Spokojnie, tym razem nie piszemy o SUV-ie. Chociaż… trzeba przyznać, że nowy Hyundai i20 Active stylem nawiązuje do tej modnej grupy samochodów. Czy zatem koreańską nowość można traktować jako namiastkę SUV-a?
Hyundai i20 - w terenowym ubranku
Pod względem wyglądu na pewno tak. Samochód prezentuje się ambitnie z plastikowymi nakładkami na nadkolach i na progach. Terenową stylistykę podkreślają również osłony z tworzywa sztucznego pod zderzakami. Zabiegiem zapożyczonym z terenowych samochodów jest powiększony prześwit – niby tylko o 2 cm, ale ta różnica może się okazać przydatna podczas pokonywania leśnych wybojów czy w trakcie najeżdżania na krawężniki, których przecież nie brakuje w mieście.
Poza tymi wyróżnikami Hyundai i20 Active to typowy maluch, który świetnie czuje się w miejskim terenie. To nie tylko zasługa niewielkich rozmiarów, lecz także niedużej średnicy zawracania (10,2 m). Poza tym jazda w korkach oraz manewrowanie na ciasnych parkingach ułatwia kierowcy dobra widoczność we wszystkich kierunkach.
Kto jednak będzie się przedzierał przez miejskie nierówności, musi się pogodzić z niskim komfortem resorowania. Twardo zestrojony układ jezdny sprawia, że pasażerowie odczują nawet najmniejsze wyboje. Z drugiej strony taka charakterystyka podwozia sprzyja dynamicznym przejazdom po krętych drogach. W takiej sytuacji mimo powiększonego prześwitu nadwozie przechyla się w niewielkim stopniu.
Ze sztywno zestrojonym zawieszeniem świetnie współgra nowy, doładowany benzyniak o mocy 100 KM. Niby nie ma szału, bo sprint do „setki” trwa 10,9 s, ale subiektywnie silnik sprawia znacznie dynamiczniejsze wrażenie. To przede wszystkim zasługa tego, że ten 3-cylindrowy motor wyjątkowo sprawnie wkręca się na wysokie obroty. Poza tym cieszy równomierne rozwijanie mocy – podczas przyspieszania ani przez chwilę nie wyczuwa się turbodziury. Na pochwałę zasługuje również współpracująca z jednostką 5-biegowa skrzynia – poszczególne przełożenia włącza się precyzyjnie i bez haczeń.
Mniej optymistycznie Hyundai i20 Active wypada pod względem zużycia paliwa, co jest ważnejw przypadku miejskich aut. Podczas testu samochód potrzebował w mieście 8 l/100 km, a to 2,1 l więcej w stosunku do danych fabrycznych (5,9 l/100 km).
Hyundai i20 Active - tanio nie będzie
Kierowcy, których skusi efektowna stylistyka i20 Active, muszą się liczyć z dość dużym wydatkiem jak na malucha. Za 5-drzwiowe i20 również ze 100-konnym, doładowanym silnikiem benzynowym trzeba zapłacić minimum 56 600 zł, a zatem o 7300 zł mniej.
Z drugiej strony warto zauważyć, że cena Hyundaia i20 Active i tak jest niższa w stosunku do jedynego typowego konkurenta na rynku – Volkswagena Polo Cross. Niemiecki maluch utrzymany w uterenowionym stylu to wydatek minimum 64 890 zł. W jego przypadku pod maską pracuje słabszy, bo 90-konny benzyniak z turbo.
Hyundai i20 Active - to nam się podoba
Atrakcyjna stylistyka nadwozia, dynamiczny silnik, pojemny bagażnik, dobre prowadzenie, precyzyjna skrzynia biegów.
Hyundai i20 Active - to nam się nie podoba
Wysoka cena, niski poziom resorowania z racji twardego zawieszenia, spalanie w mieście powinno być nieco niższe.
Hyundai i20 Active - nasza opinia
Lubisz się wyróżniać, a jednocześnie wystarczy ci małe auto? W takim razie Hyundai i20 Active jest idealnym samochodem dla ciebie. Przy okazji dynamiczny silnik pozwala ze spokojem myśleć o pozamiejskich wyjazdach. Poprosiłbym jednak nieco miększe zawieszenie.
Hyundai i20 Active - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 100/4500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 172/1500 |
Skrzynia biegów | man. 5b |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Rozmiar opon | 195/55 R 16 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4065/1760/1529 |
Rozstaw osi (mm) | 2570 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1085/525 |
Pojemność bagażnika (l) | 326/1024 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Prędkość maksymalna | 176 km/h |
Średnie spalanie | 4,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 110 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1040 km |
Średnica zawracania | 10,2 m |
Galeria zdjęć
Od tego roku Hyundai i20 występuje w stylizowanej terenowo wersji Active. Nowością jest również 3-cylindrowy doładowany benzyniak. W teście sprawdzamy, jak spisuje się koreański maluch w takiej konfiguracji.
Wersja Active ma plastikowe osłony na nadkolach i pod zderzakami, a prześwit powiększono o 2 cm.
Spokojnie, tym razem nie piszemy o SUV-ie. Chociaż… trzeba przyznać, że nowy Hyundai i20 Active stylem nawiązuje do tej modnej grupy samochodów.
Czy zatem koreańską nowość można traktować jako namiastkę SUV-a?
Pod względem wyglądu na pewno tak. Samochód prezentuje się ambitnie z plastikowymi nakładkami na nadkolach i na progach. Terenową stylistykę podkreślają również osłony z tworzywa sztucznego pod zderzakami.
Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna. Plastiki, z których wykonano deskę rozdzielczą, są dobrej jakości.
Część funkcji obsługuje się na kierownicy – to wygodne.
W wersji Active jest tylko mały ekran pokazujący stacje radiowe.
Wyświetlacz pomiędzy wskaźnikami okazuje się czytelny.
Nowy, doładowany benzyniak o mocy 100 KM zapewnia małemu Hyundaiowi dobrą dynamikę.
Kufer takiej samej wielkości jak w tradycyjnym i20, a to oznacza poj. 326-1042 l – to rewelacyjna wartość jak na auto klasy B.
Wygoda foteli jest bez zastrzeżeń. Sterowanie siedzenia kierowcy na wysokość należy do standardowego wyposażenia.
Jak na małe auto z tyłu jest dużo miejsca na nogi i nad głowami. Powody do zadowolenia daje również dobre wyprofilowanie kanapy.
Lubisz się wyróżniać, a jednocześnie wystarczy ci małe auto? W takim razie Hyundai i20 Active jest idealnym samochodem dla ciebie.
Przy okazji dynamiczny silnik pozwala ze spokojem myśleć o pozamiejskich wyjazdach. Poprosiłbym jednak nieco miększe zawieszenie.