Civic to jeden z najważniejszych i najpopularniejszych modeli Hondy na świecie. Jego historia liczy już ponad 40 lat. Debiutująca odsłona jest już dziesiątą generacją tego modelu. Przed najnowszym Civikiem sedan postawiono ambitne zadanie – ma on nie tylko przyciągnąć nowych nabywców, ale również utrzymać lojalnych klientów marki, którzy do tej pory wybierali większego Accorda (dwa lata temu wycofany z oferty w Europie).

Kompakt Hondy został w tym celu należycie przygotowany. Samochód stał się o 90 mm dłuższy (4648 mm) i 45 mm szerszy (1799 mm) , a także o 20 mm niższy (1416 mm) od poprzednika. Takie wymiary pozwoliły uzyskać bardziej sportową i aerodynamiczną sylwetkę. Patrząc na Civica 4d trudno zauważyć, że jest to sedan. Auto wygląda raczej jak liftback, wyróżniając się na tle konkurencji. Rozstaw osi zwiększono o 30 mm (2698 mm), co pozwoliło uzyskać bardzo przestronne wnętrze, docenią to szczególnie pasażerowie na tylnej kanapie, oraz blisko 520-litrowy bagażnik.

W starannie wykonanym wnętrzu samochodu nie brakuje nowoczesnych rozwiązań, ale deska rozdzielcza została klasycznie zaprojektowana, co ułatwia obsługę wielu dostępnych funkcji. Konsola centralna z 7-calowym ekranem dotykowym systemu multimedialnego Honda Connect znajduje się wysoko, więc wygodnie się z niego korzysta.

Zgodnie z panującą modą, klasyczne zegary prędkościomierza i obrotomierza zastąpiono wirtualnymi wskaźnikami na wyświetlaczu. Wskazania są czytelne. Przydatny w codziennym użytkowaniu okazuje się bardzo pojemny schowek pod środkowym podłokietnikiem. Zmieścisz w nim wiele drobiazgów, jak i większych rzeczy, np. duża butelka w pionie i dwa kubki.

{ "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YTc7MDA_/a98b231c7ab452001be9528ec2f1b875.jpeg", "caption": "Honda Civic sedan", "copyright": { "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Krzysztof Słomski / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "uuid": "0d07a083-7835-5b50-8084-3a15e703db22", "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "creators": [ { "name": "Krzysztof Słomski", "idref": "b0d1b5ae-a2cf-59ad-aeda-f478add11cdf", "uuid": "b0d1b5ae-a2cf-59ad-aeda-f478add11cdf" } ], "size": { "height": 800, "width": 1200, "bytes": 202180 }, "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "publicationId": { "ocdn": "a98b231c7ab452001be9528ec2f1b875", "ocdnExt": "jpeg", "type": "ocdn" }, "asyncAdSlot": null } Honda Civic sedan Foto: Krzysztof Słomski / Auto Świat
Honda Civic sedan

Nowy Civic w wersji czterodrzwiowej jest napędzany zupełnie nowym silnikiem benzynowym 1.5 VTEC z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Ma on być dynamiczniejszy i oszczędniejszy od ustępującego wolnossącego 1.8. Na osiągi rzeczywiście nie można narzekać. Silnik szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu, sprawnie rozpędzając samochód - sprint od 0 do 100 km/h trwa tylko 8,2 sekundy. Zużycie paliwa również nie jest wygórowane – komputer pokładowy wskazywał wynik ok. 7-8 l/100 km w trybie mieszanym.

Za dopłatą dostępna jest bezstopniowa skrzynia biegów. Zapomnijcie jednak o CVT, która sprawia, że silnik męczy jednostajnym wyciem. Honda mocno popracowała nad tym typem skrzyni i osiągnęła znaczną poprawę jej działania, wprowadzając oprogramowanie symulujące siedem wirtualnych biegów. Efekt przeprowadzonych udoskonaleń naprawdę pozytywnie zaskakuje.

W ciągu 6 miesięcy w ofercie pojawi się druga opcja, mianowicie silnik Diesla 1.6 i-DTEC, który będzie mógł współpracować z ręczną lub 9-stopniową automatyczną skrzynią biegów.

Ten samochód od pierwszego przejechanego kilometra polubią osoby preferujące dynamiczną jazdę (jak przystało na Hondę). Szeroka regulacja fotela pozwala uzyskać niską pozycję. Kierownica umożliwia pewny chwyt, a układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu - należytą precyzję sterowania. Dopracowane wielowahaczowe zawieszenie zapewnia należyty komfort i jednocześnie pewne zachowanie pojazdu w szybko pokonywanych zakrętach. W trasie docenimy ponadto dobrze wyciszoną kabinę auta. Jazda sedanem Hondy jest po bardzo przyjemna.

{ "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/OTM7MDA_/0dce9a3d68a6183f10410cd6d39814fd.jpeg", "caption": "Honda Civic sedan", "copyright": { "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Adam Mikuła / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "uuid": "cc1405fb-28d5-5c6b-a6ce-257306ba3fb0", "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "creators": [ { "name": "Adam Mikuła", "idref": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9", "uuid": "4699b799-05bb-4b95-95cc-b98a83e632b9" } ], "size": { "height": 814, "width": 1200, "bytes": 280916 }, "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "publicationId": { "ocdn": "0dce9a3d68a6183f10410cd6d39814fd", "ocdnExt": "jpeg", "type": "ocdn" }, "asyncAdSlot": null } Honda Civic sedan Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Honda Civic sedan

Na koniec spójrzmy w cennik nowej Hodny Civic 4d. Otwiera go kwota 90 400 zł. Tyle należy zapłacić za wersję z ręczną skrzynią biegów (przekładnia CVT wymaga 5 tys. zł dopłaty). Cena bazowa może wydawać się mało atrakcyjna, ale auto już w podstawowej wersji Comfort jest bogato wyposażone.

Na pokładzie znajduje się cała armia aktywnych systemów poprawiających bezpieczeństwo Honda Sensing, m.in. rozpoznawanie znaków drogowych, ostrzeganie o awaryjnym hamowaniu, zmniejszanie skutków kolizji, utrzymywanie auta na pasie ruchu (w wersji Executive dodatkowo: monitorowanie martwego pola oraz ostrzeganie o zbliżającym się pojeździe podczas cofania).

W serii otrzymujemy ponadto: automatyczną klimatyzację, radio z ekranem dotykowym, wielofunkcyjną kierownicę, system Bluetooth, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, podgrzewane fotele przednie, adaptacyjny tempomat, chromowane elementy nadwozia czy 16-calowe felgi aluminiowe. Tańsza konkurencja nie ma aż tylu elementów w serii, a po doposażeniu nie będzie już tańsza.

Honda Civic sedan 1.5 VTEC Turbo CVT Executive - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz/R4/16
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna 182 KM/6000 obr./min.
Maks. moment obrotowy 220 Nm/1700-5500 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
Średnie spalanie wg producenta 5,8 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd bezstopniowa/przedni
Pojemność bagażnika 519 l
Długość/szerokość/wysokość 4648/1799/1416 mm
Rozstaw osi 2698 mm
Cena podstawowa od 90 400 zł
Cena testowanego egzemplarza od 114 200 zł