• Silnik dopiero przy 2700 obr. dostaje „kopa” i zaczyna równo ciągnąć
  • Układ start-stop działa płynnie, podobnie jak odłączanie jednego cylindra
  • Spalanie cechuje duża zmienność – na autostradzie przy takiej samej prędkości potrafi zużyć 6,6, jak i 9,0 l/100 km

Był już downsizing, rightsizing, natomiast w Fordzie obecnie nastały czasy... „mixsizingu”. Z oferty Focusa wcale nie wypada 150-konny EcoBoost 1.5 – jest nadal dostępny, ale tylko z „automatem”. Ale jeśli wolicie ręcznie zmieniać biegi, to w tej klasie mocy czeka teraz zelektryfikowany EcoBoost 1.0 o mocy 155 KM.

Trzycylindrowa jednostka otrzymała niższy stopień sprężania, większą turbosprężarkę i elektryczny rozrusznik-generator. Ten ostatni podczas hamowania rekuperuje energię kinetyczną i ładuje 48-woltowy akumulator, umieszczony pod fotelem kierowcy (sprytne, bo nie zabiera miejsca np. w bagażniku), a w czasie przyspieszania wspiera silnik spalinowy.

Ponadto układ miękkiej hybrydy wygładza działanie systemu start-stop: silnik spalinowy wyłącza się, gdy Focus jeszcze toczy się z prędkością do 25 km/h, a kierowca naciśnie sprzęgło i hamulec. Przy małym obciążeniu dezaktywuje się też jeden cylinder. Cel tych zabiegów: redukcja emisji CO2 przy zachowaniu osiągów. Jak to się sprawdza w praktyce?

Nieustające podczas testu opady uniemożliwiły mi zweryfikowanie fabrycznego przyspieszenia: 0-100 km/h w 9 s – to wynik tylko o 0,2 s gorszy niż ze 150-konnym 1.5 i porównywalny z rywalami. Pewne zastrzeżenia budzi za to sposób, w jaki rozwijana jest moc. Teoretycznie w niższym zakresie obrotów turbodziurę powinien „łatać” rozrusznik, w praktyce dopiero przy ok. 2700 obr. silnik dostaje „kopa” i zaczyna równo ciągnąć. Ma się wrażenie, jakby wspomagający elektryk nie zawsze dawał z siebie wszystko – w trybie Sport ma to być nawet 50 Nm „górką” podczas rozpędzania! Po 190 Nm osiąganych już przy 1900 obr./min spodziewałem się lepszej elastyczności. Podczas wyprzedzania trzeba pracować lewarkiem, ale akuratny mechanizm dodaje temu frajdy.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Mild Hybrid – pobudza do dynamicznej jazdy

Focus swoim bardzo udanym, mięsiście pracującym zawieszeniem, pewnym i bezpośrednim prowadzeniem pobudza dynamiczny nerw kierowcy. Mocy nie brakuje, by czerpać z potencjału układu jezdnego, lecz trzeba utrzymywać co najmniej 2500 obrotów, by silnik chyżo reagował na gaz.

W płynnej jeździe przeszkadza pewien brak linearności w wytracaniu prędkości. Tuż po zdjęciu nogi z gazu, gdy hamuje się silnikiem, czuć szarpnięcie, natomiast układ hamulcowy przesadnie ostro reaguje na nawet delikatne wciśnięcie środkowego pedału. Niewyczuwalny jest za to moment odłączenia jednego cylindra – to się Fordowi udało, tak samo jak szybkie włączanie silnika przez układ start-stop po naciśnięciu sprzęgła.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Mild Hybrid – silnik się wyłącza, szyby zaczynają parować

Wspomniana deszczowa pogoda ujawniła jednak istotną wadę tego systemu: kiedy silnik się wyłącza już w trakcie dotaczania się do świateł, szybko zaczynają parować szyby. Akumulator 48 V najwyraźniej jest za słaby, by podtrzymać wyższy bieg wentylacji czy też kompresor klimy przy chwilowo wyłączonym silniku – latem też może to być irytujące.

Focus zaskoczył mnie bardzo różnymi wynikami spalania. W mieście zadowolił się akceptowalnym 7,4-8,2 l/100 km. Jadąc za miastem, udało mi się nawet zejść do 4,4 l/100 km. Ale na autostradzie, na tym samym odcinku, zużył raz 6,6 l/100 km, a w drodze powrotnej, w tym samym tempie – 9 l. Podobnie na drodze ekspresowej: w zależności od kierunku jazdy względem wiatru, przy znikomym nachyleniu, raz spalił 5,5 l, a raz 7 l. Downsizingowe, bardzo wysilone silniki mimo coraz bardziej zaawansowanej techniki pozostają dość wrażliwe na styl i warunki jazdy.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Mild Hybrid – nasza opinia

Silnik 1.0 EcoBoost MHEV jest pełen sprytnych rozwiązań, w pewnych warunkach potrafi być oszczędny, ale brakuje w nim harmonii. Sporo satysfakcji daje przy ostrzejszym traktowaniu, ale wówczas w dużym stopniu niweczy się trud walki o redukcję emisji. Spokojna jazda, utrzymywanie niższych obrotów, stosowanie się do zaleceń wskaźnika zmiany biegów owocuje brakiem płynności jazdy. I choć podoba mi się precyzyjna ręczna skrzynia, wolałbym droższy o 7500 zł wariant 1.5 z „automatem”. Oszczędzić można sobie za to Pakiet X za 3800 zł – płaci się głównie za wirtualne zegary, które według mnie nie są tego warte.

Ocena: 4+

Ford Focus 1.0 EcoBoost Mild Hybrid – wymiary

Ford Focus - wymiary Foto: Auto Świat
Ford Focus - wymiary

Ford Focus 1.0 EcoBoost Mild Hybrid – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory turbobenzynowy/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu pasek
Pojemność skokowa 999 cm3
Maksymalna moc 155 KM przy 6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 190 Nm przy 1900 obr./min
Skrzynia biegów man. 6b.
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tarczowe wentyl./tarczowe
Marka i model opon Nokian WR Snowproof
Rozmiar opon 205/60 R 16
Masa własna/ładowność 1344/546 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1100/670 kg
Pojemność bagażnika 375-1354 l*
Pojemność zbiornika paliwa 52 l

*z zestawem naprawczym, nagłośnienie B&O Play zmniejsza te wartości o 34 l

Ford Focus 1.0 EcoBoost Mild Hybrid – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 5,2 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość niska 6,1 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość średnia 4,8 l/100 km
Spalanie wg WLTP prędkość wysoka 4,4 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość bardzo wysoka 5,8 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 118 g/km
Teoretyczny zasięg 1000 km
Minimalna średnica zawracania 11,2 m

Ford Focus 1.0 EcoBoost Mild Hybrid – wyposażenie

Wersja ST-Line z Pakietem X
Adaptacyjne reflektory LED 3900 zł
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
System multimedialny/nawigacja S/S
Apple CarPlay i Android Auto S
Wirtualne zegary/head-up na szybce S/1750 zł
Nagłośnienie B&O Play 1900 zł
Radio DAB+ S
Podgrz. fotele, kierownica i szyba 1750 zł
Czujniki parkowania przód i tył S
Kamera cof., asyst. parkowania, czujnik martw. pola i ochraniacze drzwi 2850 zł
Tempomat/adapt. tempomat S/2000 zł
Lakier metalizowany 2450 zł
17-calowe alufelgi** S

**egzemplarz testowy na akcesoryjnych 16-calowych obręczach (koła zimowe)

Ford Focus 1.0 EcoBoost Mild Hybrid – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 91 950 zł***
Cena testowanego egzemplarza 107 650 zł***
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata

***cena promocyjna, rok produkcji 2020, model 2021, zawiera rabat 15 500 zł