Logo
TestyTesty nowych samochodówKia Retona - Dla wiecznych harcerzy

Kia Retona - Dla wiecznych harcerzy

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Niemal na całym świecie dalekowschodni producenci rozpieszczają klientów samochodami posiadającymi wszelkie opcje w standardzie. Ponieważ jednak jesteśmy jednym z tych krajów, w których zasada ta nie działa, nas nie zdziwi spartański charakter bardzo ciekawego pojazdu marki Kia: Retony. Jest to chyba rzeczywiście skrót od angielskiego "return to nature", a więc "powrót do natury". Poza napędem na cztery koła jest tu tylko wspomaganie układu kierowniczego.

Nadwozie/wnętrze

Okrągłe, wysoko i wąsko obok chłodnicy umieszczone reflektory i szerokie botniki wyraźnie wskazują na - przynajmniej designerskie - pokrewieństwo z Willysem Jeepem z II wojny światowej. W każdym razie auto ma bojowy, nieco leśno-wojskowy charakter. Owa "leśniczość" potwierdza się całkowicie po zajęciu miejsca w środku, gdzie stylizacja co prawda dość daleko odbiega od pojazdu naszej Służby Granicznej, UAZ-a, ale praktyczność i prostota są doń bardzo zbliżone. Kabina jest przestronna, zarówno tylne siedzenia, jak i bagażnik (231 l) są całkowicie zadowalające - nie tylko dla myśliwych, ale również dla niedużych rodzin. Fotele przednie mają tylko regulację wzdłużną, przez co widoczności nie da się poprawić niezależnie od wzrostu kierowcy, pasów także nie można regulować na wysokość - pierwszy wyraźny minus w dziedzinie bezpieczeństwa.

Silnik/skrzynia biegów

83-konny turbodiesel z komorą wstępną nie jest w stanie czynić cudów - auto waży 1,5 tony, więc nie można się spodziewać sportowych osiągów. Niemniej w mieście i w terenie Retona porusza się bez zarzutu. Prędkość maksymalna wynosi 124 km/h, a rozpędzenie Kii do tej szybkości trwa minutę. Za to przeciętne spalanie wypada przyzwoicie: 9,3 l/100 km.

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Czy to z napędem tylko na oś tylną (na bulwary), czy 4x4 (dołączalne na off-roading) Retona radzi sobie z przemieszczaniem ze swobodą, choć nie za pośpiesznie. Na wertepach nie do przecenienia jest prześwit o minimalnej wartości 22 cm, podobnie jak terenowe przełożenie i blokada mechanizmów różnicowych. Ale na tym już koniec dobrych wieści: brak airbagów i ABS-u, droga hamowania (51,9 m) i tendencja do blokowania się kół tylko z jednej strony.

Komfort

Przemieszczanie się Retoną przypomina jazdę konną na rodeo. Tym bardziej że resory są za miękkie. Fotele, poziom hałaśliwości i wyposażenie spełniają tylko podstawowe oczekiwania.

Koszty

W Polsce Retona z dieslem jest niedostępna: oferowana jest tylko w wersji z benzynowym silnikiem 2.0 (128 KM) za cenę 70 900 zł.

Podsumowanie

O ile w terenie auto robi wspaniałe wrażenie - zarówno optycznie, jak i pod względem dzielności - o tyle braki w wyposażeniu i słabe hamulce czynią z niej auto dla prawdziwych łowców przygód, a nie do końca o to chyba chodzi.

Ocena: 3

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium