• Nowy Logan jest o 10 tys. zł droższy od modelu poprzedniej generacji
  • Auto jest większe, nastąpił przyrost przestrzeni w kabinie i w bagażniku
  • Dzięki LPG samochód jest nie tylko tani w eksploatacji, ale ma lepsze osiągi

Zaczniemy od ceny, bo ona jest czynnikiem decydującym o zakupie auta tego typu. No właśnie, nam od razu nasunęło się pytanie: czy nowego Logana, którego ceny rozpoczynają się od 52 900 zł, nadal powinniśmy kwalifikować jako auto niskobudżetowe? Przypomnijmy, że koszt zakupu poprzednika w wersji 1.0 SCe/75 KM (w ofercie od 2012 r.) wynosił jeszcze na początku 2020 r. 31 900 zł (obecnie 32 900 zł), czyli aż o 21 000 (20 000) zł mniej! Renault zadecydowało, że nowy Logan będzie oferowany wyłącznie w jednej konfiguracji napędowej (1.0 TCe/100 KM z fabryczną instalacją gazową), a to oznacza, że nie możemy bezpośrednio porównywać go z bazową wersją poprzednika. Za to biorąc pod uwagę dostępność tego samego napędu 1.0 TCe 100 LPG w obu wariantach – już tak (nowy jest droższy o 10 500 zł).

Kwotę 52 900 zł zapłacicie za wersję Essential (dostępna jeszcze bogatsza i droższa o 3500 zł Comfort). W podstawowej odmianie znajdziecie m.in. 6 airbagów, system unikania kolizji, radio z DAB bez ekranu dotykowego. Ponieważ za system multimedialny trzeba dopłacić 1200 zł, podobnie jak za klimę manualną 1700 zł, zakup bazowego Essential nie ma sensu, w droższej wersji mamy już seryjną klimatyzację i szerszą listę opcji.

Dacia Logan – wymiary Foto: Auto Świat
Dacia Logan – wymiary

Ale żeby tak nie narzekać na wysokie koszty zakupu nowej Dacii, przytoczymy ceny jej konkurenta – kompaktowego Fiata Tipo, który również pojawił się w nowym wydaniu. Włoski sedan z silnikiem benzynowym 1.4/95 KM (na rynku od 2015 r.) kosztował na początku zeszłego roku 44 900 zł. Dziś, by kupić najnowszy model z tym samym silnikiem, trzeba mieć w portfelu aż o 9800 zł więcej! Dodamy tylko, że Tipo przeszło jedynie lifting, a Logan jest całkowicie nowym modelem (bazuje na platformie CMF-B), co jednak choć po części uzasadnia wzrost ceny zakupu.

Nowa Dacia Logan – więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż

Nowa płyta podłogowa sprawiła, że Logan urósł i zwiększyła się ilość miejsca w kabinie. Teraz w drugim rzędzie siedzeń wygodnie może podróżować dwójka dorosłych pasażerów, którym nie zabraknie przestrzeni ani nad głową, ani na wysokości nóg. Urosła także o 18 l przestrzeń bagażowa (w poprzedniku wcale nie należała do małych) i obecnie wynosi 528 l. Po złożeniu oparć dzielonej kanapy można ją jeszcze powiększyć i przewozić ponad 1,5-metrowe przedmioty (niestety, na podłodze powstaje duży próg).

We wnętrzu widać zmianę jakości materiałów wykończeniowych, choć nie jest to na pewno astronomiczny przeskok. Dalej deska rozdzielcza w górnej części jest twarda, a na boczkach drzwi użyto taniego tworzywa. Chwalić będziemy nowego Logana za multimedia (duży ekran, intuicyjna obsługa, choć nie najlepsza jakość obrazu z kamery cofania) i rozbudowany komputer pokładowy, nie tylko wskazujący poziom paliwa w zbiorniku i średnie spalanie benzyny, lecz także odnoszący się do wartości przy zasilaniu LPG.

Nowa Dacia Logan – 1.0 TCe z LPG to optymalny napęd

Pozostawienie tylko jednego silnika w Loganie wcale nie było złym rozwiązaniem. Wolnossący 1.0 SCe/75 KM był mało dynamiczny, a diesel 1.5 dCi, choć ekonomiczny, to jednak za drogi. Doładowany trzycylindrowy 1.0 TCe/100 KM zasilany gazem to idealny kompromis. Silnik jest bardzo żwawy już od niskich obrotów, co docenicie w jeździe miejskiej. Na autostradzie też daje radę, ale już podczas wyprzedzania lepiej nie wykonywać tego manewru na 6. biegu, bo reakcja na gaz jest znikoma (80-120 km/h w 17,7 s). Podobnie jak w przypadku Sandero z tym napędem, najlepsze przyspieszenia i elastyczność uzyskuje się podczas jazdy na dwupaliwie, tzn. w czasie jazdy na LPG przy dużych obciążeniach następuje dotrysk benzyny. Jedyne niedogodności związane z napędem to duża hałaśliwość trzycylindrowej jednostki pod obciążeniem i haczenia lewarka przy szybkiej zmianie biegów.

Poprzedniego Logana pamiętamy jako auto komfortowe, ale o nie najlepszej precyzji prowadzenia. Nowy model ma sztywniejsze nastawy podwozia, choć nadal długi skok. Komfort jest więc nieco niższy, ale polepszyło się zachowanie auta podczas dynamicznej jazdy. Także precyzja układu kierowniczego jest lepsza, choć nadal daleko jej do wzorowej. Dużym zaskoczeniem okazała się skuteczność hamulców. Logan ze 100 km/h zatrzymał się z nierozgrzanym układem hamulcowym na dystansie zaledwie 35,2 m. Brawo!

Nadwozie: jest więcej miejsca z tyłu i w bagażniku. Lepsze wykończenie, ale nadal czuć, że to auto budżetowe. Ocena: 4,5.

Napęd: podczas jazdy na LPG żwawsza reakcja na gaz, niezła elastyczność. Drażni nieco duży hałas silnika oraz hacząca skrzynia. Ocena: 5.

Prowadzenie: Logan nie będzie wzorcem pod względem układu jezdnego, ale jest wyraźnie lepiej niż w poprzedniku. Ocena: 4,5.

Multimedia: nowoczesne, z intuicyjną obsługą i dobrą współpracą ze smartfonami ((kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto). Atrakcyjny koszt nawigacji (900 zł). Przeciętna jakość obrazu. Ocena: 5.

Spalanie: przy zasilaniu LPG średnie zużycie 7,4 l gazu na 100 km i 0,7 l benzyny na 100 km. Koszt przejechania 100 km to 23 zł. Ocena 5.

Komfort: Niezły, ale niższy niż poprzednio. Ocena: 4,5.

Koszty: Jest drożej, ale nadal to auto budżetowe. Ocena: 4.

Nowa Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG – naszym zdaniem

Wobec poprzednika nie miałem dużych wymagań. Skoro kosztował niespełna 32 000 zł, byłem w stanie wiele mu wybaczyć. Gdy jednak Logan w bazowej wersji kosztuje niemal 53 000 zł, a testowy egzemplarz z lepszym wyposażeniem ponad 65 000 zł, to mam mieszane uczucia, czy warto tyle wydać na tak budżetowego sedana segmentu B.

Nowa Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 4,1 s
0-100 km/h 11,4 s (na benz. 12,7 s)
0-130 km/h 18,8 s
Elastyczność 60-100 km/h 8,0/11,5 s (4./5. bieg)
80-120 km/h 12,5/17,8 s (5./6. bieg)
Masa własna/ładowność (rzeczywista) 1193/412 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Śr. zawracania (fabr.) 10,7 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 35,2 m
gorące 36,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A)
Śr. spalanie 95 okt.; LPG + 95 okt. 6,7; 7,4 + 0,7 l/100 km (benz.;LPG+dotrysk benz.)
Zasięg (benz./LPG) 740/540 km

Nowa Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna benz. (LPG) 90 (100) KM/4800 (4600) obr./min
Maks. mom. obr. benz. (LPG) 160 (170) Nm/2100 (2000) obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 6/na koła przednie
0-100 km/h; v maks. benz. (LPG) 11,6 s; 181 (186) km/h
Śr. spal. wg WLTP benz. (LPG) 5,6 (7,2) l/100 km
Emisja CO2 benz. (LPG) 126 (112) g/km
Poj. bagaż./zb. paliwa benz. (LPG) 528-1361/50 l (użytecz. 40 l)
Marka i model opon test. auta Continental EcoContact 6
Rozmiar opon (przód i tył) 195/55 R 16

Nowa Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG – wyposażenie

Wersja Comfort
6 airbagów/światła przeciwmg. S/S
Klima man./aut./dzielone oparcie S/1200 zł/S
System multim./Media Nav S/900 zł
Aut. światła/wycieraczki/elektr. szyby t. S/S/350 zł
Felgi aluminiowe 16 c./tempomat 1000 zł/S
Lakier metalik/moduł. bagażnik 2000 zł/S
Aut. ham. ręczny, karta zbliżeniowa, reg. wys. fotela kier., stoliki w 2. rzędzie 3500 zł (pakiet Premium Plus)

Nowa Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPG – ceny/gwarancje

Cena podst. wersji silnikowej 56 400 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 l. lub 100 tys. km/6 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok
Cena testowanego auta 65 350 zł