Dwie najważniejsze zmiany, jakie wnosi nowa Honda Civic, wiążą się z płytą podłogową i silnikami. Kompaktowa Honda Civic nie będzie już miała w ofercie jednostek wolnossących, firma zrezygnowała też z niekonwencjonalnej konstrukcji ze zbiornikiem paliwa umieszczonym pod przednimi fotelami.
W schodzącym modelu dzięki takiemu rozwiązaniu, połączonemu z belką skrętną na tylnej osi, udało się obniżyć podłogę bagażnika i wygospodarować dodatkowe schowki pod kanapą. Niestety, w konsekwencji tego za wysoko jak na Hondę zamocowano przednie fotele.
Teraz Honda Civic nawiązuje do chlubnych lat swojej historii, przeniesiono w nim zbiornik paliwa pod tylne fotele i powrócono do wielowahaczowego zawieszenia, z którego kiedyś słynęła japońska marka. Nie ukrywamy, że z sentymentem wspominamy sunące po drogach niczym płaszczki po dnie oceanu stare Hondy Civic, Accord czy Prelude. Najnowsza generacja nie jest aż tak niska, jak przodkowie, ale cała sylwetka sprawia wrażenie zdecydowanie bardziej sportowej niż w poprzedniku. Nowy Civic jest niższy o 2 cm, ale szerszy o 3 cm i dłuższy aż o 13 cm.
Największą różnicę można odczuć za kierownicą. Fotel został obniżony aż o 3,5 cm. silniki tylko z turbo Pozycja za kierownicą jest znakomita, a i na widoczność, przynajmniej do przodu, nie można narzekać. Kiedy cofamy, nie jest tak kolorowo, ale do tego właściciele Civiców mieli już czas przywyknąć.
Honda Civic - silniki tylko z turbo
Chętni na nową Hondę muszą się za to przyzwyczaić do turbodoładowanych silników. Można wybierać pomiędzy benzyniakami, 3-cylindrowym 1,0 l (129 KM) lub 4-cylindrowym 1,5 l (182 KM) a lekko zmodyfikowanym dieslem 1.6 o mocy 120 KM – wszystkie z turbosprężarkami.
Mieliśmy okazję uczestniczyć w przedpremierowej prezentacji, na której udostępniono nam auto z jednostką 1.5 VTEC TURBO jedynie na półgodzinną przejażdżkę. Ale tyle wystarczyło, żeby wyrobić sobie dobre zdanie o nowym Civicu. Turbodoładowany silnik świetnie nadaje się do codziennej jazdy. Pracuje cicho, a moment obrotowy 240 Nm jest dostępny już od 1900 obr./min. Dzięki zmiennym fazom rozrządu motor kręci się bez oporów do czerwonego pola.
Zmiany w płycie podłogowej i zawieszeniu poprawiły wrażenia z jazdy. Civic jest stabilny na autostradzie i uwielbia kręte drogi. Elektryczny układ kierowniczy pracuje z przyjemną lekkością i precyzyjnie naprowadza auto na cel. Mocowanie zawieszenia z olejowymi tulejami oddziela od nieprzyjemnych wibracji, ale mimo to Honda nawet w podbramkowych sytuacjach zachowuje się bardzo przewidywalnie.
Honda Civic – dane techniczne
Silnik | t.benz./R3/12 | t.benz./R4/16 | diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1597 | ||
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 129/5500 | 182/5500 | 120/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 200/1700-1500 | 240/1900-5000 | 300/2000 |
Napęd | na przód | na przód | na przód |
Skrzynia biegów | ręczna 6b lub CVT | ręczna 6b lub CVT | ręczna 6b lub aut. |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | bd. | ok. 8,0 | bd. |
Długość (mm) | 4495 | 4495 | 4495 |
Szerokość (mm) | 1800 | 1800 | 1800 |
Wysokość (mm) | 1421 | 1421 | 1421 |
Rozstaw osi (mm) | 2700 | 2700 | 2700 |
Pojemność bagażnika | 478 l | 478 l | 478 l |
Honda Civic – nasza opinia
Konstruktorom Hondy udało się jednocześnie wyraźnie poprawić komfort i dodać sportowego ducha do wrażeń zza kierownicy. Cieszy nas to, że Civic wraca do sportowych korzeni.