Civic to jeden z najważniejszych i najpopularniejszych modeli Hondy na świecie. Jego historia liczy już ponad 40 lat. Debiutująca odsłona jest już dziesiątą generacją tego modelu. Przed najnowszym Civikiem sedan postawiono ambitne zadanie – ma on nie tylko przyciągnąć nowych nabywców, ale również utrzymać lojalnych klientów marki, którzy do tej pory wybierali większego Accorda (dwa lata temu wycofany z oferty w Europie).
Kompakt Hondy został w tym celu należycie przygotowany. Samochód stał się o 90 mm dłuższy (4648 mm) i 45 mm szerszy (1799 mm) , a także o 20 mm niższy (1416 mm) od poprzednika. Takie wymiary pozwoliły uzyskać bardziej sportową i aerodynamiczną sylwetkę. Patrząc na Civica 4d trudno zauważyć, że jest to sedan. Auto wygląda raczej jak liftback, wyróżniając się na tle konkurencji. Rozstaw osi zwiększono o 30 mm (2698 mm), co pozwoliło uzyskać bardzo przestronne wnętrze, docenią to szczególnie pasażerowie na tylnej kanapie, oraz blisko 520-litrowy bagażnik.
W starannie wykonanym wnętrzu samochodu nie brakuje nowoczesnych rozwiązań, ale deska rozdzielcza została klasycznie zaprojektowana, co ułatwia obsługę wielu dostępnych funkcji. Konsola centralna z 7-calowym ekranem dotykowym systemu multimedialnego Honda Connect znajduje się wysoko, więc wygodnie się z niego korzysta.
Zgodnie z panującą modą, klasyczne zegary prędkościomierza i obrotomierza zastąpiono wirtualnymi wskaźnikami na wyświetlaczu. Wskazania są czytelne. Przydatny w codziennym użytkowaniu okazuje się bardzo pojemny schowek pod środkowym podłokietnikiem. Zmieścisz w nim wiele drobiazgów, jak i większych rzeczy, np. duża butelka w pionie i dwa kubki.
Nowy Civic w wersji czterodrzwiowej jest napędzany zupełnie nowym silnikiem benzynowym 1.5 VTEC z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Ma on być dynamiczniejszy i oszczędniejszy od ustępującego wolnossącego 1.8. Na osiągi rzeczywiście nie można narzekać. Silnik szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu, sprawnie rozpędzając samochód - sprint od 0 do 100 km/h trwa tylko 8,2 sekundy. Zużycie paliwa również nie jest wygórowane – komputer pokładowy wskazywał wynik ok. 7-8 l/100 km w trybie mieszanym.
Za dopłatą dostępna jest bezstopniowa skrzynia biegów. Zapomnijcie jednak o CVT, która sprawia, że silnik męczy jednostajnym wyciem. Honda mocno popracowała nad tym typem skrzyni i osiągnęła znaczną poprawę jej działania, wprowadzając oprogramowanie symulujące siedem wirtualnych biegów. Efekt przeprowadzonych udoskonaleń naprawdę pozytywnie zaskakuje.
W ciągu 6 miesięcy w ofercie pojawi się druga opcja, mianowicie silnik Diesla 1.6 i-DTEC, który będzie mógł współpracować z ręczną lub 9-stopniową automatyczną skrzynią biegów.
Ten samochód od pierwszego przejechanego kilometra polubią osoby preferujące dynamiczną jazdę (jak przystało na Hondę). Szeroka regulacja fotela pozwala uzyskać niską pozycję. Kierownica umożliwia pewny chwyt, a układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu - należytą precyzję sterowania. Dopracowane wielowahaczowe zawieszenie zapewnia należyty komfort i jednocześnie pewne zachowanie pojazdu w szybko pokonywanych zakrętach. W trasie docenimy ponadto dobrze wyciszoną kabinę auta. Jazda sedanem Hondy jest po bardzo przyjemna.
Na koniec spójrzmy w cennik nowej Hodny Civic 4d. Otwiera go kwota 90 400 zł. Tyle należy zapłacić za wersję z ręczną skrzynią biegów (przekładnia CVT wymaga 5 tys. zł dopłaty). Cena bazowa może wydawać się mało atrakcyjna, ale auto już w podstawowej wersji Comfort jest bogato wyposażone.
Na pokładzie znajduje się cała armia aktywnych systemów poprawiających bezpieczeństwo Honda Sensing, m.in. rozpoznawanie znaków drogowych, ostrzeganie o awaryjnym hamowaniu, zmniejszanie skutków kolizji, utrzymywanie auta na pasie ruchu (w wersji Executive dodatkowo: monitorowanie martwego pola oraz ostrzeganie o zbliżającym się pojeździe podczas cofania).
W serii otrzymujemy ponadto: automatyczną klimatyzację, radio z ekranem dotykowym, wielofunkcyjną kierownicę, system Bluetooth, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, podgrzewane fotele przednie, adaptacyjny tempomat, chromowane elementy nadwozia czy 16-calowe felgi aluminiowe. Tańsza konkurencja nie ma aż tylu elementów w serii, a po doposażeniu nie będzie już tańsza.
Honda Civic sedan 1.5 VTEC Turbo CVT Executive - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz/R4/16 |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 |
Moc maksymalna | 182 KM/6000 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm/1700-5500 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Średnie spalanie wg producenta | 5,8 l/100 km |
Skrzynia biegów/napęd | bezstopniowa/przedni |
Pojemność bagażnika | 519 l |
Długość/szerokość/wysokość | 4648/1799/1416 mm |
Rozstaw osi | 2698 mm |
Cena podstawowa | od 90 400 zł |
Cena testowanego egzemplarza | od 114 200 zł |