• Wzrost sprzedaży samochodów marki Kia w Europie napędzają modele z zaawansowanym układem napędowym
  • W ofercie Kii w przyszłości pojawią się modele z ogniwami paliwowymi
  • Obecnie w gamie Kii znajdują się cztery modele z napędem hybrydowym

Benzyna, diesel a może prąd? To już nie jest pytanie o przyszłość a o teraźniejszość. W KIA już teraz wersje hybrydowe i elektryczne mają coraz istotniejsze udziały w gamie Emilio Herrera, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe, powiedział: „W tym roku Kia Motors zakłada sprzedaż w Europie na poziomie ponad 500.000 egzemplarzy. Rekordowy początek roku stawia nas w dobrej sytuacji i osiągnięcie tego celu wydaje się możliwe. Tym bardziej, że dopiero w późniejszym okresie roku wprowadzimy modele, na przykład nowego Ceeda, które w naturalny sposób przyczynią się do dalszego wzrostu sprzedaży”.

Wzrost sprzedaży samochodów marki Kia w Europie napędzają również modele z zaawansowanym układem napędowym, takie jak hybrydy, hybrydy typu plug-in i auta elektryczne, których sprzedaż wzrosła o aż 36,2%. Obecnie 10% samochodów Kia Motors sprzedawanych w Europie jest napędzane silnikiem elektrycznym. W I. kwartale 2017 roku stanowiły one 7,7% sprzedaży. Hybrydowy crossover Niro odnotował wzrost sprzedaży o 26,6%. Spora zasługa w tym nowej wersji Niro – hybrydy typu plug-in, która debiutowała w połowie 2017 r. Stanowiła ona aż 24% całej sprzedaży Niro. Elektryczny Soul ma za sobą najlepszy kwartał w historii. Jego sprzedaż w tym samym okresie wzrosła o 53,2%. Po wprowadzeniu do oferty Optimy kombi w wersji plug-in sprzedaż obydwu odmian nadwoziowych Optimy Plug-in Hybrid wzrosła z 260 do 954 egzemplarzy.

Trzykrotny wzrost oznacza jedno – w zeszłym roku jeden na dziesięć sprzedanych modeli KIA to samochód hybrydowy lub elektryczny. Przedstawiciele koreańskiej marki nie mają wątpliwości, że w najbliższych latach będzie jeszcze lepiej. Zainteresowanie alternatywnymi źródłami napędu to trend, który wzmocni się w najbliższych latach. Celem jest osiągnięcie aż 0.5 miliona sprzedanych egzemplarzy w Europie w ciągu najbliższych lat.

O nowo planowanych modelach wiemy coraz więcej. Kluczową informacją jest to, że KIA nie koncentruje się jedynie tylko na ściśle określonym źródle napędu. Oprócz modeli elektrycznych pojawią się również wersje z ogniwami paliwowymi. KIA pracuje także nad innowacyjnymi systemami ładowania bezprzewodowego, dzięki któremu użytkownicy będą mogli skorzystać z efektywnego zasilania (nawet o mocy 10 kW) bez potrzeby podpinania się do gniazdka czy precyzyjnego parkowania samochodu nad specjalną płytą z pętlą indukcyjną.

W sumie w ciągu kilku najbliższych lat w salonach pojawią się nowe wersje hybrydowe, hybrydy plug-in, w pełni elektryczne modele oraz odmiana z ogniwami paliwowymi. Trzeba przyznać, że trudno o większy wybór na rynku. Każdy klient będzie mógł dobrać samochód o takich właściwościach, które mu najbardziej odpowiadają mając na uwadze codzienną eksploatację samochodu. A to nie jest wcale takie oczywiste w salonach konkurencji.

Zanim jednak pojawi się mnóstwo zapowiadanych nowości warto przyjrzeć się temu, co już teraz KIA oferuje w salonach. A jest w czym wybierać. W gamie są cztery praktyczne modele z charakterystycznym oznaczeniem ECO: Niro, Niro PHEV, Optima PHEV oraz Optima Kombi PHEV.

Pierwszy z nich, czyli Niro to ucieleśnienie wizji nowoczesnej hybrydy. To połączenie komfortowej 6 biegowej przekładni dwusprzęgłowej DCT i zespołu napędowego o łącznej mocy 141 KM. W trybie elektrycznym można podróżować całkiem szybko – nawet z prędkością 120 km/h. I co równie ważne – oszczędnie. Średnie zużycie paliwa wynosi jedynie 3.8 l na 100 km. A komfort jazdy jest nieoceniony, dzięki płynnie i delikatnie pracującej skrzyni biegów, co wcale nie jest takie oczywiste w pojazdach konkurencyjnych marek.

Można podróżować jednak jeszcze oszczędniej. W przypadku pozostałych modeli (Niro PHEV, Optima PHEV, Optima Kombi PHEV) zastosowano bowiem system ładowania z domowego gniazdka 230 V czy też publicznej stacji ładowania. A to oznacza kluczowe korzyści. Bez potrzeby używania silnika benzynowego można przejechać nawet do 62 km. Co więcej średnie zużycie paliwa obniżono do 1.3 l na 100 km w przypadku Niro PHEV oraz 1.4 l na 100 km w Optimie PHEV.

Ale oszczędności w zużyciu paliwa to nie wszystko. Nie bez znaczenia jest jeszcze jedno: gwarancja. W przeciwieństwie do konkurencji KIA nie ogranicza się jedynie do krótkiej, np. dwuletniej gwarancji. Wszystkie hybrydowe modele objęto jednym z najkorzystniejszych programów gwarancyjnych na rynku. To dobrze znana i ceniona 7 letnia gwarancja mechaniczna KIA. A to oznacza jedno: bez względu na to jaką wersję wybiorą klienci, będą mieli zawsze święty spokój na długo. Bardzo długo.

KIA NIRO

Nowoczesna hybryda o łącznej mocy 141 KM. Niro wyróżnia się komfortem jazdy, dzięki zastosowaniu 6 biegowej automatycznej skrzyni dwusprzęgłowej. W trybie elektrycznym można jechać z prędkością nawet do 120 km/h/. Średnie zużycie paliwa: zaledwie 3.8 l na 100 km. Cena: od 88 900 zł.

KIA Niro PHEV

Jeszcze bardziej zaawansowane Niro. W odmianie Plug-In Hybrid zastosowano większe akumulatory (z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego) oraz zachowano ten sam napęd z silnikiem 1.6 GDi i dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Łączna moc: 141 KM i wyjątkowo niskie zużycie paliwa: zaledwie 1.3 l na 100 km. Zasięg na silniku elektrycznym: do 58 km. Cena od 125 900 zł.

KIA Optima PHEV

Dwa silniki (benzynowy i elektryczny), ładowanie z domowego gniazdka 230 V czy publicznej stacji ładowania oraz łączna moc aż 205 KM. W trybie elektrycznym można przejechać do 54 km. I to bardzo komfortowo dzięki automatycznej 6 biegowej przekładni. Czas ładowania: zaledwie 2.5 godziny w przypadku ładowarki 3.3 kW.  Cena od 164 900 zł.

KIA Optima Kombi PHEV

Kombi może jeszcze więcej. Przede wszystkim mieści większe baterie litowo jonowe niż w sedanie. A to oznacza przede wszystkim dłuższą podróż bez potrzeby włączania silnika benzynowego 2.0 l. Zasięg zwiększono do 62 KM. Średnie zużycie paliwa to zaledwie 1.4 l na każde 100 km. Cena od 171 200 zł.