Moc w tym aucie nie jest nowa. Poprzedni Focus RS był dostępny przecież w 350-konnej wersji RS500 (seryjnie 305 KM)! Na tym wspólne cechy nowego i starego RS-a się kończą. Inne jest tu dosłownie wszystko: od silnika 2.3 Ecoboost (poprzedni o poj. 2,5 l), przez napęd 4x4 (wcześniej na przód), aż po elektronikę (funkcje: Launch Control, Stall Recovery i Drive Mode).

Ford Focus RS – teraz z napędem 4x4

Malkontenci narzekają, że Ford, decydując się na napęd 4x4 w RS-ie, „wymiękł” w wyścigu producentów na najmocniejszego przednionapędowego hot-hatcha, a czteronapędowe auto, które zbudowano, zatraciło wyjątkowość. Czy to prawda? Nie mamy wątpliwości, że ruch był w dobrą stronę, bowiem nawet średnio wprawiony kierowca z łatwością może okiełznać 350-konny kompakt, a po wyłączeniu ESP i wybraniu trybu Drift – poczuć się jak kierowca Ken Block podczas kręcenia gymkhany.

Jest to możliwe, gdyż elektronika (steruje sprzęgłami po obu stronach tylnego „dyfra”) potrafi przekierować nawet 100 proc. momentu obrotowego tylnej osi do wybranego koła. Żeby cieszyć się czterokołowymi poślizgami, wystarczy tylko na wyjściu z zakrętu mocniej wcisnąć pedał gazu i w odpowiednim momencie założyć szybką kontrę. Frajda z takiej jazdy jest niesamowita.

Ford Focus RS – tryby jazdy zmieniają jego charakter

Nowy RS usatysfakcjonuje także kierowców z wyścigowym zacięciem. Dla nich przygotowano tryb Track. Po jego wybraniu zawieszenie auta staje się twardsze aż o 40 proc. (w ruchu ulicznym nie polecamy), a układ kierowniczy – bardziej bezpośredni. Na torze można skorzystać z funkcji szybkiego startu Launch Control (najlepsza możliwa trakcja) oraz wskaźnika zmiany przełożenia Performance Shift Light, informującego kierowcę o zbliżaniu się do optymalnej prędkości obrotowej (5900 obr./min), przy której należy zmienić bieg. Podczas wyścigowej jazdy doceniliśmy także znakomitą aerodynamikę, która przy dużych prędkościach (maks. 266 km/h) poprawia docisk auta do asfaltu.

Ford Focus RS - nowy silnik robi dobrą robotę

Satysfakcji z jazdy RS-em nie byłoby oczywiście, gdyby nie nowy silnik. Już od najniższych obrotów kipi wręcz energią, a każdemu naciskowi na pedał gazu towarzyszy natychmiastowa reakcja. Owszem, nie jest tak brutalna, jak w poprzedniku (układ 4x4 ograniczył wpływ momentu napędowego działającego na układ kierowniczy), ale wrażenia nadal są niemałe, zwłaszcza że sportowej jeździe (podczas zarówno przyspieszania, jak i zwalniania) towarzyszą rasowe dźwięki silnika i wydechu.

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 2261
Moc maksymalna (KM/obr./min) 350/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 440/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 266
Skrzynia biegów/napęd man. 6/4x4
Pojemność bagażnika (l) 260-1045
Opony testowanego auta 235/35 R 19

Ford Focus RS – plusy

Świetna elastyczność silnika, wzorowe zachowanie na zakręcie, tylnonapędowa charakterystyka auta 4x4, znakomite brzmienie wydechu, dobra cena, tryb jazdy Drift.

Ford Focus RS – minusy

Za mało sportowych akcentów we wnętrzu, duża średnica zawracania, ograniczona przestrzeń w bagażniku (o 100 l mniejszy niż w zwykłych wersjach).

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,9 s
0-100 km/h 5,0 s
0-160 km/h 12,0 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,1/5,7 s (4./5. bieg)
80-120 km/h 5,4/7,0 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1563/462 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc.
Śr. zawracania (w lewo/w prawo) 12,5/12,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,8 m
ze 100 km/h (gorące) 34,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 63 dB (A)
przy 100 km/h 68 dB (A)
przy 130 km/h 73 dB (A)
Spalanie testowe 11,4 l/100 km
Cena Forda Focusa RS 151 790 zł

Ford Focus RS – podsumowanie

Nowy Focus RS to typ dzikiego hot-hatcha, może nie tak ekstremalnego, jak nowy Civic Type R, ale sprawiającego o wiele więcej frajdy niż ugrzeczniony Golf R! W trybie Normal nadaje się do codziennej jazdy, choć zdania kierowcy nie muszą wcale podzielać jego pasażerowie...