdy na LPG przy dużych obciążeniach następuje dotrysk benzyny. Jedyne niedogodności związane z napędem to duża hałaśliwość trzycylindrowej jednostki pod obciążeniem i haczenia lewarka przy szybkiej zmianie biegów.
Poprzedniego Logana pamiętamy jako auto komfortowe, ale o nie najlepszej precyzji prowadzenia. Nowy model ma sztywniejsze nastawy podwozia, choć nadal długi skok. Komfort jest więc nieco niższy, ale polepszyło się zachowanie auta podczas dynamicznej jazdy. Także precyzja układu kierowniczego jest lepsza, choć nadal daleko jej do wzorowej. Dużym zaskoczeniem okazała się skuteczność hamulców. Logan ze 100 km/h zatrzymał się z nierozgrzanym układem hamulcowym na dystansie zaledwie 35,2 m. Brawo!
Nadwozie: jest więcej miejsca z tyłu i w bagażniku. Lepsze wykończenie, ale nadal czuć, że to auto budżetowe. Ocena: 4,5.
Napęd: podczas jazdy na LPG żwawsza reakcja na gaz, niezła elastyczność. Drażni nieco duży hałas silnika oraz hacząca skrzynia. Ocena: 5.
Prowadzenie: Logan nie będzie wzorcem pod względem układu jezdnego, ale jest wyraźnie lepiej niż w poprzedniku. Ocena: 4,5.
Multimedia: nowoczesne, z intuicyjną obsługą i dobrą współpracą ze smartfonami ((kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto). Atrakcyjny koszt nawigacji (900 zł). Przeciętna jakość obrazu. Ocena: 5.
Spalanie: przy zasilaniu LPG średnie zużycie 7,4 l gazu na 100 km i 0,7 l benzyny na 100 km. Koszt przejechania 100 km to 23 zł. Ocena 5.
Komfort: Niezły, ale niższy niż poprzednio. Ocena: 4,5.
Koszty: Jest drożej, ale nadal to auto budżetowe. Ocena: 4.
Nowa Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG – naszym zdaniem
Wobec poprzednika nie miałem dużych wymagań. Skoro kosztował niespełna 32 000 zł, byłem w stanie wiele mu wybaczyć. Gdy jednak Logan w bazowej wersji kosztuje niemal 53 000 zł, a testowy egzemplarz z lepszym wyposażeniem ponad 65 000 zł, to mam mieszane uczucia, czy warto tyle wydać na tak budżetowego sedana segmentu B.
Nowa Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,1 s |
0-100 km/h | 11,4 s (na benz. 12,7 s) |
0-130 km/h | 18,8 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 8,0/11,5 s (4./5. bieg) |
80-120 km/h | 12,5/17,8 s (5./6. bieg) |
Masa własna/ładowność (rzeczywista) | 1193/412 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Śr. zawracania (fabr.) | 10,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,2 m |
gorące | 36,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 67 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) |
Śr. spalanie 95 okt.; LPG + 95 okt. | 6,7; 7,4 + 0,7 l/100 km (benz.;LPG+dotrysk benz.) |
Zasięg (benz./LPG) | 740/540 km |
Nowa Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Moc maksymalna benz. (LPG) | 90 (100) KM/4800 (4600) obr./min |
Maks. mom. obr. benz. (LPG) | 160 (170) Nm/2100 (2000) obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/na koła przednie |
0-100 km/h; v maks. benz. (LPG) | 11,6 s; 181 (186) km/h |
Śr. spal. wg WLTP benz. (LPG) | 5,6 (7,2) l/100 km |
Emisja CO2 benz. (LPG) | 126 (112) g/km |
Poj. bagaż./zb. paliwa benz. (LPG) | 528-1361/50 l (użytecz. 40 l) |
Marka i model opon test. auta | Continental EcoContact 6 |
Rozmiar opon (przód i tył) | 195/55 R 16 |
Nowa Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG – wyposażenie
Wersja | Comfort |
6 airbagów/światła przeciwmg. | S/S |
Klima man./aut./dzielone oparcie | S/1200 zł/S |
System multim./Media Nav | S/900 zł |
Aut. światła/wycieraczki/elektr. szyby t. | S/S/350 zł |
Felgi aluminiowe 16 c./tempomat | 1000 zł/S |
Lakier metalik/moduł. bagażnik | 2000 zł/S |
Aut. ham. ręczny, karta zbliżeniowa, reg. wys. fotela kier., stoliki w 2. rzędzie | 3500 zł (pakiet Premium Plus) |
Nowa Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG – ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 56 400 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 l. lub 100 tys. km/6 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 65 350 zł |
Galeria zdjęć
W ofercie nowej Dacii Logan jest tylko jeden silnik: 3-cyl. benzynowe turbo z LPG.
