Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Kia ProCeed - trendsetter Kii | TEST

Kia ProCeed - trendsetter Kii | TEST

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Nazwa pozostaje, ale zmienia się charakter Kii ProCeed. Trzydrzwiowe coupe ustępuje miejsca stylowemu kombi o sylwetce shooting brake. Nowy model pojawi się w polskich salonach przed wakacjami. 

Kia ProceedMateriał prasowy
  • Samochody staja się lifestylowe, ponieważ mechanicznie coraz mniej się od siebie różnią.
  • Kia ProCeed wnosi świeży powiew w klasie kompaktowych kombi i zwraca na siebie uwagę klientów klasy premium
  • Przy bardzo eleganckiej sylwetce udało się zachować praktyczne zalety kompaktowego kombi

Coraz więcej osób szuka stylu w samochodach. Modne stają się auta, które sprytnie łączą praktyczne cechy z ciekawym wyglądem. Kia niedługo po debiucie charakternego, Stingera wprowadza nową generację modelu ProCeed – kompaktowego kombi o eleganckiej linii. Obecnie można wybierać pomiędzy Ceedem hatchbackiem, kombi oraz ProCeedem. Kia wyceniła elegancki design i wyższy prestiż ProCeeda na 5 tys. zł. Tyle musimy dopłacić do analogicznie wyposażonej wersji Ceeda Kombi.

Kia ProCeed - praktyczny, lecz sportowy

ProCeed jest o 4 cm niższy od kombi i ma o 1 cm mniejszy prześwit. Dzięki temu wygląda jeszcze bardziej elegancko. Oferuje nieco mniej miejsca nad głowami, ale cztery dorosłe osoby, którym styl nie jest obojętny z pewnością nie będą narzekać. Kwękać można za to na szczątkową tylną szybę. Wysokie osoby nie widzą w lusterku wstecznym, co dzieje się daleko za samochodem. Więc nawet jeśli nie wybierzesz najmocniejszej wersji i tak nie będziesz się stresował narwanymi kierowcami, którzy rozpychają się na autostradzie światłami długimi.

ProCeed oferowany jest tylko w bogato wyposażonych i usportowionych wersjach GT i GT Line. Przejrzysta deska rozdzielcza wykonana jest z dobrej jakości materiałów i zwrócona w stronę kierowcy. Pozycja za kierownicą jest ergonomiczna, a możliwość odsunięcia fotela do tyłu zadowoli nawet Marcina Gortata. Wielkością imponuje również bagażnik. W smukłej sylwetce udało się ukryć 594 litry. 

Kia ProCeed - trochę brakuje precyzji

A jak wydłużony tył wpływa na prowadzenie? Układ kierowniczy budzi ambiwalentne wrażenia. Podobać się może przyjemny aksamitny opór przypominający zanurzenie mechanizmu w oleju. Dzięki niemu mamy wrażenie stabilności znanej ze starszych modeli BMW. Ale do perfekcji brakuje jeszcze precyzji w jeździe na wprost i naturalności w siłach na kierownicy pojawiających na zakrętach. 

W porównaniu do hatchbacka tylne sprężyny ProCeeda z pakietem GT Line są twardsze o 22 proc. a stabilizator sztywniejszy o 3 proc. W wersji GT zastosowano o 13 proc. twardsze przednie zawieszeni i o 44 proc. twardsze tylne. Nie ma się czego obawiać. Kia z pomocą byłego dyrektora BMW M, Alberta Biermanna, tak zestroiła zawieszenie, że nie będzie przeszkadzać rodzinom nawet w dłuższej podróży. Jednocześnie kierowca może nacieszyć nie tylko oko, ale również również zmysły wybierając się na krętą górską drogę. W rękach trzyma sportowo ukształtowaną kierownicę, w 204-konnej wersji GT, a z dwóch rur wydechowych płynie przyjemny nie za głośny sportowy gang podbijany brzmieniem sprzętu audio. 

Kia ProCeed - od 120 KM w górę

Do wyboru są trzy silniki benzynowe i diesel. Najsłabszy ma litr pojemności i 120 KM, pośredni 1.4 i 140 KM, a najmocniejszy 1.6 l i 204 KM (wersja GT). Diesel z pojemności 1.6 litra wyciska 136 KM. Optymalny dla eleganckiego kompaktowego kombi wydaje się benzyniak 1.4 o mocy 140 KM. Decyzja o zmianie koncepcji ProCeeda wydaje się strzałem w dziesiątkę. To obecnie najciekawsze kompaktowe kombi oferowane na polskim rynku. 

Właściciel nie musi w tym wypadku ponosić niewygodnych konsekwencji eleganckiego wyglądu. ProCeed ma pięcioro drzwi i przestronny bagażnik. Dopłata w wysokości 5 tys. zł wydaje się uzasadniona. Proceed jest przełomowy, świetnie jeździ i znakomicie wygląda więc można się spodziewać, że zostanie tendsetterem. 

Kia ProCeed 1.4 T-GDI GT Line – dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1353 cm3, R4 benz. turbo
Moc 140 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 242 Nm przy 1500-3200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6 b. ręczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s
Średnie zużycie paliwa 5,9 l/100 km (producent)
Masa własna 1303 kg
Cena od 98 990 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
Powiązane tematy:KiaKia pro_cee'd
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków