Moc w tym aucie nie jest nowa. Poprzedni Focus RS był dostępny przecież w 350-konnej wersji RS500 (seryjnie 305 KM)! Na tym wspólne cechy nowego i starego RS-a się kończą. Inne jest tu dosłownie wszystko: od silnika 2.3 Ecoboost (poprzedni o poj. 2,5 l), przez napęd 4x4 (wcześniej na przód), aż po elektronikę (funkcje: Launch Control, Stall Recovery i Drive Mode).
Ford Focus RS – teraz z napędem 4x4
Malkontenci narzekają, że Ford, decydując się na napęd 4x4 w RS-ie, „wymiękł” w wyścigu producentów na najmocniejszego przednionapędowego hot-hatcha, a czteronapędowe auto, które zbudowano, zatraciło wyjątkowość. Czy to prawda? Nie mamy wątpliwości, że ruch był w dobrą stronę, bowiem nawet średnio wprawiony kierowca z łatwością może okiełznać 350-konny kompakt, a po wyłączeniu ESP i wybraniu trybu Drift – poczuć się jak kierowca Ken Block podczas kręcenia gymkhany.
Jest to możliwe, gdyż elektronika (steruje sprzęgłami po obu stronach tylnego „dyfra”) potrafi przekierować nawet 100 proc. momentu obrotowego tylnej osi do wybranego koła. Żeby cieszyć się czterokołowymi poślizgami, wystarczy tylko na wyjściu z zakrętu mocniej wcisnąć pedał gazu i w odpowiednim momencie założyć szybką kontrę. Frajda z takiej jazdy jest niesamowita.
Ford Focus RS – tryby jazdy zmieniają jego charakter
Nowy RS usatysfakcjonuje także kierowców z wyścigowym zacięciem. Dla nich przygotowano tryb Track. Po jego wybraniu zawieszenie auta staje się twardsze aż o 40 proc. (w ruchu ulicznym nie polecamy), a układ kierowniczy – bardziej bezpośredni. Na torze można skorzystać z funkcji szybkiego startu Launch Control (najlepsza możliwa trakcja) oraz wskaźnika zmiany przełożenia Performance Shift Light, informującego kierowcę o zbliżaniu się do optymalnej prędkości obrotowej (5900 obr./min), przy której należy zmienić bieg. Podczas wyścigowej jazdy doceniliśmy także znakomitą aerodynamikę, która przy dużych prędkościach (maks. 266 km/h) poprawia docisk auta do asfaltu.
Ford Focus RS - nowy silnik robi dobrą robotę
Satysfakcji z jazdy RS-em nie byłoby oczywiście, gdyby nie nowy silnik. Już od najniższych obrotów kipi wręcz energią, a każdemu naciskowi na pedał gazu towarzyszy natychmiastowa reakcja. Owszem, nie jest tak brutalna, jak w poprzedniku (układ 4x4 ograniczył wpływ momentu napędowego działającego na układ kierowniczy), ale wrażenia nadal są niemałe, zwłaszcza że sportowej jeździe (podczas zarówno przyspieszania, jak i zwalniania) towarzyszą rasowe dźwięki silnika i wydechu.
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 2261 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 350/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 440/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 266 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/4x4 |
Pojemność bagażnika (l) | 260-1045 |
Opony testowanego auta | 235/35 R 19 |
Ford Focus RS – plusy
Świetna elastyczność silnika, wzorowe zachowanie na zakręcie, tylnonapędowa charakterystyka auta 4x4, znakomite brzmienie wydechu, dobra cena, tryb jazdy Drift.
Ford Focus RS – minusy
Za mało sportowych akcentów we wnętrzu, duża średnica zawracania, ograniczona przestrzeń w bagażniku (o 100 l mniejszy niż w zwykłych wersjach).
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,9 s |
0-100 km/h | 5,0 s |
0-160 km/h | 12,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 4,1/5,7 s (4./5. bieg) |
80-120 km/h | 5,4/7,0 s (5./6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1563/462 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. |
Śr. zawracania (w lewo/w prawo) | 12,5/12,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,8 m |
ze 100 km/h (gorące) | 34,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 63 dB (A) |
przy 100 km/h | 68 dB (A) |
przy 130 km/h | 73 dB (A) |
Spalanie testowe | 11,4 l/100 km |
Cena Forda Focusa RS | 151 790 zł |
Ford Focus RS – podsumowanie
Nowy Focus RS to typ dzikiego hot-hatcha, może nie tak ekstremalnego, jak nowy Civic Type R, ale sprawiającego o wiele więcej frajdy niż ugrzeczniony Golf R! W trybie Normal nadaje się do codziennej jazdy, choć zdania kierowcy nie muszą wcale podzielać jego pasażerowie...
350-konny kompakt Forda ma napęd na cztery koła i tryb jazdy Drift, dzięki któremu poczujesz się jak Ken Block w gymkhanie.
Downsizing wg Forda to 350 KM z 2,3 litra pojemności. Jednostkę Focusa RS można znaleźć także pod maską Mustanga.
Sportowe detale: spłaszczona kierownica, dodatkowe wskaźniki, aluminiowe pedały i fotele Recaro (6000 zł). Reszta jak w zwykłym Focusie.
Śledzenie dodatkowych parametrów – temperatury i ciśnienia oleju, doładowania turbiny – podczas sportowej jazdy pozwoli zadbać o silnik.
W trybie Drift żeby cieszyć się czterokołowymi poślizgami, wystarczy tylko na wyjściu z zakrętu mocniej wcisnąć pedał gazu i w odpowiednim momencie założyć szybką kontrę.
Magiczne przyciski, czyli wyłącznik ESP i przełącznik trybów jazdy Drive Mode. W ustawieniu torowym jazda uliczna jest niemal niemożliwa.
Kosztowne fotele Recaro (6000 zł) zapewniają znakomite trzymanie boczne. Niestety nie są regulowane na wysokość.
Tylny spoiler i dyfuzor w zderzaku spełniają także praktyczne role. Brzmienie wydechu na piątkę!
Elektronika (steruje sprzęgłami po obu stronach tylnego „dyfra”) potrafi przekierować nawet 100 proc. momentu obrotowego tylnej osi do wybranego koła.
Uliczna wyścigówka: Civic Type R Przednionapędowa Honda nie jest bezpośrednią konkurentką RS-a, ale ze względu na ekstremalny charakter może być dla niego alternatywą. Cena od 146 800 zł.