Mankamentem nadwozia nowego Logana jest mała i mocno pochylona tylna szyba, która wraz zadartym bagażnikiem ogranicza widoczność wsteczną.
Nowy Logan, zbudowany na platformie CMF-B, nie tylko urósł (dłuższy o 38 mm i o 14 mm większy rozstaw osi), lecz także zmienił się na korzyść pod względem prowadzenia. Atutem Dacii jest 3-letnia gwarancja.
Wielofunkcyjna kierownica, elektrycznie sterowany hamulec ręczny, klimatyzacja automatyczna i duży ekran dotykowy. Wyposażenie nowoczesne, tworzywa jednak tanie (z wyjątkiem paneli z tkaniny).
Przednie fotele są obszerne i w droższej wersji Comfort z regulacją wysokości (tylko kierowcy). Tylne wyposażone są w składane stoliki – w sam raz na tablet lub zabawkę.
Wysokie siedzisko kanapy daje odpowiednie podparcie udom. Dużo przestrzeni na nogi i nad głową.
Wygodne stolik szczególnie przypadły do gustu dzieciom. Mogły na nich umieścić zabawki lub tablet.
Pojemność kufra nowego modelu wzrosła o 18 l, do imponujących 528 l. W Loganie bez trudu zmieścicie wakacyjny bagaż.
Dzięki dwóm zbiornikom (benzyna/gaz: 50/40) Logan jest autem dalekiego zasięgu.
Duże zawiasy wnikają do wnętrza, do tego potężna sprężyna z charakterystycznym skrzypieniem – czuć oszczędności w budowie...
Składane przegrody pozwalają utrzymać porządek podczas przewożenia drobnych rzeczy.
Dacia pamięta, na którym paliwie ostatnio jeździliśmy. Jeśli przycisk „LPG” pozostał włączony, to po uruchomieniu auto nadal będzie korzystać z gazu.
Duży ekran komputera pokładowego podaje informacje o średnim spalaniu benzyny lub gazu i o zawartości obu paliw w zbiornikach.
Fabryczny uchwyt na smartfona może nie jest zbyt stabilny, ale umieszczono go w dobrym miejscu i można nim zmieniać orientację telefonu.
Wersja Comfort oferuje system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym. Łatwa obsługa, przeciętna jakość obrazu.
System unikania kolizji to element seryjny (działa bez zarzutu), za czujnik martwego pola trzeba dopłacić 1900 zł (pakiet z kamerą cofania).
Jeśli zamawiamy wersję Comfort to za klimatyzację trzeba dopłacić zaledwie 900 zł. Wg nas warto!
Całkiem luksusowo jak na auto budżetowe – elektromechaniczny hamulec pomocniczy z funkcją wspomagania ruszania pod górę.
Nowy Logan, zbudowany na platformie CMF-B, nie tylko urósł (dłuższy o 38 mm i o 14 mm większy rozstaw osi), lecz także zmienił się na korzyść pod względem prowadzenia. Atutem Dacii jest 3-letnia gwarancja.
Koszt przejechania 100 km Dacią Logan 1.0 TCe LPG to 23 zł.