Statystyki sprzedaży aut w Europie są jednoznaczne: pierwsze miejsce od lat (z krótkimi przerwami) jest okupowane przez VW Golfa. Kilka tygodni temu lider jednak się zmienił – kompakt został zdetronizowany przez Forda Fiestę.
Tym bardziej nas to ucieszyło, że będziemy mieli okazję sprawdzić wszystkie słabe i mocne strony najpopularniejszego auta na Starym Kontynencie.Półroczny test długodystansowy zaczął się niecodziennie – od wizyty w kolońskiej fabryce Forda, gdzie nasza „niemka” została „powołana do życia” (patrz apla z prawej). Kilkanaście dni później odebraliśmy Fiestę u dilera Forda w Warszawie.
Nasz testowy samochód to najczęściej wybierana przez klientów wersja 5-drzwiowa, a pod jej maską pracuje 96-konny silnik 1.4. Moc przekazywana jest na koła poprzez 4-stopniową przekładnię automatyczną. I tu pojawia się pytanie: czy klasyczny, ale tylko 4-stopniowy „automat” sprawdzi się także poza miastem? Pierwsze wrażenia są pozytywne – biegi zmieniają się bardzo płynnie. Jaki wpływ na zużycie paliwa ma automatyczna skrzynia, pokażą późniejsze pomiary.
Fiesta jest typowym samochodem 2+2, tzn. 2 osoby dorosłe z przodu i dwójka dzieci z tyłu to optymalne wykorzystanie przestrzeni w nadwoziu Forda. Dorośli zmieszczą się oczywiście także w drugim rzędzie siedzeń, ale o dłuższych podróżach mogą w takiej konfiguracji zapomnieć. Słowa uznania należą się za wielkość bagażnika.
Przy normalnym położeniu siedzeń pojemność kufra wynosi 295 l, natomiast po rozłożeniu oparć mamy 979 l. Niestety, powstała w ten sposób powierzchnia nie jest płaska. Przyznajemy jednak, że w tym segmencie aut to dość częste.
Nasza bohaterka jest w topowej wersji Titanium. Mimo to została wyposażona w kilka dodatkowych elementów – cena auta to 66 tys. zł.Fiesta otrzymała m.in. specjalny lakier (perłowy) w kolorze Hot Magenta. Seryjne w tej odmianie bordowo-czarne wykończenie kokpitu i tapicerki siedzeń świetnie z nim współgra.
Wysoko oceniamy także jakość montażu wnętrza samochodu. Nawet na dziurawych warszawskich ulicach elementy wykończenia (mimo dość sprężystego zawieszenia) nie wydają żadnych dźwięków. Zobaczymy, jak będzie pod koniec testu.